2009-11-14, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Fritt fram? För Viveca att äntligen lyckas ta livet av den lilla flickan? Det som de andra i vårdapparaten misslyckats med trots idoga försök.

Jupp.. Så är det nog. Hon tänkte säkert; "Fan här har jag min chans. Hon lär aldrig obduceras, Var la jag nu den där thiopentalsprutan någonstans?"

Nu var det ju inte riktigt så jag menade. Viveca och föräldrarna visste att flickan skulle dö. Då kanske det inte är så "farligt" (i mina ögon) att ge döden lite hjälp på traven. Titta bara på namnet på tråden...
Citera
2009-11-14, 21:31
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasar2000
Fast hittills har ingen, vad jag sett, redovisat något fall där man inte häktats vid åtal för mord/dråp.

Nä, för oftast är det inte uppenbart att skäl saknas.
Citera
2009-11-14, 21:32
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Ja det hade varit ett absurt resonemang om det hade varit det. Nu var det bara en statistisk betraktelse och det enda absurda är att du tolkade en betraktelse som ett resonemang.

Det var knappast enbart en statistiskt betraktelse. Dina egna ord säger egentligen allt om din syn på detta fall:

Citat:
Det ser inte ljust ut för den barmhärtige samariten…
Citera
2009-11-14, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickus
Nu var det ju inte riktigt så jag menade. Viveca och föräldrarna visste att flickan skulle dö. Då kanske det inte är så "farligt" (i mina ögon) att ge döden lite hjälp på traven. Titta bara på namnet på tråden...
Ett klockrent indicium! Trådnamnet på Flashback att jag inte fattade det.
Du har inte noterat att åklagaren som gick ut med det motivet har blivit avsatt?
Citera
2009-11-14, 21:33
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Nä, för oftast är det inte uppenbart att skäl saknas.

Men ett fall borde väl det ändå finnas...
Citera
2009-11-14, 21:37
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Fast hittills har ingen, vad jag sett, redovisat något fall där man inte häktats vid åtal för mord/dråp.

Det är nog heller inte så vanligt med den här typen av dråp...
Citera
2009-11-14, 21:38
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Du har inte noterat att åklagaren som gick ut med det motivet har blivit avsatt?

Avsatt? Vet du varför hon inte har kvar fallet alltså?
Citera
2009-11-14, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nono2

Du verkar välja att missförstå det jag skriver. Jag personligen tycker att det i vissa situationer borde vara tillåtet med aktiv dödshjälp, just av barmhärtighet. Jag vet inte vad som har hänt i detta fall och inte du heller. Alla spekulerar. Det som dock verkar vara klart är att flickan hade tiopental i blodet och ingen vill kännas vid att det har administrerats. Jag menade då bara på att läkaren kanske tänkte att hon kunde ge tiopental utan att någon skulle märka det.

Har Elisabeth Brandt verkligen blivit avsatt? Av vad jag har läst är det hennes chef som nu ansvarar för utredningen, men ingenstans har jag läst att hon blivit just avsatt.
Citera
2009-11-14, 21:40
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Men ett fall borde väl det ändå finnas...

Ja, det gör det sannolikt också.
Citera
2009-11-14, 21:58
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Har Elisabeth Brandt verkligen blivit avsatt? Av vad jag har läst är det hennes chef som nu ansvarar för utredningen, men ingenstans har jag läst att hon blivit just avsatt.

Så här lät det:
Citat:
Brandt har enligt uppgift bett att en annan åklagare ska ta över eftersom det blivit för stort fokus på hennes person vilket har försvårat hennes arbete.

http://www.dn.se/sthlm/aklagare-i-spadbarnsmalet-byts-ut-1.848100

Sen så kan man väl tolka det på olika sätt...
Citera
2009-11-14, 22:00
Medlem
eloges avatar
Citat:
Du verkar välja att missförstå det jag skriver. Jag personligen tycker att det i vissa situationer borde vara tillåtet med aktiv dödshjälp, just av barmhärtighet. Jag vet inte vad som har hänt i detta fall och inte du heller. Alla spekulerar. Det som dock verkar vara klart är att flickan hade tiopental i blodet och ingen vill kännas vid att det har administrerats. Jag menade då bara på att läkaren kanske tänkte att hon kunde ge tiopental utan att någon skulle märka det.

Nej, Elisabeth Brand har självklart inte blivit avsatt. Hon slapp ifrån jobbet på grund av en personförföljelse av hysteriska människor som tycker det är oerhört att anklaga en läkare för brott. Många blev oroliga, nästa gång kanske de skulle anklaga en professor för brott och hur skulle det se ut? Det är inte den samhällsordning den förmenta eliten i samhället vill ha.
Citera
2009-11-14, 22:00
Medlem
Citat:
Så här lät det:

http://www.dn.se/sthlm/aklagare-i-spadbarnsmalet-byts-ut-1.848100

Sen så kan man väl tolka det på olika sätt...

Ja, just så var det... Det är ju upp till var och en att tolka som man vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in