Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Kan du precisera på vilket sätt buggenbu:s tankenötter skiljer sig från dina egna, eller möjligtvis vad som föranleder din reflektion. Ni båda är ju uppenbart skolade i juridikens värld till skillnad från undertecknad, så ett förtydligande häri skulle vara intressant att ta del av.
:
Primärt exemplet med tumöroperationen ovan, vilket föranledde lite grubblerier från min sida (likande exempel har anförts tidigare i tråden men hittar dem tyvärr inte nu). För tillfället funderar jag på om exemplet inte har en brist i att det som riskeras i exemplet är det som lagstiftaren avser att skydda. Dvs operationen avser att rädda liv. För att rädda någons liv så får man inom sjukvården riskera detta liv, dvs skyddsintresset som iofs kränks och syftet med handlingen är desamma, liv. Vid vård i livet slutskede (så som vi diskuterar det här) kortar man liv för att minska lidande, den avvägningen har lagstiftaren tyvärr inte uttryckligen uttalat sig om (dvs huruvida det undantag som sjukvården har omfattar att minska lidande på bekostnade av livslängd i livets slutskede, man har dock varit tydlig att man inte får minska lidande genom att korta livslängd genom aktiv dödshjälp).
Det är en sammanfattnig av mina tankar så här långt, men jag fortsätter alltjämt att grubbla då jag inte är säker på att mina argument håller. Återkommer i frågan.
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Vilka är "man" i detta avseende? Ber om ursäkt, men jag har nog missat det självklara i detta stycket.

Ursäkta otydligheten, man är Socialstyrelsen.