Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Hur skulle polisen kunna veta om/att hon inte både hade och tänkte begå liknande gärningar igen? Då är det ju inte så noga att gripa någon som misstänks för mord särskilt omgående, t ex om en persons hustru redan är död och ingen ny kvinna finns i hans liv. Då kan man vänta någon dag?
Nej, jag kan "köpa" de flesta tvivel om att det kan vara någon annan gärningsman, även om jag tycker att polisen borde ha utrett denna möjlighet redan. Men den här indignationen över hur man behandlat läkaren tycker jag är helt grundlös och bara osar "hur kan man göra så mot en respektabel medborgare", utan en tanke på principen om likhet inför lagen.
Det är klart man ska gripa personer som sannolikt begått ett mord så fort som möjligt. Ditt exempel angående mannen som mördat sin fru och således inte har någon mer kvinna att mörda och att det kan vänta säger ingenting om situationen som sådan. Är det en flygkapten som är mitt i en inflygning kan man vänta tills planet landat, är det en kirurg som står i såret kan man vänta osv.
Med detta sagt, så är det också underförstått att det inte enbart handlar om var personen står i samhället, men det är de facto så att vissa personer har ett arbete som inte kan avbrytas tvärt, det har inget med "respektabla medborgare" att göra.
Angående gripandet så vet jag inte hur det gick till, jag kan emellertid fortfarande uttala mig om att det inte är lämpligt att plocka bort en IVA-läkare ur tjänst. Undra vad utfallet blivit om läkaren i fråga istället jobbade på ett mindre sjukhus där det ibland enbart finns en läkare i tjänst.