2011-03-08, 17:19
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Man kan fråga sig om Mørland kommer att kallas som vittne. Om det finns det minsta tolkningsproblem eller tveksamheter känns det ju mycket lämpligt att så sker.
Att Mörland kommer att vittna om det går till åtal har jag hela tiden sett som en självklarhet. Kan inte tänka mig något annat.
Citera
2011-03-08, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Att Mörland kommer att vittna om det går till åtal har jag hela tiden sett som en självklarhet. Kan inte tänka mig något annat.
Eftersom Claeson och Hurtig enats om att översättning är nödvändig undrar jag om det blir några fler vittnesmål.

Vad mig anbelangar får gärna PR-A's eventuella make översätta. Jag ser helst skriften i orginalspråk.
Citera
2011-03-08, 18:29
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Eftersom Claeson och Hurtig enats om att översättning är nödvändig undrar jag om det blir några fler vittnesmål.

Vad mig anbelangar får gärna PR-A's eventuella make översätta. Jag ser helst skriften i orginalspråk.
Ursäkta, men varifrån har du fått uppgiften att de är överens om att översättning är nödvändig? Det enda jag har läst är att ingen av dem vill uttala sig om yttrandet innan det är översatt. Det är inte riktigt samma sak utan kan vara mer ett lurpassande på den andre.
Citera
2011-03-08, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Ursäkta, men varifrån har du fått uppgiften att de är överens om att översättning är nödvändig? Det enda jag har läst är att ingen av dem vill uttala sig om yttrandet innan det är översatt. Det är inte riktigt samma sak utan kan vara mer ett lurpassande på den andre.
Jag vet inte. Juristspråk kanske däremot kräver översättning för att jag skall förstå.

LT
Citat:
I går kom Peter Claeson emellertid överens med försvarsadvokaten Björn Hurtig om att skicka yttrandet, som är skrivet på norska, för översättning till svenska innan man fattar några vidare beslut i ärendet.
Citera
2011-03-08, 19:53
Medlem
eloges avatar
Citat:
Jag vet inte. Juristspråk kanske däremot kräver översättning för att jag skall förstå.

LT
Ser att artikeln är uppdaterad. Det förklarar saken.
Citera
2011-03-09, 23:19
Medlem
Bustophers avatar
Att döma av den bunt blanka sidor som jag nu fått från SoS så är Mörlands yttrande är uppenbarligen på 23 sidor. Samtliga i sin helhet sekretessbelagda.

Motivering: Professor Jörg Mörlands yttrande har av åklagarmyndigheten belagts med sekretess enligt 18 kap. 1 § OSL vad gäller samtliga uppgifter. Den sekretessen gäller enligt 18 kap. 3 § även hos Socialstyrelsens Rättsliga råd. Socialstyrelsen bedömer att det kan antas att syftet med beslutade eller förutsedda åtgärder motverkas eller den framtida verksamheten skadas om dessa uppgifter röjs. Din begäran att få ta del av yttrandet ska därmed avslås med stöd av 18 kap. 3 § OSL.

Enligt förarbetena till lagen är kriteriet " … den framtida verksamheten" inte alls tillämpligt i det här fallet. Återstår alltså att ett utlämnande skulle kunna antas motverka "… syftet med beslutade eller förutsedda åtgärder". Med hänsyn till de sju frågor som åklagaren begärde yttrande över och de 37 handlingar som han bifogade som underlag för ändamålet förefaller motiveringen rätt långsökt.
Citera
2011-03-10, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Att döma av den bunt blanka sidor som jag nu fått från SoS så är Mörlands yttrande är uppenbarligen på 23 sidor. Samtliga i sin helhet sekretessbelagda.

Motivering: Professor Jörg Mörlands yttrande har av åklagarmyndigheten belagts med sekretess enligt 18 kap. 1 § OSL vad gäller samtliga uppgifter. Den sekretessen gäller enligt 18 kap. 3 § även hos Socialstyrelsens Rättsliga råd. Socialstyrelsen bedömer att det kan antas att syftet med beslutade eller förutsedda åtgärder motverkas eller den framtida verksamheten skadas om dessa uppgifter röjs. Din begäran att få ta del av yttrandet ska därmed avslås med stöd av 18 kap. 3 § OSL.

