2010-02-05, 22:14
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Kan du vara så vänlig och beskriva detta "instormande" som du menar har ägt rum.

"Sanningen är att civilklädda poliser diskret förklarade för kvinnan att hon var misstänkt för brott och utan att röra henne bad henne följa med. Ingen annan än hennes chef fick veta något.

Sanningen är också att det är vanligt att människor som misstänks för grova våldsbrott grips på sina jobb. Det är ju där de bör befinna sig under sin arbetstid.

För övrigt släpptes kvinnan efter bara tre dagar, trots att hon ännu var misstänkt. Något som är mycket ovanligt när det handlar om ett så här allvarligt fall"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/oi...icle6530345.ab
Citera
2010-02-05, 23:10
Medlem
eloges avatar
Jag är fascinerad av läkarens fantastiska historia att hon har givit verkningslös koksaltlösning till barnet för att lugna de anhöriga. Ni som har tillgång till förhören. Kommer denna historia fram spontant eller kommer den först när hon konfronteras med vittnesuppgifter? Påstår hon rent ut att hon har injicerat koksaltlösningen eller finns det bara obestämt prat om dropp och plastslangar?
Citera
2010-02-05, 23:44
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Eftersom vi diskuterar ett åtal, är det saken gäller nu. ALB är en kaotisk arbetsplats med i en del avseenden erkänt bristfälliga rutiner, det är ostridigt. Men det är inte något som på minsta sätt kan läggas den åtalade till last i det här rättsfallet. Att försöka få det här till en pissningsmatch mellan "sjukvården" och "rättsväsendet" är otillständigt. Det är rättsväsendets plikt att komma till ett avgörande i den här soppan. Det är också rättsväsendets plikt att för detta betjäna sig av, och förstå, precis all expertis som är nödvändig för att komma till ett tillförlitligt resultat. Mitt engagemang i den här tråden består inte i någon läkarkollegialitet - jag är rätt bekymrad över kårens intellektualitet, sådär rent generellt.

Mycket bra!!
Citera
2010-02-05, 23:47
Medlem
Bustophers avatar
I ett .pdf-dokument som finns att ladda ner här: http://tinyurl.com/yepyxt3 har jag ställt samman material ur förundersökningen och min första rapport i ärendet i syfte att peka på det jag uppfattar som viktig information som utredare och åklagare hade tillgång till inför beslutet att dra igång ärendet.

Att man identifierade läkaren som misstänkt visar sig inte vara så konstigt. Det fanns helt enkelt ingen annan att välja på! Arbetssituationen på BIWA den där dagen var sådan att hon fick fungera som både läkare och sjuksköterska och till hjälp hade hon bara en undersköterska och de får ju inte hantera mediciner och apparater. Så, hon fick stå för hela ruljangsen själv. Att RMV presenterat chockerande analysvärden är en sak men rättfärdigade det att man drog igång processen på det sätt man gjorde?

Läs min sammanställning och fundera på om det inte borde ha ”vevats” åtminstone ett varv till på utredningskvarnen och borde man inte framförallt använt utredare som litet bättre förstod vad experterna på RMV berättade för dem innan man satte igång med anhållande, husrannsakan, presskonferens, prat om ”dödscocktail”, barmhärtighetsmord, TV-soffa och häktning?
Citera
2010-02-05, 23:50
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
"Sanningen är att civilklädda poliser diskret förklarade för kvinnan att hon var misstänkt för brott och utan att röra henne bad henne följa med. Ingen annan än hennes chef fick veta något.

Sanningen är också att det är vanligt att människor som misstänks för grova våldsbrott grips på sina jobb. Det är ju där de bör befinna sig under sin arbetstid.

För övrigt släpptes kvinnan efter bara tre dagar, trots att hon ännu var misstänkt. Något som är mycket ovanligt när det handlar om ett så här allvarligt fall"

Som vanligt finns det ju alltid flera "sanningar" beroende på vem man frågar

Cantwell var knappast på plats, så han väljer en sanning han hört och tror¨på.
Andra, i sin tur, har andra sanningar.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/po...de_2720575.svd
Citera
2010-02-06, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Jag är fascinerad av läkarens fantastiska historia att hon har givit verkningslös koksaltlösning till barnet för att lugna de anhöriga. Ni som har tillgång till förhören. Kommer denna historia fram spontant eller kommer den först när hon konfronteras med vittnesuppgifter? Påstår hon rent ut att hon har injicerat koksaltlösningen eller finns det bara obestämt prat om dropp och plastslangar?

Injektion av ngra ml koksaltslösning i en ven-infart är den tveklöst mest frekventa injektionsformen överhuvudtaget inom all sjukhusvård och görs skulle jag vilja säga nästan reflexmässigt:
"En ven-infart. Tråkigt om det blev stopp i den. In med några ml koksalt".

Att läkaren i fråga skulle injicerat koksalt i syfte att lugna de anhöriga ter sig för mig helt främmande. Det är ingen svensk behandlingstradition öht och anses bland kollegor förlegat och förkastligt.

Har den misstänkta läkaren verkligen i förhör sagt att hon gjort det??

Däremot praktiseras detta (i mitt tycke oskick) i många andra länder i syfte att lugna hysteriska patienter som kräver en spruta men som inte bedöms behöva det. ("En spruta" kan ha en fullkomligt förbluffande placebo-effekt).

