2009-03-17, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sentic
nono2, ledigtnamn >>
Klargjorde kanske ingenting, men jag ville ytterligare belysa sannolikheten för ett spädningsmisstag.
Härligt att tjöta ihop! Det var väl just problemen med att konsultera FASS i detta fall och sannolikheten för misstag jag ville belysa.
Citera
2009-03-17, 10:31
Medlem
Carin Götblads avatar
Citat:
Klargjorde kanske ingenting, men jag ville ytterligare belysa sannolikheten för ett spädningsmisstag.

Eftersom det knappast är frågan, vore det nog mödan värd om du läser t.ex. Hamilkars inlägg i tråden.
Citera
2009-03-17, 10:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av annobecq
Kritiken mot åklagaren har ju främst varit hur oprofessionellt hon, särskilt initialt skött förfarandet med hämtningen av läkaren. Att hon dessutom går ut med sina egna misstankar om barmhärtighetsmord, visar ju att hon är direkt olämplig som åklagare överhuvudtaget. Märkligt att en så uppenbart inkompetent person kan ha den befattningen hon har.

Jag är övertygad om att läkaren i slutänden kommer frias helt.
Med det sagt vill jag ytterligare en gång poängtera att åklagaren i princip inte hade möjlighet att agera annorlunda.

1. Hämtningen har inte detaljstyrts av åklagaren. Hon säger till spaningsledaren som begär hjälp av ordningspolisen. Enligt en för mig trovärdig källa var man på väg att hämta läkaren tidigt på morgonen, men var tvungen att sticka emellan med ett akutlarm. Därför missade man läkaren i hemmet. att vänta tills hon slutade är ett dumt alternativ. Hon kan ha fått nys på att polisen sökte henne, vilket givetvis hade ökat risken för att hon skulle förstöra bevis. Eftersom bevisen fanns på hennes arbetsplats var man tvungen att gripa henne där.
Detta kan inte åklagaren lastas för.

2. När det kommer ut att en läkare grips för mord på sin arbetsplats får tidningarna reda på det.
Då har åklagaren att välja på inga kommentarer eller att kortfattat berätta om misstankarna - som ändå skulle bli offentliga senast 96 timmar efter gripandet.
Hade hon inte sagt att det rörde sig om ett möjligt barmhärtighetsmord hade spekulationerna varit betydligt vildare i pressen.
"Dödsängeln på Astrid Lindgrens sjukhus" är en formulering som dyker upp i minn kvällstidningsskadade ryggmärg.
Här klargjorde åklagaren att det inte var så allvarligt vilket gjorde att pressen sparade på lite av artilleriet.
Citera
2009-03-17, 10:49
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
nono2, ledigtnamn >>

Vad ni tjötar. Man har inte blandbara läkemedel färdiga, det går på under minuten att blanda dem och pentothal är inte något som måste finnas på akutvagnen.
Det ni båda missar när ni svänger er med citat från fass (trots att det blev citerat) är förpackningsformen, 20ml flaska med 500mg pulver, 25mg/ml blandning efter spädning. Flaskorna är alltså både små, så att man inte får in mer än 20 ml, utformade så att man ska få in 20ml för att kunna späda pentothalet (tiopenthalet) då det löser sig dåligt med mindre spädvätska (inte provat själv, men så är det med de flesta pulverbaserarade lm, och uppgifter från narkosläkare gör detta gällande). Det är alltså svårt att få till fel spädning, och utformat för att vara mycket lätt att få till rätt. Det är därmed väldigt mäkligt om någon skulle skickat in för mycket öht, då det blir en väldig massa flaskor kvar efter spädning, liksom jättesprutorna som behövs för att administrera denna mängd så skulle säkerligen någon annan i personalen reagerat på detta.

Kan du kanske levandegöra gärningen så som åklagaren måste framställa den? För oss som aldrig har gjort det, hur injicerar man fyra deciliter i en person med en blodvolym på 2,5 deciliter? Hur många av dessa flaskor behöver man, och hur försvåras proceduren med att pumpa in dessa mängder av att tio personer befinner sig i samma rum utan att ana oråd? Hur stor är en jättespruta och har narkosläkare sådana?

https://www.flashback.org/showpost.php?p=15584161&postcount=1878
Citera
2009-03-17, 10:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Kan du kanske levandegöra gärningen så som åklagaren måste framställa den? För oss som aldrig har gjort det, hur injicerar man fyra deciliter i en person med en blodvolym på 2,5 deciliter? Hur många av dessa flaskor behöver man, och hur försvåras proceduren med att pumpa in dessa mängder av att tio personer befinner sig i samma rum utan att ana oråd? Hur stor är en jättespruta och har narkosläkare sådana?

Dum fråga: Kan man administrera det genom dropp?
Citera
2009-03-17, 10:58
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag är övertygad om att läkaren i slutänden kommer frias helt.
Med det sagt vill jag ytterligare en gång poängtera att åklagaren i princip inte hade möjlighet att agera annorlunda.

1. Hämtningen har inte detaljstyrts av åklagaren. Hon säger till spaningsledaren som begär hjälp av ordningspolisen. Enligt en för mig trovärdig källa var man på väg att hämta läkaren tidigt på morgonen, men var tvungen att sticka emellan med ett akutlarm. Därför missade man läkaren i hemmet. att vänta tills hon slutade är ett dumt alternativ. Hon kan ha fått nys på att polisen sökte henne, vilket givetvis hade ökat risken för att hon skulle förstöra bevis. Eftersom bevisen fanns på hennes arbetsplats var man tvungen att gripa henne där.
Detta kan inte åklagaren lastas för.

