2009-03-08, 13:57
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Det här handlar inte om dödshjälp. Det handlar om symptomlindring när människor dör.

Helt stillsamt: Misstanken, så som den kan förstås, verkar ju vara att någon har gett barnet en dödande dos av läkemedel och att barnet dött som en följd av den dosen, inte som en oundviklig följd av att en utsiktslös behandling upphört. Om den uteblivna behandlingen medför att patienten plågas ytterligare under en kort tid har man (naturligtvis) att lindra de plågorna. Väljer man då (hypotetiskt) en dos som är vida större än befogat för smärtlindring är man naturligtvis rent principiellt illa ute, eftersom följderna av det är uppenbara för en läkare (och många andra också).

Då kan ju kausalsambanden bli viktiga, just därför att behandling i syfte att snabba på döden inte är tillåten. Läkare som har den här sortens uppgifter får naturligtvis inte ta lätt på genomförandet av behandlingen med någon sorts tanke att "det är bra om det går fort" eller ens "lika bra att ta i för säkerhets skull, så slipper jag räkna".
Citera
2009-03-08, 13:58
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golgata
Om man saknar all kunskap och erfarenhet av ett specifikt ämne, som du tillstått att du gör av det aktuella, hör det till allmän hederlighet att man uttalar sig ytterligt försiktigt.

Detta skrev du till StefanD13.

Anledningen till att jag hoppar in mellan är för att jag tycker erat gnabb visar lite på de problem som finns och som kommer att finnas i debatten då olika människor kommer angriper problemet från olika håll. StefanD13 (rätta mig om jag harfel) kommer från det juridiska hållet och som jag ser det angriper han problemet ur rent juridiskt perpektiv. Du, Golgata, kommer från den medicinska världen.

Personligen tycker jag vad ni båda skriver är intressant men som lekman på båda områdena så tycks det mig, som sagt, att ni angriper problemematiken från 2 olika håll och att det kanske är därför som ni ibland pratar lite förbi varandra.
Citera
2009-03-08, 14:00
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traxdata
Det vore ett flagrant brott mot upphovsrätten. Jag föreslår att du skriver egna texter baserade på det du läst mellan raderna och sedan skickar dem till intresserade. Jag är intresserad.

Blaha blaha, inte fan är du juridiskt kunnig heller.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frump
Hon fick en bakteriell hjärnhinneinflammation orsakad av en multiresistent bakterie som heter Klebsiella i september, troligen smittad på sjukhuset (2 andra barn avled av samma bakterie). Som man ser var hon ju bara hemma några dagar innan dom fick åka tillbaka.

Från Aftonbladet
3 september Flickan kommer hem till sina föräldrar.
9 september Flickan drabbas av kramper på kvällen och förs med ambulans till barnintensiven på Astrid Lindgrens sjukhus.
11 september Läkarna konstaterar att flickan fått bakterien ESBL Klebsiella i hjärnvätskan.
12 september Flickan ligger kvar på intensiven och drabbas av andningsuppehåll flera gånger.
19 september Flickan genomgår magnetröntgen. Hon har allvarliga hjärnskador.
20 september Flickan avlider. Sjukhuset gör ingen lex Maria-anmälan.

Ja då förstår jag.
En otroligt olycklig slump..
Citera
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
JJag kommer visserligen att med största sannolikhet få arbeta med just den här frågan,
Det låter, om du ursäktar, högst betänkligt, med tanke på kvaliteten på dina resonemang. Får man fråga i vilka sammanhang?
Citera
2009-03-08, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Helt stillsamt: Misstanken, så som den kan förstås, verkar ju vara att någon har gett barnet en dödande dos av läkemedel och att barnet dött som en följd av den dosen, inte som en oundviklig följd av att en utsiktslös behandling upphört. Om den uteblivna behandlingen medför att patienten plågas ytterligare under en kort tid har man (naturligtvis) att lindra de plågorna. Väljer man då (hypotetiskt) en dos som är vida större än befogat för smärtlindring är man naturligtvis rent principiellt illa ute, eftersom följderna av det är uppenbara för en läkare (och många andra också).

Då kan ju kausalsambanden bli viktiga, just därför att behandling i syfte att snabba på döden inte är tillåten. Läkare som har den här sortens uppgifter får naturligtvis inte ta lätt på genomförandet av behandlingen med någon sorts tanke att "det är bra om det går fort" eller ens "lika bra att ta i för säkerhets skull, så slipper jag räkna".
Problemet är ju att läkemedel som lindrar döendet bidrar till att snabba på döden. Så grundfrågan måste vara om läkemedlen gavs för att lindra lidandet med en snabbare död som följd eller om läkemedlen gavs för att döda med lindrande effekt som andra tanke.