Mvh
Citera
2010-02-06, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golgata
Att läkaren i fråga skulle injicerat koksalt i syfte att lugna de anhöriga ter sig för mig helt främmande. Det är ingen svensk behandlingstradition öht och anses bland kollegor förlegat och förkastligt.

Däremot praktiseras detta (i mitt tycke oskick) i många andra länder i syfte att lugna hysteriska patienter som kräver en spruta men som inte bedöms behöva det. ("En spruta" kan ha en fullkomligt förbluffande placebo-effekt).

Ja hon har sagt det. Jag vill bara understryka det Golgata säger. Det är inte så främmande som Eloge tycker att det låter. Speciellt inte med tanke på att den misstänkta läkaren arbetat i delar av världen där det med absolut sannolikhet rått brist på material och där psykologiskt välmående och inte bara medicinskt kan ha varit en del av vardan (mycket U-landsvistelser under olika biståndsparaplyer).

Det är precis samma sak som att skriva ut pencillin till en förtvivlad förälder med ett barn som har hög feber och genomskinligt snor eller genomföra olika typer och diagnostiska blodtester i ca 1/3 av fallen på en vanlig allmännläkarmottagning. Eftersom det får patienten alt. anhöriga att bli lugnade är det vård - dock inte ur ett medicinskt perspektiv eftersom läkaren vet att det är meningslöst.
Citera
2010-02-06, 00:46
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golgata
Injektion av ngra ml koksaltslösning i en ven-infart är den tveklöst mest frekventa injektionsformen överhuvudtaget inom all sjukhusvård och görs skulle jag vilja säga nästan reflexmässigt:
"En ven-infart. Tråkigt om det blev stopp i den. In med några ml koksalt".

Mvh
Tack för att just du svarade. Jag hade specifikt tänkt fråga dig om du någonsin simulerat behandling för att lugna anhöriga eller kände till att det praktiserades. Ja, av tidningsartiklar så har jag uppfattat det så att läkaren hävdar att hon gav koksaltlösning för att lugna anhöriga. Det är en mycket konstig uppgift så det vore bra om någon med tillgång till FUP kunde hjälpa till att reda ut detta.
Citera
2010-02-06, 00:50
Medlem
Joe Bucks avatar
Citat:
Tack för att just du svarade. Jag hade specifikt tänkt fråga dig om du någonsin simulerat behandling för att lugna anhöriga eller kände till att det praktiserades. Ja, av tidningsartiklar så har jag uppfattat det så att läkaren hävdar att hon gav koksaltlösning för att lugna anhöriga. Det är en mycket konstig uppgift så det vore bra om någon med tillgång till FUP kunde hjälpa till att reda ut detta.

Du menar att det naturliga hade varit att inte göra någonting alls? Eller hade det naturliga varit att följa de anhörigas förfrågan och gett något mera verksamt till flickan?
Citera
2010-02-06, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia

Oisín Cantwell's sanning ja...

Det är uppenbart att det finns olika beskrivningar av händelsen.

Det verkar vara ett obestridligt faktum att polisen tycker sig behöva minst 4 personer för att gripa en 50+ kvinnlig läkare på ett sjukhus och att Elisabeth Brandt bad om ursäkt för gripandet.

Jag får nog säga att jag tycker dessa detaljer är de enda lustiga i ärendet.
Citera
2010-02-06, 01:21
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Det var alltså väldigt mycket folk på liten yta. Och det kan bli lite stökigt när en grupp resande blir upprörda - stökigare än man är riktigt van vid att jobba i som IVA-läkare. Vilket i sin tur kan få en att fundera på okonventionella problemlösningar. Sikhanders uppgift att läkaren arbetat som biståndsläkare under u-landsbetingelser kan ge en bakgrund till beredskapen till okonventionella problemlösningar.
Citera
2010-02-06, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
I ett .pdf-dokument som finns att ladda ner här: http://tinyurl.com/yepyxt3 har jag ställt samman material ur förundersökningen och min första rapport i ärendet i syfte att peka på det jag uppfattar som viktig information som utredare och åklagare hade tillgång till inför beslutet att dra igång ärendet.

Att man identifierade läkaren som misstänkt visar sig inte vara så konstigt. Det fanns helt enkelt ingen annan att välja på! Arbetssituationen på BIWA den där dagen var sådan att hon fick fungera som både läkare och sjuksköterska och till hjälp hade hon bara en undersköterska och de får ju inte hantera mediciner och apparater. Så, hon fick stå för hela ruljangsen själv. Att RMV presenterat chockerande analysvärden är en sak men rättfärdigade det att man drog igång processen på det sätt man gjorde?

Läs min sammanställning och fundera på om det inte borde ha ”vevats” åtminstone ett varv till på utredningskvarnen och borde man inte framförallt använt utredare som litet bättre förstod vad experterna på RMV berättade för dem innan man satte igång med anhållande, husrannsakan, presskonferens, prat om ”dödscocktail”, barmhärtighetsmord, TV-soffa och häktning?
Tack Bustopher!

För mig är framförallt Claessons debattartikel i DN helt obegriplig när han har kännedom som du redovisar.

Elisabeth Brandt må ha gripits av panik. Det kan inte Claesson skylla på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in