2013-01-28, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Pust, jamen varför försökte då inte försvaret med varianten att en tiopentalhalt på 500 till 2000 mikrogram/gram kunde förklaras av inlagring av eventuella, tidigare EJ JOURNALFÖRDA tiopentalinjektioner några dagar tidigare?

Svar: Därför att det dylikt scenario skulle framstå som så pass osannolikt.

Jag noterar vidare att ingen hittills presenterat något motförslag till den enkla, matematiska sannolikhetsberäkning jag presenterade häromåret. Inte ens i en tråd som denna alltså.

Noterar också att du själv upplyst om att du inte har någon naturvetenskaplig utbildning. Ändå skall du vara någon slags expert med kapacitet att lansera helt nya teorier som inte ens försvarets experter försökt sig på.

Däremot är det väl sant att ett otränat öga vid en hastig genomläsning av domen skulle kunna uppfatta ett vittnesmål i fett-frågan som att fullständigt otroliga fettkoncentrationer skulle kunna alstras i fettet. Vad man säger är dock inte att man kan få högre koncentrationer i fettet än ursprungligen i blodet. Vad man säger är att koncentrationen av tiopental i fettet blir mångdubbelt högre än i blodet efter ett tag när i princip allt tiopental försvinner ur blodet. Det är ju också inte så konstigt om koncentrationen av tiopental efter ett tag blir högre i fettet än i blodet om det lagras litet tiopental i fettet och om i princip allt tiopental försvinner ur blodet! Men man säger alltså inte att koncentrationen av tiopental i fettet blir högre än den ursprungligen var i blodet precis efter injektionen. Detta är f ö i princip en fysikalisk omöjlighet eftersom mängden fett i babyn var mycket större än mängden blod i babyn. Så även om allt tiopental skulle ha hamnat i fettet skulle alltså halterna av tiopental ändå ha blivit lägre i fettet än ursprungligen i blodet precis efter injektionen. Till detta skall också läggas att ingen verkar påstå något annat än att bara en bråkdel av provmaterialet från blodkärlen utgjordes av fettkontamination. Så någon drastisk påverkan på mätvärdena p g a fettkontamination framstår därför som orimlig. Och det var antagligen därför som man inte använde sig av detta grepp utan i stället använde sig av en riktig fräckis när det gällde finska RMV:s mätresultat. Denna fräckis funkade också så pass bra att ingen utanför Flashback upptäckt den. Det var också nära att jag bommade den. Jag trodde att eloge var så pass knäpp att han inte kunde göra några viktigare upptäckter. Men det kunde han tydligen. Men det tog någon dag innan polletten trillade ner för mig trots att jag tillhörde den lilla grupp som aktivt sökte efter fel i domen. Och med detta i åtanke är det inte så konstigt att ingen utanför Flashback upptäckt den här fräckisen. Det här visar också hur pass lätt det är att ljuga. Man kommer undan med det eftersom folk inte tror att en svensk domstol kan vara så j-a fräck.

Det jag säger är att man ser mellan fingrarna med en hel del. Det kräver ingen konspiration. Notera också att signaturen Pentyl, som jobbat i vården litet inlindat tidigare i tråden medgav att h*n sett både ett och annat i den här vägen. Pentyl verkade dock inte se detta som ett problem på det sätt jag gör.

RMV tycker som sagt fortfarande att mätvärdet är riktigt. Du verkar inte låtsas om detta.

Sedan skulle jag nog också själv, om jag var åklagare, tycka att det var ytterst obehagligt att överklaga om landets största dagstidning på ledarplats kräver åtal för ”olaga åtal” (f d sjuksköterskan Hanne Kjöllers hemsnickrade variant av det rättsliga begreppet obefogat åtal) om jag inte hade väldigt nära till pensionen eller en väldigt stor privat förmögenhet att falla tillbaka på. Det var nog lätt för åklagarna att i det här fallet välja den mest bekväma lösningen och inte försöka kämpa mot DN och en nästan enig läkar- och sjuksköterskekår. Plus alla gaphalsar som i media öppet sade att det var rätt att avliva sådana här hjärnskadade bebisar (i stället för att tillskjuta de medel som krävdes för att kunna följa lagen men ändå hålla klinikens budget).

