Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
I praktiken är det rätt stor skillnad på en rättegång där åklagaren försöker bevisa, men misslyckas, och ett tillbakadragande av åtalet som motiveras av att man har information som gör att alla misstankar är borta.
Tror du alltså att åklagaren kommer återkalla åtal med den motiveringen? I så fall är det förstås en väldigt positiv utgång för läkaren. Dvs. att åklagaren skulle uttala att utredningen faktiskt visar att hon är oskyldig. Jag tycker dock inte vi har sett något som gör att ett sådant renhårigt agerande kan förutses. Jag tror mer på en luddig motivering rörande svårigheter kring bevistemat eller liknande, och i sådant fall riskerar ju läkaren att fortsatt vara eller känna sig misstänkt (ingen rök utan eld).
Citat:
Jag har personligen litet svårt att se hur ett frikännande därför att bevisningen inte räcker för att visa brott skulle vara att föredra, i så fall.
Nej visst, jag uppfattade dock att det inte bara är bevisningen som är problemet (mätmetoden mm. kring provtagningen) utan också att det inte går att injicera någon med de mängder som skulle leda fram till en sådan hög koncentration som den som uppmätts. Och om detta skulle lyftas fram i skälen till en friande dom, så vore det ett starkare och bättre frikännande, än enbart konstatera att bevisningen inte är tillräckligt stark.
Citat:
Jag kan förstå om några här önskar av hela sitt hjärta att åklagaren misslyckas offentligt och hur "vetenskapen triumferar" i rätten, men det blir i så fall läkaren som betalar extra för det nöjet.
Det är ju möjligt att processen skulle vara svåruthärdlig, men jag tänker mig annars att läkaren varit mest ansatt i den här processens inledning. Offentlig polishämtning, debattartiklar i tidningen, omplacerad på arbetsplatsen - och förmodligen en känsla av paria. Funderingar vilka kollegor kan man se i ögonen etc. Och detta under 1,5 år.
Om åklagaren nu återkallar slipper hon alltså obehaget av en rättegång, men hon missar också chansen att själv få föra fram sina argument för domstolen. I vart fall teoretiskt riskerar hon dessutom att skiten börjar om igen med en förnyad process, t.ex. om det kommer någon ny expert som bekräftar RMV:s mätvärde osv. Driver däremot åklagaren processen och tappar så blir det res judicata och hinder att ånyo pröva saken. Obefogat åtal och skadestånd är andra saker som bortfaller ifall åklagaren återkallar åtalet, och det gäller även om han återkallar med en motivering som inte positivt frikänner henne.