2009-10-27, 03:18
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
OK då ska jag göra det klart, jag har tydligen inte varit tillräkligt tydlig tidigare, åklagare skall ÖVERHUVUDTAGET inte skriva artiklar i någon form om en pågående förundersökning, än mindre ge sig till att använda värderande uttryck i en sådan artikel. Det är enligt mitt förmenande inte förenligt med deras uppdrag och snedvrider processförutsättningarna i än högre grad än vad som annars är fallet.

Hur värderar du detta rent juridiskt? vad borde påföljden bli i o m tjänstemannaansvaret du tidigare skrivit om?
Citera
2009-10-27, 07:30
Medlem
Citat:
Konsekvenserna av lagarna är ytterst något varje domare måste överväga (dvs kan jag med bibehållen självakting döma på ett visst sätt) och lagstiftaren som har att stifta lagar som är i enlighet med folkviljan. jag ger inte uttryck för någon önskan i någon riktning (förutom i ett inlägg tidigare i kväll där jag faktiskt redogjorde för hur jag vill att det skall vara och det strider påtagligt mot det du ovan påstår att jag vill).

Nej det här är ingen seminarieövning, det här är ett forum på internet. I min yrkesutövning har jag att ta hänsynt till en massa saker utöver det strikt juridiska, men här behöver jag inte göra det.
Du menar inte på fullt allvar att du aktivt utövar domaryrket?
(Ja, är det en titel eller ett yrke? Jag hoppas du förstår vad jag menar.)
Citera
2009-10-27, 12:06
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är inte så särdeles svårt att definiera - eller åtminstone bestämma - medicinsk personal emellan. Döendet är i stor utsträckning en aktiv process, och det är i normalfallet relativt lätt att avgöra om en patient är inne i en sådan aktiv döendefas eller ej. Det kan möjligen vara svårare att definiera det så att icke medicinskt kunniga fattar var gränsen går.

Med din pragmatiska "låt oss nu inte röra upp något i onödan, låt allt vara som det är - vilket är bra" inställning till straffrätten har du rätt. Bekymmret är att det då och då kommer att poppa poliser och åklagare som kommer ta sitt tjänsteansvar mer stikt och då är det viktigt att regleringen är klar (oavsett om den innbär att aktiv dödshjälp avkriminaliseras eller ej) så att inte läkare eller ssk skall bli misstänkta för brott då de utför sitt arbete.
Citera
2009-10-27, 12:09
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Du menar inte på fullt allvar att du aktivt utövar domaryrket?
(Ja, är det en titel eller ett yrke? Jag hoppas du förstår vad jag menar.)

Nej jag är inte domare. Domare är ett yrke med många olika titlar.
Citera
2009-10-27, 12:15
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Det beror allt på vad du menar med term inom juridiken. Det är sannerligen ingen lagtextterm. Min åsikt är att det inte är någon term som tillhär juridiken, utan snarare en term som har krupit in i allmänspråket från medicinsk praxis.

Nä, du behöver inte. Ingen behöver göra nåt mer än följa forumets regelverk här på Flashback. Men du skulle dra på dig något färre konflikter om du gjorde det, verkar det som.

Det är en tem som används inom den jurisiska doktrinen.

Ja, det har du nog rätt i, ett annat alternativ är att man slutar angripa folk för vad man tror de menar och försöker förstå vad det är de driver (vilket inte specifikt är riktat till dig då dina bemötanden har hållit en genomgående hög nivå och din förmåga att förstå tex skillnaden mellan att göra en viss juridisk bedömning och tycka att resultatet av denna bedömning är bra).
Dock har jag för avsikt att påtagligt minska min aktivitet i denna tråd då min medverkar tycks leda tråden högst OT (just nu diskuterar vi t.ex. ett teoretiskt problem som inte har någon inverkan på det aktuella fallet så vitt går att bedöma i nuläget).
Citera
2009-10-27, 12:19
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Om det nu var så som HD menade. Jag tror inte att HD:s syfte med att införa likgiltighetsuppsåt var att utöka det rättsliga ansvaret i vården. Inte nog med att det inte var deras primärsyfte - jag tror inte ens att de hade likgiltighetsuppsåt att göra det. I själva verket tyder ju avvisandet av sannolikhetsuppsåt i NJA 2004 s. 176 att HD snarast inte ville göra detta.

Just i och med att de här eventuella implikationerna för vården är en i så fall säkerligen oönskad konsekvens just av ett (eller möjligen två) tidigare HD-avgörande, tycker jag att det är ett mycket riskfyllt antagande att HD skulle resonera så autistiskt att de skulle vara obrottsligt bundna av sitt tidigare resonemang också vad gällde uppenbart oönskade konsekvenser av detta.