Har väl svarat på det mesta av det du säger flera gånger tidigare. Måste dock kommentera ovanstående.

Det rättens oberoende expert Mörland här säger är ju helt enkelt att det mätvärde RMV kom fram till (2000 mikrogram/gram) verkar vara riktigt och att finska RMV också kommit fram till samma sak. Däremot menar han att mätosäkerheten är litet större än den brukar p g a litet provmaterial och p g a att svenska RMV:s (icke-ackrediterade) mätprocedurer också ger litet större felmarginal men att det faktum att finska RMV (som var ackrediterat för att fastställa tiopentalhalter) kom fram till samma resultat ändå gör att man bör få rätt bra precision på mätvärdet.

Oj, oj, oj. Om man kan bomma att journalföra samma medicin flera gånger i rad torde nog risken för att man kombinerar mediciner som är olämpliga att kombinera vara VÄLDIGT stor. Och det är väl bl a för att undvika sådant man journalför vilka mediciner som getts. Noterar också att rättens oberoende expert Mörland faktiskt prövade teorierna om flera icke journalförda tiopental-injektioner på rad men ändå kom fram till att detta maximalt skulle kunna ge en tiopentalhalt om ca 15 mikrogram/gram.

Ang det första, av mig fetade, stycket: Försvaret behövde inte använda sig av sådana argument eftersom ingen sett läkaren göra någon injektion. Det där har vi varit igenom tidigare, ett par gånger nu. Börjar du få dåligt minne, PCuri???
Citera
2013-01-28, 09:16
Medlem
Citat:
...
RMV tycker som sagt fortfarande att mätvärdet är riktigt. Du verkar inte låtsas om detta.

Sedan skulle jag nog också själv, om jag var åklagare, tycka att det var ytterst obehagligt att överklaga om landets största dagstidning på ledarplats kräver åtal för ”olaga åtal” (f d sjuksköterskan Hanne Kjöllers hemsnickrade variant av det rättsliga begreppet obefogat åtal) om jag inte hade väldigt nära till pensionen eller en väldigt stor privat förmögenhet att falla tillbaka på. Det var nog lätt för åklagarna att i det här fallet välja den mest bekväma lösningen och inte försöka kämpa mot DN och en nästan enig läkar- och sjuksköterskekår. Plus alla gaphalsar som i media öppet sade att det var rätt att avliva sådana här hjärnskadade bebisar (i stället för att tillskjuta de medel som krävdes för att kunna följa lagen men ändå hålla klinikens budget).
...
Åklagarmyndigheten har själva värderat mätvärdet i en debattartikel. Det visar att dom anser sig kunna bedöma det. RMVs trovärdighet har i och med detta fall där varje annat expertvittne under ed har påtalat behovet av att ifrågasätta ett så absurt mätvärde (5 ggr världsrekord) i princip raderats ut. Behovet av ifrågasättande är inte heller något som hade krävt en treårig utredning.

Angående dina övriga fantasier:
Om åklagaren hade gjort de överväganden du hävdar hade fallet givetvis lagts ned tidigt. Svensk sjukvård som sanktionerad ättestupa...
Citera
2013-01-28, 10:55
Medlem
Ett tillägg:
Precis som tidigare påpekats är journaler inte alls tänkta som juridiska dokument eller protokoll. (Lite pikant i sammanhanget är åklagarmyndighetens oförmåga att föra anteckningar vid viktiga möten i förundersökningen som däremot verkar vara ett lagstiftat krav.)
Särskilt under intensivvård ger man "medicin" beroende på hur patienten "svarar". Det finns väldigt lite absoluta gränser. Man observerar alltså behovet oavsett tidigare behandling. Det utesluter inte att det kan finnas nytta med att se vad som gjorts och därmed borde givetvis alla ordinationer journalförts.

