2011-10-27, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub

Citat:
Ursprungligen postat av PCuri

Tja, alternativet till att babyn fick tiopentalet ungefär vid dödstillfället, som rättens oberoende expert Mörland säger, är väl en dryg halvtimme efter döden (Mörland satte visst den bortre gränsen en halvtimme efter döden även om han ansåg något sådant osannolikt). Och då skulle alltså någon anhörig dels fått tag på det tiopental läkaren påstår sig ha destruerat (eller fått tag på tiopental med väldigt kort varsel på den svarta marknaden) och dels hittat rätt blodkärl. Det håller inte.

Sedan det där med att tiopental fattades. Om läkaren säger sig ha destruerat allt tiopental och man hittar en massa tiopental i babyn kan man väl dra vissa slutsatser. Nu skrev dock rätten i tingsrättsdomen ungefärligen att det inte var tillräckligt, hundraprocentigt bevisat att babyn fått en olaglig dos tiopental i sig eftersom det finska labbet inte redovisade något värde för fenobarbital (vilket jag tidigare kommenterat).

Du fullkomligt badar i dolda premisser och felaktiga antaganden - igen!

T ex:
- Om en läkare destruerar tiopental, så måste varje kropp som innehåller detsamma ha tillförts det inom en halvtimme efter destruktionen.

Sug på den ett tag.

Jaha, om vi nu utgår att man lyckas få rätt på fenobarbitalkoncentrationen i det finska provet och rätten därigenom anser det med tillräcklig säkerhet bevisat att babyn tillförts en olaglig mängd tiopental, hur anser du då att babyn fått i sig detta tiopental? Och när? Mörland talade om någon halvtimmesgränas även om han ansåg detta osannolikt.

Menar du att babyn kan ha tillförts tiopental i kylrummet i syfte att sätta dit läkaren, eller vad?
Citera
2011-10-27, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ornulf
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kan-vi-lita-pa-rmvs-analyser_6581890.svd

Länkar artikeln som bara mosar RMV.

Finns det någon artikel som mosar det ackrediterade finska labbet som kom fram till ungefär samma resultat som RMV i det fall som är aktuellt i denna tråd?
Citera
2011-10-27, 01:05
Medlem
eloges avatar
Citat:
Finns det någon artikel som mosar det ackrediterade finska labbet som kom fram till ungefär samma resultat som RMV i det fall som är aktuellt i denna tråd?
Nej, men Hugo Lagerkrantz verkar vara inne på att mosa SKL! Sedan har han också någon tankegång om en speciell dödsdefinition för barn.

Citat:
2. SKL:s analysrutiner kan ifrågasättas. Åtalet är enbart baserat på ett blodprov (för att fälla en idrottsman för doping krävs två). Analysmetoden har också ifrågasatts av experten Prof Olof Beck.

3. Statens Medicin Etiska Råd (SMER) och/eller Socialstyrelsen måste komma med klarare riktlinjer när det gäller vård i livets slutskede och definitionen av hjärndöd hos barn.
http://debatt.svt.se/2011/10/21/varsta-rattsprocessen-under-det-har-arhundradet/
Citera
2011-10-27, 05:31
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Jaha, om vi nu utgår att man lyckas få rätt på fenobarbitalkoncentrationen i det finska provet och rätten därigenom anser det med tillräcklig säkerhet bevisat att babyn tillförts en olaglig mängd tiopental, hur anser du då att babyn fått i sig detta tiopental? Och när? Mörland talade om någon halvtimmesgränas även om han ansåg detta osannolikt.

Menar du att babyn kan ha tillförts tiopental i kylrummet i syfte att sätta dit läkaren, eller vad?

Dold premiss:
- den som hittar felaktigheter i PCuris resonemang är skyldig att ha en detaljerad och bevisad teori för valfritt godtyckligt händelseförlopp

Jag tänker inte gå in på diskussionen om när tiopental givits, förutom att jag nu nämner att många har diskuterat det tiopental som givits innan den åtalade läkaren deltog vid dödstillfället.
Citera
2011-10-27, 07:03
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Du vet inte vad en rättshaverist är - men jag vet vad foliehattar är; jag känner igen dem på lukten! - Och i den tråden fanns det gott om enögt resonemang och diverse olika agendor.

Det är nog bäst att du läser på.
http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ttshaverist
http://sv.wikipedia.org/wiki/Luktsinne
Citera
2011-10-27, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Nej, men Hugo Lagerkrantz verkar vara inne på att mosa SKL! Sedan har han också någon tankegång om en speciell dödsdefinition för barn.

http://debatt.svt.se/2011/10/21/varsta-rattsprocessen-under-det-har-arhundradet/

Ja men om man använder en referensstandard som är sju år för gammal och dessutom inte gjort någon kalibrering på tolv år (sic!), finns det nog risk att man drar på sig kritik från initierade personer.