Enligt förarbetena till lagen är kriteriet " … den framtida verksamheten" inte alls tillämpligt i det här fallet. Återstår alltså att ett utlämnande skulle kunna antas motverka "… syftet med beslutade eller förutsedda åtgärder". Med hänsyn till de sju frågor som åklagaren begärde yttrande över och de 37 handlingar som han bifogade som underlag för ändamålet förefaller motiveringen rätt långsökt.
Först offentliggör åklagarmyndigheten det som talar för dess ståndpunkt sedan låter man SoS tillsyn vara och nu detta.

Om utredningen läggs ned kommer utlåtandet då bli offentligt på kort sikt?
Citera
2011-03-10, 23:20
Medlem
Citat:
Först offentliggör åklagarmyndigheten det som talar för dess ståndpunkt sedan låter man SoS tillsyn vara och nu detta.

Om utredningen läggs ned kommer utlåtandet då bli offentligt på kort sikt?

Om det skulle vara aktuellt att lägga ner åtalet så tror jag att det redan hade skett.

Den åtalade läkaren får nog öppna plånboken och försöka få tag på några bra expertvittnen som kan intyga att eventuella tidigare, odokumenterade lagliga injektioner av tiopental koncentrerats på något sätt i provtagningsområdet och ökat med 20-200 ggr jämfört med den mängd som injicerats.

Hur många av de läkare som hävdar att den åtalade läkaren måste vara oskyldig är förresten beredda att bidra med några tusenlappar till att skaffa expertvittnen som Bertil Fors gjorde? Hmm, kanske Läkarförbundet vill ställa upp? Om det sistnämnda sker och det ändå blir någon slags fällande dom (dock inte nödvändigtvis dråp) undrar jag hur detta kommer att tas emot av den breda allmänheten.
Citera
2011-03-11, 07:40
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Om det skulle vara aktuellt att lägga ner åtalet så tror jag att det redan hade skett.

Det beror ju helt på vad det står i Mörlands yttrande.
Citera
2011-03-11, 08:15
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Det beror ju helt på vad det står i Mörlands yttrande.

Man skulle ju kunna tänka sig att Claesson och Hurtig klarar av att läsa norska bra nog för att förstå. SoS verkar ju hålla med om slutsatserna och kan de begripa borde fler kunna göra det.

Då kan det ju vara litet spännande att spekulera i vem av de två som (mest) vill översätta. Ett gott skäl att översätta är om det nu finns en gemensam insikt om en trolig rättegång, och att varje nyans i det här intyget blir viktig.

Annars kan väl Hamilkars torra kommentar likaväl tänkas, osäkerheten om vad det egentligen står kanske ökar för varje genomläsning.
Citera
2011-03-11, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Man skulle ju kunna tänka sig att Claesson och Hurtig klarar av att läsa norska bra nog för att förstå. SoS verkar ju hålla med om slutsatserna och kan de begripa borde fler kunna göra det.

Då kan det ju vara litet spännande att spekulera i vem av de två som (mest) vill översätta. Ett gott skäl att översätta är om det nu finns en gemensam insikt om en trolig rättegång, och att varje nyans i det här intyget blir viktig.

Annars kan väl Hamilkars torra kommentar likaväl tänkas, osäkerheten om vad det egentligen står kanske ökar för varje genomläsning.
Så skulle det kunna vara...

Ingen som har koll på sekretessfrågan?
Senast redigerad av nono2 2011-03-11 kl. 09:32.
Citera
2011-03-11, 11:12
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Ingen som har koll på sekretessfrågan?

Jodå! Eftersom jag begärt ut yttrandet och fått ett överklagningsbart myndighetsbeslut från Socialstyrelsen kan jag visa hur man resonerat. Jag har därför lagt upp Socialstyrelsens beslut på min begäran för nedladdning. Den som är intresserad kan ladda ner beslutet här:

http://tinyurl.com/6ke98mt

Länken kommer att vara aktiv t.o.m. 15 mars.

Eftersom jag anser att beslutet är anmärkningsvärt kommer jag att överklaga det till Kammarrätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in