Tyvärr kan nog rättsväsendets hantering av detta fall fått den negativa konsekvensen att sjukvårdspersonal i högre grad ser till att försvara sitt agerande med administrativa åtgärder än att rädda liv.
Citera
2013-01-28, 17:04
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Oj, oj, oj. Om man kan bomma att journalföra samma medicin flera gånger i rad torde nog risken för att man kombinerar mediciner som är olämpliga att kombinera vara VÄLDIGT stor. Och det är väl bl a för att undvika sådant man journalför vilka mediciner som getts. Noterar också att rättens oberoende expert Mörland faktiskt prövade teorierna om flera icke journalförda tiopental-injektioner på rad men ändå kom fram till att detta maximalt skulle kunna ge en tiopentalhalt om ca 15 mikrogram/gram.

Inte alls i detta sammanhang med denna aktuella medicin.... men det fattar du inte... Så det är ingen ide att jag förklarar för dig o det har jag ia alla fall redan gjort... och nej, jag är inte läkare.
Senast redigerad av rogerk 2013-01-28 kl. 17:16.
Citera
2013-01-28, 19:33
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Pust, jamen varför försökte då inte försvaret med varianten att en tiopentalhalt på 500 till 2000 mikrogram/gram kunde förklaras av inlagring av eventuella, tidigare EJ JOURNALFÖRDA tiopentalinjektioner några dagar tidigare?

Svar: Därför att det dylikt scenario skulle framstå som så pass osannolikt.

Jag noterar vidare att ingen hittills presenterat något motförslag till den enkla, matematiska sannolikhetsberäkning jag presenterade häromåret. Inte ens i en tråd som denna alltså.

Noterar också att du själv upplyst om att du inte har någon naturvetenskaplig utbildning. Ändå skall du vara någon slags expert med kapacitet att lansera helt nya teorier som inte ens försvarets experter försökt sig på.

Däremot är det väl sant att ett otränat öga vid en hastig genomläsning av domen skulle kunna uppfatta ett vittnesmål i fett-frågan som att fullständigt otroliga fettkoncentrationer skulle kunna alstras i fettet. Vad man säger är dock inte att man kan få högre koncentrationer i fettet än ursprungligen i blodet. Vad man säger är att koncentrationen av tiopental i fettet blir mångdubbelt högre än i blodet efter ett tag när i princip allt tiopental försvinner ur blodet. Det är ju också inte så konstigt om koncentrationen av tiopental efter ett tag blir högre i fettet än i blodet om det lagras litet tiopental i fettet och om i princip allt tiopental försvinner ur blodet! Men man säger alltså inte att koncentrationen av tiopental i fettet blir högre än den ursprungligen var i blodet precis efter injektionen. Detta är f ö i princip en fysikalisk omöjlighet eftersom mängden fett i babyn var mycket större än mängden blod i babyn. Så även om allt tiopental skulle ha hamnat i fettet skulle alltså halterna av tiopental ändå ha blivit lägre i fettet än ursprungligen i blodet precis efter injektionen. Till detta skall också läggas att ingen verkar påstå något annat än att bara en bråkdel av provmaterialet från blodkärlen utgjordes av fettkontamination. Så någon drastisk påverkan på mätvärdena p g a fettkontamination framstår därför som orimlig. Och det var antagligen därför som man inte använde sig av detta grepp utan i stället använde sig av en riktig fräckis när det gällde finska RMV:s mätresultat. Denna fräckis funkade också så pass bra att ingen utanför Flashback upptäckt den. Det var också nära att jag bommade den. Jag trodde att eloge var så pass knäpp att han inte kunde göra några viktigare upptäckter. Men det kunde han tydligen. Men det tog någon dag innan polletten trillade ner för mig trots att jag tillhörde den lilla grupp som aktivt sökte efter fel i domen. Och med detta i åtanke är det inte så konstigt att ingen utanför Flashback upptäckt den här fräckisen. Det här visar också hur pass lätt det är att ljuga. Man kommer undan med det eftersom folk inte tror att en svensk domstol kan vara så j-a fräck.

Det jag säger är att man ser mellan fingrarna med en hel del. Det kräver ingen konspiration. Notera också att signaturen Pentyl, som jobbat i vården litet inlindat tidigare i tråden medgav att h*n sett både ett och annat i den här vägen. Pentyl verkade dock inte se detta som ett problem på det sätt jag gör.

