2009-11-14, 21:10
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickus
Jag har läst tråden, men inte följt det här lika noga som dig. Jag vet att Viveca kom in i februari (jag var faktiskt på häktningsförhandlingen i mars). Men var det inte så att föräldrarna ville att Linnea skulle obduceras för att de trodde att det var något som inte hade gått rätt till i samband med flickans död? Jag kan ha fel, har bara nån minnesbild av att jag läst nåt sånt nånstans.
Min minnesbild är tvärtom att flickan inte skulle obduceras på grund av hur hon dog, utan att det var någon tidigare
behandling som föräldrarna var misstänksamma mot.
Citera
2009-11-14, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasar2000
Det här är ju ett absurdt resonemang. Enligt ditt sätt att resonera så skulle ju rättegångar knappast behövas. Judge Dredd samhälle?

Det är klart att rättegångar behövs. Eloge redogjorde ju bara för statistiken.
Citera
2009-11-14, 21:11
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Sen frågar du varför jag tror att ett åtal är nära. Ja, processen rullar på den tilltalade har blivit slutdelgiven. Det vill näst intill ett under om det inte skall bli åtal nu. Med 99 % sannolikhet så blir det åtal och statistiskt så ”vinner” åklagaren 95 % av målen. Det ser inte ljust ut för den barmhärtige samariten…
Citat:
Det här är ju ett absurdt resonemang. Enligt ditt sätt att resonera så skulle ju rättegångar knappast behövas. Judge Dredd samhälle?

Det där är ju statistik. Förklaringen är ju att åklagare överlag är duktiga på att bedöma utfallet av en ev rättegång. De ska ju inte väcka åtal annars.
Citera
2009-11-14, 21:11
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Nej det har jag inte alls gjort. Och jag tycker att jag upprepade gånger även sagt att jag kan förstå hennes (eventuella) agerande. Det kan ju däremot inte ett rättssystem göra.

Som det ser ut nu tycker jag att mycket pekar på att det är barnläkaren som gjort det. Och ännu mer pekar mot att _någon_ i alla fall givit barnet en överdos tiopental.

Frågan är hur dom ska kunna bevisa det.

En annan fråga är varför debatten (i all fall utanför FB) i mångt och mycket kommit att handla om vården och smärtlindring i livets slutskede? Och varför jurister här i tråden och även åklagarna inkopplade på fallet diskuterar vårdpraxis kontra lagtext?
Citera
2009-11-14, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Min minnesbild är tvärtom att flickan inte skulle obduceras på grund av hur hon dog, utan att det var någon tidigare
behandling som föräldrarna var misstänksamma mot.

Jag säger inte emot dig, jag bara undrar. Jag tänker bara som så, att om Viveca inte visste att flickan skulle obduceras, så var det ju kanske "fritt fram".
Citera
2009-11-14, 21:13
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Vid dråp är det således obligatorisk häktning och du skrev att du inte kunde se skäl för häktning. Berätta nu hur du resonerar då.

Som du skriver så är det sk obligatorisk häktning (2 st nedan) vid dråp. Häktning skall då ske om det "inte är uppenbart, att skäl till häktning saknas". Med skäl så avsees under p1-3 i stycke 1. Det skall således vara uppebart att den misstänkte inte avviker, inte förstör utredningen på något vis, inte fortsätter sin brottsliga verksamhet - annars häktning.

Enligt mitt förmenande, utifrån den bristfälliga och ofullständiga information som jag har, så är det uppenbart att läkaren inte kommer fly, inte kan påverka utredningen och inte kommer fortsätta någon borttslig verksamhet - ergo ingen häktning.

24 Kap. Om häktning och anhållande
1 § Den som på sannolika skäl är misstänkt för ett brott, för vilket är föreskrivet fängelse ett år eller däröver, får häktas, om det med hänsyn till brottets beskaffenhet, den misstänktes förhållande eller någon annan omständighet finns risk för att han

1. avviker eller på något annat sätt undandrar sig lagföring eller straff,
2. genom att undanröja bevis eller på något annat sätt försvårar sakens utredning eller
3. fortsätter sin brottsliga verksamhet.

Är för brottet inte föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år, skall häktning ske, om det inte är uppenbart, att skäl till häktning saknas.

Häktning får ske endast om skälen för åtgärden uppväger det intrång eller men i övrigt som åtgärden innebär för den misstänkte eller för något annat motstående intresse.

