2009-03-06, 21:09
  #577
Medlem
Freedom Fighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tutf
Nej förvisso inte, men om du inte kan lita på andra läkare, vem är experten du ska plocka in då? Munspelsmannen från plattan som med största sannolikhet inte känner någon kåranda?
tja... onekligen en svår fråga, men i varje fall någon form av extern utredning, som inte nödvändigtvis borde innebära vårt rättssystem.
Citera
2009-03-06, 21:11
  #578
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom Fighter
tja... onekligen en svår fråga, men i varje fall någon form av extern utredning, som inte nödvändigtvis borde innebära vårt rättssystem.


Fast det är väl lite det som HSAN är?
Sen att dom tillämpar dåliga tillrättavisningar är väl en sak, men då är det de rutinerna som borde ses över, inte ställa läkarna i medias våld
Citera
2009-03-06, 21:14
  #579
Medlem
stardust74s avatar
Får det inte att gå ihop

Jag kan inte få detta med dråp/mord att stämma, inte på något sätt.

Vill börja med att berätta för er att jag har haft alldeles för mycket kontakt med ALB pga min yngsta son. Han har behövt 6st operationer, och har dessutom givits narkos för undersökningar där han måste ligga stilla 8 ggr. Han har ännu inte fyllt två år, så detta har varit en intensiv tid med oerhört många besök till ALB.

Jag kan berätta att jag har vid tre separata tillfällen träffat den i tråden namngivna läkaren, och hon har dessutom sövt ner min son i samband med dessa tre möten. Mitt intryck av henne var det absolut mest positiva som kan finnas i denna deprimerande och traumatiska situation jag som mamma befinner mig i. Hon var oerhört respektfull gentemot min son, vilket inte alla har varit utan sett endast "patienten" och inte barnet. Hon svarade rakt och sakligt på alla mina frågor och gav det absolut mest professionella intryck som kan ges, i min åskikt. Inte trevlig och glad och spexig liksom, utan kunnig, saklig, informativ, rak och uppriktig. Varm faktiskt. Jag grät vid ett tillfälle då min son somnade i min famn inne på op. och hon klappade mig på handen mycket varsamt men varmt, det kändes tryggt att lämna honom därinne hos en kvinna som visade att hon förstår att det är tufft.

Mina intryck av henne behöver inte betyda ett skvatt, men jag har blivit lite luttrad efter många vändor inom vården och fick mycket positiva vibbar av just denna kvinna.

Vad jag har förstått så var hon inte denna stackars tös patientansvariga läkare. Detta gör det fullkomligt uppåt väggarna konstigt i mitt sinne att hon skulle ändå utveckla sådan oerhört stark barmhärtighetskänsla att hon begår en handlig som måste strida emot alla hennes professionella SAMT mänskliga instinkter.

Nej, jag fattar inte det alls.
Citera
2009-03-06, 21:14
  #580
Medlem
Freedom Fighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tutf
Fast det är väl lite det som HSAN är?
Sen att dom tillämpar dåliga tillrättavisningar är väl en sak, men då är det de rutinerna som borde ses över, inte ställa läkarna i medias våld
Jo precis.. media är ju en fråga i sig. Hade media inte varit så oerhört kåta på skandaljournalistik hade hon inte blivit uthängd i media. Detta är ett faktum, så det är väl någonstans i det trädet vi borde skälla istället för i rättssystemets dito...?
Citera
2009-03-06, 21:21
  #581
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom Fighter
Jo precis.. media är ju en fråga i sig. Hade media inte varit så oerhört kåta på skandaljournalistik hade hon inte blivit uthängd i media. Detta är ett faktum, så det är väl någonstans i det trädet vi borde skälla istället för i rättssystemets dito...?


Jo, skandaljounalistiken är ju en annan sak.
Men det ska bli intressant att se om åklagaren faktiskt har något på fötterna, eller om det bara är en karriärskvinna, som går över lik för att få synas i tidningen.
För OM så är fallet, att hon är helt ute å cyklar, så tycker jag personligen att hon ska ställas ansvarig för att avsiktligt ha förstört en människas liv, värdighet och yrkesstolthet. Precis på samma sätt som hon anklagar överläkaren ha gjort mot barnets familj
Citera
2009-03-06, 21:31
  #582
Medlem
Freedom Fighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tutf
Jo, skandaljounalistiken är ju en annan sak.
Men det ska bli intressant att se om åklagaren faktiskt har något på fötterna, eller om det bara är en karriärskvinna, som går över lik för att få synas i tidningen.
För OM så är fallet, att hon är helt ute å cyklar, så tycker jag personligen att hon ska ställas ansvarig för att avsiktligt ha förstört en människas liv, värdighet och yrkesstolthet. Precis på samma sätt som hon anklagar överläkaren ha gjort mot barnets familj
Jo det är givetvis helt förkastligt. Detta gäller för övrigt alla andra åtalsärenden ocskå. Frågan jag ställer mig är varför detta skulle vara fallet just i det här ärendet? Jag känner att det har framkommit ganska sparsamt med information, egentligen för lite för att man ska kunna bilda sig en tvärsäker uppfattning åt ena eller andra hållet...?
Citera
2009-03-06, 21:32
  #583
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbordet
Alla dödsfall på sjukhus ska obduceras enligt reglerna. Ca 50% gör det i realiteten.