Har väl svarat på det mesta av det du säger flera gånger tidigare. Måste dock kommentera ovanstående.

Det rättens oberoende expert Mörland här säger är ju helt enkelt att det mätvärde RMV kom fram till (2000 mikrogram/gram) verkar vara riktigt och att finska RMV också kommit fram till samma sak. Däremot menar han att mätosäkerheten är litet större än den brukar p g a litet provmaterial och p g a att svenska RMV:s (icke-ackrediterade) mätprocedurer också ger litet större felmarginal men att det faktum att finska RMV (som var ackrediterat för att fastställa tiopentalhalter) kom fram till samma resultat ändå gör att man bör få rätt bra precision på mätvärdet.

PCuri låtsats återigen att han inte förstår att thiopentalet inte kommer att fördelas jämnt i fettet utan anrikas i den del av fettet som ligger närmast blodbanorna. Därmed faller hans resonemang. Jag proövade på min 10-åriga dotter om hon förstod mekanismen - det gjorde hon.

PCuri låtsas också som om försvaret inte skulle accepterat denna teori. Det stämmer inte - problematiken med samplingen var välkänt för försvaret.

Noterar att PCuri inte kommit med ett enda sakargument utan fortsätter att sprida blå dunster omkroing sig.
Citera
2013-01-28, 19:44
Medlem
Citat:

Nä. Pcuri har inte svarat på något alls.
Han har fått möjlighet efter möjlighet efter möjlighet att i form av vetenskap och fakta presentera något som helst stöd för sina påståenden. Något han aldrig har kunnat göra. Han gör det inte den här gången heller utan fakta kvarstår.

Det finns ingen massiv jättetop i Flickans blod
Det finns ingen överdos morfin
Det finns ingen oberoende finsk analys
Det finns inte någonting som säger att RMV blandade sin blodpudding rätt.
Det finns inget vitnessmål som visar på en tiopentalinjektion överhuvudtaget
Han har heller inte förklarat hur man ska få till den uppgivna koncentrationen på 2-3 ml lösning som ska vara klar i färgen dvs genomskinlog och ofärgad

Att han sen inte begriper vad Möreland har sagt är bara som vanligt.
Vad han säger är att man inte kan uttala sig om vilken dos flickan hade i kroppen överhuvudtaget utan att man enbart kan fastslå att ämnena fanns där vilket ingen har ifrågasatt alls.

Sen "glömmer" tydligen PCuri igen att det inte finns någon oberoende finsk analys idag heller utan man har analyserat samma blodpudding som svenska RMV. Var det fel på blodpuddingen så blir det fel på alla analyser.

Rätten sammanfattade det i "En annan omständighet som experterna i stort sett varigt eniga om är att en så hög koncentration som 2000 mikrogram/gram blod är så exeptionell och extrem att den i sig ger ett skäl till ett ifrågasättande av analysresultatet". Möreland bidrog till detta genom att kalla blodpuddingsblandandet icke önskvärt.

Dvs analyen och den föreligande hanteringen har sådanna brister att den inte duger som bevis i en svensk rättegång. Samma sak gäller PCuris tror, bör, sannoligt osv.

Det bevis krav som ställs upp i svensk rätt innebär att domstolen måste finna det vara ställt utom rimligt tvivel att XXX har förgiftat eller försökt förgiftaLinnea på sätt som har beskrivits av åklagaren.
Detta beviskrav kan något förenklat säga innebär att domstolen måste kunna utesluta både alternativa händelseförlopp och alternativa gärningsmän. Det handlar alltså inte om att rätten ska välja det händelseförlopp som framstår som mest sannolikt, troligt eller rimligt. Domtolens är, som nyss angetts, begränsad till att pröva om åklagarens påståenden håller mot gällande beviskrav.

Som avslutning kan vi återigen konstatera att PCuri inte svarar på om han hävdar att tiopentalet var koncentrerat till det venösa blodsystemet eller löst i kroppsfettet.
Senast redigerad av mace2442 2013-01-28 kl. 19:48.
Citera
2013-01-29, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Åklagarmyndigheten har själva värderat mätvärdet i en debattartikel. Det visar att dom anser sig kunna bedöma det. RMVs trovärdighet har i och med detta fall där varje annat expertvittne under ed har påtalat behovet av att ifrågasätta ett så absurt mätvärde (5 ggr världsrekord) i princip raderats ut.

