2010-02-03, 19:57
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Vad hade hänt om Claesson inte hade uttryckt dessa tankar i en debattartikel i samband med detta uppmärksammade mål utan istället vänt sig till lagstiftaren på ett mer diskret sätt?

Lagstiftaren skulle inte gjort något.
Citera
2010-02-03, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jo, den blev nog inte alldeles lätt att förstå. Jag förtydligar:

Vilken moral följer man om man avstår från att åtala, om man gör det för att man är rädd för konsekvenserna för yrkeskår? Skulle man avstå att åtala en polis för att denne använt tjänstevapnet felaktigt i rädsla för att brottsligheten sedan skulle utnyttja att polisen tvekar att använda vapnen? Vad brukar vi tycka om sådant (om vi inte är poliser, förstås).

Jag tycker inte det är meningsfullt att lägga ansvaret för att den palliativa vårdens eventuella förändring enbart på PC. Hans ansvar och skyldighet är att beivra brott. Hade läkarkåren (individer, chefer, ombud) varit mer uppmärksam på det påstådda brottets art och omfattning hade man kunnat lägga frågan på en annan bog utan att nödvändigtvis sälja ut en kollega i behov av stöd.

Det är ju tydligt sedan någon vecka, när till exempel förbundet går ut och påpekar att det som klandras i åtalet är långt bortom varje rimligt användande av läkemedlet. Det kunde man lyft fram tidigare, så hade problemet kanske inte blivit så märkbart. (Om det nu är ett problem, finns det någon statistik på minskad användning av sederande medel det senaste året?).
Nu var det ju faktiskt så att det dom flesta reagerade på var Eliabeth Brandts formuleringar om dödscocktails och den polishämtning som samma person lustigt nog beklagade.

Det är sällan så produktivt att reda ut vem som startade ett krig när det väl blossar men jag för min del anser att läkarna hade all anledning att bemöta Elisabeth Brandts utspel.
Citera
2010-02-03, 20:00
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars365
Fast är inte lagstiftningen väldigt luddig?

Enligt mitt förmenande är det inte luddigt, men om det vore luddigt så är även det riktigt illa då det fortfarande riskerar att medföra att någon läkare/SSk får gå i fängelse för att ha gjort sitt jobb.
Citera
2010-02-03, 20:02
Medlem
jorma gröns avatar
Citat:
En genomsnittlig jurist och en genomsnittlig medborgare kanske ser på lag och rätt på helt olika sätt?

Medborgaren kanske tycker att lagen ska hjälpa till att lösa konflikter och göra så att allt flyter på smidigt i samhället, att domar och straff ska vara hänsynsfulla, rimliga samt rättvisa!
En jurist kanske ser på lagen på ett helt annat sätt?

Kanske är det detta som gör att det är så oerhört svårt att mötas i denna tråd?
Läkarens främsta uppgift är ju att bota och lindra, medan juristens främsta uppgift är att, ja inte vet jag? Vad är en åklagares uppgift egentligen?

Finns det någon åklagar-ed, något högre mål med yrket?
Om man som åklagare tror att en åtalad är oskyldig men att bevisen pekar på skuld, vad ska en åklagare göra då?
Ska han åtala ändå? Osv!
Mycket kloka tankar! Tack!
Citera
2010-02-03, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Enligt mitt förmenande är det inte luddigt, men om det vore luddigt så är även det riktigt illa då det fortfarande riskerar att medföra att någon läkare/SSk får gå i fängelse för att ha gjort sitt jobb.
Gränsen mellan smärtlindring och dödshjälp är trots allt, i allra högsta grad, flytande och detta går inte att komma ifrån.
Drar man det stenhårt är faktiskt all smärtlindring till döende detsamma som dödshjälp, även om jag vet att detta resonemang är helt teoretiskt i anknytning till aktuellt fall.

För har läkaren i aktuellt fall administrerat dessa enorma monster-doser är det ju fråga om dödshjälp, inte smärtlindring och en fällande dom är helt berättigad!
Citera
2010-02-03, 20:13
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Nu var det ju faktiskt så att det dom flesta reagerade på var Eliabeth Brandts formuleringar om dödscocktails och den polishämtning som samma person lustigt nog beklagade.

Det är sällan så produktivt att reda ut vem som startade ett krig när det väl blossar men jag för min del anser att läkarna hade all anledning att bemöta Elisabeth Brandts utspel.

Jo. Det hela var kanske oundvikligt. Mitt personliga pris för onödig eld på brasan ger jag gärna till Althin och Doctare. De anade förstås (särskilt Doctare) precis hur läkarkollektivet skulle reagera.
Citera
2010-02-03, 20:18
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Gränsen mellan smärtlindring och dödshjälp är trots allt, i allra högsta grad, flytande och detta går inte att komma ifrån.

I praktiken ja, men rättsläget är enligt mitt förmenande klart.
Citera
2010-02-03, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Som du så riktigt påpekar. Hela sättet att skriva känns igen. Märkligt att den person som
skriver kallar sig läkare. Eller?

Det är mamman som är ute och spökar igen. Hon har varit inne på DM tidigare men inte som läkare.
Citera
2010-02-03, 20:29
Medlem
cordelias avatar
Jag vet inte vad det är med denna tråd men den känns så otroligt "laddad" på något sätt. Tidigt upplevde jag att det fanns en dominans av läkarkollegor (?) som inte ens klarade av att diskutera _om_ läkaren faktiskt gjort sig skyldig till ett s k barmhärtighetsmord - då hatade man hela läkarkåren...

