Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
En medicinskt rimlig alternativ motivering. Och du är fullt klart inte kompetent att avgöra vad en medicinskt rimlig motivering är.
Jag nöjer mig med att konstatera vad som står i Socialstyrelsens allmänna råd. Du är uppenbarligen inte nöjd med deras skrivelse och försöker därför förklara hur du menar att skrivelsen ska tolkas. När jag ifrågasätter din tolkning drar du till med "det är för att du inte förstår"-argument.
Citat:
Det är inte min inställning, och det var inte så jag skrev. Jag betackar mig för dina försök att försöka sampla ner mina resonemang till din egen intellektuella upplösningsnivå. Min inställning är att det måste vara rimligt att ta risken att patienten avlider tidigare än den eljest skulle ha gjort, om detta måste göras för att den levande patientens lidande ska bli så litet som möjligt, och patienten fullt klart är döende.
Jag tror att denna diskussion skulle må bättre av att vi försökte diskutera sakfrågorna utan att recensera vår uppfattning om varandras intelligens. Jag har nu fullt klart för mig att du anser mig stå på en intelligensnivå understigande din, kan vi lämna den delen av diskussionen och fortsätta med sakfrågan?
Som jag sa till golgata så är det naturligtvis full rimligt, acceptabelt och önskvärt att man i vissa situationer ger en palliativ vård som teoretiskt sett förkortar ett liv. Hans exempel på sin cancersjuke patient är fullständigt tillräckligt för att förklara varför och i vilken typ av situation som det är acceptabelt. Det jag ifrågasätter är dels om det är ett jämförbart exempel med det nuvarande fallet, och dels var gränsen kan tänkas gå mellan acceptabel palliativ vård och aktiv dödshjälp.
Citat:
Tvärtom, men det begriper inte du med din svartvita agendadrivna syn. Det finns mångahanda skäl till att aktiv dödshjälp är höggradigt olämplig, trots att aktiv dödshjälp är helt accepterad praxis på djur. Men just därför att vi inte kan ha det, måste reglerna mot aktiv dödshjälp kunna tillämpas med inkännande och empati inför terminalpatienters lidande och livskvalitet.
Återigen, jag har personligen ingen agenda i den här frågan, jag förstår inte varför du fortsätter hinta åt det hållet.
Sen håller jag med i det du skriver, vi vill inte tillåta aktiv dödshjälp, vi vill däremot inte att patienter ska lida i onödan och vi vill ha en god palliativ vård. Frågan är var gränserna går och det aktuella fallet sätter strålkastarljuset på den frågeställningen. Jag har mycket svårt att förstå varför du är så fruktansvärt provocerad av en sådan diskussion. Eller kanske rättare sagt, varför det är så viktigt för dig att ingen förutom läkarkåren tillåts delta i den diskussionen.
Citat:
Och blandar vi in jurister med resonemang på den intellektuella nivån som du har fört i tråden, då går inte det, och då leder detta till ett ökat lidande för terminalpatienter. Det finns ingen som helst vinst på något plan i ett ökat lidande för terminalpatienter.
Jag kan väl säga såhär, det är inte jurister med min intellektuella nivå du ska vara orolig för, det är när vissa riksdagspolitiker börjar intressera sig för frågan som det finns anledning att darra.
Citat:
Jag tror inte riktigt att det är någon idé, på den nivå du vill föra diskussionen. Jag har redan i tidigare trådar konstaterat att du visserligen kan en del juridik, men i övrigt är starkt benägen till kategoriska resonemang på låg intellektuell nivå. Den typen av inställning är inte förenlig med att smälta den typen av nyansrik argumentation som krävs för att klargöra vad juridiken saknar i termer av intellektuella verktyg.
Så synd, du vill alltså inte utveckla dina ståndpunkter med motiveringen att jag inte klarar av att förstå dessa (då rimligtvis) avancerade argument. Jag vet inte hur det brukar vara när du diskuterar, jag har bara sett dig i arboga-trådarna tidigare och där har du gett ett gott intryck, men i normala diskussioner är den typen av argument inte ok.
