2009-03-11, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bluebell
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=11627

Åter igen så är det sådana uttalanden som gör folk tveksamma till om åklagaren egentligen vet vad hon håller på med; tom RMV skrev ju att det inte går att fastställa hur mycket som totalt administrerats och i hur stora doser - så om inte åklagarna har flyt och visar sig ha gissat rätt så gräver de sig bara en allt djupare grop.

Det ska bli intressant att se hur detta slutar. Så länge läkaren och familjen klarar sig relativt oskadda ur situationen så kan vi andra gotta oss och hoppas att de stora blåsbälgarnas huvuden rullar.
Senast redigerad av Bors 2009-03-11 kl. 14:18.
Citera
2009-03-11, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bluebell
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=11627
"– Man vill helt enkelt inte tro att det är möjligt att något sådant här kan ske. Chefsläkaren på Karolinska säger att »det här sker i vården varje dag«, men det vore väl förfärligt om det var så; om man gav barn giftsprutor! säger Peter Claeson."

Skrämmande att åklagare har såna åsikter i ämnet. I princip alla lm är "gift" i fel sammanhang. Läkare ska utföra sitt arbete utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet, då kan man inte avstå från att använda vissa preparat med argument som att det skulle röra sig om gift.
Citera
2009-03-11, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Svaret är NEJ, Om man blandar LM i sprutor och sedan ger detta till patient så ger man inte HELA sprutan. Man "duttar" lite LM till pat. Sen brukar man lägga sprutan med LM på pat.sängbordet. Iallafall där jag jobbar.

Det är förvisso mot socialstyrelsens föreskrifter om läkemedelshantering och leder sannolikt åtminstone till erinran om det anmäls.

Edit: förtydligar med att man självklart inte behöver ge allt på en gång eller slänga blandat läkemedel direkt, men det skall vara ordentligt märkt och under uppsikt av leg. personal. Dvs, i fickan på en SSK.
Senast redigerad av Sentic 2009-03-11 kl. 13:53.
Citera
2009-03-11, 13:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Mnjeh, de där siffrorna säger ju ingenting om huruvida just IVA-patienter preferentiellt hamnar i kategorin "klinisk", "rätts" eller "inte". Personligen skulle jag gissa på att de snarast är anrikade i gruppen "inte", eftersom de har hållits mycket bättre koll på tills de avled.

Man kan tycka att 100% av alla avlidna Lex Maria-patienter ska obduceras, ja. Men inse att det är en jävla skillnade på frågeställningen "Tog nån, avsiktligt eller oavsiktligt, livet av patienten?" - vilken är Rätts' exklusiva domäner - eller "Bommades en underliggande sjukdom, som skulle ha krävt annan behandling?" - vilket är patologernas revir par préférence. Båda dessa frågeställningar kan förekomma i Lex Maria-sammanhang - den senare dock klart oftare än den förra. Man skulle kunna hävda att rättsmedicinare och patologer skulle tvingas samarbeta vid alla Lex Maria-obduktioner. Men då skulle vi behöva bygga upp en massa krångliga rutiner till mycket oklar totalvinst.

Det skulle ju bli lite körande av lik, men eftersom det verkar ligga omkring 100 fall om året skulle man väl kunna tänka sig att socialstyrelsen har exempelvis två rättsmedicinare och två obducenter för att gå igenom dessa fall?
Citera
2009-03-11, 14:08
Bannlyst
Falsk matematik

Det verkar vara svårt med matten för alla inblandade.
Åklagaren hävdar ju att dosen är 1 000 gånger högre än vid normal användning.
På detta svarar Hurtig i Aftonbladet:
Citat:
– Vi vet inte om det är en dos en gång. Det kanske är hundra smådoser. Jag har ingen aning. Och det har ingen annan heller.
Det skulle ju trots allt innebära att doseringen är högre än normalt och det är dumt att erkänna det.

Sedan är jag fascinerad att bladet gång på gång hamnar på åklagarens sida i den här soppan.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4615004.ab
Antingen har de uppgifter vi inte känner till - eller så håller de på att tappa greppet.
Rykten säger att Expressen kan vara större än Bladet under februari, vilket givetvis skapar nervositet.
Citera
2009-03-11, 14:35
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det verkar vara svårt med matten för alla inblandade.
Åklagaren hävdar ju att dosen är 1 000 gånger högre än vid normal användning.
...bara att åklagaren inte har en susning i helvete om någon dos, eller avd plasmanivåerna blir av "normal användning" i de sammanhangen.

Citat:
På detta svarar Hurtig i Aftonbladet:

Det skulle ju trots allt innebära att doseringen är högre än normalt och det är dumt att erkänna det.

