Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Du verkar inte vare sig ha tillgång till tråden eller FUP, utan söker dina referenser och info via google. Mycket av det du flummar om återfinns att läsa om utav det som redan postats tidigare här i tråden. Men ok, problemen med din hypotes ovan är den att den:
1) Inte stämmer (utifrån vittnesutsagor) överens med gärningsbeskrivningen - det där om en dödande injektion med Tiopental. Det borde gått mångt mycket snabbare än vad vittnena antyder, i synnerhet om vi går på din linje vilket möjligen skulle kunna förklara "mätvärdet". Sannolikt skulle (om så vore) flickan dött före det att (hela) dosen hunnit injiceras i flickan.
Sök sedan i tråden om det skulle vara möjligt för preparatet att distribueras fram till lårvenen där provet togs, i den nivå som uppmättes... (Försök sedan "para ihop" det du finner med vittnesmålen av förloppet beskrivet nedan). Alltså - jag har svårt att se på "blodprovet" som ett representativt blodprov, alldeles oavsett om läkaren skulle injicerat Tiopental eller inte.
2) Helt bortser från motiv och/eller förklaring till brottet. Nu är jag medveten om att det i alla brottsfall inte för att en rätt skall döma måste fastslås eller (be)visas om ett motiv. Men hur menar du att läkaren tänkte, om nu ditt scenario skulle stämma? Om jag varit läkaren, med ett dunkelt uppsåt, hade jag "dundrat på" med morfin (det fanns ju redan påkopplat och journalfört vilket läkaren visste om).
En motivbild och ett logiskt försök att beskriva handlingen som sådan kan vara intressant, både för läsaren här på Flashback, men också för den rätt som är satt att döma.
Ett utkast av vittnesmålen på rummet ur FU:
https://www.flashback.org/sp22120147
Tröttsamt. Svara nu inte ännu en gång med en ändlös serie tirader bestående av alltför många citat och alltför många "blanksteg" mellan citaten och egenförfattad textmassa. Det tar för mycket utrymme om du frågar mig. Jag tror inte på mätvärdet, och frågan är nog snarast hur JM ser på det uppkomna? Med tvivel, tillförsikt eller rentav stark övertygelse? Det är frågan - vari det hamnar efter en ev. domstolsförhandling vet vi ju inte heller. Om det hela kommer så långt, vill säga.
Klart är väl att man eventuellt kan tolka in vissa skillnader beträffande hur snabbt babyn dog. Är det detta som är din poäng?
Sedan undrar jag apropå nedanstående i inlägget du länkar till om koksalt-flaskor brukar vara tillslutna med något slags gummimaterial.
Citat:
I förhör med [en farbror] (FUP s. 174) säger farbrodern (till [flickan]) att ”läkaren gick ut ur rummet och kom in med en ”glasflaska” med något i”. Därefter att läkaren knappt han sätta in sprutan i [flickans] kanyl förrän hon dog.
I förhör med [samma farbror] no 2 (FUP s. 176) sägs att innehållet i sprutan var ”genomskinligt” samt någon sorts gummimaterial som tillsluter flaskan.
Man brukar spola med koksalt innan vissa infusioner. Menar du att babyn fick något annat än tiopental eller fick något annat än tiopental efter koksaltet?
Sedan undrar jag också om vittnena beskriver exakt samma tidpunkter för när beskrivna infusionerna skedde och om man försökt klarlägga detta.
Den minsta gemensamma nämnaren för vittnesmålen verkar vara att läkaren varit inne och sprutat i något kort innan döden. Frågan är vad och när. Sprutar man i koksalt brukar något annat hänga med också så vida man inte är ute efter att korrigera saltbalansen.
Vill också mer specifikt kommentera dina punkter 1) och 2) ovan.
Punkt 1)
Du verkar mena att tiopentalet inte skulle kunna hinna nå lårvenen eftersom babyn skulle dö så pass snabbt? Att döma av tidigare diskussioner i tråden och länkade artiklar verkar andningen vid stora injektioner minska påtagligt efter 1 minut. Hjärtat verkar dock kunna slå svagt en halvtimme (och än längre med 2 g-doser till fångar som avrättas). Tycker att frågan om hjärtat skulle kunna hinna distribuera ut tiopentalet till mätstället under den tidsrymd det är fråga om borde vara en av de medicinska frågor som är minst knepiga att svara på. Har du länk till någon källa som kan visa att längre tid och större pumpkapacitet skulle erfordras för att tiopentalet skulle kunna nå lårvenen? (En annan fråga är om tiopentalet över tid skulle kunna antas sprida sig själv i blodsystemet.)
Punkt 2)
Om jag förstått saken rätt verkar ju morfinhalten ha varit rätt hög den också även om åklagaren skall ha struntat i denna bit.
Om man läser den litteratur Bustopher länkar till eller nämner skall det i princip vara omöjligt att fastställa injicerade mängder tiopental vid obduktioner. Övriga läkare i tråden verkar tycka detsamma. Vet inte om den nu åtalade läkaren var av samma uppfattning, eller hade detta intryck, före och efter babyns död. Vi kan ju också notera att bara en bråkdel av det injicerade tiopentalet brukar kunna detekteras vid obduktioner av fångar som avrättats med tiopental. I Koniaris artikel från 2005 fanns 35 % eller mer kvar i blodet hos bara 3 av 49 fångar, och detta bara i en enda delstat. I alla övriga delstater gällde bråkdelsregeln.
Om en morfinpump fanns inkopplad så gick det ju att kolla hur mycket man tryckt i babyn om man fotat av displayen före och efter infusionen/injektionen. Fanns en morfinpump bör alltså risken för upptäckt ha varit påtaglig om man visste om att föräldrarna var misstänksamma. Läste också i DN för ett antal månader sedan att personalen på ett sjukhus tyckte att det var jobbigt när föräldrar for runt och fotade av allt stup i ett. Detta kan väl tyda på ett visst misstroende mot sjukvården. Tycker därför att det bästa vore om alla data som kan lagras elektroniskt skickas till en central server och att obligatorisk kamerövervakning införs. Övervakningskameror och serverutrymme är nästan gratis idag så detta vore ju en väldigt billig åtgärd som kunde öka trivseln för anhöriga och personal. Jag har ju i och för sig fått sura reaktioner från läkare i denna tråd på mitt förslag om kameraövervakning och utökad provtagning (märkligt om man tycker att mer gediget bevismaterial borde kunna fria läkaren

). Notera vidare att bank- och kassapersonal kan leva med att vara kameraövervakade hela dagarna. Varför skulle man då inte kunna ha samma ordning i sjukvården?
Oavsett om läkaren frias eller fälls vill jag se stärkta kontrollfunktioner i vården. Frias läkaren och ingen vet riktigt hur den höga tiopentalhalten uppkom är väl det ett skäl för att ta blodprover på avlidna direkt efter att dödsfall inträffat. Fälls läkaren borde mer provtagning och bevismaterial stärka läkares och annan vårdpersonals rättssäkerhet (även om läkarna i denna tråd verkar betacka sig för dylik ökning av rättssäkerheten).
En annan fördel med just utökad kameraövervakning är att detta skulle kunna förebygga stölder från patienter. På aftonbladet.se har man idag lagt upp en filmsnutt som visar hur en dödssjuk vårdtagare blir bestulen av vårdpersonal. Är det "dumt" om man kan bevisa sådant också?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8668331.ab