Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Det som verkligen stör mig med inläggen från Bananchoklad och Eloge är att det inte riktigt verkar vilja se svårigheterna i fallet - alternativt inte förstå dem.
För att klargöra min egen position: Jag tycker å det starkaste att åklagaren på bas av den information som gavs var tvungen/absolut borde starta en utredning kring vad som hänt flickan. Ibland verkar flera skribenter här anta att så icke är fallet när exempelvis jag själv kritiserar utredningen.
När vi väl fått det här ur världen kommer vi till utredningen:
1) På bas av den utredning som RMV gjort kan endast en slutsats dras i min värld. Vid något tillfälle gavs Pento. Tyvärr kan ingen slutsats dras kring mängd/dos/volym vilket naturligtvis är gravt försvårande för åklagaren. Det betyder också att det inte går att dra någon slutsats om något brott överhuvudtaget begåtts.
Det bästa mätvärdet för att säga att Pento faktiskt har getts är att lite Pento återfanns i Urinen. Blodanalysen är pga kristallint utfall i sura miljöer, Pentos inneboende strävan att dras till fettvävnad, tiden mellan död, prov och analys, och den TOTALA avsaknaden av kontrollprov från vävnad eller flera blodprov (dvs kontrollprov) omöjlig att koppla till en given dos. Detsamma gäller urinkoncentrationen som pga alltför många okända variabler (Ex. njurfiltration och tid mellan Pentoinjektion och död) som inte heller kan kopplas till en given dos.
Det här är inte ett trivialt problem eller något som handlar om att vilja frikänna någon. Det är ett i allra högsta grad vetenskapligt problem där RMV (om det inte finns information som Socialstyrelsen aldrig fått) komplett har misslyckats.
Slutsatsen blir då att vi inte vet mer än att Pento har givits och att det inte finns journalfört (vilket inte heller morfindroppet var). Vi vet inte mängd/dos. Vi vet inte tidpunkt. Vi vet alltså inte om ett brått har begåtts. Det här är precis slutsatsen i Socialstyrelsens rapporter för den som läser dem.
Vi vet vidare att förloppet är utifrån sett inget konstigt vad gäller tidsutdräkt o.dyl.
2) Gärningsman. Vi vet heller inte vem som givit Pento. Det fanns flera personer i rummet under kvällen. Det fanns Pento på ett sådant sätt i rummet att icke-medicinsk personal med lätthet kunnat ge det.
Det är allt.
Givet de två faktorerna ovan blir då Åklagarens beteende märkligt. Det är min huvudpoäng. Inte att Åklagaren sätter igång en utredning. Det sistnämnda är en självklarhet givet den initiala informationen. Åklagaren agerar som om det är självklart att dels ett brått har begåtts, dels att läkaren är gärningsman. Det övergår mitt förstånd hur Åklagaren kan agera så.
Det enda som kan rädda Åklagarmyndigheten i det här ärendet är om det finns ett mycket starkt vittnesmål som i dagsläget är okänt. Givet motivbilden från föräldrarna från moderns blogg faller deras vittesmål bort i mitt tycke. Det måste i sådana fall vara en ytterligare person (sjuksköterska, undersköterska osv).
För min del har jag inte svårt att se svårigheterna i detta ärende (min gissing är att det primärt lär röra bevisvärdering).
Min enda slutsats är att varken du eller jag vet något. Vi vet inte vad bevisningen i ärendet är och därför vet vi inget av värdet på de uppgifter som vi tror oss veta. Det är således spekulationer i högervarv.
Vad jag har uttalat mig om här i tråden är min bedömning av ett visst förlopp (har inte påstått att det motsvarar det verkliga förloppet i detta ärende utan bara ett tänkbart), jag har vidare påpekat underligheter som förklarar varför åklagaren var tvingade att agera från början.
De enda som har varit tvärsäkai detta ärende är ju den svenska läkarkåren, som i mina ögon har visat på en kåranda som inte står norrmalmspikentens B-tur efter, helt utan några som helst uppgifter om någonting så gick man ryggradsmässigt ut direkt efter att detta kom ut i media och sa sig veta att läkaren var oskyldig.