I ett .pdf-dokument som finns att ladda ner här:
http://tinyurl.com/yepyxt3 har jag ställt samman material ur förundersökningen och min första rapport i ärendet i syfte att peka på det jag uppfattar som viktig information som utredare och åklagare hade tillgång till inför beslutet att dra igång ärendet.
Att man identifierade läkaren som misstänkt visar sig inte vara så konstigt. Det fanns helt enkelt ingen annan att välja på! Arbetssituationen på BIWA den där dagen var sådan att hon fick fungera som både läkare och sjuksköterska och till hjälp hade hon bara en undersköterska och de får ju inte hantera mediciner och apparater. Så, hon fick stå för hela ruljangsen själv. Att RMV presenterat chockerande analysvärden är en sak men rättfärdigade det att man drog igång processen på det sätt man gjorde?
Läs min sammanställning och fundera på om det inte borde ha ”vevats” åtminstone ett varv till på utredningskvarnen och borde man inte framförallt använt utredare som litet bättre förstod vad experterna på RMV berättade för dem innan man satte igång med anhållande, husrannsakan, presskonferens, prat om ”dödscocktail”, barmhärtighetsmord, TV-soffa och häktning?