Eftersom flickan skulle ha dött inom någon minut eller så efter att respiratorn kopplats bort utan mediciner har jag tämligen svårt att se något vettigt motiv till varför läkaren skulle vilja döda henne.
Citera
2009-03-08, 14:10
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Med risk för att det tagits upp tidigare i tråden (ber om ursäkt för det i så fall).

Är det någon som har koll på ungefär hur många häktningar som kan komma att bli aktuella i framtiden om det här skulle leda till en fällande dom?

En av orsakerna till att jag tycker att det är intressant är chefsläkaren Stefan Engqvists uttalanden om att den häktade läkaren enbart handlat enligt praxis. Om praxis inom vården innebär att de som agerar enligt den gör sig skyldiga till dråp bör det i rimlighetens namn innebära att landets åklagare är skyldiga att väcka åtal i samtliga ännu ej preskriberade fall där en läkare handlat i enlighet med denna praxis...

Hur många läkare har vi i Sverige?

Det är som jag sa för ett år sedan, juristerna inom rättsväsendet kommer inte ge sig förrän den dagen alla andra är bakom galler. Den dagen tycker de att de har varit effektiva till 100 %.
Citera
2009-03-08, 14:14
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Om vi inte tillåter dödshjälp så halkar vi ner i medeltid, talibaner och sharia?

Nåväl, jag konstaterar bara att frågan är komplicerad och långt ifrån glasklar. De regler vi har nu är tämligen välformulerade och enkla att förstå. Däremot håller frågan på att politiseras just nu och det är väldigt olyckligt.
Jag ser inte tillstymmelse till poitisering av den här frågan utom från ett specifikt håll.
Citat:
För de konspiratoriskt lagda så kan jag väl avslöja att Kd ser "dödshjälp" som en stor fråga för 2010,
Ja, och det är extremt oklokt av partiet, med tanke på att den folkliga avogheten mot kristendom är så stor just nu. I ljuset av det här fallet, räcker det med att driva kampanjen "KD säger att Gud vill att döende ska lida", så förlorar KD röster, snarare än vinner dem, på ett sådant engagemang. Och KD har inte råd att förlora röster. Man ska ha noga klart för sig att man dessutom kraftigt försvagar "broder 4 procent" om man ger sig in i den typen av kontroversiellt kampanjande. Allmänkonservativa av min typ kan mycket väl tänkas rösta på KD om de ser ut att behöva det för att klara sig in i riksdagen - så länge som de inte ägnar sig å dumheter som att valkampanja på dödshjälpsfrågan.

Alternativet, att KD ger sin in i rent allmänt populiskt skall mot högavlönade överklassläkare som vill spela gud med hederliga medborgares liv, kan möjligen ta en del röster från det segment som eljest skulle ha varit beredda att rösta på Sverigedemokraterna, men tenderar i stället till att ifrågasätta partiets regeringsduglighet.

Caveat elector.
Citera
2009-03-08, 14:17
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Medicin är inte juridik, och överprövning är ett juridiskt begrepp. Varför ska just avgörande om avbrytande av livsuppehållande kunna överprövas? (Och av vem, för den delen?) Varför inte överprövningsmöjlighet för alla potentiellt livs- eller hälsoavgörande behandlingar? Akutbeslut under operationer, till exempel?

Jag har inte själv tagit ställning till huruvida överprövning är någon bra idé eller inte men jag reagerar på att du inte verkar vilja blanda in juridik i den medicinska världen. Om det nu stämmer så har jag avvikande åsikt. På samma sätt som juridiken även måste finnas på idrottsarenor så måste juridiken vara närvarande inom medicinen. Juridiken är grunden i vårt samhälle. Juridiken skapar och sätter upp gränsdragningar och regler som andra områden måste rätta sig efter. Jag kan inte se hur vi skulle kunna ha det på annat sätt i vårt samhälle.

Likt StefanD13 reagerade jag på ditt tidigare inlägg då du snappade upp och la tonvikt på orden. Aktiv dödshjälp är förbjuden i Sverige och det spelar ingen roll ifall någon har som tudelat syfte att dels lindra smärta och dels aktivt förkorta livet hos en pat. Det är lika förbjudet det och det måste få vara förbjudet för annars tillåter vi helt plötsligt aktiv dödshjälp och gör vi det i det lilla kan vi lika gärna göra det i det stora sammanhanget.

