Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
datja!
NU har jag funderat litet mer på din idé om distribution "baklänges" via vena cava. I tillägg till vad jag skrev igår och som du redan kommenterat så ser jag -tyvärr- ett par hakar till.
Jag förmodar att vena cava är utrustat med ett antal "backventiler". Frågan är om de fungerar även sedan patientel avlidit. Gör de det så försvårar de i vart fall distribution "baklänges".
Vi måste återvända till Ture Petréns kärllära (tryckt 1962): "De stora venstammarna... V. cava superior... V. cava inferior... V. iliaca externa... V. iliaca interna... I stort sett sakna de nämnda venstammarna klaffar, men vanligen finns ett par i v. subclavia, och det kan förekomma ett par i v. jugularis interna, båda belägna ungefär 2 cm från angulus venosus. Även i v. iliaca externa påträffas ibland ett venklaffpar."
Klaffar (det du menar med backventiler) är ffa. viktiga i de nedre extremiteternas vener, inte i själva trunken. Således inget hinder för retrograd transport från v. cava superior ned till v. iliaca.
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Sedan är det fråga om kvantiteter också. Morfinpumpen ska, om den var inställd enligt journaluppgifterna ha gett 70 mikrogram morfin/timme. Uppgift om använd koncentration saknas i FUP:en (typiskt) men enligt uppgifter som jag fått fram från annat håll så skulle 0,1 mg/ml kunna vara en trolig halt vilket i så fall skulle innebära att pumpen gav strax under 1 ml/timme alltså en mycket liten volym ställt i relation till flickans antagna blodvolym på 250 ml. Och pumpen lär väl inte ha gått mer än högst 1 timme efter att hon avled innan man gjorde "apparatavslut" och alltså stängde av pumpen.
Så, tyvärr ser det inte ut som den här förklaringen håller. Synd för den var "kul". Mysteriet kvarstår alltså!
Detta är en korrekt invändning.