Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Väger man in de många misstagen av polis/åklagare och osäkerheten/orimligheten i provsvaren så kommer jag bara till en slutsats: Läkaren kommer inte att bli dömd.
Av vissa kommer en friande dom ses som ett nederlag, men när ett fall som detta kommer i rampljuset kan det åtminstonde resultera i förtydligande av lagar, regler och rutiner, men jag tycker synd om läkaren som får sitta emellan.. barnet låg ju direkt inte inne med diagnosen skoskav..
Om varje förkortning av en människas liv i vilket läge som helst är att anse som ett brott, begås det i detta nu och hela tiden brott på mängder av svenska vårdinrättningar. Det blir till att kavla upp ärmarna för åklagarna i vårt avlånga land.
Tack, du postade precis det inlägg som jag behövde
Det kan definitivt finnas mycket lärdomar att dra från detta fall.
t.ex. när det gäller tiopental sprutor så undrar jag om man inte ska titta på detta fall och den säkerhetskultur som saknades:
http://www.n-base.org.uk/public/report_links/jap_accident.html
Kanske kan tyckas orelaterat, men om ett ämne bara ska användas på ett sätt så ska man undvika
att ha det i koncentrationer som kan bli farliga. I japanfallet så sa rutinerna att "hinken" inte fick vara för stor. I analogi med detta så borde den blandade tiopentalet (där allt i flaskan ska blandas upp)
inte ha dragits upp i en spruta, utan i flera mindre sprutor, samtliga så små att en dödlig dos hade varit svårare att administrera men att den kramphämmande funktionen fortfarande kunde säkreställas
orelaterat till ovanstående, en ytterligare fundering. Detta fall kan vara unikt i så mån att
utan provsvaren skulle vi inte ha vetat om ett brott hade begåtts.
Dvs det finns inget utom provsvaret som tyder på något onormalt och detta provsvar är också det
som sedan alla försöker använda för att hitta mördaren etc.
dvs normalt? så upptäcker vi först ett mord därför att kroppen skvallrar om att någon har dött
på ett onormalt sätt. T.ex. även om man tar bort en kula i en kropp så skulle rättsmedicinarna klia sig i huvudet och inse att den 30åriga-kroppen på obduktionsbordet normalt inte ska ligga där, friska människor dör inte bara knall o fall. I detta fall så har vi ingen sådan indikation, istället var det helt normalt samt väntat vad som hände. Det var tom så att det borde ha gått snabbare.
vart vill jag komma?
I detta fallet så finns ett ovanligt? cirkelbevis eller beroende, allt står och faller med ett prov. om provet är fel så står vi inte med ett mord som vi inte förstår, vi har inget mord alls. t.o.m. om koncentrationen minskar lite så har vi inget bevis för mord längre, "kroppen" är så att säga borta och hela situationen är helt plötsligt normal.
om en yxa, eller en kula eller något annat försvinner eller bevisas "normalt" i ett mordfall så skulle vi fortfarande ha en kropp som har "dött av sig själv" att förklara.
hmm....undra om någon förstår ovanstående...