2010-02-04, 19:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Hur skulle polisen kunna veta om/att hon inte både hade och tänkte begå liknande gärningar igen? Då är det ju inte så noga att gripa någon som misstänks för mord särskilt omgående, t ex om en persons hustru redan är död och ingen ny kvinna finns i hans liv. Då kan man vänta någon dag?

Nej, jag kan "köpa" de flesta tvivel om att det kan vara någon annan gärningsman, även om jag tycker att polisen borde ha utrett denna möjlighet redan. Men den här indignationen över hur man behandlat läkaren tycker jag är helt grundlös och bara osar "hur kan man göra så mot en respektabel medborgare", utan en tanke på principen om likhet inför lagen.

Dels hade hon ju jobbat emellan - alltså kan det inte ha brådskat så mycket.

Dels kunde polisen snyggt ha ställt sig utanför hennes arbetsrum och låtit henne överlämna sina fall till en kollega -- på så sätt hade hon vare sig kunnat avvika eller skada någon patient, däremot hade hon för patienternas skull kunnat göra en säker avlämning.

Mer bråttom än så var det inte -- de tog henne inte med vapen i hand.
Citera
2010-02-04, 19:58
Medlem
Bananchoklads avatar
Är det någon som har en klar beskrivning av hur gripandet gick till, det känns som vi har en massa tyckande som i annt fall är baserat på spekulationer om hur det gick till.
Citera
2010-02-04, 20:06
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dre
Men varför skulle en erfaren barnanestesiolog (som dessutom vet mycket väl att barnet självt inte lider pga de svåra hjärnskadorna) välja att, lite på en höft, försöka lösa en "hästdos" tiopental i en liten mängd spädningsvätska, när hon lika gärna kan öka takten på morfindroppet? I det läget barnet befann sig i hade en lagom överdos morfin varit minst lika effektivt, därtill inte det minsta brottsligt. Det hade inte ens stridit mot guidelines för vård i livets slutskede.

Minns att det är tillåtet att ge en dödlig dos morfin i det här läget, så länge syftet är att lindra. Varför i hela friden skulle en narkosläkare börja experimentera med tiopental? Och varför "tillräckligt för att söva en 90-kilos man". Det hela är totalt osannolikt om man vet något om sjukvård.
Att thiopental har en så hög löslighet öppnar ändå upp för möjligheten att läkaren (av misstag?) löste upp en flaska med 2,5 gram thiopental i stället för en flaska med 0,5 gram i de 20 ml vätska hon enligt egen uppgift har använt. Rutinen är tydligen att 99 gånger av 100 sköter en sköterska det jobbet men denna gång tog läkaren själv hand om det. Frågorna du ställer återstår, men möjligheten att koncentrationen thiopental i sprutorna var fem gånger högre än normalt finns ändå.
Citera
2010-02-04, 20:10
Medlem
Citat:
Hur skulle polisen kunna veta om/att hon inte både hade och tänkte begå liknande gärningar igen? Då är det ju inte så noga att gripa någon som misstänks för mord särskilt omgående, t ex om en persons hustru redan är död och ingen ny kvinna finns i hans liv. Då kan man vänta någon dag?

Nej, jag kan "köpa" de flesta tvivel om att det kan vara någon annan gärningsman, även om jag tycker att polisen borde ha utrett denna möjlighet redan. Men den här indignationen över hur man behandlat läkaren tycker jag är helt grundlös och bara osar "hur kan man göra så mot en respektabel medborgare", utan en tanke på principen om likhet inför lagen.

Det är klart man ska gripa personer som sannolikt begått ett mord så fort som möjligt. Ditt exempel angående mannen som mördat sin fru och således inte har någon mer kvinna att mörda och att det kan vänta säger ingenting om situationen som sådan. Är det en flygkapten som är mitt i en inflygning kan man vänta tills planet landat, är det en kirurg som står i såret kan man vänta osv.

Med detta sagt, så är det också underförstått att det inte enbart handlar om var personen står i samhället, men det är de facto så att vissa personer har ett arbete som inte kan avbrytas tvärt, det har inget med "respektabla medborgare" att göra.

Angående gripandet så vet jag inte hur det gick till, jag kan emellertid fortfarande uttala mig om att det inte är lämpligt att plocka bort en IVA-läkare ur tjänst. Undra vad utfallet blivit om läkaren i fråga istället jobbade på ett mindre sjukhus där det ibland enbart finns en läkare i tjänst.
Citera
2010-02-04, 20:14
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Att thiopental har en så hög löslighet öppnar ändå upp för möjligheten att läkaren (av misstag?) löste upp en flaska med 2,5 gram thiopental i stället för en flaska med 0,5 gram i de 20 ml vätska hon enligt egen uppgift har använt. Rutinen är tydligen att 99 gånger av 100 sköter en sköterska det jobbet men denna gång tog läkaren själv hand om det. Frågorna du ställer återstår, men möjligheten att koncentrationen thiopental i sprutorna var fem gånger högre än normalt finns ändå.

Givet en motivbild där läkaren är utmattad nära sammanbrott, skuldtyngd (över hur "vården" tidigare hanterat detta barn), starkt gripen av föräldrarnas förtvivlan (som i kombination med den kollektiva skulden blir outhärdlig) så är det inte otroligt att tänka sig att hon, särskilt om hon är ovan, blandar fel. Hon orkar inte tänka efter för det spelar ju liksom ingen roll, barnet kan inte mer än gå bort...

