Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Ni medicinare må vara fenomenala på att bedöma provrör och symptom, och vilken "giftblandning" som är lämplig till vilken patient. Uppenbarligen är det dock bäst att även fortsättningsvis anförtro juridiken åt juristerna.
Vaknat på fel sida idag?
Jag vet inte vem du vänder dig till, men jag är i vart fall inte medicinare.
Citat:
Och P R-A/GT har i Fup-materialet berört frågan om förnyat prov, tillförlitlighet i befintligt prov etc. etc. Och kommit fram till att undvika muskel-material för att det är - enligt dem - otillförlitligt, samt att använda urin, trots att rutinen är att inte använda urin då det är otillförlitligt. Man säger att urin kan man bara kontrollera förekomster av ämnen i, men inte kvantifiera dem - och likfafullt gör man en kvantifiering därför att ärendet "är så speciellt". Och allt detta resonerar de kring för att de vill säkerställa det galna mätvärdet. De har alltså fått upp ögonen för problemet och har gjort vad de kan för att lösa det, och uppenbarligen inte lyckats trots idoga försök. I min bok är detta dokumenterad okunskap och inte slarv.
Jag tror du har missat poängen här. Det som ifrågasätts är inte värdet 2000 mikrogram/gram som sådant. Det som ifrågasätts är vad det representerar och den frågan besvaras INTE genom dubbelprov (alltså att man analyserar samma prov två gånger) utan det kräver kompletterande information genom analys av material fråån något annat håll. Lika väl som det inte går att positionsbestämma med hjälp av bara en bäring, lika litet går det att reda ut den här frågan genom bara ett "blodprov". Och som sagt urinprovet bekräftar bara förekomsten av en viss substans (vilket alla tycks vara rätt ense om så låt oss droppa den frågan).
Jag vet inte om någon påstått att det faktum att man inte skaffat sig kompletterande information skulle vara slarv. Jag finner det snarast som ett utslag av bristande professionalitet hos rättsläkaren. Jag kan mycket väl tänka mig att kemisten GT genom att påtala det extremt höga värdet ville öppna för just den möjligheten. Läs f.ö. artikeln som jag rekommenderade i mitt förra inlägg så får du kanske en bättre bild av svårigheterna med rättsmedicinsk undersökning!
Citat:
Ge mig något annat än ett cirkelresonemang att alla läkare kan detta, så därför begås inte felet - så kan jag köpa det om resonemanget är trovärdigt.
Förstår inte vad du menar!
0.2 promille samt normalt dödlig dos 5 promille eller