Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Jo, det finns säkert omfattande vetenskapligt material som pekar på att detta är vanligt på svenska IVA. Det är bara att jag har missat det när jag har haft kontakt med sjukvården.
Jag har aldrig förnekat att det helhetintryck jag har fått av just denna läkare är ett av mina starkaste argument mot att hon skulle agera som åklagaren hävdat. Särskilt nu hur hon hanterade de inledande förhören och frihetsberövandet. Hon verkar varken instabil eller samvetslös.
Sedan uppfattar jag åklagarens bevisläge som oerhört dåligt. Till viss del beroende på att situationen på avdelningen uppenbart präglades av överbelastning vid tillfället. Som redan påpekats är det helt orimligt att denna person skall belastas med straffansvar av detta skäl.
Att bre på som Råsten, Brandt och Claesson har gjort baserat på det material dom har tillgång till tycker jag är synnerligen omoraliskt och det finns inget i deras respektive tjänsteansvar som kräver deras agerande. Det är uppenbart att det fanns osäkerhet i utredningsmaterialet vid tillfället för gripandet.
Att sedan en överväldigande majoritet av alla förhör sker omkring ett halvår efter händelsen (även senare) och efter att Brandt och Claesson nogsamt har förklarat vilken version dom vill ha gör vittnesmålen helt värdelösa enligt min bedömningen. De som de stöder sig på kan ju uppfattas som rena beställningsjobb.
Det skall som sagt bli intressant att höra de insvurna varianterna.
När det gäller ditt sista stycke...
Ponera nu att läkaren ÄR skyldig och att hon har begått ett barmhärtighetsmord.
Då har ju åklagarna sett till att torpedera sina egna chanser till en fällande dom rätt rejält
i o m det du just skrivit. Måhanda kan dom få tingsrätten på sin sida, men hovrätten?
I think not.
I det läget måste man ju efterfråga skälen till det utdragna förfarandet, d v s varför det
tog sådan tid att ordna med förhör att dom i dagsläget i princip är värdelösa samt varför
det tog en sådan lång tid att tillslut väcka åtal.
Lite beroende på svaren på dessa frågor anser jag att det måste utkrävas ett ansvar
för tjänstefel när det gäller åklagarna. Dom har ju i så fall, kanske p g a inkompetens,
hög arbetsbelastning eller för att dom flippat, sett till att en trolig barnadråpare gått fri.