Citat:
Det här för oerhört långt. Medicin är inte juridik, och överprövning är ett juridiskt begrepp. Varför ska just avgörande om avbrytande av livsuppehållande kunna överprövas? (Och av vem, för den delen?) Varför inte överprövningsmöjlighet för alla potentiellt livs- eller hälsoavgörande behandlingar? Akutbeslut under operationer, till exempel?
Det jag ursprungligen tänkte var att överprövningen skulle ske till Socialstyrelsens medicinska råd. Men efter att ha sett den typ av elitism och fullständigt överlägsna arrogans som tydligen finns inom läkarskrået så undrar jag om vi inte måste ta in skiten i förvaltningsdomstolarna.
Ett beslut om avbrytande av livsuppehållande behandling är irreversibelt och drabbar en enskild individ på ett tämligen fatalt sätt. Om det beslutet tas på felaktiga grunder så är det fullständigt oacceptabelt. Blotta misstanken att sådana beslut kan tas felaktigt räcker egentligen för att kräva ett nytt system.
De fall jag talar om är de (relativt ovanliga, tack och lov) fall där de anhöriga vill fortsätta en livsuppehållande behandling men den ansvarige läkaren vill avbryta densamma. Jag finner det högst tvivelaktigt att den anhöriga inte ska ha någon som helst möjlighet att begära en "second opinion" eller en överprövning av det beslutet.
Om du vill, Hamilkar, så kan jag ge dig exempel på läkare som på olika sätt brustit i sin kompetens, sina beslut, sina ageranden eller på annat sätt orsakat skada hos patienter. Om du vill så kan vi börja diskutera antalet vårdskador i landet. Jag har inte dragit in denna frågeställning ännu för jag har kanske inte sett den som relevant för diskussionen, men om du vill ha exempel på att läkarkåren är långt ifrån ofelbar så säg bara till.
Om vi då accepterar att även läkare kan göra fel, så blir frågeställningen om överprövning än mer relevant. Jag har, uppriktigt sagt, svårt att förstå varför du är så avogt inställt till en sådan modell.
Citat:
Jag konstaterar att du inte är förmögen till att föra en sån här diskussion. Jag frågade dig hur du själv såg på saken i de fall det rörde sig om en livskvalitet som var så låg att det i all rimlighet var bättre för patienten att inte leva. Om man inte vill diskutera den typen av frågor, utan i stället utgår från att debattmotståndaren har vissa åsikter bara av att han för upp dem, så har man inte satt sig in i problematiken på sådan nivå att man egentligen överhuvudtaget borde ha någon rätt att öppna munnen om såhärpass allvarliga ting,
Och jag försökte i mitt svar att förklara att det inte är acceptabelt att någon för en sådan diskussion över en annan människa. Vem tror du att du är om du anser att du har möjlighet att avgöra vem som förtjänar att leva och vem som enligt din uppfattning kommer att ha ett så dåligt liv att det är bättre om de dör.
Jag säger bara att
ingen har rätt att fatta beslut om liv eller död för någon annan person baserat på vilken livskvalitet man tror att den andra personen kommer att ha. Och innan du svarar, tänk efter väldigt noga var den vägen som du nu börjar trampa leder.
Citat:
Du har högst begrepp om vad realism i vården innebär. Problemet med vården idag är sannerligen inte att läkarna har för stort inflytande, utan att administratörer och styrekonomer sätter upp regler för hur patienter ska vägras vård - som sedan implementeras av sjuksköterskor, eftersom de är mindre hårt drillade i hippokratiskt tänkande, och alltså bättre på att vägra vård. Om det, till följd av ändrad medicinsk policy eller överprövningsrätt eller vad fan som helst kommer att krävas mer respiratorsersurser, så kommer vården absolut inte att få mer respiratorsresurser för den skull. I stället kommer det att bli ransoneringsregler om respiratorvård. Finns ingen annan utväg i dagens svenska vårdlandskap.
Jag delar din uppfattning om att det är mycket som behöver ändras i dagens sjukvård.