Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Vilken bedömning och vilken lagtext?
Jag är ingen Einstein, men dina inlägg vittnar enligt mig om en närmast manisk acceptans av åklageriets (möjliga?) brister då det gäller slutsatser av den medicinska analysen och dess komplexitet, samtidigt som du vid ordning av "hack i CD-skivan" går i försvar då det gäller inlägg adresserade från de med uppenbar medicinsk kompetens (troligtvis nödvändig för att kunna dra relevanta slutsatser i ämnet -
eller möjligtvis - också för ev. slutsatsers ickevärde) som visar på åklageriets uppenbara brist i kunskap av detsamma. Här är åklagaren ute på vatten som vi ännu inte sett djupet av.
Bara faktumet att (uppmätt) morfinhalt
i sig, ansetts som dödlig visar på avsaknad av logiskt motiv att
också tillföra pentothal. Av de tre; tillfälle, motiv och möjlighet fallerar
motivet därmed enligt mitt synsätt. Detta
oavsett de två substansernas ev. givande i anslutning till dödsögonblicket eller dess närhet. Om man som jag gör bedömningen att hela åtalets grund vilar på ett eller flera mätfel (i kombination med bristfällig journalföring) faller också till viss del tillfälle. Detta med utgångspunkt från att den monsterdos som krävts för att uppnå de aktuella nivåerna sannolikt skulle gett en annan typ av vittnesmål.
Åtalets kärna vilar på en hypotes som inte går att bevisa, än mindre att finna en
logisk förklaring till. Avsaknad av motiv i kombination med ett synnerligen
ologiskt tillvägagångssätt (läs tillfälle och/eller möjlighet) för misstänkt GM att fullgöra sin gärning, vittnar om åtalets uppenbara svagheter. Men jag är ingen Eistein, icke heller jurist eller medicinare. Bara en nyfiken en.