Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Seröst, vill du bara provocera? Jag har aldrig bytt ståndpunkt i rättsfrågan. Jag har däremot medgivit (efter att initialt ha hävdat motsatsen) att alla straffrättare inte är överens.
Jag tycker det verkar som att du ger uttryck för att det egentligen är glasklart, även om vissa inte fattar bättre.
Sen tycker jag faktiskt att du fått ett rätt ordentligt antal besvärliga frågor de senaste 10-20 sidorna, vilka du antingen
1) blånekat tills du motvilligt blivit överbevisad (åklagarnas uttalanden och debattartikel)
2) envist hävdar tills dess det tycks att du VILL att det skall vara på ett visst sätt, oavsett vad andra inom professionen tycker om saken (rättsläget, likgiltighetsuppsåt och Leijonhuvud & Socialstyrelsens jurister)
3) vill skjuta upp när det blir för besvärligt genom att hänvisa till FUP (är det verkligen rimligt att åklagare får carte blanche att vara kompletta imbeciller i sin yrkesutövning)
4) ignorerar när det blir för besvärligt (konsekvensen av bokstavstroende, aktiv dödshjälp, Hamilkars invändningar om risk/effekt inom palliativ vård).
Ärligt talat, vill du bidra så kan du ju reda ut varför - ur ett juridiskt perspektiv - Hamilkars invändning skulle vara så omöjlig. Oavsett om du inte tänker ändra uppfattning (för övrigt en jävligt märklig inställning, enligt mitt förmenande).
Annars framstår du bara som en åklageriets nyttiga idiot. Eller troll.