2009-03-06, 19:51
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traxdata
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4576571.ab
"Barnläkaren hade en jacka över huvudet när hon fördes in i rättssalen inför ett stort medieuppbåd. "
Tydligen vill hon dölja sitt ansikte. Döljer en oskyldig ansiktet ? Nej. Den oskyldige är nog upprörd och ilsken över den orättvisa beskyllningen.Den oskyldige vill basunera ut sin oskuld och gör det med hjälp av sanningen. Sanningen vill man inte dölja med en jacka över huvudet.

En självsäker mördare som gottat sig åt sina mörka hemligheter och vissheten om att samtidigt framstå som en livräddande ängel i andras ögon, hon döljer sitt huvud under en jacka när hon plötsligt blir avslöjad.
Nu får du väl ändå ge dig! Du kan inte döma en människa utifrån att hon gömmer sitt ansikte för media? Skulle det stå i en eventuellt fällande dom?

Jag har ingen aning om vad som har hänt och har egentligen ingen tro om hon är skyldig eller ej än, och jag håller inte läkaren bakom ryggen. Lite kvalitet på inläggen måste man väl ändå kunna kräva och inte bara ett bräkande om hur mycket man hatar?

Det finns för lite information ute för att kunna "döma" henne just nu.

Var det någon som utfärdade trollvarning?
Citera
2009-03-06, 19:53
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Jag har ofta rätt. Det har mer med min unika insikt i människans natur att göra än om synskhet. Jag tror att hon är skyldig.

Finemang, då är du själv övertygad, utan att ens ha fakta på hand. Att du ofta har rätt har vi bara ditt ord på, och med så goda odds som 50% chans att gissa rätt så har du ditt på det torra.
Citera
2009-03-06, 19:56
Medlem
Mr.Lis avatar
Citat:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4576571.ab
"Barnläkaren hade en jacka över huvudet när hon fördes in i rättssalen inför ett stort medieuppbåd. "
Tydligen vill hon dölja sitt ansikte. Döljer en oskyldig ansiktet ? Nej. Den oskyldige är nog upprörd och ilsken över den orättvisa beskyllningen.Den oskyldige vill basunera ut sin oskuld och gör det med hjälp av sanningen. Sanningen vill man inte dölja med en jacka över huvudet.

En självsäker mördare som gottat sig åt sina mörka hemligheter och vissheten om att samtidigt framstå som en livräddande ängel i andras ögon, hon döljer sitt huvud under en jacka när hon plötsligt blir avslöjad.

Hela hennes karriär skulle kunna vara över om aftonhoran publicerar pics på henne, även om hon skulle bevisas oskyldig skulle hon la knappast få förtroende från sina patienter? Om jag var i hennes ställe skulle jag utan tvekan göra samma sak...
Citera
2009-03-06, 20:29
Medlem
LillaMolnets avatar
BoISaren, slarv är oftast det som ger upphov till misstag

tutf, HSAN = delar ut små örfilar i form av "fy skäms" oavsett vad läkaren, sköterskan etc. gjort. Jag anser att det inte är mer än rätt att man kontrollerar rent rättsligt om en skada eller dödsfall har skett pga. uppsåt eller för att personen slarvat, är det slarv så ska den bära ansvar för det. Som det är nu är det relativt ofarligt att slarva, inte lyssna på patienterna och begå misstag och uppenbara fel utan reprimand vilket gör att vårdens siffror över skadade och dödsfall ser ut som det gör.

Har läkare, sköterskor etc. brustit i sina rutiner eller frångått sina rutiner, slarvat etc. så är det inte längre "männskliga misstag". Vården ska sedan ha sådana rutiner att misstag så långt det är möjligt undanröjs men detta hjälper inte när personal i vården väljer att inte följa rutinerna etc. och slarvar eller bara tycker att vissa rutiner är onödiga.
Citera
2009-03-06, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillaMolnet
BoISaren, slarv är oftast det som ger upphov till misstag

tutf, HSAN = delar ut små örfilar i form av "fy skäms" oavsett vad läkaren, sköterskan etc. gjort. Jag anser att det inte är mer än rätt att man kontrollerar rent rättsligt om en skada eller dödsfall har skett pga. uppsåt eller för att personen slarvat, är det slarv så ska den bära ansvar för det. Som det är nu är det relativt ofarligt att slarva, inte lyssna på patienterna och begå misstag och uppenbara fel utan reprimand vilket gör att vårdens siffror över skadade och dödsfall ser ut som det gör.

Har läkare, sköterskor etc. brustit i sina rutiner eller frångått sina rutiner, slarvat etc. så är det inte längre "männskliga misstag". Vården ska sedan ha sådana rutiner att misstag så långt det är möjligt undanröjs men detta hjälper inte när personal i vården väljer att inte följa rutinerna etc. och slarvar eller bara tycker att vissa rutiner är onödiga.