Det är inte rättssäkert att bära sig åt på det sättet. Eller tycker du, eloge, att man kan analysera litet hipp som happ och ändå döma folk för dråp eller mord till långa fängelsestraff trots att de är oskyldiga? Om du tycker det är du antingen, mer korkad än jag trodde, eller så förstår du inte hur analystekniken fungerar.

Lagercrantz vill dessutom inte ha någon "speciell dödsdefinition för barn". Han vill bara ha klarare riktlinjer!
Citera
2011-10-27, 08:00
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Hur många gånger skulle du om du vore åklagare fråga RMVs representanter om ett värde som de själva anger ej tidigare har uppmätts (storleksordning femtedel)? Hur skulle du be dem förklara?

Uppenbarligen gick det svenska rättsväsendeten efter 1,5 år till en norrman som iallafall var beredd att göra lite skunk work för sina kollegors skull. Jag är benägen att säga att handläggningstiden inte är värdig ett rättssamhälle.

Som många är jag imponerad av domstolens rakryggade agerande.

Jag tror du egentligen ställer kravet att åklagaren skall veta bättre än tekniker och laboranter på RMV och rättsläkare (med doktorsexamen) i frågor som är deras specialitet.

Jag är för övrigt alldeles säker på att PC har frågat flera gånger "kan man nu verkligen lita på de här slutsatserna" och sedan agerat på svaret han fått, eftersom den genomgående argumentationen hela tiden handlat om den saken.
Senast redigerad av Bergakungen 2011-10-27 kl. 08:02.
Citera
2011-10-27, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag tror du egentligen ställer kravet att åklagaren skall veta bättre än tekniker och laboranter på RMV och rättsläkare (med doktorsexamen) i frågor som är deras specialitet.

Jag är för övrigt alldeles säker på att PC har frågat flera gånger "kan man nu verkligen lita på de här slutsatserna" och sedan agerat på svaret han fått, eftersom den genomgående argumentationen hela tiden handlat om den saken.
Det kan du tro bäst du vill.

Observera att nämnden lyckades dra betydligt mer långtgående slutsatser av experternas utsagor än vad jag någonsin hade förväntat mig. Jag förstår faktiskt inte att polisutredningen inte åtminstone försäkrade sig om att familjen skulle peka ut den misstänkta tydligt i förhandlingen.

Hur gick förhören egentligen till? (Jag tror inte det framgår i FUP att familjen var samspråkad. Det borde varit relativt lätt att få på pränt.)
Citera
2011-10-27, 09:25
Medlem
Citat:

Trötter somnade i rätten under första rättegångsdagen. Jag tror inte han är så pigg, alert och smart som du tror.
Pläderingen hade Jenny ordnat och han läste innantill.
Citera
2011-10-27, 09:41
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men om man använder en referensstandard som är sju år för gammal och dessutom inte gjort någon kalibrering på tolv år (sic!), finns det nog risk att man drar på sig kritik från initierade personer.

Det är inte rättssäkert att bära sig åt på det sättet. Eller tycker du, eloge, att man kan analysera litet hipp som happ och ändå döma folk för dråp eller mord till långa fängelsestraff trots att de är oskyldiga? Om du tycker det är du antingen, mer korkad än jag trodde, eller så förstår du inte hur analystekniken fungerar.

Lagercrantz vill dessutom inte ha någon "speciell dödsdefinition för barn". Han vill bara ha klarare riktlinjer!
Det lustiga var att Lagerkrantz gav sig på SKL, men det gick dig tydligen förbi och det blev också lite lustigt nu när jag har tjatat om att du skall läsa vad det står i inläggen.
Citera
2011-10-27, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Det lustiga var att Lagerkrantz gav sig på SKL, men det gick dig tydligen förbi och det blev också lite lustigt nu när jag har tjatat om att du skall läsa vad det står i inläggen.

Ja det kan du ha rätt i men bortsett från det har du inte haft många rätt den senaste veckan.. . .
Citera
2011-10-27, 12:37
Medlem
Bustophers avatar
Citat:

Om det nu var så att PC hade en sund skepsis till analysvärdena från rättskemiska och PR-A:s slutsatser kan du då förklara varför han vi flera tillfällen avvisade Hurtigs begäran om vertikal revision och kan du förklara varför han inte begärde ett utlåtande över slutsatserna från t.ex. Rättsliga rådet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in