Citat:
Ursprungligen postat av
nono2
Under dom senare dagarna av rättegången uppträdde Peter Claesson synnerligen uppgivet. Det verkade som Peter Althin och i någon mån Erika Lejnefors drev åtalet. Jag antar att åklagaren är förpliktigad att lägga ner sin talan även under förhandlingen om vittnesmålen inte går dennes väg? Hur jag än vrider och vänder på det som kalla objektivitets-plikt kan jag inte få ihop det med hur åklagarmyndigheten agerade i detta fall.
När SoS utlåtande kom 2 år före rättegången uttalade PC sig synnerligen negativt om det till media. Han skall väl bara ta in fakta?
Det hade givetvis varit oerhört intressant att få Clodius historia belagd tyvärr är det inget som åklagarmyndigheten någonsin kommer kunna vidgå.
Ja, historien är alltså så här att Ego och en bekant som är åklagare i Östsverige kom att dela en kanna öl, efterett tag kom samtalet in på omstridda rättsfall. Vi hade inte alltid samma uppfattning, men i Astrid Lindgren fallet var han helt på det klara med att det saknades hållbar bevisning, och han var själv övertygad om att läkaren var oskyldig. Enligt åklagaren, som var kollegialt bekant med Claesson, var PC själv inte troende på hennes skuld, men hade utsatts för hårda påtryckningar att driva åtalet till domstol. Resonemanget varkar ha varit att man annars skulle hamnat i en diskution om att hon inte åtalades för att hon var läkare!
Nå, historien kvalar möjligen in under kategorin juristskvaller, men min sagesman verkade övertygad, och det förklarar onekligen en del saker i skeendet. Fast om det är sant står det ju också mycket illa till med svenskt åklagarväsende!