2009-11-05, 21:46
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nej, Hamilkar har nog inte drivit den delen av frågan så hårt, men det var tidigt en tydlig linje: att åklagaren lägger locket på för att dölja sina missgrepp.
Jag menar inte i första hand att åklageriet har lagt locket på för att dölja sina missgrepp, utan mer att det förefaller har ansett att en nedläggning av den här förundersökningen utan åtal skulle innebära ett fruktansvärt misslyckande, som till varje rimligt pris måste undvikas.
Citera
2009-11-05, 22:30
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Om du pratar om socialstyrelsens utlåtanden kan jag inte, givet hur de var avfattade, och hur åklagaren reagerade på dem, inse hur de öht skulle ha kunnat vara avfattade för att åklagaren skulle ha lagt ner utredningen baserat på deras budskap.

Det är mer än en här som på olika, mer eller mindre välargumenterade sätt pekat på hur felaktig RMV:s utredning är. Det kan den ju mycket väl vara, även på andra sätt än felberäkningen. Ponera för en stund att Socialstyrelsens granskning av det hela totalt hade sågat den delen av utredningen? Nu kan jag kanske inte "läsa mellan raderna" tillräckligt väl men om det inte finns någon kod jag inte begriper verkar det ju som att yttrandet snarare stärker än sänker åklagarens sak i detta.
Citera
2009-11-05, 22:42
Medlem
Citat:
Nu kan jag kanske inte "läsa mellan raderna" tillräckligt väl men om det inte finns någon kod jag inte begriper verkar det ju som att yttrandet snarare stärker än sänker åklagarens sak i detta.
På vilket sätt stärker Socialstyrelsens granskning åtalet mot läkaren?
Citera
2009-11-05, 22:53
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mg-flashback
På vilket sätt stärker Socialstyrelsens granskning åtalet mot läkaren?

Därför att den bekräftar att det inte går att säga emot RMV:s påstående att det med stor sannolikhet givits en dödlig dos av ett medel som läkaren haft i beredskap.

Det är kanske bästa att lägga till att det med allra största sannolikhet finns mer än pentotaldosen med i åtalet, annars faller det naturligtvis platt. Men hade man kunnat ta bort (via rimligt tvivel) en dödlig dos pentotal ur beviskedjan hade den sannolikt brustit.
Senast redigerad av Bergakungen 2009-11-05 kl. 22:55.
Citera
2009-11-05, 23:08
Bannlyst
Citat:
Därför att den bekräftar att det inte går att säga emot RMV:s påstående att det med stor sannolikhet givits en dödlig dos av ett medel som läkaren haft i beredskap.

Det är kanske bästa att lägga till att det med allra största sannolikhet finns mer än pentotaldosen med i åtalet, annars faller det naturligtvis platt. Men hade man kunnat ta bort (via rimligt tvivel) en dödlig dos pentotal ur beviskedjan hade den sannolikt brustit.

Har ju inte hänt med så mycket i tråden det senaste, men jag kan fortfarande inte begripa varför en erfaren läkare som med all sannolikhet träffat svårt sjuka och döende barn förr skulle göra detta`Och speciellt som det redan finns en anmälan angående felaktigheter gjorda innan då det gäller dosering?

Det stämmer bara inte - det är fullständigt ologiskt. Har allt detta pentotal givits så tror jag mer att det handlar om någon som inte är så hemma i doseringarna och som vill vara absolut säker på att barnet verkligen dör och som har mer känslomässiga motiv. För det är ju detta det handlar om: Vad skulle motivet vara för läkaren? Vad skulle hon ha att vinna på det?
Citera
2009-11-05, 23:12
Medlem
cordelias avatar
[quote=mg-flashback]Du menar att det skulle varit så gott som klart att läkaren var den enda som kunnat administrera en jävla massa tiopental i en död baby, som låg och dog i sina föräldrars famn?

Det var det där med "
Citat:
means,".
dödlig dos?
Citat:
motive
barmhärtighet? Föräldrarna led, barnet led...[/
Citat:
opportunity".
villken läkare skulle inte kunna ge en spruta för att lindra smärtan hos ett döende barn utan att föräldrarna skulle reagera?

Jag har sagt det tidigare i tråden, det vore intressant att få veta mer om hur stämningen var i rummet den sista timmen. Var det så rofyllt att barnet "låg i föräldrarnas famn" eller var föräldrarna panikslagna, hela rummet i kaos osv..?
Citera
2009-11-05, 23:14
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag menar inte i första hand att åklageriet har lagt locket på för att dölja sina missgrepp, utan mer att det förefaller har ansett att en nedläggning av den här förundersökningen utan åtal skulle innebära ett fruktansvärt misslyckande, som till varje rimligt pris måste undvikas.

