2015-08-16, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Om du visste var alla läkare har varit med om skulle du aldrig sätta din fot på ett sjukhus.
Om du bara visste hur känslolösa läkare kan vara som tex bevittnar patient som dör framför ögonen på dem och sedan åker på fest, då skulle du inte våga lägga ditt väl o ve i händerna på sveriges läkarkår.

För mig får en läkare vara kanslolös bara han/hon följer de regler som finns och inte slarvar i sin yrkesutövning.
Citera
2015-08-16, 23:03
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
För mig får en läkare vara kanslolös bara han/hon följer de regler som finns och inte slarvar i sin yrkesutövning.
...Regler som ändras hela tiden... och som du inte har en aning om.
Citera
2015-08-17, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fekalius
Vad har det med saken att göra? Vi talar om etik här! Och etik säger att läkare bör informera patienter om sådant som kan göra att patienten vill ha en annan läkare.
Läkaren kan rimligen inte tycka att ett tokigt mätvärde från RMV bör påverka valet av doktor.
Citera
2015-08-17, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Om du visste var alla läkare har varit med om skulle du aldrig sätta din fot på ett sjukhus.
Om du bara visste hur känslolösa läkare kan vara som tex bevittnar patient som dör framför ögonen på dem och sedan åker på fest, då skulle du inte våga lägga ditt väl o ve i händerna på sveriges läkarkår.
Antalet fester skulle begränsas starkt för IVA-personal som inte kan leva sitt liv efter att ha sett en patient dö.
Citera
2015-08-17, 11:59
Medlem
Fekaliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Läkaren kan rimligen inte tycka att ett tokigt mätvärde från RMV bör påverka valet av doktor.
Vad yrar du om? Etiken säger att en vårdgivare bör avslöja sådant om sig själv som skulle få patienten att välja bort den vårdgivaren. Att ha varit åtalad men friad för mord är nog något de flesta patienter vill veta om sin läkare och de flesta skulle nog välja bort en sådan läkare.

Nå, vad var det du inte förstod?
Citera
2015-08-17, 12:13
Medlem
Citat:
Vad yrar du om? Etiken säger att en vårdgivare bör avslöja sådant om sig själv som skulle få patienten att välja bort den vårdgivaren. Att ha varit åtalad men friad för mord är nog något de flesta patienter vill veta om sin läkare och de flesta skulle nog välja bort en sådan läkare.

Nå, vad var det du inte förstod?
Menar du att arbetsgivaren har den skyldigheten? Den ser väl på samma sätt på saken som läkaren?
Citera
2015-08-17, 12:51
Medlem
Fekaliuss avatar
Citat:
Menar du att arbetsgivaren har den skyldigheten? Den ser väl på samma sätt på saken som läkaren?
Ja, nog har både arbetgivaren och läkaren (som det handlar om i det här fallet) båda en skyldighet att berätta, det är viktigt att principen om informerat samtycke följs.
Citera
2015-08-17, 13:47
Medlem
Citat:
Ja, nog har både arbetgivaren och läkaren (som det handlar om i det här fallet) båda en skyldighet att berätta, det är viktigt att principen om informerat samtycke följs.
Du får gärna förklara hur du anser att denna läkares historia skiljer sig från andras ur etiskt men framförallt formellt perspektiv. Jag utgår från att du håller med om att händelsen enligt trådens rubrik är bättre kartlagd en dom flesta som refereras i tråden.
Citera
2015-08-17, 14:24
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Under dom senare dagarna av rättegången uppträdde Peter Claesson synnerligen uppgivet. Det verkade som Peter Althin och i någon mån Erika Lejnefors drev åtalet. Jag antar att åklagaren är förpliktigad att lägga ner sin talan även under förhandlingen om vittnesmålen inte går dennes väg? Hur jag än vrider och vänder på det som kalla objektivitets-plikt kan jag inte få ihop det med hur åklagarmyndigheten agerade i detta fall.
När SoS utlåtande kom 2 år före rättegången uttalade PC sig synnerligen negativt om det till media. Han skall väl bara ta in fakta?

