2009-03-05, 10:32
Medlem
Det ska nog mycket till att en läkare häktas på sannolika skäl. Är nog mycket vi inte har fått veta än.

Jag vet en kvinnlig överläkare på detta barnsjukhus som för ca fem år sedan var nära på att förstöra livet för några nära bekanta till mig (men lyckades verkligen tramatisera den familjen). Handlade inte om mord, men ändå. Hon var verkligen en hemsk människa - kan bara spekulera i vad andra har råkat ut för - de flesta anmäler nog inte då det oftast är lönlöst (just därför borde åklagaren ha mycket starka bevis). Om det är hon kommer jag verkligen bli skadeglad ... Annars kommer jag tycka synd om henne. Även om hon är mer eller mindre skylldig så är jag ganska liberal mot åtminstone passiv dödshjälp till mycket förtidigt fött barn som kommer ha extremt grava hjärskador resten av livet - om det nu rör sig om det ... Iof - om det är ett uppsåtligt dödande av ett barn med chanser då borde hon åka dit rejält.
Citera
2009-03-05, 11:11
Medlem
Ellen_Ks avatar
http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_2554067.svd

Citat:
Vid tre månaders ålder avled flickan enligt uppgift efter att läkaren i samförstånd med föräldrarna tagit beslut om att respiratorn skulle stängas av. Detta har dock inte bekräftats av någon medicinskt ansvarig vid sjukhuset.

Själv sitter jag och har främst två teorier. Antingen så vet åklagaren något som antagligen ingen annan än hon, rättsläkaren och läkaren vet om. I så fall lär vi få reda på det i sinom tid. Eller så har åklagaren reagerat på de tidigare incidenterna med felmedicineringen och den påstått utebliva undersökningen och därför vill ha hela fallet prövat av ren princip.

På något sätt hoppas jag att de vet något som ingen annan vet, jag är inte särskilt förtjust i principfall där det inte spelar någon roll vem som blir skadad bara för saken skull, även om det vore ett hemskt fall.
Citera
2009-03-05, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellen_K
Eller så har åklagaren reagerat på de tidigare incidenterna med felmedicineringen och den påstått utebliva undersökningen och därför vill ha hela fallet prövat av ren princip.
Synnerligen sannolikt. Problemet är väl bara att för att få en fråga prövad juridiskt krävs ofta att man offrar en människa, i det här fallet läkaren. Men när juridiken väl har fått sitt prejudikat spelar det mindre roll, finns ju alltid skadestånd att betala ut om läkaren skulle tycka livet blir jobbigt.
Citera
2009-03-05, 11:37
Medlem
Någon som vet vem denna läkare är?

Tordes ju vara någon utav de som finns listade på: http://www.doktorsguiden.se/hitta?filter0=&filter1=**ALL**&filter2=69&filter3= 100179
Citera
2009-03-05, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mylph

Tordes ju vara någon utav de som finns listade på: http://www.doktorsguiden.se/hitta?filter0=&filter1=**ALL**&filter2=69&filter3= 100179
Ja det borde ju gå att lista ut via denna.
Ålder är det nån som vet det?
Jag trodde redan igår att det var nåt skumt med detta, nu är jag ännu mer säker..
Häktad blir man ju inte bara utan anledning.
Hade en terio, men det är kanske helt uppåt väggarna..
Ett samspel mellan läkare och föräldrar som sen ångrat sig??
Citera
2009-03-05, 11:48
Medlem
Ellen_Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwestrik
Synnerligen sannolikt. Problemet är väl bara att för att få en fråga prövad juridiskt krävs ofta att man offrar en människa, i det här fallet läkaren. Men när juridiken väl har fått sitt prejudikat spelar det mindre roll, finns ju alltid skadestånd att betala ut om läkaren skulle tycka livet blir jobbigt.

Saken i just det här fallet är ju att det, om vi ponerar att det är så fallet drivs, inte bara drabbar den tilltalade utan alla som berörs av passiv dödshjälp. Det kan ju ge en del vändningar i debatten, det var inte så länge sen man pratade om aktiv dödshjälp, och även aborter, i debatterna och det här kan ju då göra att opinionen blir mycket mer tveksam.

Någon som har lagt märke till att Kalla fakta snart sänder ett program om felbehandlande barnläkare? Som vanligt är det nästan snabbare än FB:arna att haka på. Jag blir alltid lite nojjig, man får ibland känslan av att rättsfall drivs med hjälp av dem.
Citera
2009-03-05, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979
Ja det borde ju gå att lista ut via denna.
Ålder är det nån som vet det?
Jag trodde redan igår att det var nåt skumt med detta, nu är jag ännu mer säker..
Häktad blir man ju inte bara utan anledning.
Hade en terio, men det är kanske helt uppåt väggarna..
Ett samspel mellan läkare och föräldrar som sen ångrat sig??

Hon är väl inte häktad, utan begärd häktad? Vad är din teori då?
Citera
2009-03-05, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Hon är väl inte häktad, utan begärd häktad? Vad är din teori då?
Begärd häktad, du har rätt.
Oavsett så krävs det ju en hel del för att begära någon häktad.
Jag skrev teorin över detta inlägg, Kanske har det börjat som ett samapel mellan föräldrar och läkare.. som lider med denna flicka.
Läkaren tar på sig att hjälpa henne ur smärtorna, föräldrarna ångrar sig/ser ett sätt att få ut sin sorg och anmäler.
Rena spekulationer!

