Citat:
Ursprungligen postat av Zijn
Jaså? Och hur kom du till denna slutsats, om jag får fråga? För mig är det inte alls tydligt då åklagaren måste bevisa att:
- det, för det första, går att förklara denna dos
- det utan tvivel var EN dos, inte dos spridd över ett längre belopp
- bevisa att det var läkaren som höll i sprutan
Jag säger inte att hon inte är skyldig, däremot känns det som att det finns alltför många detaljer i detta fall vi inte vet.
En fråga: vad för motiv har läkaren till att döda just det här barnet och inget annat av de barn hon lett genom döden?
Det är nog både värre och enklare än så.
För att fälla måste åklagaren visa
att barnet dött pga överdos
att överdosen varit avsiktlig
att den givits i syfte att döda (alltså inte lindra)
att läkaren givit eller åtminstone ordinerat överdosen
att läkaren varit medveten om konsekvenserna av gärningen (det är väl i så fall det lättaste)
Jag tror inte man måste visa att det är en enda dos som givits, men man måste kunna visa att en tillräckligt stor dos har givits. Att så är fallet påvisas IOFS rätt tydligt i rättsmedicinprotokollet men det kan naturligtvis prövas ytterligare.
Motivet tror jag inte man behöver visa särskilt, om man kan visa resten. Ett rimligt (begripligt) motiv skulle i så fall vara att det brustit helt för gärningsmannen inför synen av ett svårt lidande barn som lever vidare obegripligt länge efter att respiratorn stängts av ("obegripligt länge" är en ren spekulation). Det motivet kan i så fall gälla i stort sett alla närvarande, inklusive de anhöriga.
Problemet just nu är att RM-protokollet är väldigt tydligt med att döden följt av en överdos och att varken journaler eller vittnen säger mot detta. Antingen är journalföringen fullständigt undermålig eller så är den korrekt, och det kan inte vara lätt att avgöra. Andra besvärligher i utredningen är att de aktuella preparaten varit tillgängliga för envar som funnits i rummet, utan formell uppsikt. I de frågorna kommer förstås några huvuden att rulla hur som helst.