Citat:
Nja, jag tror alltså inte att själva analysen som RMV gjorde var speciellt felaktig. Det visade sig ju att den finländska analysen gav liknande resultat. Däremot tar jag inte tillbaka speciellt mycket av kritiken mot den felaktiga provtagningen. Felaktigheter vid provtagning är de allra vanligaste felen vid felaktiga provsvar, inom biomedicin, för övrigt.
Att det, som du skriver, är fullständigt orimligt att läkaren skulle ha gett injektioner som skulle ge en genomsnittlig halt motsvarande provsvarets halt, i blodbanan (inte ens om man bara räknar med den venösa sidan) är vi helt ense om.
Att det, som du skriver, är fullständigt orimligt att läkaren skulle ha gett injektioner som skulle ge en genomsnittlig halt motsvarande provsvarets halt, i blodbanan (inte ens om man bara räknar med den venösa sidan) är vi helt ense om.
Men det var ju inte själva provtagningen som var problemet enligt domen.
Det var väl också svårare att skriva ihop en friande dom baserad på att provtagningen skulle vara speciellt missvisande i stället för att låtsas missuppfatta finska RMV:s mätningar och på så vis kunna blanda bort korten. Jag hade själv inte upptäckt det här om inte eloge - av alla människor - insett att något var lurt (jag trodde först att eloge inte hade förmåga att upptäcka något viktigt).
Om man hade satsat på det här med provtagningen i stället hade nog underkännandet av domen spontant framstått som mer subjektivt. Det hade nog också legat närmare till hands både bland folk i den här tråden och ute hos allmänheten att spontant tänka tanken att någon slags kontamination av provmaterialet snarare skulle HÖJA tiopentalhalten i stället för att sänka den. Ju mer material som inte är tiopental som man tillför provet desto mindre andel tiopental i provet. Men visst skulle väl en hel del ha svalt det argumentet också utan att fundera närmare över rimligheten och logiken i det hela. Människans verklighetsuppfattning baseras ju oftare någon slags känslobaserad helhetsbild än av distinkt logik. En hel del hade väl gjort kopplingen "kontamination" = "missvisande resultat" eftersom man har i bakhuvudet att kontamination ibland brukar vara ett problem vid kriminaltekniska och rättsmedicinska undersökningar, utan att närmare reflektera över vilken typ av relevans kontamination kan ha i det här fallet.
Sedan det här med dos-storleken.
Att läkaren skulle sprutat i de 500 mg tiopental som krävs för att komma upp 2000 mikrogram/gram framstår väl som i mesta laget. Då skulle det röra sig om en injektion motsvarande drygt 11 g (11 000 mg) för en vuxen person på 80 kg (11,428 g är den siffra jag tidigare använt mig av). Amerikanska fångar som avrättades med tiopental fick som mest 5 g (om de bara fick tiopental utan att få något hjärtstoppande medel). I och för sig verkar 5 g inte utgöra någon övre gräns för storleken på dosen det går att få i folk. Men man tycker väl att hon borde ha slutat spruta i tiopental ganska snart efter att hon märkt att hjärtat stannat. Så 11 g framstår väl mellan tummen och pekfingret som litet mycket. Rättens/Socialstyrelsens oberoende expert Mörland ansåg också att så litet som en fjärdedel av en 500 mg-dos, alltså 125 mg, teoretiskt kan ha räckt för att ge upphov till halten 2000 mikrogram/gram p g a att merparten av tiopentalet bör ha stannat i det venösa systemet i underkroppen om babyn dött under pågående injektion. En annan faktor att ta hänsyn till är att läkaren erkänt att hon haft en 10 ml-spruta med tiopental på sjuksalen som med standardlösningen av tiopental skulle ha gett en maxdos på 250 mg. Hon har alltså inte erkänt mer. 250 mg ligger alltså på dubbla den 125 mg-nivå som Mörland anser vara minimidos. Så översatt till en vuxen, 80 kg-person bör dosen alltså ha legat i spannet 2,857-5,714 g, typ (man delar min 11,428 g-siffra med 4 resp 2). Och det stämmer rätt bra med hur mycket amerikanska fångar som avrättades med tiopental fick. Där var det ju fråga om 2-3 g i kombination med hjärtstoppande medel och 5 g med bara tiopental.
Sedan vill jag också påpeka att de som anser att den f d åtalade läkaren utsatts för en stor orättvisa den senaste verkar ha använt sig av attityden att det är så "självklart" att den åtalade läkaren är oskyldig (utan att närmare förklara varför) som främsta argumentationstekniska grepp, ackompanjerat av budskapet att huvuden nu måste rulla inom rättsvårdande myndigheter. Den här debatt-tekniken är inte ny. Och den förutsätter väl ett absolut minimum av avvikande meningar för att fungera riktigt bra.
I övrigt vill jag hänvisa till de här inläggen jag skrev för ett tag sedan:
(FB) Barmhärtighetsmord? Läkare friad av Solna Tingsrätt 21/10 -11
tiopentalinjektioner som dessutom skulle vara 3 ggr så stora som normala, "lagliga" tiopentalinjektioner. (Det är sådana här grejer jag syftar på när jag säger att man använt sig av krumbukter och saltomortaler för att fria den här läkaren.)