Vad det gäller att läsa polisens papper, så är dom offentliga när åtal väcks.
Citera
2009-03-05, 11:59
Medlem
SingleStars avatar
Hon är begärd häktad.

Häktningsförhandling kl 9:00 fredag 6 mars 2009 Solna tingsrätt. Får vi se om Tingsrätten köper det lika billigt som åklagerskan.

Jag misstänker att åklagaren har väldigt dåligt på fötterna då samtliga läkare man har sett uttala sig verkar enligt överens om att det inte rör sig om ett mord. Så redan nu på förhand ser vi en åklagerska i fritt fall.

Det skall bli intressant att få veta vilka föräldrarna är och vilka kopplingar dessa har till högre politisk ort.
Citera
2009-03-05, 12:02
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julius Mosca
Tror jag inte. Om nu läkaren skulle visa sig vara oskyldig så har åklagaren inte gjort något fel. Åklagaren får en brottsmisstanke om mord på sitt bord pga att en rättsläkare avgett ett yttrande kring dödsorsaken och åklagaren agerar därefter med att anhålla den misstänkte som sedan hämtas av polis på sin arbetsplats. Det är standardförmulär 1A och jag förstår inte varför folk är så upprörda? Är det för att det inte är kreti och pleti som hämtats på jobbet?

Vad ska man ge en mordmisstänkt person? 14 dagars varsel i förväg om förhör i en snällt formulerad parfymluktande kallelse? Den mordmisstänkte ska inte hinna röja undan bevis, tala med medmisstänkta, fly landet eller påverka vittnen. Det är därför som kvinnan är belagd med restriktioner. Hon får alltså inte ta del av radio, tv, tidningar, nyheter eller ringa. Brev granskas av åklagaren. Den ende förutom polis och åklagare hon får ha kontakt med är sin advokat och denne är bunden av lagen kring vad han får föra vidare. Det finns en anledning till varför systemet ser ut som det gör och varför ska den mordmisstänkte i det här fallet bli behandlad med silkesvantar?

Alla mordmisstänkta eller för den delen alla misstänkta för allvarliga brott plockas in där de befinner sig när polisen får tag på dem. Jag är snarare glad att polis och åklagare visat sig agera korrekt och inte gett den mordmisstänkta kvinnan några favörer.

Sedan vad är det här gnället bland folk om att det vore en förmildrande omständighet om det handlar om dödshjälp? Förklara gärna för mig hur dödandet av ett spädbarn som föräldrarna söker vård för kan vara dödshjälp utan barnets eller föräldrarnas medgivande eller vetskap. I så fall är det mord och inget annat och om hon då är skyldig så ska hon ha livstid. Allt annat vore en skandal gentemot den praxis vi har om mord av särskilt värnlösa (patient, barn). När blev det okey för en enskild läkare att självständigt avgöra om patienten ska få leva eller ej och sedan inte dokumentera det avgörandet och genomföra en aktiv åtgärd för att ta livet av patienten?

Är hon skyldig så ska hon ha livstid!
Det farligaste som finns är jurister yttrar sig när de inte kan sakmaterian. I den moderna medicinen, med dess rika möjligheter till livsuppehållande åtgärder också i situationer när patienten sedan länge skulle ha varit stendöd utan de livsuppehållande åtgärderna, har samhället de facto givit läkare en betydande rätt att härska över liv och död - en rätt som läkarna, om inte annat så av rena resursprioriteringsskäl måste ha. Om du har ett respiratorfall fler än du har respiratorer, så måste du ta ett aktivt beslut att låta någon av patienterna dö - det finns ingen annan utväg. Om rättssystemet skulle komma inklampande med sina grova, fumliga händer i ett sånt läge, så är det enda vettiga att dra tillbaka sjukvården till 1930 års nivå - och mycket tydligt sätta ansvaret för denna nedrusting där det hör hemma.

Ditt resonemang för överhuvudtaget oerhört långt. Undertexten i det är ju fullt klart att sjukvårdens egna ansvarssystem är en juridisk nullitet. Men om rättsväsendet börjar utkräva långtgående straffrättsligt ansvar i situationer där HSAN anser att inget fel har begåtts, då har förutsättningarna för sjukvård i Sverige förändrats på ett fullkomligt genomgripande sätt. Och då ska vi också ha klart för oss att det svenska sjukvårdsansvarssystemet är högt beundrat utomlands, och någonting som verkligen fungerar väl. Vad jag förstår är den yttersta konsekvensen av ditt resonemang att varje felbehandling, och varje operation som i efterhand visade sig vara obefogad, borde lagföras som åtminstone vållande av kroppsskada.

Och då har vi gjort en USA i kubik med tredubbel skruv. Caveat prosecutor.
Citera
2009-03-05, 12:02
Medlem
Danydamans avatar
Barnet var hjärndött, så de stängde av maskinerna så att barnet dog. vet inte om någon redan tog upp detta tidigare men detta fick jag reda på ifrån en som jobbar på samma avdelning som läkaren.
Citera
2009-03-05, 12:03
Medlem
T-bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylph

Var det en kirurg? Kanske jag som har missat men kan inte minnas att det har uttalats nånstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in