2010-02-01, 18:04
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars365
En hel del tyder faktiskt på att det kan vara mamman.

Hon ringde Aftonbladet och pratade om tiopental och felbehandling 2 dagar innan flickan "mördades".
Det är nästan alltid mamman som är mördare om ett spädbarn mördats.

Den informationen känner jag inte igen. Varifrån kommer de uppgifterna?
Citera
2010-02-01, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Den informationen känner jag inte igen. Varifrån kommer de uppgifterna?

Från mammans blogg på den tiden den fortfarande gick att läsa.
Citera
2010-02-01, 18:22
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av destinywaits
Skulle du kunna lägga ut den? Vill gärna läsa den.

Tyvärr inte, har ingen scanner

Går att beställa i e-form av åklagareiet och få faxat från tingsrätten.
Citera
2010-02-01, 18:23
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:

Pratade hon verkligen om tiopental då?
Citera
2010-02-01, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad

Nej men hon pratade med någon dagstidning om felbehandlingen strax innan flickan dog. Inget snack om Tiopental då.
Citera
2010-02-01, 18:29
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Nej men hon pratade med någon dagstidning om felbehandlingen strax innan flickan dog. Inget snack om Tiopental då.

Men att barnet blivit felbehandlat (i samband med födelsen) är väl knappast tvistigt.
Citera
2010-02-01, 18:31
Medlem
inter-preters avatar
Citat:

Ja, jag är benägen att hålla med dig, jag läste också en hel del i den bloggen då, och jag har tidigare i tråden efterlyst ideer om Münchausen s.b.p. och vidhåller att det är den troligaste förklaringen här.. (citerar mig själv)

Citat:
Ursprungligen postat av inter-preter
I mina ögon är det självklart att läkaren är oskyldig här. Hon har vigt sitt liv åt att hjälpa barn. Hon har rest till krigshärdar för att hjälpa svårt skadade barn, och alla som jobbat med henne vet hur hon/läkaren, aldrig gett upp om ett barn hur svårt skadat det än var..

http://stockholm.expressen.se/nyhete...jort-fn-tjanst

Nej, jag är nog mer benägen att tro på Münchausen syndrom by proxy, jag har inte läst ikapp tråden ännu, så jag kan ha missat om ni klarat av den teorin?
Citera
2010-02-01, 18:41
Medlem
Citat:
Men att barnet blivit felbehandlat (i samband med födelsen) är väl knappast tvistigt.

Sant. Jag gör ingen bedömning av varför hon gjorde det. Jag meddelar bara vart informationen kom ifrån.
Citera
2010-02-01, 18:46
Medlem
Citat:
Skulle du kunna lägga ut den? Vill gärna läsa den.

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/...ngsansokan.pdf
Citera
2010-02-01, 18:47
Medlem
Citat:
I/med kvällstidningen talade hon om ett mycket starkt avslappnande läkemedel (mao tiopental).
Citera
2010-02-01, 18:52
Medlem
Citat:
Innan födelsen, inte i samband med födelsen, samt efter födelsen, så har jag förstått det?

Kort sammanfattning (av hur jag har uppfattat förloppet):

Mamman kom in med värkar och blev inte behandlad samt hemskickad. (Men borde ha blivit behandlad.)
Senare föds barnet för tidigt mycket, mycket kraftigt hjärnskadad (pga för tidig födsel) men ingen dokumenterad felhandling under själva förlossning.
Barnet behandlas senare felaktigt en gång med 10-dubbla saltlösningen.

Har jag förstått förloppet korrekt?
(Rätta mig gärna om jag har fel!)
Senast redigerad av Lars365 2010-02-01 kl. 19:04.
Citera
2010-02-01, 19:02
Medlem
Dalailamas avatar
Citat:
Som jurist bör du dock kunna förstå att det inte är det som det här målet handlar om (det handlar, vilket jag nu skriver för minst 10:e gången, inte om en normal behandling vid vård i livets slutskede utan om en påstått dödlig (med god marginal) dos tiopental som det öht inte fanns skäl att ge och som inte finns med i journalen).

Ja, som jurist så förstår jag precis vad målet handlar om. Jag är väl medveten om att inga åtgärder får vidtas eller underlåtas för att förkorta en människas liv. Både du och jag vet emellertid att juridik och sunt förnuft är två helt olika saker. Som jag tidigare skrev så uttalade jag mig inte som sakkunnig i juridik utan som en medmänniska.

Om barnläkaren har givit barnet en dödlig dos av tiopental så är detta i mina ögon en barmhärtighetsgärning. En erkänt skicklig yrkeskvinna som under många år arbetat med palliativ vård av barn gjorde bedömningen att flickans lidande motiverade ett påskyndande av döden.
Denna bedömning kan inte anses vara annat än medmänskligt, om ej juridiskt, riktig när man betänker att flickan föddes för tidigt, var livlös av syrebrist, hade cirkulationssvikt, lungsjukdom, dubbelsidig hjärnblödning samt krampsjukdom.

Enligt min mening så begår Claeson och åklagarväsendet närmast tjänstefel genom att inte initialt rådfråga av Socialstyrelsen tillhandahållen medicinsk expertis. Varken åklagarmyndigheten eller domstolen besitter de kunskaper som krävs för att kunna bedöma vare sig den palliativa vården eller andra medicinska frågor, exempelvis konsekvenser av olika läkemedelskoncentrationer.

Att barnläkaren, på hennes arbetsplats framför kollegor och patienter, av fyra poliser blir delgiven misstanke om brott är anmärkningsvärt. Likaså den utdragna rättsprocessen.
Senast redigerad av Dalailama 2010-02-01 kl. 19:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in