Kan det antas att den misstänkte kommer att dömas endast till böter, får häktning inte ske. Lag (1989:650).
Senast redigerad av Bananchoklad 2009-11-14 kl. 21:15.
Citera
2009-11-14, 21:15
Medlem
Citat:
Nej det har jag inte alls gjort. Och jag tycker att jag upprepade gånger även sagt att jag kan förstå hennes (eventuella) agerande. Det kan ju däremot inte ett rättssystem göra.

Som det ser ut nu tycker jag att mycket pekar på att det är barnläkaren som gjort det. Och ännu mer pekar mot att _någon_ i alla fall givit barnet en överdos tiopental.
Hela ditt resonemang bygger på att du av någon anledning tror att anestesiläkaren är skyldig.

Jag tycker att det mesta pekar på att om någon har begått ett brott så är det inte läkaren. Jag undrar om åklagaren kommer våga väcka åtal ens. Det är helt uppenbart att det som Elisabeth Brandt gick ut och angav som ett enkelt fall är synnerligen komplicerat.
Citera
2009-11-14, 21:18
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Hela ditt resonemang bygger på att du av någon anledning tror att anestesiläkaren är skyldig.

Jag tycker att det mesta pekar på att om någon har begått ett brott så är det inte läkaren. Jag undrar om åklagaren kommer våga väcka åtal ens. Det är helt uppenbart att det som Elisabeth Brandt gick ut och angav som ett enkelt fall är synnerligen komplicerat.

Av det jag läst hittills tror jag det - ja. Men jag lämnar öppet för att det även kan vara någon annan. Jag är i alla fall tämligen övertygad om att _någon_ gett en överdos tiopental.
Citera
2009-11-14, 21:22
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ja det hade varit ett absurt resonemang om det hade varit det. Nu var det bara en statistisk betraktelse och det enda absurda är att du tolkade en betraktelse som ett resonemang.
Citera
2009-11-14, 21:24
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Det där är ju statistik. Förklaringen är ju att åklagare överlag är duktiga på att bedöma utfallet av en ev rättegång. De ska ju inte väcka åtal annars.

Problemet i det här fallet är ju att åkalagarna i och med att man gick ut så hårt i det närmaste har målat in sig i ett hörn som man har svårt att ta sig ut ifrån. Det förklarar också alla försenanden. Nåväl, för egen del så hoppas jag på rättegång så vi får se vilka kort åklagarna har. Hittills har jag inte sett något som tyder på att man kan binda läkaren till brott.
Citera
2009-11-14, 21:24
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickus
Jag säger inte emot dig, jag bara undrar. Jag tänker bara som så, att om Viveca inte visste att flickan skulle obduceras, så var det ju kanske "fritt fram".

Fritt fram? För Viveca att äntligen lyckas ta livet av den lilla flickan? Det som de andra i vårdapparaten misslyckats med trots idoga försök.

Jupp.. Så är det nog. Hon tänkte säkert; "Fan här har jag min chans. Hon lär aldrig obduceras, Var la jag nu den där thiopentalsprutan någonstans?"
Citera
2009-11-14, 21:28
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Som du skriver så är det sk obligatorisk häktning (2 st nedan) vid dråp. Häktning skall då ske om det "inte är uppenbart, att skäl till häktning saknas". Med skäl så avsees under p1-3 i stycke 1. Det skall således vara uppebart att den misstänkte inte avviker, inte förstör utredningen på något vis, inte fortsätter sin brottsliga verksamhet - annars häktning.

Enligt mitt förmenande, utifrån den bristfälliga och ofullständiga information som jag har, så är det uppenbart att läkaren inte kommer fly, inte kan påverka utredningen och inte kommer fortsätta någon borttslig verksamhet - ergo ingen häktning.

24 Kap. Om häktning och anhållande
1 § Den som på sannolika skäl är misstänkt för ett brott, för vilket är föreskrivet fängelse ett år eller däröver, får häktas, om det med hänsyn till brottets beskaffenhet, den misstänktes förhållande eller någon annan omständighet finns risk för att han

1. avviker eller på något annat sätt undandrar sig lagföring eller straff,
2. genom att undanröja bevis eller på något annat sätt försvårar sakens utredning eller
3. fortsätter sin brottsliga verksamhet.

Är för brottet inte föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år, skall häktning ske, om det inte är uppenbart, att skäl till häktning saknas.

Häktning får ske endast om skälen för åtgärden uppväger det intrång eller men i övrigt som åtgärden innebär för den misstänkte eller för något annat motstående intresse.

Kan det antas att den misstänkte kommer att dömas endast till böter, får häktning inte ske. Lag (1989:650).

Fast hittills har ingen, vad jag sett, redovisat något fall där man inte häktats vid åtal för mord/dråp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in