Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Om vi inte tillåter dödshjälp så halkar vi ner i medeltid, talibaner och sharia?
Nåväl, jag konstaterar bara att frågan är komplicerad och långt ifrån glasklar. De regler vi har nu är tämligen välformulerade och enkla att förstå. Däremot håller frågan på att politiseras just nu och det är väldigt olyckligt.
Jag ser inte tillstymmelse till poitisering av den här frågan utom från ett specifikt håll.
Citat:
För de konspiratoriskt lagda så kan jag väl avslöja att Kd ser "dödshjälp" som en stor fråga för 2010,
Ja, och det är extremt oklokt av partiet, med tanke på att den folkliga avogheten mot kristendom är så stor just nu. I ljuset av det här fallet, räcker det med att driva kampanjen "KD säger att Gud vill att döende ska lida", så förlorar KD röster, snarare än vinner dem, på ett sådant engagemang. Och KD har inte råd att förlora röster. Man ska ha noga klart för sig att man dessutom kraftigt försvagar "broder 4 procent" om man ger sig in i den typen av kontroversiellt kampanjande. Allmänkonservativa av min typ kan mycket väl tänkas rösta på KD om de ser ut att behöva det för att klara sig in i riksdagen - så länge som de
inte ägnar sig å dumheter som att valkampanja på dödshjälpsfrågan.
Alternativet, att KD ger sin in i rent allmänt populiskt skall mot högavlönade överklassläkare som vill spela gud med hederliga medborgares liv, kan möjligen ta en del röster från det segment som eljest skulle ha varit beredda att rösta på Sverigedemokraterna, men tenderar i stället till att ifrågasätta partiets regeringsduglighet.
Caveat elector.