Det hade givetvis varit oerhört intressant att få Clodius historia belagd tyvärr är det inget som åklagarmyndigheten någonsin kommer kunna vidgå.
Ja, historien är alltså så här att Ego och en bekant som är åklagare i Östsverige kom att dela en kanna öl, efterett tag kom samtalet in på omstridda rättsfall. Vi hade inte alltid samma uppfattning, men i Astrid Lindgren fallet var han helt på det klara med att det saknades hållbar bevisning, och han var själv övertygad om att läkaren var oskyldig. Enligt åklagaren, som var kollegialt bekant med Claesson, var PC själv inte troende på hennes skuld, men hade utsatts för hårda påtryckningar att driva åtalet till domstol. Resonemanget varkar ha varit att man annars skulle hamnat i en diskution om att hon inte åtalades för att hon var läkare!

Nå, historien kvalar möjligen in under kategorin juristskvaller, men min sagesman verkade övertygad, och det förklarar onekligen en del saker i skeendet. Fast om det är sant står det ju också mycket illa till med svenskt åklagarväsende!
Citera
2015-08-17, 14:43
Medlem
Citat:
Alltså, man föreslog föräldrarna att man borde stänga av livsuppehållande åtgärder när babyn fortfarande låg i respirator eftersom babyn var svårt hjärnskadad.
Beslutet att avsluta en meningslös behandling fattas av vården, inte anhöriga. Det är olagligt att bedriva vård in absurdum. Läkarna söker samförstånd.

Citat:
Pappan blev då så arg att han gick ut.
Det är svårt att föra en dialog om den ena parten hela tiden duckar eller springer iväg.

Citat:
Sedan tog man ut babyn ur respiratorn. Tanken var att babyn då skulle dö tämligen omgående.
Hur vet du det?
Tankeläsning är något som skojjare ägnar sig åt på Kiviks marknad. Det finns ingen annan tanke än att låta naturen ha sin gång.

Citat:
Babyn höll sig dock vid liv i flera timmar (trots en uppmätt morfinhalt som indikerade doser upp till 10 ggr det som stod i journalen ).
Babyn är i princip död. Därimot fortsatte hjärtat att slå.
Senast redigerad av PekkariP1 2015-08-17 kl. 14:49.
Citera
2015-08-17, 15:53
Medlem
Fekaliuss avatar
Citat:
Du får gärna förklara hur du anser att denna läkares historia skiljer sig från andras ur etiskt men framförallt formellt perspektiv. Jag utgår från att du håller med om att händelsen enligt trådens rubrik är bättre kartlagd en dom flesta som refereras i tråden.
Först och främst: Etik har inget med formalitet att göra. Etik är en samling av värdegrunder och förhållningssätt till andra människor utan nödvändigtvis stöd i lag.

Jag vet inte vilka andra fall du menar att jag ska jämföra med, din frågeställning är därmed omöjlig att besvara.

Det ska alltså sägas att huruvida någon är fälld för något brott eller ej är oväsentligt i sammanhanget, det handlar om det finns något i läkarens bakgrund som skulle kunna utgöra ett hinder för förtroendet för den läkaren, i det här fallet handlar det om ett ogillande av mordåtal. Bara det faktum att ha varit mordåtalad men friad kan vara en sådan grund som gör att patienter skulle välja bort den läkaren - och därmed har läkaren en skyldighet att berätta om sin bakgrund.
Citera
2015-08-17, 16:16
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Alltså, man föreslog föräldrarna att man borde stänga av livsuppehållande åtgärder när babyn fortfarande låg i respirator eftersom babyn var svårt hjärnskadad. Pappan blev då så arg att han gick ut. Sedan gav han dock med sig när man visat röntgenbilder som visade att nästan hela hjärna var borta.

Sedan tog man ut babyn ur respiratorn. Tanken var att babyn då skulle dö tämligen omgående. Babyn höll sig dock vid liv i flera timmar (trots en uppmätt morfinhalt som indikerade doser upp till 10 ggr det som stod i journalen ).
Menar du att det var svar på min fråga? Ok...

Vi kan i alla fall säkert vara överens om att det inte var människobarnets starka överlevnadsvilja som hållit det vid liv utan snarare den svenska läkarkåren.
Senast redigerad av Bohlwinkel 2015-08-17 kl. 16:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in