Juridik kan kanske tyckas cyniskt och inte ta hänsyn till moral men vi kommer aldrig att komma ifrån det. Juridiken är oftast svart/vitt, antingen eller. Sen kan man ha moraliska och etiska åsikter på ett händelseförlopp men det är en annan sak. En förbjuden sak blir inte laglig bara för att man kan ha sympatier åt något håll enligt vissa etiska och moraliska ramar. Fel blir inte helt plötsligt rätt utan fortsätter att vara fel tills lagen ev. ändras.

StefanD13 kanske kan uppfattas som tunnelseende men han ser på saken ur sitt juridiska perspektiv. Du och Golgata ser på saken ur erat medicinska perspektiv och kanske uppfattas som märkliga då ni mer ser till hur man tycker att det borde vara och att Lindén ju bara gjorde vad hon tyckte och trodde var rätt (vilket förövrigt ännu inte är utrett men som jag gissar att de flesta, inkl. jag, tror).
Senast redigerad av MrTomte 2009-03-08 kl. 14:22. Anledning: Felade en stavf
Citera
2009-03-08, 14:20
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuliaFleur
Vad jag inte förstår, jag har ju f.ö. inte mycket medicinsk utbildning, men vissa av er verkar ju ha det så jag ställer frågan till er. Om man ser på de texter som lagts ut från bloggen och med tanke på att flickan tillåtits åka hem till föräldrarna, framstår det som lite märkligt för mig att hon plötsligt var i "livet slutskede".

Mamman beskriver ju att hon är svag i vänster sida och förmodligen kan få cp-skador, men att hon inte är helt onormalt utvecklad.

Vad är det då som gör att flickan plötsligt blir så mycket sämre? Kan en hjärnblödning som ändå skedde ganska långt tidigare plötsligt ge dessa symptom igen? Jag har fått för mig att hjärnblödning är något ganska akut, och huruvida man blir bra eller snarare avgörs ganska snart efter det att blödningen inträffat.

Och varför behöver man göra magnetröntgen i detta skede, när flickan verkar må ganska bra ändå ?
Vad är komplikationerna efter en hjärnblödning hos en prematur?
Den akuta anledningen till att flickan återkommer är en hjärnhinneinflammation, vilket är ett livshotande tillstånd, i synnerhet på så små patienter. Det ena läggs alltså på det andra. Först har vi alltså med all sannolikhet syrebristskador vid födelsen. Sen har vi en hjärnblödning som i vart fall sammanfaller i tiden med en felbehandling. Och sen kommer en allvarlig infektion.
Citera
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Om jag förstått saken rätt så var det i de här fallet inte bara Lindén som tog beslutet att hoppet var förlorat utan hon hade gjort det gemensamt med kollegor. Visst hade Lindén det yttersta ansvaret men om man får tro DN:s citat av chefsöverläkaren på Astrid Lindgrens sjukhus, Stefan Engqvist, så var det flera personer inblandade.
"– Flickan var bortom allt hopp. Då fattade man under ordnade former beslut om att avbryta den livsuppehållande behandlingen. Det beslutet fattades av flera personer tillsammans, berättar Stefan Engqvist."

Då finns det 3 alternativ.
Det ena är att flickan faktiskt var döende och att allt hopp för att hon i överhuvudtaget skulle överleva var över.
Det andra är att flera läkare tillsammans bedömde att hennes liv skulle bli så värdelöst att de lika gärna kunde avsluta det "för allas bästa" och detta tros att alla väl medvetna om att det var fel.
Det tredje alternativet är ungefär som alt. 2 men att man inom medicinevärlden anser att det är helt acceptabelt att man gör på detta sättet och inte tycker att det är något fel med det.

Alternativ 2 ter sig ganska konspiratoriskt. Alt. 3 kanske stämmer men i så fall förekommer det en stor skillnad mellan den juridiska synen och den medicinska synen och det finner jag dels skrämmande och dels inte så troligt. Jag tror då mer på alt. 1 och då faller teorin om att flickan skulle kunna ha överlevt men blivit en grönsak.

Frågan är ju också vem som egentligen har rätt. Doctare eller Engkvist?
Doctare hävdar ju att hon överhuvudtaget inte känner till den praxis Engkvist beskriver.

Vem av dom ljuger? Engkvist för att skydda sin kollega? Eller Doctare för att få synas på bekostnad av en kollegas rykte?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Hur många läkare har vi i Sverige?
39 360 år 2007.
http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/AA06ACDE-4178-4F86-B44A-C372604E5F79/12404/200812510_rev.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in