Själv har jag aldrig, och det skrev jag tidigt, tänkt att läkaren är en avskyvärd människa om hon t o m skulle erkänna att hon gjorde det. En del av mig kan t o m förbanna de föräldrar som gjorde en anmälan (förstår de inte att hon i så fall gjorde det av omtanke om dem...). Naturligtvis är det dock förståeligt att de reagerade som de gjorde utifrån deras erfarenhet av vården...

Jag skrev också om mina erfarenheter från sjukvården både som patient och yrkesutövande (sent 80-tal) att jag stött på "passiv dödshjälp", d v s både ssk och läkare gav medvetet höga doser smärtlindring i syfte att förkorta livet drastiskt. Man ger helt enkelt en extrem dos - men inte överdos - "som om personen vore frisk" och inte vägde hälften av sin nuvarande vikt.

Det hände en nära släkting och jag _vet_ att det var så men jag hade inget emot det för att se en älskad människa kvävas till döds - värre finns inte. Jag blundade - men skulle samtidigt inte kunna säga att jag vill att Sverige inför dödshjälp. En del av mig skulle vilja att frågan hade varit kvar i det här dunkla jämviktsläget som den verkar ha varit hittills.

Men nu har det kommit till rättssystemets kännedom och det är ju självklart att den måste utredas. Det är ju ingen ondskefull åklagares fel utan det vore ju tjänstefel att inte gå till botten med detta. Jag sa också tidigt att förklaringen till det dramatiska gripandet måste vara att de trodde att hon kunde påverka ev vittnen. Min övertygelse var också att uskan måste ha haft något att berätta som styrker brottsmisstanken. Detta är inget konstigt. Om man har arbetat i rättssystemet ser man detta varje dag, alla misstänkta behandlas förhållandevis lika - gatunarkomanen och läkaren. Det är väl tur att det är så i alla fall - tycker jag.

Det komplicerade i detta fall är ju att läkaren säger att flickan inte led. Om hon gett en överdos har hon alltså gjort det under påverkan av föräldrarna eller för att hon själv var helt utarbetad och trött och bara ville bort från hela situationen. Det sista är såklart inte på något sätt ok - hon borde bett någon annan ta över i så fall. Men även det är förståeligt. En utarbetad människa _kan_ reagera på det sättet utan att vara ett monster och mördare. Men hon kan aldrig tillstå att det är så eftersom hon då förlorar sin legitimation...

Den här typen av diskussioner skulle jag vilja ha i tråden. Är det bara jag som tycker att det är intressant..? _Om_ läkaren gjort detta - vad kan vi förstå om motvet? Hur kan vården förhindra att sådan här saker inträffar igen. _Och_ - en viktig fråga tycker jag - är det egentligen så hemskt om man gör så som man gjorde på den lungavdelning jag arbetade på i slutet av 80-talet, gav mer och mer morfin tills personen fick andningsdepression och fick dö fridfullt... Ska vi prata om det sista eller är det helt enkelt något som måste fortsätta vara "hemligt"?
Citera
2010-02-03, 20:35
Medlem
Citat:
I praktiken ja, men rättsläget är enligt mitt förmenande klart.
Perfekt, då är vi överens !
Citera
2010-02-03, 20:35
Medlem
Citat:
Lagstiftaren skulle inte gjort något.
Du menar alltså att Sveriges riksdag inte skulle ta hänsyn till hans tolkning och att han därför medvetet valde tillfället och var likgiltig inför konsekvenserna?
Citera
2010-02-03, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Om_ läkaren gjort detta - vad kan vi förstå om motivet? Hur kan vården förhindra att sådan här saker inträffar igen. _Och_ - en viktig fråga tycker jag - är det egentligen så hemskt om man gör så som man gjorde på den lungavdelning jag arbetade på i slutet av 80-talet, gav mer och mer morfin tills personen fick andningsdepression och fick dö fridfullt... Ska vi prata om det sista eller är det helt enkelt något som måste fortsätta vara "hemligt"?
Hitintills har ju sjukvården i Sverige fått bestämma själva med sitt eget sunda förnuft.

Man har inte velat ha det som i USA eller i Italien med rättegångar där alla landets extrema galningar skriker på varandra.
Nu är ju detta oändligt mycket mindre laddat i Sverige, men ändå, man har tyckt att det har fungerat bra.

Får nu inte sjukvården själv bestämma själva blir det dock nästan alltid fel, slutresultatet blir mycket sämre för alla inblandade, sämre framförallt för patienter men även sämre för sjukvårdspersonalen.
Personer som är döende och ligger i respirator månad efter månad trots att alla inblandade, anhöriga samt sjukvårdspersonal vill ha ett avslut.

Nu har någon åklagare kommit på att det lugna pragmatiska förhållningsätt vi haft till denna fråga i Sverige bör ersättas med den extrema samt uppstressade situation som råder i USA.

Problemet var bara att åklagaren som kom på detta dels inte direkt var kårens mest briljanta, dels hade lite otur när hon skulle formulera sig i pressen samt dels valde ett sällsynt olämpligt fall att ha som prejudikat, eller vad man nu ska kalla det.
Senast redigerad av Lars365 2010-02-03 kl. 20:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in