2011-04-09, 22:22
Medlem
Puhhh, att ni orkar diskutera detta !! NI tjatar och tjatar om samma sak i åratal, till vilken nytta ?
Mer än hälften av slutsattser och påstående är helt fel.
Jag tycker det skulle funderas lite över vem Viveka Lindén är, som person och läkare, bakgrund, arbete och dyligt !
Genom våra offentliga register kan man hitta mycket, även sådant som är att fundera över !!
Citera
2011-04-09, 22:31
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Tja Kör man med den typen av argumentationsstil kan man lika gärna säga att det är otroligt lågt att ge sig på en läkare som hade offrat sin lediga dag uttryckligen för att flickan och de anhöriga skulle få samma läkare under den sista dagen i livet.
Eller så såg hon det som ett bra tillfälle att avsluta den lilla flickans liv? Dessutom är det läkaren som är mordmisstänkt och inte de anhöriga.
Citat:
Vad föräldrarna kämpade stenhårt för att få upprättelse över var de tidigare felbehandlingarna. Kraven på obduktion var relaterade till detta, inte till flickans slutliga död. De hade accepterat att respiratorn skulle kopplas ur, och att flickan skulle dö.
De ville ha en noggrann obduktion. Vore de inblandade hade de ju aldrig begärt det.
Citat:
Att de hade tillgång att tillföra det är uppenbart. Det fanns uppdraget tiopental och en öppen venport - det anses ju vara bevismaterial mot läkaren, men det gäller ju alla i rummet. De anhöriga kan mycket väl ha fått reda på att tiopentalet var kramplösande.
Hade någon av de anhöriga vårdutbildning? Hur kommer det sig att en spruta med tiopenthal lämnades till dem? Eller menar någon att de anhöriga skulle tagit med sig det? Vilka jävla dumheter! Vissa verkar vilja försvara den misstänkta mördaren till löjlighetens avgrund.
Citera
2011-04-09, 22:32
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Det finns referenser upp till dryga 300x koncentrationsskillnad. Mörland refererar pek med lägre gradienter. I provrör är det ännu högre. Mörland berör aldrig kristallproblematiken trots att den är välkänd. Han behandlar aldrig de svårigheter som en fyra veckor gammal kropp ger - speciellt med avseende på kraftigt fettlösliga läkemedel.

Sammanfattningsvis: Det finns empiri som stödjer mycket högre koncentrationsskillnader än de som Mörland refererar till. Däremot tycker jag som Mörland att fett ensamt inte räcker för att förklara provet.
Det finns säkert en anledning till att Mörland inte berör kristallproblematiken, antagligen samma andledning som får han att inte beröra strålningsproblematiken.

Gott att det finns andra referenser för jag vill se försvarets experter försvara sin teori. Här är jag blodtörstig, jag vill se när de på ett förnedrande sätt blir slaktade. Som jag ser det så har de sålt ut sin heder och jag vill se de skämmas.
Citera
2011-04-09, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Det finns säkert en anledning till att Mörland inte berör kristallproblematiken, antagligen samma andledning som får han att inte beröra strålningsproblematiken.

Gott att det finns andra referenser för jag vill se försvarets experter försvara sin teori. Här är jag blodtörstig, jag vill se när de på ett förnedrande sätt blir slaktade. Som jag ser det så har de sålt ut sin heder och jag vill se de skämmas.
Det verkar som du får förbereda dig på en besvikelse Eloge med tanke på vilka som börjat bli mer frekventa i tråden den senaste tiden.

När bekräftar PC förhandlingsdatum?
Citera
2011-04-09, 22:54
Medlem
Citat:
Processen går långsammare i kyla än i värme. Observera att en avrättad fånge ligger i kylrum och har endast 30% av ursprunglig blodkoncentration inom 12-18h i kylrumsmiljö (och naturligtvis helt utan hjärtslag)

Finns det skäl att tro att hastigheten sjunker därefter? Ja eftersom kropparna ovan börjar vid 37grader och får förmodligen kylrumstemperaturen först mot slutet av perioden.

Så hur många gånger till sjunker koncentrationen under 4 veckor i kylrum med två varma perioder? Ingen vet. Det vi vet är att koncentrationen fortsätter att sjunka och att det fett som ligger i direkt anslutnng till kärlen kommer att ha mycket hög koncentration av thiopental eftersom fettet nästan har fast form i kylrum (dvs thiopentalet tar sig till fettet relativt snabbt men fördelar sig vidare i fettet relativt långsamt).

Skall vi anta att det första dynget tar det till 30% enligt känd empiri och sedan att detta sker endast 1-3 gånger till under 4 veckor? Fullt rimligt och definitivt konservativt räknat. Då kommer thiopentalet i blod att ha 1-8% av koncentrationen kvar jämfört med det som rådde vid dödsögonblicket.