Alla dessa konspirationsteorier... De gör verkligen denna tråd fullkomligt ointressant.
Citera
2009-11-05, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Det var det där med " dödlig dos? barmhärtighet? Föräldrarna led, barnet led...[/ villken läkare skulle inte kunna ge en spruta för att lindra smärtan hos ett döende barn utan att föräldrarna skulle reagera?

Jag har sagt det tidigare i tråden, det vore intressant att få veta mer om hur stämningen var i rummet den sista timmen. Var det så rofyllt att barnet "låg i föräldrarnas famn" eller var föräldrarna panikslagna, hela rummet i kaos osv..?
Means - jodå, läkaren hade utrustningen färdig. Tillgänglig för alla och envar, dessutom.

Motive - jaha, så för att vara riktigt säker på att barnet dött så tar man inte bara en dos, utan 20-60 ggr - vad är motivet för en erfaren narkosläkare att göra det?

Opportunity - såvitt jag förstått av medicinskt kunniga krävs två sprutor. Som då skulle injicerats i ett uppenbart livlöst spädbarn. I föräldrarnas närvaro.
Senast redigerad av mg-flashback 2009-11-05 kl. 23:20.
Citera
2009-11-05, 23:19
Medlem
Citat:
Och hur stärker den åtalet mot läkaren?
Citera
2009-11-05, 23:45
Bannlyst
[quote=cordelia]
Citat:
Du menar att det skulle varit så gott som klart att läkaren var den enda som kunnat administrera en jävla massa tiopental i en död baby, som låg och dog i sina föräldrars famn?

Det var det där med " dödlig dos? barmhärtighet? Föräldrarna led, barnet led...[/ villken läkare skulle inte kunna ge en spruta för att lindra smärtan hos ett döende barn utan att föräldrarna skulle reagera?

Det här handlar alltså inte om någon nybakad läkare utan om en som varit med en del och att tro att den skulle vara så påverkad att den själv drabbades av föräldrars eventuella panik - det tror jag bara inte på. Återigen - vad skulle motivet vara? och...pentotalet fanns ju där, varför gav inte läkaren det? Förmodligen för att barnet inte led särskilt, annars borde väl andra reagerat och ifrågasatt varför inte den där sprutan sattes in? Både under tiden och efteråt när sprutan destruerades?
Citera
2009-11-05, 23:52
Medlem
eloges avatar
Citat:
Means - jodå, läkaren hade utrustningen färdig. Tillgänglig för alla och envar, dessutom.

Motive - jaha, så för att vara riktigt säker på att barnet dött så tar man inte bara en dos, utan 20-60 ggr - vad är motivet för en erfaren narkosläkare att göra det?

Opportunity - såvitt jag förstått av medicinskt kunniga krävs två sprutor. Som då skulle injicerats i ett uppenbart livlöst spädbarn. I föräldrarnas närvaro.
Förklara gärna hur du kan veta att utrustningen var tillgänglig för alla och envar.

Nu får du det till att låta som att dosen var 20-60 ggr en dödlig dos. Det stämmer inte med vad vetenskapliga rådet skriver. Hur många ggr en dödlig dos, som den approximativa dosen var har inte framkommit.

Hur många sprutor det krävdes eller snarare vilken mängd vätska som krävdes beror på till vilken koncentration tiopental går att blanda. Antagligen går det att blanda till hög koncentration då dödsdömda lär få ca 5 gram tiopental som en försmak på vad som komma skall. Det vore intressant att veta i vilken koncentration tiopentalet ges där.
Citera
2009-11-06, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Det var det där med " dödlig dos? barmhärtighet? Föräldrarna led, barnet led...villken läkare skulle inte kunna ge en spruta för att lindra smärtan hos ett döende barn utan att föräldrarna skulle reagera?

Vilka tror du är mest vana vid lídande barn?
Läkare på barniva eller "godtyckliga" föräldrar"?

Du är medveten om att denna läkare med mer än 20 års avancerad yrkesefarenhet skulle ha sprutat en hel spruta tiopental i ett dött barn om åklagarens uppgifter stämmer?
(Efter att ha sprutat en som redan dödat med dubbel marginal...)

Det var 10 -15 personer i en sal med ett döende barn tidvis. Tänk dig in i situationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in