Det har inkommit ett antal svar på det här inlägget jag postade:
https://www.flashback.org/sp39842643
… och fortsättningen med fotnoten...
https://www.flashback.org/sp39842652 .
Jag betar av två av de svar som verkar syfta på inlägget ovan och dess fotnot.
Citat:
Ursprungligen postat av swerog
PCuri
Att saker inte journalförs på en intensivvårdsavdelning är inget ovanligt. under vissa insatser görs det massor med saker för att rädda liv. Du kanske tycker det är viktigare att journalförra allt o sedan efteråt fängsla läkaren om patienten har dött?
Hmm, jag har sett litet olika varianter på förklaringar liknande din tidigare i tråden [att man i domen ligger rätt lågt med den här typen av förklaringar, priset för ett lyckat försvar skulle då antagligen mer sannolikt kunna bli att förtroendet för vårdens värnande av patientsäkerheten undergrävs eller att (bort)förklaringen framstår som mindre sannolik].
Jag konstaterar när det gäller de här (bort)förklaringarna följande:
1. Under ett av de tillfällen babyn eventuellt skulle ha fått tiopental så var det fråga om en röntgen-undersökning. Då borde det inte ha rått så pass kaotiska förhållanden att man inte kunnat skriva upp att babyn fått tiopental.
2. Vid ett tillfälle skall babyn tydligen av någon anledning fått tiopental under en förflyttning i en korridor. (Märkligt att behovet av tiopental dyker upp under just denna lilla tidsperiod, detta styrker intrycket av efterhandskonstruktion.) Tydligen har man också vid det tillfället både glömt skriva upp dosen efteråt och glömt skriva på handen, vilket vårdpersonal ibland brukar göra.
3. Det framstår inte som direkt sannolikt att man glömt lagliga tiopentaldoser vid ALLA de tillfällen vårdpersonal i efterhand kommit på att babyn fått tiopental. Man skulle alltså ha råkat vara extremt slarvig med just det läkemedel som babyn dog av flera gånger i rad och inte kommit på att skriva in detta i journalen men långt senare plötsligt fått ett väldigt uppfriskat minne och kommit på att man gett tiopental vid de här tillfällena.
4. Det är tydligen bara den sista eventuella, ej journalförda tiopentaldosen som eventuellt gavs dagen innan babyn dog som skulle kunna ge något typ de 2,13 mikrogram/gram jag redovisar i mitt inlägg ovan (vilket som sagt är bra mycket mindre än 95 mikrogram/gram, 500 mikrogram/gram eller 2000 mikrogram/gram). Inte ens försvaret verkar påstå att äldre doser skulle kunna ge någon påtaglig påverkan (om man nu anser att 2,13 mikrogram/gram skall betraktas som påtaglig påverkan).
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Pcuri har som vanligt inte bevisat något alls utan fortsätter enbart med sina egna lögner och egenhändigt konstruerade "fakta".
Som vanligt saknar samtliga hans påståenden någon som helst relevans på verkligheten.
Han försöker som vanligt få det att framstå som att finska RMV har gjort en oberoende analys vilket man inte har gjort. Man fick Blodpudding från RMV. Inte blod från flickan och därmed är det inget oberoende analys. Den är inte heller gjord med någon anann metod som PCuri ljuger om. Samma blodpudding=samma felaktiga analysmetod
Tja, alltså om man gått till ICA eller Konsum och köpt litet äkta blodpuddning och blandat det med någon slags vätska så att man fått någon slags flytande substans och sedan blandat detta med blod från babyn så borde rimligtvis tiopentalhalten i det prov som blandats blodpudding bli lägre och inte högre. Samma princip gäller om man vid provtagningen från babyns blodkärl fått med fett och andra vävnader/vätskor från babyliket: Tiopentalandelen i provmaterialet blir lägre än den ursprungligen var i blodet. Jag ser heller inte när jag läser domen att försvaret verkar anför något slags motargument mot denna enkla logik. För det går inte. Jag förstår därför att man undviker att konfronteras med den här typen av elementära, logiska principer.
Men i den här tråden är allt möjligt. Vissa debattörer utnyttjar det faktum att folk i regel inte reflekterar på ett elementärt logiskt sätt över information de konfronteras med om de inte är tvungna. Man vet att det räcker med att posta inlägg som ger ett allmänt vederhäftigt intryck, ungefär som läkaren nono2 igår kl 10.38 (som låtsas vara oinsatt i de rättsliga turerna kring det här fallet).