Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Men inom sjukvården skulle det ju kräva en närmast absurd juridisk gränsdragningsproblematik att författa obestridlig lagtext som täcker alla (åtm. de flesta) tänkbara situationer. Extra prekärt då det gäller palliativa förutsättningar. Du har i tråden själv uttryckt din förståelse inför denna problematik.
Du har radikala åsikter Bananchoklad, och då tänker jag närmast på pkt no 3.
Jag lutar mig tillbaka en stund, nöjd i faktumet att du valt att satsa på att förkovra dig inom juridiken och inte sjukvården.

Lagstiftaren (i vårt fall riksdagen) stiftar de lagar den behagar (sådan är demokratin). Riksdagen kan givetvis stifta en lag som undantar sjukvården från straffansvar, men tills det sker så får läkare acceptera att lagarna även gäller dem
Givetvis finns det svåra frågor där moral, etik och lagstiftning eventuellt kommer i konflikt (detta sker även i en jurists arbete) och då får man själv välja sin väg - men om det innebär att man uppfyller rekvisiten för ett brott så får man vara beredd på att ta sitt ev straff.
Det är någon gammal rättsfilosof (kommer inte ihåg vem) som har påpekat de tre valmöjligheterna (som bygger på att man bor i ett demokratiskt land där lagarna/en lag är helt i strid med ens egna uppfattning och att man inte kan tänka sig att rätta sig efter dessa/denna) och jag tycker faktiskt inte att de är de minsta radikala. Vilken punkt man väljer är ju upp till var och en. Däremot att en viss yrkesgrupp skulle utgöra någon sorts frälse med åtalsimunitet tycker jag är extremt. Dina synpunkter på mitt yrkesvsl väljer jag att lämna okommenterade då de är påtagligt OT och gränsar till ett personangrepp.