[- - -]

Det är sant att den uppmätta halten innebär något typ femfaldigt världsrekord. Varken RMV eller rättens oberoende expert Mörland hävdar något annat.

Mörland verkar dock inte anse att detta är något problem. Han pekar på att om babyn dog i samband med injektionen så bör tiopentalet ha koncentrerats till det venösa systemet i nedre delen av kroppen. Därmed bör styrkan på injektionen ha kunnat överdrivas en hel del. Mörland sätter den undre gränsen för tiopentaldosen till 125 mg mg i stället för de 500 mg som skulle krävas om man inte justerar något alls för den sannolika koncentrationen till underkroppen.

Med en 125 mg dos så blir motsvarande dos för vuxen, 80 kg man 2,857 g. Amerikanska fångar som avrättades med tiopental fick 2-5 g. De brukade dock inte dö under pågående injektion (som babyn verkar ha gjort enligt två vittnen i polisförhören, senare var de dock mer svävande på målet, sannolikt för att inte riskera att barnets föräldrar eventuellt skulle råka ut för problem eftersom de frågat om babyn inte kunde få ”något mer”). Att babyn enligt Mörland sannolikt dog under pågående injektion indikerar väl att dosen borde vara högre än motsvarande 5 g för en vuxen man. Om man inte justerar dos-siffran alls för den sannolika koncentrationen till underkroppen hamnar vi på 11,428 g för en vuxen man, alltså mer än dubbelt så mycket som amerikanska fångar fick som mest. Vi bör dock notera att inte ens 5 g-fångarna verkar ha dött under pågående injektion. Så det förefaller väl inte omöjligt att den dos babyn fick var större än motsvarande 5 g för en vuxen man, d v s större än 218 mg. Å andra sidan konstaterades ju också en överdos av morfin som enligt Mörland kan ha hjälpt till att ta kål på babyn. Morfinet kan ju ha hjälpt till litet så att en litet mindre tiopentaldos behövts. (Ingen åtalades för morfinöverdos, sannolikt p g a att det var svårare att knyta någon speciell person till denna. Det var lättare att knyta den åtalade läkaren till tiopentalinjektionen eftersom hon sagt att hon destruerat allt tiopental som fanns på sjuksalen. Det faktum att babyn även fick en morfinöverdos indikerar väl dock ganska tydligt att det man var ute efter var att ta kål på babyn eftersom babyn inte ville självdö som planerat.)

Det hade också varit intressant att få veta hur stor den uppmätta överdosen var i det här fallet som refereras i domen av läkaren Lena Hellström-Westas, hon nämner tyvärr inga siffror:

"Det finns väldigt få undersökningar avseende hur lång tid en dos tiopental stannar kvar i kroppen. I en studie som publicerades sommaren 2009 hade man av misstag överdoserat tiopental till ett prematurfött barn. Man kunde aldrig reda ut exakt hur stor dos barnet fick, men hon uppfattade det som att barnet fick en tio gånger större dos än vad som var avsett. Man fann i samband med studien nästan inga artiklar som kunde beskriva hur länge tiopental stannar kvar i kroppen. I studien jämförde man blodkoncentrationen hos det överdoserade barnet med blodkoncentrationen hos tre andra prematurfödda barn som hade fått en normal dos av tiopental. Det visade sig att det överdoserade barnet fortfarande efter 72 timmar hade en hög koncentration av tiopental i sitt blod."

Att väldigt mycket tiopental i undantagsfall kan bli kvar i blodsystemet även hos vuxna vid dödliga doser indikeras av det 67 %-exempel jag tidigare pekat på i Koniaris artiklar i The Lancet (67 % av en dos på 3 g skall alltså ha funnits kvar i blodet på en avrättad fånge).
Citera
2013-01-29, 19:38
Medlem
Citat:
Det är sant att den uppmätta halten innebär något typ femfaldigt världsrekord. Varken RMV eller rättens oberoende expert Mörland hävdar något annat.

