Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Jag vet mycket klart skillnaden mellan aktiv och passiv dödshjälp. Passiv dödshjälp (inga åtgärder eller avslutande av åtgärder för att upphållande av liv) är ok. Aktiv dödshjälp (aktiv åtgärd som föranleder döden sådan den blir vid den tidpunkt den inträder) är strafbar. Min tolkning av juridiken befinner sig inte i ett vakum, men det är inte upp till juristerna att stifta lagar det gör lagstiftaren. Att sedan köra med någon sorts kvasisammanlänkning med nazityskland är osmakligt - du borde skämmas.
Du vet inte skillnaden eftersom du kallade mitt exempel tidigare aktiv dödshjälp (och likaledes Golgatas exempel). Du far med felaktiga definitioner ovan då en döende patient vars liv förkortas genom smärt- och ångestdämpande behandling vars primära syfte är att lindra är Passiv dödshjälp (ibland med tillägget indirekt under paraplydefinitionen passiv). Det betyder att din text ovan är felaktig eftersom du lägger in delar av det passiva begreppet under aktiv rakt emot de gängse definitionerna.
Min sammanlänkning står jag för. Flers högt stående jurister i riket anser (inkl. utredningar) att Passiv dödshjälp (enligt den gängse definitionen - inte din hemmasnickrade) har stöd i svensk lag. Det är dock inte prövat i domstol vilket har påpekats tidigare i texten. Du anser inte det - och försöker inte se om det kan finnas stöd heller.
Min slutsats blir då: Antingen driver du något som jag liknar vid en kampanj för att snäva in vad som är tillåtet vad gäller Passiv dödshjälp i Sverige. Ditt vapen är en mycket strikt tolkning av lagtexten som går mycket längre än den som de experter som riket förfogar över gör. Alternativet är att du läser lagen bokstav för bokstav utan att se det sammanhang som lagen verkar i. Dvs. samhället tjänar lagen - inte att lagen tjänar samhället. Därav min liknelse med zigenarna ovan. I det sista exemplet blir lagtexten alltid korrekt även om konsekvenserna är hårresande och etiskt vidriga.
I själva verket tyder ju avvisandet av sannolikhetsuppsåt i NJA 2004 s. 176 att HD snarast inte ville göra detta.