Citat:
Ursprungligen postat av
PCuri
Som vanligt säger väl mace2442 egentligen inte så mycket som motsäger mina påståenden. Han säger väl egentligen samma sak som mig, fast med en annan twist (ni får väl själva försöka bilda er en uppfattning om vilken som verkar vettigast).
Nä inte på minsta sätt.
PCuri försöker påskina att domstolen har granskat och godkänt provtagningen. Det har den aldrig någonsin gjort vilket jag bevisade.
PCuri försöker påstå att domstolen avsiktligt talade osanning om det finska provet. Jag har visat att så inte är fallet.
Pcuri hävdar att Mörland har påstått att 125 mg skulle ha räckt för att ta livet av flickan och uppnå det påståda fantaisvärdet. Det har han aldrig gjort heller.
PCuri påstår att flickan skulle ha dött snabbare än fångar som avrättades trots att det i dommen står att hon levde i upp till tio minuter efter injektion.
I samtliga fall har jag levererat verifierbar information ur dommen. PCuri har enbart levererat sina egna fantasier.
Jag låter gärna andra avgöra om verifierbara fakta är mer trovärdiga än PCuris Psykotiska tvångstankar.
Hans svammel om sin anhörige visar ju klart och tydligt att det här handlar om hans personliga korståg mot väderkvarnarna och inte om vad som hände på Astrid Lindgrens barnsjukhus.
Citat:
Ursprungligen postat av
PCuri
Sedan är ju vittnesuppgiften om att morfinpumpen (sprutpumpen) fortsatte gå 10-30 min efter döden rätt festlig. Man kom alltså ihåg att stänga av övervakningssystemet Clinisoft i förväg (trots att man inte borde ha gjort det). Men sprutpumpen glömde man stänga av trots att man borde ha gjort det och trots att det rimligen bara bör ha varit att trycka på en knapp på morfinpump-apparaten bredvid sängen.
Nä det är inte det minsta festligt utan ren och verifierbar fakta. Man glömde inte att stänga av den. Man ägnade sig åt viktigare saker. Det är helt normalt
Citat:
Ursprungligen postat av
PCuri
Jag har alltså redan tidigare påpekat att Mörlands öppning för nedprutning av morfinhalten från uppmätta 5,7 μg/g till 1,5 μg/g (eller ännu mindre) innebär att överdoseringen jämfört med journalmaterialet bara blir 2,63 ggr i stället för 10 ggr.
Två fel i ett stycke. För det första blir det inga 2.63 ggr utan pcuri "glömde"
eller mindre vilket alltså innebär att det inte finns något som helst bevis för att det överhuvudtaget har funnits en avvikelse i flickans blod.
Sen är det som vanligt ingen överdos heller. En överdos är det enbart om flickan har fått mer än vad läkaren anser att hon behöver för att bli smärtfri.
Journalfel är tråkiga men rätt normala inom akut och intensivvård. Det är bland anant därför man inte fattar behandlingsbeslut baserade enbart på journaldata utan man utgår från att de kan vara fel.
Det har hänt mig ett par gånger att min journal var fel. Bland annat har jag haft en hjärtattack pga 30 års rökning, när jag var 12 år alltså. I själva verket hade jag satt en morakniv i fingret men läkaren råkade skriva i fel journal.
Citat:
Ursprungligen postat av
PCuri
Sedan det där med 3 gram i en 5 ml spruta. Läkaren har alltså erkänt att hon hade en 10 ml-spruta med tiopental på sjuksalen. Med standardlösningen av tiopental, som skall ha varit den enda som fanns, så får man då en spruta med totalt 250 mg tiopental. Mörlands undre gräns för hur mycket tiopental som behövdes för att uppnå den uppmätta halten 2000 mikrogram/gram var 125 mg (det var dock ett teoretiskt alternativ där väldigt mycket tillförts efter döden).
För det första har flickan inte fått någon tio ml spruta utan en fem ml spruta (sid 52 och 53 i dommen). Att förbereda en spruta för att kunna hantera krampanfall är inte brottsligt alls utan snarare god medicinsk praxis.
För det andra så har Mörland inte heller idag sagt något om några 125 mg i en levande flicka så återigen så försöker PCuri både ljuga och ärekränka Mörland genom att förfalska hans uttalande.
Det korrekta citatet är
"Han tror att en tillförsel av en relativt liten mängd, 5 ml, av en 2,5-procentig lösning, dvs. 125 mg tiopental, hade kunnat räcka
om dosen hade getts efter döden" (domen sid 98).
Då samtliga vitnen säger att hon var i livet och levde upp till tio minuter efteråt så är PCuris påstående en ren och skär Lögn och en förfalskning av Mörlands ord (igen)