Mörland verkar dock inte anse att detta är något problem.
...
Om du lyssnar på förhandlingen så hör du att Mörland precis som alla experter utom RMVs tycker att mätvärde som detta borde ha resulterat i ett nytt prov.
Citera
2013-01-29, 21:35
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Att väldigt mycket tiopental i undantagsfall kan bli kvar i blodsystemet även hos vuxna vid dödliga doser indikeras av det 67 %-exempel jag tidigare pekat på i Koniaris artiklar i The Lancet (67 % av en dos på 3 g skall alltså ha funnits kvar i blodet på en avrättad fånge).
Och vem har gett dig rätten att jämföra en fullt utvecklad vuxen person med en i förtid förlöst bebis vars kroppsfunktioner knappt fungerar???
Citera
2013-01-30, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
PCuri låtsats återigen att han inte förstår att thiopentalet inte kommer att fördelas jämnt i fettet utan anrikas i den del av fettet som ligger närmast blodbanorna. Därmed faller hans resonemang. Jag proövade på min 10-åriga dotter om hon förstod mekanismen - det gjorde hon.

PCuri låtsas också som om försvaret inte skulle accepterat denna teori. Det stämmer inte - problematiken med samplingen var välkänt för försvaret.

Noterar att PCuri inte kommit med ett enda sakargument utan fortsätter att sprida blå dunster omkroing sig.

Av någon anledning koncentrerades tiopentalet till just vissa delar av fettet på ett fullständigt otroligt sätt. Och naturligtvis tog man proven på just dessa ställen. Och naturligtvis fick man med jättemycket fett även inga mätvärden indikerar detta och trots att inte Mörland säger något om detta osv, osv.

Och varför använde inte tingsrätten detta fantastiska argument för att fria den åtalade läkaren (i stället för fräckisen beträffande finska RMV:s mätresultat)?

Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Om du lyssnar på förhandlingen så hör du att Mörland precis som alla experter utom RMVs tycker att mätvärde som detta borde ha resulterat i ett nytt prov.

Läsarna får väl själva bedöma om det verkar som om Mörland tyckte att det provmaterial som fanns inte räckte för att fastställa att det rörde sig om ungefär 2000 mikrogram/gram:

https://www.flashback.org/sp41698668

Han pratar om litet större osäkerhet än vanligt. Inte om att provet var oanvändbart p g a sin litenhet e dyl och att man hade behövt ta ett nytt prov eller mer provmaterial för att vara någorlunda säker. Och det här vet du så väl om.

Notera också att inte heller tingsrätten använder sig av ditt argument.

Däremot tycker jag att det hade varit jättebra om det hade funnits fler och större prov och att man gärna kunde ha fryst ner babyn för att kunna ta fler prov senare. Sannolikt hade det då varit svårare att med diverse krumbukter och saltomortaler fria den här läkaren. Tvivlar dock på att läkargänget i tråden och Läkartidningen godkänt mätresultatet även om man utöver finska RMV skickat separata prover från ett nedfryst babylik runt halva världen till rättsmedicinalverk i Storbritannien, Frankrike, Tyskland, USA, Japan o s v. Notera också att jag tidigare föreslagit obligatorisk provtagning på alla avlidna för att göra det svårare skarva som i detta fall. Notera också det massiva motståndet i tråden från läkargänget mot detta. Väldigt talande, måste jag säga. De vill att läkare skall komma undan med att avliva folk även om RMV står på sig som i detta fall och säger att mätvärdet är riktigt och även om rättens oberoende expert säger att mätvärdet är ungefärligen riktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Och vem har gett dig rätten att jämföra en fullt utvecklad vuxen person med en i förtid förlöst bebis vars kroppsfunktioner knappt fungerar???

