Citat:
Ursprungligen postat av annobecq
Kritiken mot åklagaren har ju främst varit hur oprofessionellt hon, särskilt initialt skött förfarandet med hämtningen av läkaren. Att hon dessutom går ut med sina egna misstankar om barmhärtighetsmord, visar ju att hon är direkt olämplig som åklagare överhuvudtaget. Märkligt att en så uppenbart inkompetent person kan ha den befattningen hon har.
Jag är övertygad om att läkaren i slutänden kommer frias helt.
Med det sagt vill jag ytterligare en gång poängtera att åklagaren i princip inte hade möjlighet att agera annorlunda.
1. Hämtningen har inte detaljstyrts av åklagaren. Hon säger till spaningsledaren som begär hjälp av ordningspolisen. Enligt en för mig trovärdig källa var man på väg att hämta läkaren tidigt på morgonen, men var tvungen att sticka emellan med ett akutlarm. Därför missade man läkaren i hemmet. att vänta tills hon slutade är ett dumt alternativ. Hon kan ha fått nys på att polisen sökte henne, vilket givetvis hade ökat risken för att hon skulle förstöra bevis. Eftersom bevisen fanns på hennes arbetsplats var man tvungen att gripa henne där.
Detta kan inte åklagaren lastas för.
2. När det kommer ut att en läkare grips för mord på sin arbetsplats får tidningarna reda på det.
Då har åklagaren att välja på inga kommentarer eller att kortfattat berätta om misstankarna - som ändå skulle bli offentliga senast 96 timmar efter gripandet.
Hade hon inte sagt att det rörde sig om ett möjligt barmhärtighetsmord hade spekulationerna varit betydligt vildare i pressen.
"Dödsängeln på Astrid Lindgrens sjukhus" är en formulering som dyker upp i minn kvällstidningsskadade ryggmärg.
Här klargjorde åklagaren att det inte var så allvarligt vilket gjorde att pressen sparade på lite av artilleriet.