(Svar till NurseRatched med flera.)
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Tror jag lägger mig i:
Om man får tro Sikhander och NurseRatched borde spädning med slaktblod vara en rätt problematisk metod med lågt bevisvärde. Har man ansett detta i andra rättsfall? I så fall tycker jag att försvaret borde ha anfört sådana rättsfall. Eller åtminstone anfört kriminologisk litteratur, typ artiklar i Journal of Forensic Science, som säger något sådant.
Om du inte litar på mig eller Sikhander kanske du litar på Mörland. Han säger ju detsamma men med andra och mer försiktiga ordalag.
Tro mig: Den där analysen visar i princip bara
att det fanns tiopental i flickans blod men den sade ingenting om
hur mycket. (Det var därför jag bad dig sätta dig in i hur en analys men gaskromatograf går till.)
De andra rättsfall du antyder vet jag ingenting om men jag hoppas att domen leder till att domarkåren vaknar till och mer ifrågasätter de kemiska analyserna vid brottmål.
Det är förresten inte bara analysen som är klantigt gjord, hade man sett till att ta mer blod vid obduktionen hade vi ju kunnat vara mer säkra idag angående halten eftersom man hade kunnat köra en ny analys med en mer välkalibrerad apparatur. Nu är allt provmaterial förbrukat och vi kommer inte längre.
(Dessutom är det ju så att inte ens en klarlagd halt av 2mg /g blod, hade kunnat fälla läkaren eftersom Mörland inte kunde ge en senaste tid då substansen kom in i blodbanan. Det kan ju ha skett långt efter det att läkaren åkt hem frå sjukhuset och då har ju inget dråp begått utan snarare övergrepp i rättssak eller falsk tillvitelse.)
Eftersom varken du eller någon annan i tråden hittills gett något exempel på där man i andra rättsfall eller i kriminologisk litteratur, typ artiklar i Journal of Forensic Science, hävdat att spädning med slaktblod är en problematisk metod med lågt bevisvärde så är min slutsats att det inte finns något sådant att hänvisa till. Era svar bekräftar alltså den misstanke jag hade.
Jag noterar också att Mörland verkade anse att mätvärdet var ungefärligen korrekt trots att han eventuellt nämnt föroreningar i slaktblod som eventuell felkälla.
Av Bustopers postning tidigare idag framgår också tydligen att det fanns någots slags kromatogram. Tydligen verkar inte detta heller ha indikerat någon tiopentalförekomst.
Sedan skall tydligen tiopental alltså användas vid avlivning av hästar. Avlivning av hästar på slakteri torde dock vara dock väldigt sällsynt. Hästkött finns oftast inte på hyllorna i vanliga snabbköp. Tycker också att stora löpande band-slakterier där man har transportband för djur i grisstorlek inte borde befatta sig med hästar. Vet inte löpande band-slakterier för kossor och kalvar har utrustning som är lämplig för att slakta hästar.
Och även om ett slakteri någon gång skulle ha kunnat haft en häst inne för slakt någon gång så har vi frågan hur stor kontamination det då skulle kunna vara fråga om. Den halt tiopental babyn hade i blodet motsvarade åtminstone 7,5 g, eller ca 1,5 g/liter, för en vuxen man. Även om man skulle använda en oavtorkad, osköljd slaktkniv som just använts till att slakta en häst tycker jag att det verkar osannolikt att man skulle kunna få 7,5 g hästblod per ca 5 liter blod. Tänk er en vanlig chokladkaka om 100 g. Dela den i 13 delar. En sådan del per 5 liter blod krävs alltså. Det är alltså inte fråga om att kontaminera med någon liten mikroskopisk droppe. Därför framstår den här kontaminationsteorin som så väldigt osannolik.
Om nu frågan om kontaminering med hästblod var relevant tycker jag att försvaret borde ha kunnat begära att klarläggande i frågan om slaktblodet kan ha kommit från ett slakteri som befattat sig med hästar. Jag har dock inte sett att man begärt något sådant klarläggande.
Måste också kommentera det där med att melamin. Det finländska laboratoriet var ackrediterat och kom fram till samma resultat som RMV. Jag har hittills inte sett att man i denna tråd lyckats presentera något exempel från litteraturen som visar på hur tiopental trots närmare granskning kan förväxlas med andra ämnen.
Sedan var det ju också ett väldigt sammanträffande att man råkade komma fram till just det ämne som råkade finnas på sjuksalen. Vad är sannolikheten att en felvisning i ett gaskromatograf-diagram skulle visa på just det ämne som fanns på sjuksalen?
Jag noterar också att försvaret hade kunnat begära att gaskromatograf-diagrammen skulle skickas runt till andra rättsmedicinlabb runt om i världen, förutom RMV och dess finska motsvarighet, för bedömning av vilket ämne det är fråga om. Jag förstår dock att man inte valde detta alternativ utan i stället lät sin egen expert tolka in det han ville i diagrammen (han påstod att det fanns viss, liten osäkerhet om vilket ämne det kunde vara fråga om).
Sedan har vi ju också det faktum att man kom fram till att det rörde sig om tiopental även innan man spätt ut blodet. Eller hur?