För att förstå hur detta _kan_ ha gått till behöver man veta så mycket mer kring läkaren. Vem är hon, inte i yrkeslivet utan privat? Hur är hennes personlighet? Drivs hon av ett starkt patos? osv.
Citera
2010-02-04, 20:21
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datja
Men det har vi ju visst. Du kan uppenbarligen lagboken. Om jag som lekman (men medveten om riskerna för dig) ger dig en tablett (för jag tror den kan vara bra) och säger att den är bra för dig, och du sväljer den och sedan dör eller blir svårt skadad av t.ex. inre blödningar döms jag åtminstone för vållande av annans död eller kroppskada i domstol.

Varför tror du att gör något brottsligt om du erbjuder en annan människa din medicin?
Citera
2010-02-04, 20:24
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylph
Det är klart man ska gripa personer som sannolikt begått ett mord så fort som möjligt. Ditt exempel angående mannen som mördat sin fru och således inte har någon mer kvinna att mörda och att det kan vänta säger ingenting om situationen som sådan. Är det en flygkapten som är mitt i en inflygning kan man vänta tills planet landat, är det en kirurg som står i såret kan man vänta osv.

Med detta sagt, så är det också underförstått att det inte enbart handlar om var personen står i samhället, men det är de facto så att vissa personer har ett arbete som inte kan avbrytas tvärt, det har inget med "respektabla medborgare" att göra.

Angående gripandet så vet jag inte hur det gick till, jag kan emellertid fortfarande uttala mig om att det inte är lämpligt att plocka bort en IVA-läkare ur tjänst. Undra vad utfallet blivit om läkaren i fråga istället jobbade på ett mindre sjukhus där det ibland enbart finns en läkare i tjänst.

Så du menar att de skulle ha låtit henne arbeta klart? Tänk om detta skulle varit en kallblodig mördare, en läkare som flippat ur och börjar döda barn av barmhärtighetsskäl. Jag kan se rubrikerna framför mig:

POLISEN VISSTE OM MÖRDAR-LÄKAREN - LÄT HENNE ARBETA MED SJUKA BARN EN HEL DAG TILL.

Förtvivlade föräldrar på Astrid Lindgrens barnsjukhus: - Vårt barn kunde fortfarande vara i livet om polisen hade gjort sitt jobb!

Kvällsbladets ledare: Behandlar polisen mördare olika beroende på deras position i samhället?
Citera
2010-02-04, 20:29
Medlem
Citat:
Så du menar att de skulle ha låtit henne arbeta klart? Tänk om detta skulle varit en kallblodig mördare, en läkare som flippat ur och börjar döda barn av barmhärtighetsskäl. Jag kan se rubrikerna framför mig:

POLISEN VISSTE OM MÖRDAR-LÄKAREN - LÄT HENNE ARBETA MED SJUKA BARN EN HEL DAG TILL.

Förtvivlade föräldrar på Astrid Lindgrens barnsjukhus: - Vårt barn kunde fortfarande vara i livet om polisen hade gjort sitt jobb!

Kvällsbladets ledare: Behandlar polisen mördare olika beroende på deras position i samhället?

100 patienter dog på akutmottagningen sedan en läkare blev förd därifrån.

200 döda i flygolycka, både kapten och styrman gripna. (kaptenen och styrmannen hade ju trots allt kunnat gått ut i kabinen och börja avrätta folk en efter en)

Vad jag vill få fram är bara olämpligheten att plocka en IVA-läkare ur tjänst, enligt min uppfattning hade man kunnat agera bättre, till exempel innan hon började sitt arbetspass. Fast gjort är gjort, och veterligen blev det inga komplikationer av gripandet, vilket är bra. Men nu lägger vi ner den här diskussionen för nu börjar den spåra ur.
Citera
2010-02-04, 20:36
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylph
. Men nu lägger vi ner den här diskussionen för nu börjar den spåra ur.

Ok, jag måste nog hålla med

Nå vad vet vi om läkaren? Hur är hon som person?
Citera
2010-02-04, 20:43
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Eftersom hon hävdar att hon inte har gett något thiopental så spelar det ingen roll hur koncentrerad lösningen var.
Citera
2010-02-04, 21:01
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Eftersom hon hävdar att hon inte har gett något thiopental så spelar det ingen roll hur koncentrerad lösningen var.
Det beror nog på. Skulle tro att hennes bästa chans att komma undan en fällande dom för dråp är ett alternativ där det inte kan uteslutas att hon av misstag har givit en dödande dos thiopental.
Senast redigerad av eloge 2010-02-04 kl. 21:17.
Citera
2010-02-04, 21:16
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Det beror nog på. Skulle tro att hennes bästa chans att komma undan en fällande dom är ett alternativ där det inte kan uteslutas att hon av misstag har givit en dödande dos thiopental.

Ja så är det nog. Det är väl heller inte svårt att tänka sig att hon faktiskt _kan_ ha gjort detta av misstag. Det kan nog vara svårt att hålla sig koncentrerad och fokuserad om man är utsatt för stark press, vilket jag tror att hon var. Den här situationen kan ha varit särskilt svår även för en mycket erfaren läkare. Om hon dessutom var en (ovanligt mycket) empatisk och hängiven läkare så kan hon faktiskt ha tappat kontrollen över situationen. Hon skulle ge koksalt men gav tiopental? Hon gav tiopental men glömde bort att journalföra det och glömde själv bort det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in