Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Tack för infon.
Även om en sedering enligt nivå 2 i hans beskrivning skulle kunna innebära att döden tidigareläggs så skulle detta, så vitt jag kan begripa (vilket är utan all sakkunskap på området), var mycket svårt att konstatera (dvs tidigareläggandet) i efterhand? Om det inte går att konstatera så blir ju inget straffansvar aktuellt.
Hur ställer sig ni som är medicinskt kunniga till en sedering enligt nivå 3. Är det vanligt?
Tack själv. Notera att jag i vanlig dålig ordning har ändrat den förra kommentaren efter postning (liksom jag gör nu), så det finns ytterligare bra länkar i det förra inlägget. Samt en juridikfråga till er båda.
Nej, djup sedering är inte vanligt i Sverige (inte där jag jobbar el. har jobbat i varje fall). Kan inte uttala mig om andra länder, men det verkar vara vanligare utomlands enl. Peter Strangs inlägg i LT. De flesta läkare kan dock dra sig till minnes fall som inte är så enkla att sköta utan att behöva höja doserna rejält.
Men om patienten kan sova lugnt utan värk är ju lindringen uppnådd, så då ger man inte mer. Biologiskt är det så att också det lugn som en lättare sedering innebär försvagar kroppens naturliga överlevnadsreaktioner (sedering sänker blodtryck, minskar andningsfrekvens osv.). Ja, det vore väldigt svårt att juridiskt bevisa, men på något vis räcker det inte att "man inte kan sätta dit oss", utan vården måste få skötas på bättre juridisk grund än så.
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetlampa
Missade tyvärr detta tidgare. Jag beklagar mitt otydliga inlägg. Hade inte alls för avsikt att insinuera någonting. Jag syftade på likgiltighetsuppsåt. Utgick - felaktigt - från att det var underförstått att det var vad vi talade om. Är ledsen om jag kränkt dig på något sätt.
Kränkt blev jag inte. Men aningen irriterad på ordvalet. Ursäkten tas tacksamt emot!