Mitt antagande om HDs utslag baseras på att de kommer vilja lägga över bollen i lagstiftarens knä och således döma till ansvar oavsett om det är önskvärt eller icke.
Citera
2009-10-27, 12:31
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Så enkelt är det minsann inte. En polis som bryter ner en person i enlighet med rekommendationerna för hur sådant ska utföras riskerar inte straff, även om personen skulle skadas allvarligt. En polis som bryter ner en person i strid mot rekommendationerna så att vederbörande skadas riskerar fullt klart åtal och straff. Vad som är det ena och det andra bestäms alltså av de rekommendationer som föreligger vid en viss tid - inte på något sätt av polislagen.

Nå, det har nog snarare med förmans befallning att göra än någon generell ansvarfrihetsgrund för alla som har riktlinjer i arbetet.

Citat:
Ett modernt politiskt, ostringent och historiskt kontraproduktivt sätt att se på saken. Vi har haft vissa delar av yttrandefriheten långt innan vi hade någon politisk demokrati alls. Att t ex påstå att vi hade lite demokrati under t ex det gustavianska enväldet eftersom 1766 års TF var i kraft, är höjden av ohistorisk enfald.

Nu är du helt ute och stollar. Vi hade inte lite av demokrati under gustavianska enväldet, men man har ingen fullständig demokrati utan yttrandefrihet. Den som bekämpar yttrandefriheten är alltså odemokratisk. Du är verkligen av den sorten att du hellre gnager av dig armen än medger ett feltänk eller ett felskrivande.

Citat:
Nä. Inte med direkt uppsåt. Kanske inte ens med likgiltighetsuppsåt. Men envar som i oträngt mål rör upp de här vattnen får finna sig i att från somliga håll misstänkas för i vart fall oaktsamhet i den riktningen.

För mig är det fortfarande obegripligt att det kan vara så svårt att förstå skillnaden mellan att förklara en bedömning och att hävda att en resultatet av bedömningen är bra.
Citera
2009-10-27, 13:21
Medlem
datjas avatar
Citat:
...min medverkar tycks leda tråden högst OT (just nu diskuterar vi t.ex. ett teoretiskt problem som inte har någon inverkan på det aktuella fallet så vitt går att bedöma i nuläget).

Det är inte bara ditt fel att vi drivit OT. Denna debatt kan väl ses som tumrullning till dess att förundersökningen angående det specifika fallet blir publik / läcks? Är det någon som vet när den når allmänheten?
Citera
2009-10-27, 22:40
Medlem
Citat:
Nej av den enkla anledningen att enligt mitt förmenande så är gällande rätt sådan att likgiltighetsuppsåtet är tillämpligt i vården och inget av det Hamilkar skriver får mig att ändra uppfattning.
Nämen kolla, nu blev visst rättsläget glasklart igen!
Citera
2009-10-27, 23:15
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mg-flashback
Nämen kolla, nu blev visst rättsläget glasklart igen!

Seröst, vill du bara provocera? Jag har aldrig bytt ståndpunkt i rättsfrågan. Jag har däremot medgivit (efter att initialt ha hävdat motsatsen) att alla straffrättare inte är överens.
Citera
2009-10-27, 23:37
Medlem
Citat:
Seröst, vill du bara provocera? Jag har aldrig bytt ståndpunkt i rättsfrågan. Jag har däremot medgivit (efter att initialt ha hävdat motsatsen) att alla straffrättare inte är överens.
Jag tycker det verkar som att du ger uttryck för att det egentligen är glasklart, även om vissa inte fattar bättre.

Sen tycker jag faktiskt att du fått ett rätt ordentligt antal besvärliga frågor de senaste 10-20 sidorna, vilka du antingen

1) blånekat tills du motvilligt blivit överbevisad (åklagarnas uttalanden och debattartikel)
2) envist hävdar tills dess det tycks att du VILL att det skall vara på ett visst sätt, oavsett vad andra inom professionen tycker om saken (rättsläget, likgiltighetsuppsåt och Leijonhuvud & Socialstyrelsens jurister)
3) vill skjuta upp när det blir för besvärligt genom att hänvisa till FUP (är det verkligen rimligt att åklagare får carte blanche att vara kompletta imbeciller i sin yrkesutövning)
4) ignorerar när det blir för besvärligt (konsekvensen av bokstavstroende, aktiv dödshjälp, Hamilkars invändningar om risk/effekt inom palliativ vård).

Ärligt talat, vill du bidra så kan du ju reda ut varför - ur ett juridiskt perspektiv - Hamilkars invändning skulle vara så omöjlig. Oavsett om du inte tänker ändra uppfattning (för övrigt en jävligt märklig inställning, enligt mitt förmenande).

Annars framstår du bara som en åklageriets nyttiga idiot. Eller troll.
Citera
2009-10-28, 00:21
Medlem
Tuesdays avatar
Det var inte lite tid som Hurtig vill ha på sig...till 2010 för att gå igenom 600 sidor FUP. Vad är det frågan om egentligen?

http://www.dn.se/sthlm/atalet-mot-barnlakaren-drojer-till-2010-1.983461
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in