Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Juristerna i tråden förklara dock att externa expertvittnen tillmäts mycket liten betydelse i svensk rättstradition eftersom justitias egna experter är de enda som är opartiska. I korthet betyder ju det att när justitia är fel ute kommer hon inte att lyssna. Och för mig verkar det inte leda till någon vidare diskussion eller självkritik hos den juridiska parten (vilket leder till att jag blir illa berörd).
Jag tror du har fått den saken om bakfoten litet grann. Det strukturella problemet består inte i att rätten inte lyssnar till expertis, utan att utredningsresurserna vanligen är tämligen osymmetriska. Det här problemet togs upp tydligt av Bananchoklad, Buggenbu, Hamilkar m fl, rätt tidigt i tråden (vad som nu är tidigt).
Däremot är det alldeles klart att det finns en benägenhet att rätten i sig vill hålla rättegångar fria från inhyrda tekniska experter, experter som är mer vanliga i sammanhang där man har en formell bevisvärdering - det har inte vi, och det är nog i princip bra, åtminstone för det mesta.
Jag vill också påminna om att i åtalet talas om vilka vittnen man kallar och vad de sagt i förhören. Att ställa frågor till vittnena och på det sättet diskutera igenom varje aspekt av deras utsaga är försvarets rättighet, och i ett sådant här fall i praktike deras skyldighet.
Görs detta på ett adekvat sätt får man ju sedan klart för sig styrkan i bevisningen tämlgen tydligt.
Nu återstår bara att se vilken inverkan Mörlands granskning får på åtalsbeslutet.