Observera att ingen vet i detalj var det landar. Problemet är att i samma ögonblick som distribution tas med - vilket Mörland elegant hela tiden antar bort eftersom det är extremt svårt ('a toxicological nightmare') - måste den dos som resulterat i en blodkoncentration på 2000mikrogram/ml 4 veckor efter döden ha varit groteskt stor. Det är allt.

Du avfärdar alltså inte helt tanken på att tiopentalet när kroppen kallnat och dessutom lagts i kylrum kan diffusera ut väldigt långsamt i kroppen, d v s att den processen kan i princip avstanna? I alla fall presenterar du inga konkreta fakta eller studier som stödjer motsatsen.

Jag tycker också att det här borde gå att kontrollera i djurförsök om nu inte den slutsats man skall dra är uppenbar. Tycker att det vore märkligt om detta ämnesområde av dåliga skäl inte utretts tillräckligt noggrannt av Mörland. Men om nu detta skulle vara fallet antar jag att försvaret i så fall kommer att utnyttja en sådan eventuell svaghet i Mörlands rapport. Jag antar också att åklagaren och RMV tar en diskussion med Mörland om de bedömer att detta skulle kunna innebära problem. Om de läser i denna tråd borde de vid det här laget ha blivit medvetna om detta eventuella problem.
Citera
2011-04-09, 22:56
Medlem
eloges avatar
Citat:
/.../
Observera att ingen vet i detalj var det landar. Problemet är att i samma ögonblick som distribution tas med - vilket Mörland elegant hela tiden antar bort eftersom det är extremt svårt ('a toxicological nightmare') - måste den dos som resulterat i en blodkoncentration på 2000mikrogram/ml 4 veckor efter döden ha varit groteskt stor. Det är allt.
Vilka problem du har! Du kan å ena sidan inte såga Mörland, men du kan heller inte tjattra oberoende av vad han skriver. Dina försök att lösa detta genom att påpeka vad Mörland INTE skriver blir väldigt genomskinliga. Det är inte lätt att se det själv men i all vänskaplighet vill jag varna dig för att det kan ge ett patetiskt intryck.
Citera
2011-04-09, 23:10
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Citat:

Det verkar som du får förbereda dig på en besvikelse Eloge med tanke på vilka som börjat bli mer frekventa i tråden den senaste tiden.

Jag kanske är dum, men uppriktigt sagt förstår jag inte vad du menar. Vill du vara snäll och förklara som till ett barn hur du får ihop det.
Citera
2011-04-09, 23:11
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Angående a) så gäller att det är på misstagen brottslingen torskar. De perfekta brotten vet vi ingenting om. Det ligger i de perfekta brottens natur att vi inte vet någonting om dem. Annars vore de inte perfekta.
Jo, men där kan finnas en gräns i resonemanget kan jag tycka. Att medelst två verktyg dräpa en människa i vetskapen om att det ena verktyget - i sig - vore tillräckligt - har inget med "det perfekta brottet" att göra.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Vad hade familjen eller sjukvården för förhoppningar om att flickan skulle "klara sig" efter det att man gemensamt accepterat att där inte fanns mer att göra och att det var dags att koppla bort respiratorn?

När det gäller b) är din fråga viktig.
Citat:
Till skillnad ifrån andra trådar här på flashback så är det här en elit som sitter och trycker på förundersökningen. Berätta ni vad det står i FUP om detta.
Jag tycker inte ens FUP är nödvändigt för att förstå vad som (på sikt) ska hända med en patient som fråntas en livsuppehållande behandling. Vad tror du själv? För den kunskapstörstande (vilket du tycks vara) som vill läsa mer, finns alltid möjligheten att hosta upp knappt 150 kr och på egen hand kontakta Solna Tingsrätt för ett eget exemplar av FUP. För den som blir kallad idiot, kuk eller fitta - minskar naturligtvis viljan att delge avsändaren av invektiven, sin barmhärtighetsgärning i detta stycke. Pryd må jag vara. Ahh, hoppas du förstår.
Citat:

Strålningsproblematik, skam, blodtörstig och publik slakt... "Ekvationen" för dina tyckanden blir fan mer besvärande för tråden än det skyhöga mätvärdet av tiopental.
Citera
2011-04-09, 23:33
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LakritstroIIet
Citat:
Tja Kör man med den typen av argumentationsstil kan man lika gärna säga att det är otroligt lågt att ge sig på en läkare som hade offrat sin lediga dag uttryckligen för att flickan och de anhöriga skulle få samma läkare under den sista dagen i livet.
Eller så såg hon det som ett bra tillfälle att avsluta den lilla flickans liv?
Du verkar inte riktigt ha klart för dig sakmaterrian. Att den lilla flickans liv skulle avslutas den dagen var bestämt på förhand, eftersom det var beslutat att hon skulle plockas av respiratorn. Det var ingenting som läkaren kunde påverka genom att sätta av sin lediga dag. Om det har skett något barmhärtighetsmord, så har det förkortat flickans liv med max någon timme. Och det rent kliniska förloppet anger inte på något vis att något barmhärtighetsmord har ägt rum.

