Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Som jurist bör du dock kunna förstå att det inte är det som det här målet handlar om (det handlar, vilket jag nu skriver för minst 10:e gången, inte om en normal behandling vid vård i livets slutskede utan om en påstått dödlig (med god marginal) dos tiopental som det öht inte fanns skäl att ge och som inte finns med i journalen).
Ja, som jurist så förstår jag precis vad målet handlar om. Jag är väl medveten om att inga åtgärder får vidtas eller underlåtas för att förkorta en människas liv. Både du och jag vet emellertid att juridik och sunt förnuft är två helt olika saker. Som jag tidigare skrev så uttalade jag mig inte som sakkunnig i juridik utan som en medmänniska.
Om barnläkaren har givit barnet en dödlig dos av tiopental så är detta i mina ögon en barmhärtighetsgärning. En erkänt skicklig yrkeskvinna som under många år arbetat med palliativ vård av barn gjorde bedömningen att flickans lidande motiverade ett påskyndande av döden.
Denna bedömning kan inte anses vara annat än medmänskligt, om ej juridiskt, riktig när man betänker att flickan föddes för tidigt, var livlös av syrebrist, hade cirkulationssvikt, lungsjukdom, dubbelsidig hjärnblödning samt krampsjukdom.
Enligt min mening så begår Claeson och åklagarväsendet närmast tjänstefel genom att inte initialt rådfråga av Socialstyrelsen tillhandahållen medicinsk expertis. Varken åklagarmyndigheten eller domstolen besitter de kunskaper som krävs för att kunna bedöma vare sig den palliativa vården eller andra medicinska frågor, exempelvis konsekvenser av olika läkemedelskoncentrationer.
Att barnläkaren, på hennes arbetsplats framför kollegor och patienter, av fyra poliser blir delgiven misstanke om brott är anmärkningsvärt. Likaså den utdragna rättsprocessen.