Så du tycker att det är rimligt att en läkare som ev. har brustit i en rutin målas ut som en barnamördare i hela Sverige innan det ens har utretts om hon faktiskt HAR gjort något misstag.
Och där chefsläkarna flera gånger har utrett om något misstag har gjorts http://stockholm.expressen.se/nyheter/1.1488723/sjukhuset-vi-hittar-inga-fel

Tycker du att detta ska hända efter vartenda misstag som begås på sjukhus? För du ska inte tro att det är särskillt ovanligt att folk dör på sjukhus, trotts att läkarna gör sitt bästa.
Ska nästa läkare som ordinerar en medicin/gör ett ingrepp och patienten dör utmålas som mördare?
Citera
2009-03-06, 20:42
Medlem
LillaMolnets avatar
tutf, jag försvarar inte uthängningen men jag tycker att det är rätt att även läkare och andra inom vården kan och ska ställas inför rätta om misstanke om slarv eller uppsåt finns och där patient skadats eller dött.

Eller ska vi folk läggas under kniven med vetskapen om att orden

" Ops, slant visst, ähh han dog, shithappens, jag hade en dålig dag, nästa patient!"

... kan inträffa ?
Senast redigerad av LillaMolnet 2009-03-06 kl. 20:45.
Citera
2009-03-06, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillaMolnet
tutf, jag försvarar inte uthängningen men jag tycker att det är rätt att även läkare och andra inom vården kan och ska ställas inför rätta om misstanke om slarv eller uppsåt finns och där patient skadats eller dött.

Eller ska vi folk läggas under kniven med vetskapen om att orden" Ops, slant visst, ähh han dog, shithappens, jag hade en dålig dag, nästa patient!"

Nej, självklart ska inte läkare som gjort sig skyldiga till grova misstag/oansvarigt uppförande klara sig utan staff. Men att det ska gå till såhär KAN inte vara rätt. Det måste finnas ett mellanting, där skuld utreds och sedan går vidare till rättsliga åtgärder.
För om du som läkare vet att detta är att vänta om du tar ett felaktigt beslut, tror jag personligen att vården kommer försämras radikalt
Citera
2009-03-06, 20:50
Medlem
HSAN är mer eller mindre rent fjanteri, det daltas på tok för mycket med läkarkåren och deras legitimationer verkar vara heliga.

Det finns många många läkare som är direkt olämpliga som läkare men som får fortsätta med sina diverse mer eller mindre direkt brottsliga verksamheter utan att staten drar undan mattan för dem. Felet är att staten låter socialstyrelsen och dess så kallade ansvarsnämnd ombesörja tillsynen.
Det behövs brottsbekämpande myndigheter med rätt verktyg och folk på sådana här incidenter som plockar in den expertis som behövs i utredningen!
Citera
2009-03-06, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MistaMista
HSAN är mer eller mindre rent fjanteri, det daltas på tok för mycket med läkarkåren och deras legitimationer verkar vara heliga.

Det finns många många läkare som är direkt olämpliga som läkare men som får fortsätta med sina diverse mer eller mindre direkt brottsliga verksamheter utan att staten drar undan mattan för dem. Felet är att staten låter socialstyrelsen och dess så kallade ansvarsnämnd ombesörja tillsynen.
Det behövs brottsbekämpande myndigheter med rätt verktyg och folk på sådana här incidenter som plockar in den expertis som behövs i utredningen!

Fast om chefsläkarna är eniga om att fel inte har begåtts, vilka experter är det då som ska kallas in?
http://stockholm.expressen.se/nyheter/1.1488723/sjukhuset-vi-hittar-inga-fel
Citera
2009-03-06, 20:58
Medlem
Freedom Fighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tutf
Fast om chefsläkarna är eniga om att fel inte har begåtts, vilka experter är det då som ska kallas in?
http://stockholm.expressen.se/nyheter/1.1488723/sjukhuset-vi-hittar-inga-fel
Kåranda är inget fenomen som är exklusivt för just polisen...
Citera
2009-03-06, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom Fighter
Kåranda är inget fenomen som är exklusivt för just polisen...

Nej förvisso inte, men om du inte kan lita på andra läkare, vem är experten du ska plocka in då? Munspelsmannen från plattan som med största sannolikhet inte känner någon kåranda?
Citera
2009-03-06, 21:09
Medlem
En medborgarkommision (pöbelhop) ledd av Mistamista, Freedomefighter och Julius Mosca etc. vore det perfekta sättet att bedöma vilka fel som begåtts i vården...en tänkbar förstärkning till församlingen kunde vara kärringhälsoministern i Sydafrika som botar HIV med vitlök..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in