Citat:
Dessutom är det läkaren som är mordmisstänkt och inte de anhöriga.
Det är dock ett rätt dåligt argument just i en krimtråd där en huvudtes är att förundersökningsledningen inte har en aning om vad de håller på med...

Citat:
De ville ha en noggrann obduktion. Vore de inblandade hade de ju aldrig begärt det.
Om de inte har varit medvetna om att de eventuellt har tagit livet av flickan, kan de mycket väl begära det, givet de tidigare förutsättningarna.

Citat:
Hade någon av de anhöriga vårdutbildning?
Ja, enligt vad som tidigare har meddelats i tråden har en av de anhöriga en kortare vårdutbildning.

Citat:
Hur kommer det sig att en spruta med tiopenthal lämnades till dem? Eller menar någon att de anhöriga skulle tagit med sig det?
Jag har behandlat dig hövligt tidigare, i och med att du har ett varumärke som hyfsat seriös postare sedan tidigare, men här förlorar du en stor del av det varumärket inför mig. Du kanske skulle överväga att läsa på, i tråden eller annorstädes, om vad som är känt om händelseförloppet och omständigheterna först innan du kommer och beter dig med aprioriskyldigförklaranden och att skriva den misstänkta läkarens namn hundra gånger på anslagstavlan och andra dumheter i den stilen? Svaret på dina insinuanta frågor finns nämligen fullt tydliga i både tråd och FUP: Det förvarades färdiguppdragna sprutor med tiopental i rummet där flickan vårdades (det är åklagarens argument för att läkaren är skyldig) och läkaren var inte närvarande hela tiden.

Citat:
Vilka jävla dumheter! Vissa verkar vilja försvara den misstänkta mördaren till löjlighetens avgrund.
Det handlar inte om att försvara någon till löjlighetens avgrund. Det handlar om att påtala att den gärningsbeskrivning som åklagaren har valt inte utesluter annan gärningsman bortom rimligt tvivel. Sedan finns det en massa andra resonemang i tråden som dessutom ifrågasätter gärningsbeskrivningens rimlighet, men det räcker ju att åklagaren vet med sig att inte kunna få till en fällande dom på föreliggande gärningsbeskrivning för att en professionell och omdömesgill åklagare ska lägga ner förundersökningen och låta bli att åtala.
Citera
2011-04-09, 23:40
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:

Det finns fler än försvarets experter som ska försvara sina teorier under rättegången. Också Mørland kommer rimligen att förhöras. Man kan hoppas att Hurtig och den misstänkta adjungerar ett medicinskt kunnigt biträde för förhören av de sakkunniga. De sakkunniga måste ju inte bara ge ifrån sig svar som domstolen köper. I praktiken måste de också kunna svara på ett sätt som vetenskapssamhället accepterar. Och det är oerhört mycket lättare för en medicinskt-vetenskapligt skolad att ställa adekvata följdfrågor än en aldrig så välbriefad advokat som är van vid medicinska frågeställningar.
Citera
2011-04-10, 00:00
Medlem
eloges avatar
Citat:
Det finns fler än försvarets experter som ska försvara sina teorier under rättegången. Också Mørland kommer rimligen att förhöras. Man kan hoppas att Hurtig och den misstänkta adjungerar ett medicinskt kunnigt biträde för förhören av de sakkunniga. De sakkunniga måste ju inte bara ge ifrån sig svar som domstolen köper. I praktiken måste de också kunna svara på ett sätt som vetenskapssamhället accepterar. Och det är oerhört mycket lättare för en medicinskt-vetenskapligt skolad att ställa adekvata följdfrågor än en aldrig så välbriefad advokat som är van vid medicinska frågeställningar.
Det är rätt. Finns det någonting i Mörlands yttrande som han kan få problem med att försvara som du ser det?
Citera
2011-04-10, 00:36
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Det är rätt. Finns det någonting i Mörlands yttrande som han kan få problem med att försvara som du ser det?

Definitivt en 10 ggr för stark morfininfusion och de slutsatser som baseras på det antagandet. Men, förhoppningsvis har han korrigerat den missen själv dessförinnan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in