2009-10-15, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Om jag har förstått det hela rätt är den journalförda mängden 0 och således är alla mängder utöver detta "för hög". Rätta mig gärna om jag har fel är absolut ingen expert på området.
Det finns spekulationer kring detta men visst.

Dessutom säger mängden inget om vem som begick det eventuella brottet.
Citera
2009-10-15, 23:52
Medlem
Citat:
Nej, det vanligaste är att häktningsförhandlingar sker bakom stängda dörrar.

Min sammanfattning:

1 Läkaren har förberett en spruta Thiopental.

2 Läkaren har enligt egen uppgift städat bort läkemedlet efter flickans död (brukar läkare städa salar?).

3 Flickan dör enligt RMV av en överdos Thiopental.

4 Enligt journalen har flickan öht inte fått Thiopental.

OM åklagaren med detta (1-4) styrkt inte fortsätter förundersökningen så vore det ta mig fan tjänstefel.
2 Ja det händer. Kan det behövas stärkas?

3 Verkar svag.

ÅKlagaren kan lägga ner utredningen eller åtminstone sköta den så pass professionellt att mer än ett spår utreds inom loppet av åtta månader.
Citera
2009-10-15, 23:56
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datja
Nej, Bananchoklad, jag skall inte straffas för att vårda patienter i enlighet med enhällig praxis i hela västvärlden. Juridiken s-k-a-l-l hålla sina fingrar borta så långt det är möjligt.

Där skiljer vi oss åt. Jag anser att våra i demokratisk ordning stiftade lagar skall gälla även läkare. OM man har synpunkter på lagen får man 1) jobba för att ändra den eller 2) bryta mot den men ta sitt straff eller 3) flytta någonstans där lagarna är i bättre överenstämmelse med ens egna uppfattning.
Citera
2009-10-15, 23:59
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Det finns spekulationer kring detta men visst.

Dessutom säger mängden inget om vem som begick det eventuella brottet.

Trodde det var helt klart efter Socialstyrelsens yttrande att det inte fanns journalfört, men jag kan ha fel.

Givetvis säger det ensamt inget om gärningspersonens identitet.
Citera
2009-10-16, 00:01
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
2 Ja det händer. Kan det behövas stärkas?

3 Verkar svag.

ÅKlagaren kan lägga ner utredningen eller åtminstone sköta den så pass professionellt att mer än ett spår utreds inom loppet av åtta månader.

OK, det är vad jag försår i så fall extrem ovanligt.

Kanske det, saknar medicinsk kompetens att bedöma det.

Hur vet du hur många spår som utretts?
Citera
2009-10-16, 00:08
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golgata
Pentotal och morfin (som hittats hos den avlidna i "för höga" koncentrationer) är vill jag påstå rutinläkemedel i en klinisk situation som beskrivits i utlåtanden.

Om själva användningen av dessa läkemedel icke journalförts (!?) är det synnerligen allvarligt och förtjänar en utredning i sig.

Om vi får tro Krister Nilssons uppskattning i Socialstyrelsens utlåtande måste man tillföra ungefär 1000 mg pentotal för att uppnå den blodkoncentration som upmättes hos den avlidna.

En normaldos till ett barn på säg 3,5 kg är 3-4mg/kg dvs 9-12 mg.

1000 mg är mer än 80 gånger normaldosen.

Alla i Sverige verksamma narkosläkare och narkossköterskor är nog också överens om att om man ger denna dos (1000mg) till ett litet (3,5kg) kritiskt sjukt barn så avlider barnet nästan omedelbart i andnings och hjärtstillestånd.

Enligt socialstyrelsens utlåtande (om vi nu kan lita på det) avled flickan INTE på detta sätt. Hon avled med sakta avtagande spontanandning och cirkulation. Från det att respiratorn togs bort till flickebarnet dog tog det ca 5 timmar, vilket är en tämligen lång tid i dessa sammanhang, men inte häpnadsväckande.

Att barnet dödades på ovan beskrivna sätt (snabbinfusion av 40 ml pentotal) ter sig därför osannolikt.

Slutsatsen blir att det endera måste vara något fel på den rättsmedicinska koncentrationsbestämningen och/eller de slutsatser som rättsmedicinaren redovisar i sitt utlåtande

ELLER

att läkemedlen givits i "normal" mängd under själva döendet och efter döden (då man kan förvänta sig att blodkoncentrationen stiger exponentiellt)

Mvh

PS Att BÅDE morfin OCH pentotal hittats i "supernormala" koncentrationer tycker jag ytterligare stöder hypotesen att det inte rör sig om ett mord. Det räcker ju nämligen gott och väl med ETT av dessa läkemedel för att döda. Det är tex ovanligt att en knivmördad person DESSUTOM har lite spridda dödande yxhugg här och var på kroppen

Tack för en pedagogiskt genomgång, hjälper mig som ickemedicinare att åtminstonne få ett hum om det mest grundläggande runt aktuellt ämne.

