2009-10-28, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Bl a att hon påstår sig ha sprutat ut tiopentalet i slasken.
Kan du utvekla det? Bl a?
Citera
2009-10-28, 16:41
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Kan du utvekla det? Bl a?
Det tiopental som har funnits inne på salen verkar ha administrerats/hanterats hela vägen från läkemedelsförråd till slask av den nu misstänkta läkaren varför det svårligen kan förhålla sig så att t ex barnets anhöriga (vilka läkaren och hennes advokat i överklagandet av häktningen konstaterar har befunnit sig längre tid än läkaren i sjukrummet) skulle kunna vara möjliga förövare. Att den rutinerade läkaren skulle ha missat att sprutan hon destruerade varit tom förefaller osannolikt. Lika osannolikt synes det vara att person X skulle våga anta att läkaren vid sitt handhavande av sprutan inte skulle vara kapabel att upptäcka en sådan remarkabel omständighet.

Här är f.ö. ett liknande fall, om än inte med alla de ingredienser som återfinns i det fall som diskuteras här i tråden, men som ändå kan vara av visst intresse:
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/crime/article2057093.ece
http://tinyurl.com/yfvfb7k
Senast redigerad av letsdoit 2009-10-28 kl. 16:48.
Citera
2009-10-28, 16:48
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Bra sammanfattning av beviskedjan som krävs. Kommentarer angående de analyser och slutsatser som gjorts i tråden.

Det här är den punkt där jag för mitt liv inte kan komma fram till att Åklagaren lyckas visa att provet är riktigt. Vetenskapliga arbeten om spridning av Thiopental samt kristallbildning gör att utan kontrollprover undrar jag om någon relevant slutsats egentligen kan dras.

Tyvärr betyder det att frågan om brott egentligen begåtts överhuvudtaget förmodligen aldrig blir besvarad.

Det här är enklare i mitt tycke. Om en så stor dos har givits är det inte förenligt med rekommendationer inom palliativ vård. Har svårt att se att det då inte blir en fråga om straffansvar (för den som gjort det).

Det här är nästa problemområde. Om det inte finns ett 100% vittne som pekar ut läkaren - och som inte är föräldrarna/anhöriga - undrar jag hur åklagaren skall leda i bevis att det är läkaren som är ansvarig.

Skälet till min skepsis till föräldrarna är bla följande citat på Moderns blogg.

Efter att sköterskan givit fel koncentration koksaltlösning (dvs. läkaren var inte direkt ansvarig):
'Och denna ansvariga läkare kommer att granska och utredas då jag och (flickans pappa) kommer att göra en lexmaria anmälan på henne. Jag vill att hon skall få lida för att hon inte gjorde de som skulle göras, och tack vare hennes stora misstag kämpar vår älskade dotter varje dag för sitt liv. Vilket hon hade sluppit om läkaren gjort rätt från början.'

Man kan konstatera att något har gått väldigt snett i relationen till läkaren då hon inte varit direkt ansvarig för det som omtalas ovan men ändå får den tunga kritiken. Tidigare i bloggen framkommer det att flickans mamma anser att den för tidiga födseln är läkarens fel pga en utebliven undersökning. I lexmaria-anmälan konstateras det att den delen var ok enligt gällande riktlinjer. Därmed inte sagt att läkaren i fråga hanterat den mänskliga sidan av det inträffade uselt. Det är helt klart tom sannolikt.

Sammantaget undrar jag om inte föräldrarna har ett starkare motiv än läkaren att injicera Thiopentalet. Dottern är bortom all räddning och minuter från döden, sprutan är klar och ligger på bordet, infarten är redan ditsatt och någon skall få betala för all den smärta och för de felgrepp som begåtts?

Men det handlar väl inte om samma läkare?
Oavsett detta borde väl föräldrarna/övriga släktingar kunna ses som vittnen. Det går ju inte att avfärda dom bara för att dom var släkt med barnet.
Citera
2009-10-28, 16:55
Medlem
Citat:
Det tiopental som har funnits inne på salen verkar ha administrerats/hanterats hela vägen från läkemedelsförråd till slask av den nu misstänkta läkaren varför det svårligen kan förhålla sig så att t ex barnets anhöriga (vilka läkaren och hennes advokat i överklagandet av häktningen konstaterar har befunnit sig längre tid än läkaren i sjukrummet) skulle kunna vara möjliga förövare. Att den rutinerade läkaren skulle ha missat att sprutan hon destruerade varit tom förefaller osannolikt. Lika osannolikt synes det vara att person X skulle våga anta att läkaren vid sitt handhavande av sprutan inte skulle vara kapabel att upptäcka en sådan remarkabel omständighet.

Här är f.ö. ett liknande fall, om än inte med alla de ingredienser som återfinns i det fall som diskuteras här i tråden, men som ändå kan vara av visst intresse:
De aktuella sprutorna kan väl ha fyllts med något annat?