Alltså, kroppsfunktionerna verkar ha funkat rätt bra tills dess babyn tog ur respiratorn. Ingen verkar ha påstått något annat. Däremot verkar det alltså som att överdoser av tiopental av någon anledning verkar kunna stanna kvar ett rätt bra tag i för tidigt födda bebisar. Jag citerade nyligen läkaren Lena Hellström-Westas från domen:

"Det finns väldigt få undersökningar avseende hur lång tid en dos tiopental stannar kvar i kroppen. I en studie som publicerades sommaren 2009 hade man av misstag överdoserat tiopental till ett prematurfött barn. Man kunde aldrig reda ut exakt hur stor dos barnet fick, men hon uppfattade det som att barnet fick en tio gånger större dos än vad som var avsett. Man fann i samband med studien nästan inga artiklar som kunde beskriva hur länge tiopental stannar kvar i kroppen. I studien jämförde man blodkoncentrationen hos det överdoserade barnet med blodkoncentrationen hos tre andra prematurfödda barn som hade fått en normal dos av tiopental. Det visade sig att det överdoserade barnet fortfarande efter 72 timmar hade en hög koncentration av tiopental i sitt blod."

Detta exempel i kombination med 67 %-exemplet från Koniaris artiklar i The Lancet avseende fången som sannolikt fick 3 g tiopental styrker väl att väldigt mycket tiopental i undantagsfall, tydligen vid väldigt stora doser och speciellt när individen dör under pågående injektion, kan bli kvar i blodet.

Men det är ju riktigt att normaldoser försvinner väldigt snabbt ur blodet och att de även verkar försvinna ganska snabbt ur blodet även om det är fråga om bebisar med nedsatta organfunktioner. Eftersom det inte står något i domen om att den här bebisen hade påtagligt nedsatta organfunktioner förutom hjärnan innan bebisen plockades ur respiratorn så antar jag också att mindre tiopentaldoser skulle ha försvunnit rätt snabbt ur babyns blod. Rättens oberoende expert Mörland verkar dock ha varit rätt generös med hur mycket som skulle ha kunnat finnas kvar från eventuella, tidigare ej journalförda injektioner. Om det fanns provsvar som indikerade påtagligt nedsatt funktion för levern och njurarna innan man plockade ut babyn ur respiratorn antar jag att detta hade framgått av domen eller av Mörlands utlåtande.
Citera
2013-01-30, 07:15
Medlem
Citat:
...
Läsarna får väl själva bedöma om det verkar som om Mörland tyckte att det provmaterial som fanns inte räckte för att fastställa att det rörde sig om ungefär 2000 mikrogram/gram:
...
Nu tänkte jag inte lägga upp några delar av ljudupptagningen utan får nöja mig med att hänvisa till domen. (Sid 13/14 enl min PDF)
Citat:
En annan omständighet som samtliga experter i stort sett har varit eniga om är att en så
hög koncentration som 2000μg/g blod är så exceptionell och extrem att den i sig ger
skäl till ett ifrågasättande av analysresultatet.
Tyvärr specificerar inte tingsrätten exakt vilka experter som varit tvistiga i denna fråga men inte var det Mörland.

Dina hänvisningar till ditt eget lögnblandade svamel har givetvis ingen trovärdighet alls egentligen.
Citera
2013-01-30, 20:46
Medlem
Och mer lögner från PCuri.

"godkänt mätresultatet även om man utöver finska RMV skickat separata prover "
Man har aldrig någonsin skickat något seprat prov till Finland vilket PCuri är fullt medveten om men han ljuger ju hellre än att erkänna att han har fel.

Sen kan vi ju konstatera att han fortfarande inte har fattat vad som krävs för en fällande dom.

"Den sannolika koncentrationen till underkroppen" i Pcuri:s påstående ska då ställas mot rättens exakta ord Det handlar alltså inte om att rätten ska välja det händelseförlopp som framstår som mest sannolikt, troligt eller rimligt. . Dvs PCuri är körd (igen).

Dock har hans uttalande en annan intresant effekt. Om vi nu skulle godta detta som fakta (vilket det inte är) så innebär det dock att han själv just har bevisat att provet inte är representativt för flickans kropp utan enbart för några få blodådror.
Därmed är det alltså inte på något som helst sätt fasställt vilken dos hon hade i kroppen eller vad hon har fått.

Sen kvarstår det fortfarande för PCuri att förklara hur han ska få ned nu då 500 mg tiopental i 2-3 Ml klar och ofärgad vätska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in