PS Du ska inte underskatta antalet mord där mer än en form av i sig dödligt våld har använts (knivhugg och strypning är en klassiker liksom truppigt våld och knivhugg)
Citera
2009-10-16, 00:13
Medlem
Citat:
OK, det är vad jag försår i så fall extrem ovanligt.

Kanske det, saknar medicinsk kompetens att bedöma det.

Hur vet du hur många spår som utretts?
Knappast under rådande omständigheter. Har du läst Socialstyrelsens utredning?

Enligt de uppgifter jag fått från personal på ALB var iaf antalet hörda personer väldigt lågt fram till juni.
Citera
2009-10-16, 00:19
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Knappast under rådande omständigheter. Har du läst Socialstyrelsens utredning?

Enligt de uppgifter jag fått från personal på ALB var iaf antalet hörda personer väldigt lågt fram till juni.

OK.
Citera
2009-10-16, 08:38
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Där skiljer vi oss åt. Jag anser att våra i demokratisk ordning stiftade lagar skall gälla även läkare. OM man har synpunkter på lagen får man 1) jobba för att ändra den eller 2) bryta mot den men ta sitt straff eller 3) flytta någonstans där lagarna är i bättre överenstämmelse med ens egna uppfattning.
Men inom sjukvården skulle det ju kräva en närmast absurd juridisk gränsdragningsproblematik att författa obestridlig lagtext som täcker alla (åtm. de flesta) tänkbara situationer. Extra prekärt då det gäller palliativa förutsättningar. Du har i tråden själv uttryckt din förståelse inför denna problematik.

Du har radikala åsikter Bananchoklad, och då tänker jag närmast på pkt no 3.
Jag lutar mig tillbaka en stund, nöjd i faktumet att du valt att satsa på att förkovra dig inom juridiken och inte sjukvården.
Citera
2009-10-16, 10:31
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Men inom sjukvården skulle det ju kräva en närmast absurd juridisk gränsdragningsproblematik att författa obestridlig lagtext som täcker alla (åtm. de flesta) tänkbara situationer. Extra prekärt då det gäller palliativa förutsättningar. Du har i tråden själv uttryckt din förståelse inför denna problematik.

Du har radikala åsikter Bananchoklad, och då tänker jag närmast på pkt no 3.
Jag lutar mig tillbaka en stund, nöjd i faktumet att du valt att satsa på att förkovra dig inom juridiken och inte sjukvården.

Lagstiftaren (i vårt fall riksdagen) stiftar de lagar den behagar (sådan är demokratin). Riksdagen kan givetvis stifta en lag som undantar sjukvården från straffansvar, men tills det sker så får läkare acceptera att lagarna även gäller dem

Givetvis finns det svåra frågor där moral, etik och lagstiftning eventuellt kommer i konflikt (detta sker även i en jurists arbete) och då får man själv välja sin väg - men om det innebär att man uppfyller rekvisiten för ett brott så får man vara beredd på att ta sitt ev straff.

Det är någon gammal rättsfilosof (kommer inte ihåg vem) som har påpekat de tre valmöjligheterna (som bygger på att man bor i ett demokratiskt land där lagarna/en lag är helt i strid med ens egna uppfattning och att man inte kan tänka sig att rätta sig efter dessa/denna) och jag tycker faktiskt inte att de är de minsta radikala. Vilken punkt man väljer är ju upp till var och en. Däremot att en viss yrkesgrupp skulle utgöra någon sorts frälse med åtalsimunitet tycker jag är extremt. Dina synpunkter på mitt yrkesvsl väljer jag att lämna okommenterade då de är påtagligt OT och gränsar till ett personangrepp.
Citera
2009-10-16, 11:58
Medlem
eloges avatar
Rune Dahlqvist är tämligen kategorisk i den sammanfattande avlutningen på sitt utlåtande.

”Sammanfattningsvis anser jag i likhet med vetenskapliga rådet, docent Krister Nilsson att den mycket höga koncentrationen Thiopental i postmortalt lårblod hos den döda flickan rimligen kan förklaras av att en mycket hög dos Thiopental injicerats nära före döden.”

Detta i kombination med att ingen på sjukhuset vill kännas vid att barnet har injicerats med Thiopental tycker jag kraftigt talar för att ett brott begåtts. Om det sedan går att fälla någon för brottet är en annan fråga.
Citera
2009-10-16, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Rune Dahlqvist är tämligen kategorisk i den sammanfattande avlutningen på sitt utlåtande.

”Sammanfattningsvis anser jag i likhet med vetenskapliga rådet, docent Krister Nilsson att den mycket höga koncentrationen Thiopental i postmortalt lårblod hos den döda flickan rimligen kan förklaras av att en mycket hög dos Thiopental injicerats nära före döden.”

Detta i kombination med att ingen på sjukhuset vill kännas vid att barnet har injicerats med Thiopental tycker jag kraftigt talar för att ett brott begåtts. Om det sedan går att fälla någon för brottet är en annan fråga.
Om du hade tagit citat ur den slutliga utredningen hade det utan tvekan funnits mycket fler alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in