2. När det kommer ut att en läkare grips för mord på sin arbetsplats får tidningarna reda på det.
Då har åklagaren att välja på inga kommentarer eller att kortfattat berätta om misstankarna - som ändå skulle bli offentliga senast 96 timmar efter gripandet.
Hade hon inte sagt att det rörde sig om ett möjligt barmhärtighetsmord hade spekulationerna varit betydligt vildare i pressen.
"Dödsängeln på Astrid Lindgrens sjukhus" är en formulering som dyker upp i minn kvällstidningsskadade ryggmärg.
Här klargjorde åklagaren att det inte var så allvarligt vilket gjorde att pressen sparade på lite av artilleriet.

Hade åklagaren hämtat USK till förhör så skulle läkaren aldrig behövts ha häktats.

Det här fallet stinker av så mycket politisk korruption så man kan börja fundera på om inte polisen också snart inser att man sitter i skottgluggen för folks förbannelse.
Citera
2009-03-17, 11:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Hade åklagaren hämtat USK till förhör så skulle läkaren aldrig behövts ha häktats.

Det här fallet stinker av så mycket politisk korruption så man kan börja fundera på om inte polisen också snart inser att man sitter i skottgluggen för folks förbannelse.
Jag har varit orolig, eftersom detta är första tråden där jag och SS varit eniga.
Nu känner jag mig lite lugnare...

PS. Jag gillar SingleStar, men våra ingångsvinklar brukar vara lite ... olika.
SS är snabbare än jag på att upptäcka politisk korruption.
Citera
2009-03-17, 11:26
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Här ställs två uppgifter mot varandra: Det ena är RM:s protokoll, med framräknade doser byggda på en beräkningsmodell, det andra är de teoretiskt framräknade dosen för att uppnå dem. När de två inte stämmer överens gäller det att ta reda på varför. Men man kan naturligtvis inte anta att det ena utesluter det andra, till exempel att ett beräkningsmodellfel utesluter att medlet ändå givits i stora doser.

Alltihopa handlar om ett medel som enligt uppgift inte givits på sjukhuset och där ingen kan förklara när och hur. Påstår sjukhuset att man inte givit tiopental till barnet, och det finns tydliga bevis på att barnet trots detta fått medlet är det väl märkligt?

Kommentar till hämtningen: Polisen skall hämta en misstänkt, sannolikt var de informerade om för vad. Hur skulle det se ut om man fumlar - låt oss anta att den misstänkta helt sonika smiter därifrån därför att man är artig, smidig, uppträder diskret.
Citera
2009-03-17, 11:32
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Här ställs två uppgifter mot varandra: Det ena är RM:s protokoll, med framräknade doser byggda på en beräkningsmodell, det andra är de teoretiskt framräknade dosen för att uppnå dem. När de två inte stämmer överens gäller det att ta reda på varför. Men man kan naturligtvis inte anta att det ena utesluter det andra, till exempel att ett beräkningsmodellfel utesluter att medlet ändå givits i stora doser.

Alltihopa handlar om ett medel som enligt uppgift inte givits på sjukhuset och där ingen kan förklara när och hur. Påstår sjukhuset att man inte givit tiopental till barnet, och det finns tydliga bevis på att barnet trots detta fått medlet är det väl märkligt?

Kommentar till hämtningen: Polisen skall hämta en misstänkt, sannolikt var de informerade om för vad. Hur skulle det se ut om man fumlar - låt oss anta att den misstänkta helt sonika smiter därifrån därför att man är artig, smidig, uppträder diskret.

Både det ena och det andra är märkligt. Du måste tala tydligt till oss okunniga - är det underförstått i ditt inlägg ovan att man inte kan pumpa in fyra deciliter i en person med en blodvolym på 2,5 deciliter?

Om man har en vuxen karl med fem liter blod, kan man alltså inte pressa in en dunk med 8 liter injektionsvätska? Vad krävs det för IQ av en åklagare för att tro att det är möjligt?
Citera
2009-03-17, 11:59
Medlem
Adonirams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar

Du har ju inte mycket på fötterna.

Varför tror du att undersköterskans vittnesmål har det onödigt att höra läkaren?
De uppgifter som finns är väl att vittnesmålet inte gav något utslag i någondera riktning, kanske på grund av den hetsiga offentliga kampanjen mot åklagaren.

Den politiska korruptionen faller i trovärdighet för varje ny uppgift om händelseförloppet.
Citera
2009-03-17, 12:11
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adoniram
Du har ju inte mycket på fötterna.

Varför tror du att undersköterskans vittnesmål har det onödigt att höra läkaren?
De uppgifter som finns är väl att vittnesmålet inte gav något utslag i någondera riktning, kanske på grund av den hetsiga offentliga kampanjen mot åklagaren.

Den politiska korruptionen faller i trovärdighet för varje ny uppgift om händelseförloppet.

Rätta mig om jag har fel men det är väl skillnad på att höra någon och att häkta någon?
Citera
2009-03-17, 12:40
Medlem
letsdoits avatar
Citat:

Vad sägs om en liten, koncentrerad spruta?
Rättsläkaren menar att c:a 2 ug normalt borde ha uppmätts. – Induktionsdosen 50 mg = 50 000/250 = 200 mg.
200 mg/ml - Hur ser en sådan spruta ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in