Absolut helt fel av dig!
Citera
2009-03-06, 21:34
  #584
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom Fighter
Jo det är givetvis helt förkastligt. Detta gäller för övrigt alla andra åtalsärenden ocskå. Frågan jag ställer mig är varför detta skulle vara fallet just i det här ärendet? Jag känner att det har framkommit ganska sparsamt med information, egentligen för lite för att man ska kunna bilda sig en tvärsäker uppfattning åt ena eller andra hållet...?


Njae, tycker kanska mycket har kommit fram till varför det INTE skulle vara denna person. Eller mer logiska sammanhang, inte klara besked. Och enda som pekar på henne är att en åklagare sagt att RM har hittat droger i ungen som kan kopplas till dess död.
Men som sagt, sen finns det säkert mer...eller så finns det inte..
Citera
2009-03-06, 21:44
  #585
Medlem
Skönt att frugan kom hem så jag fått ventilera detta med medicinsk expertis. Enligt hon och hennes läkarkollegor är deras teori om fallet att läkaren gett barnet för höga doser av dessa medel för att förhindra att det krampade m.m. i/efter dödsögonblicket då man med föräldrarnas tillåtelse avslutade barnets liv . Kan göras för att förskona föräldrarna ifrån den obehagliga synen. Hon påpekade dock också enorma svårigheter med att dosera rätt mängd medicin till ett prematurt barn då de har så lite blod.

Tycker ovanstående teori låter betydligt rimligare än att doktorn skulle mördat barnet/råkat dräpa det.
Citera
2009-03-06, 21:46
  #586
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Skönt att frugan kom hem så jag fått ventilera detta med medicinsk expertis. Enligt hon och hennes läkarkollegor är deras teori om fallet att läkaren gett barnet för höga doser av dessa medel för att förhindra att det krampade m.m. i/efter dödsögonblicket då man med föräldrarnas tillåtelse avslutade barnets liv . Kan göras för att förskona föräldrarna ifrån den obehagliga synen. Hon påpekade dock också enorma svårigheter med att dosera rätt mängd medicin till ett prematurt barn då de har så lite blod.

Tycker ovanstående teori låter betydligt rimligare än att doktorn skulle mördat barnet/råkat dräpa det.


Känns som en mycket troligare teori, ja. Har svårt att en person som lyckats bli överläkare och har jobbat på sjukhus en längre tid skulle medvetet ta livet av ett barn
Citera
2009-03-06, 21:51
  #587
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Skönt att frugan kom hem så jag fått ventilera detta med medicinsk expertis. Enligt hon och hennes läkarkollegor är deras teori om fallet att läkaren gett barnet för höga doser av dessa medel för att förhindra att det krampade m.m. i/efter dödsögonblicket då man med föräldrarnas tillåtelse avslutade barnets liv . Kan göras för att förskona föräldrarna ifrån den obehagliga synen. Hon påpekade dock också enorma svårigheter med att dosera rätt mängd medicin till ett prematurt barn då de har så lite blod.

Tycker ovanstående teori låter betydligt rimligare än att doktorn skulle mördat barnet/råkat dräpa det.
För mig som amatör (kan inte se skillnad på influensa och en bruten stortå) så låter det rimligt. Kan detta vara den enkla förklaringen?

Var det inte så att mängden vaddetnuvar i babyns kropp inte stämde med journalens noteringar? Om läkaren hade gett babyn medlet enligt ditt förslag, borde detta då inte ha noterats i journalen?

Jag önskar verkligen att ditt förslag är det rätta.

Inväntar reaktioner från "di lärde"...
Citera
2009-03-06, 21:53
  #588
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Skönt att frugan kom hem så jag fått ventilera detta med medicinsk expertis. Enligt hon och hennes läkarkollegor är deras teori om fallet att läkaren gett barnet för höga doser av dessa medel för att förhindra att det krampade m.m. i/efter dödsögonblicket då man med föräldrarnas tillåtelse avslutade barnets liv . Kan göras för att förskona föräldrarna ifrån den obehagliga synen. Hon påpekade dock också enorma svårigheter med att dosera rätt mängd medicin till ett prematurt barn då de har så lite blod.

Tycker ovanstående teori låter betydligt rimligare än att doktorn skulle mördat barnet/råkat dräpa det.

Men då borde väl inte åklagaren ha något "på fötterna". Det som din fru beskriver borde ju åklagare/rättsmedicin känna till, eller hur?

Så hur kan hon då sitta häktad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in