Sedan är jag fascinerad att bladet gång på gång hamnar på åklagarens sida i den här soppan.
Det är fullt klart att tidningarna tar lite olika ställning. Den tidning som tydligast har tagit ställning för läkarsidan är DN - etablissemangstidningen par préférence.
Citat:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4615004.ab
Antingen har de uppgifter vi inte känner till - eller så håller de på att tappa greppet.
De kan mycket väl ha info i förtroende från åklagarna. Frågan är om de klarar av att värdera denna rätt. Tråden här har ju hittills inte varit jätteimponerad av kvalitén på den info som åklagarna har spritt till offentligheten.
Citera
2009-03-11, 15:10
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallyHarry
Det är precis så det inte är.
Källa?
Citera
2009-03-11, 15:47
Medlem
Åklagarmakt

Citat:
De hätska reaktionerna från Karolinska Sjukhuset ska inte bara tas som en reaktion från Sveriges malligaste sjukhus, knutet till Sveriges malligaste universitet, när någon som inte tillhör kasten ifrågasätter det. (Den aspekten finns där naturligtvis också. De självmedvetna KI-professorerna betraktar sig själva som landets självklara medicinska elit, och är väl medvetna om att en kammaråklagare inte på något sätt tillhör landets juridiska elit.)
Det är två saker i detta sammanhang jag funderar på:
- Åklagarna i Solan är säkert djupt medvetna om vilka mäktiga och själtillräckliga h&rrar som huserar granngårds. Innanför sjukhuset handskas dessa med liv och död, utan attt åklagarna får den insyn de vill ha. Professorer och överläkare tror att de står över lagen och motar ut rättsbetjänterna innan de hinner innandför grindarna. Det måste alltså finnas ett stort uppdämt behov hos åklagarna att få in foten i de fina salarna. Så kommer ett fall - detta- som verkar lovande. Åklagarna ser ett protokoll med "gigantiska" doser av dödand ämnen (Gift!!) Det finns, tycker man, all anledning att ta det säkar före det osäkra och jobba lugnt och metodiskt. Men varför kontaktar man i så fall inte Socialstyrelsen? Åtminsone sju personer känner till protokoll och utlåtande från RM ocjh RMV. Åklagaren Elisabeth Brandt har säkerligen rådgjort med sina chefer. Är det möjligt att ingen av dessa inte insett det kloka i att kontakta Socialstyrelsen? Har inte rättsmedicin gett dem rådet att göra det? Jag tror inte det. MEN ållagarna är rädda för att läkarskrået på socialstyrelsen skall skydda sin egen medlem. Emellertid har har de nu ett fett byte på kornet, som är så lätträffat, att de i all sin gemensamma inskränkthet tror att de kan nedlägga det själva, utan hjälp.
Sagt och gjort...
-Den andra saken: Det måste finnas en tidig uppgiftlämnare på avelningen. Hur skulle annars polisen kunna gå in och ta just VL? Ett obduktionsrotokoll räcker knappast för att peka ut rätt person. Skulle man gått på känn hade man väl valt nån av syrrorna?
En fråga? Hur hög träffprocent i sina gripanden och anhållanden måste en åklagare ha för att få behålla jobbet?
Citera
2009-03-11, 15:53
Medlem
Dallbens avatar
Vad är det som är sagt om att det skulle fattas uppgifter i patientjournalen?
Citera
2009-03-11, 15:55
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordred99
-Den andra saken: Det måste finnas en tidig uppgiftlämnare på avelningen. Hur skulle annars polisen kunna gå in och ta just VL? Ett obduktionsrotokoll räcker knappast för att peka ut rätt person. Skulle man gått på känn hade man väl valt nån av syrrorna?

Nä, inte behöver de någon tipsare från avdelningen, det var från familjen de fick anmälan och sedan har de antagligen bara skummat journalerna och tagit den läkare som råkade vara i tjänst och inblandad i vårdåtgärder under det sista dygnet eller så.
Citera
2009-03-11, 16:31
Medlem
läkare häktad

Jag tycker det är fruktansvärt att hon häktats för att ha underlättat för detta barn att dö. Jag hoppas att jag träffar denna läkare om jag skulle behöva hjälp i livets slutskede. /Lillemork
Citera
2009-03-11, 16:35
Medlem
Citat:
Har de? Har du sett det här utlåtandet, eller går du bara på hur de skriver i vanliga fall?
Bara från Aftonbladet tyvärr
Så jag skrev fel. Det borde ha stått "Aftonbladet har tydligt skrivit att RMV har skrivit." Vilket gör att det mycket väl kan vara ren lögn.
Senast redigerad av Frump 2009-03-11 kl. 16:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in