Jag måste säga även om det inte har direkt med indicier att göra är det för mig betydligt mindre sannolikt att en mycket erfaren läkare skall ha tagit livet av ett barn som hon bedömer snart skall dö inte bara med en spruta som i sig innebär en 10 - 30 ggr höre dos än nödvändigt. Hon ska sedan tömt ytterligare en spruta i ett för henne uppenbart dött barn när hon har haft alla möjliga betydligt enklare och mindre spårbara metoder tillgängliga.
Citera
2009-10-28, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Oavsett detta borde väl föräldrarna/övriga släktingar kunna ses som vittnen. Det går ju inte att avfärda dom bara för att dom var släkt med barnet.

Det är samma läkare enligt bloggen.

Dock skriver hon också om en andra läkare kopplat till MR-undersökningen i samma blogg (helt andra citat).

Jag menar verkligen inte att avfärda dem helt men bloggen förstärker definitivt inte trovärdigheten.
Citera
2009-10-28, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Jag är tämligen säker på att blogg-inlägget syftar på en annan läkare. Det är dock väldigt oklart vilken eftersom vad jag förstår ingen läkare kunde hållas för inblandad i lexmaria-händelsen. Förlossningsläkaren?
(Inlägget är ju dock faktamässigt tveksamt i största allmänhet...)

Vittnen kan väl inte räknas som jäviga (ungefär som fri bevisprövning?). Dock har jag svårt att finna anhöriga som annat än mindre trovärdiga eftersom deras relationer gör att dom har all anledning att skydda varandra.

Detta gäller då utpekandet av läkaren.
Citera
2009-10-28, 17:05
Medlem
Citat:

Jag har inte sett det exakta förhöret med läkaren om destruktionen av sprutorna men i vart fall på min tid plockades material ihop ganska snabbt på en sal när någon avlidit och lades i riskavfallsbehållare. Jag är inte övertygad om att jag skulle ha reagerat själv på något avvikande med sörjande i rummet, ett avlidet barn och i slutet på ett pass (sprutor, våtservetter, kanske lite annat riskavfall på en bricka som föses ner i något som liknar en papperskorg - sprutorna hade ju inte kanyler utan var avsedda för att användas tillsammans med en existerande infart så ingen isärplockning krävs).

Ditt resonemang blir dock betydligt starkare om vätska numera hanteras separat jmf. med själva sprutan (vilket det inte gjorde på min tid). Kanske kan någon aktiv medicinare svara på den frågan?
Citera
2009-10-28, 17:05
Medlem
Citat:
Det är samma läkare enligt bloggen.

Dock skriver hon också om en andra läkare kopplat till MR-undersökningen i samma blogg (helt andra citat).

Jag menar verkligen inte att avfärda dem helt men bloggen förstärker definitivt inte trovärdigheten.
Är du verkligen säker på detta?

Jag har HÖRT att en av anledningarna att den misstänkta läkaren jobbade extra var att hon var en av de få som hade föräldrarrnas förtroende.

(Är blogginlägget skrivet efter barnets död?)
Citera
2009-10-28, 17:08
Medlem
Citat:
Är du verkligen säker på detta?

Jag har HÖRT att en av anledningarna att den misstänkta läkaren jobbade extra var att hon var en av de få som hade föräldrarrnas förtroende.

(Är blogginlägget skrivet efter barnets död?)

Innan. Och jag kan självfallet inte vara 100% säker utan förlitar mig på Jakob Heidbrinks resonemang här när han går igenom bloggen. Han är till synes systematisk i sitt arbete.
Citera
2009-10-28, 17:14
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Vittnen kan väl inte räknas som jäviga (ungefär som fri bevisprövning?). Dock har jag svårt att finna anhöriga som annat än mindre trovärdiga eftersom deras relationer gör att dom har all anledning att skydda varandra.

Precis som du säger så kan vittnen inte vara jäviga, men rätten måste givetvsi försöka bedöma värdet av det vittnena säger bl a basert på om de kan ha intressen i frågan.

Då det gäller mycket nära anhöriga, ex föräldrarna, i mord/dråpmål, så blir de målsägande vilket innebär att de hörs utan att de avlägger vittnesed (dvs de kan inte straffas för mened om de ljuger under förhöret).
Citera
2009-10-28, 17:15
Medlem
Citat:
Innan. Och jag kan självfallet inte vara 100% säker utan förlitar mig på Jakob Heidbrinks resonemang här när han går igenom bloggen. Han är till synes systematisk i sitt arbete.
Ok, jag är inte heller 100 men källan är hyfsad.

Kan du länka (om?) till just det inlägget?
Citera
2009-10-28, 21:09
Medlem
Citat:
'Och denna ansvariga läkare kommer att granska och utredas då jag och (flickans pappa) kommer att göra en lexmaria anmälan på henne. Jag vill att hon skall få lida för att hon inte gjorde de som skulle göras, och tack vare hennes stora misstag kämpar vår älskade dotter varje dag för sitt liv. Vilket hon hade sluppit om läkaren gjort rätt från början.'
Men det där citatet börjar ju:
"Allt det tråkiga har tyvärr sin STORA grund i en läkarmiss som begicks i samband med att mina värkar startade."
I det skedet kan hon knappast varit i kontakt med en anestesiolog på BIVA?

Det säger en del om föräldrarnas inställning till läkare men det verkar högst osannolikt att hon skriver om den misstänkta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in