2012-09-19, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Det är värre än så. PCuri tror att om du slänger en sked socker på ett kilo smör, så blir sockret jämnt fördelat i smöret.

Det är värre än så.

Han tror att sockret blir jämt fördelat i smöret med en bestämd koncentration utan att han vet hur mycket socker han slängde i hur mycket smör. Han vet faktiskt inte ens att det var socker han slängde dit
Citera
2012-09-19, 19:18
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spy-X
Det saknar helt betydelse för resonemanget om etiken och informerat samtycke och adekvat information huruvida Linden var oskyldig eller ej. Skilj på äpplen och päron!
På vilket sätt får barn en sämre vård beroende på om jag accepterar domen eller ej? För din information, jag accepterar domen, jag accepterar att det inte gick att bevisa att Linden mördade barnet. Ett rättsamhälle måste kritiskt pröva all bevisning. Detta saknar dock helt relevans när det gäller etiken och det informerade samtycket.

Vad man i ett etiskt resonemang bör fråga sig själv - är ett tidigare mordåtal (ja, gärningen dråp och mord är samma sak förutom att dråp är lindrigare utfört) i en läkares bakgrund något patienterna vill känna till? Är sådan information ägnad att rubbad förtroendet för en sådan läkare att patienterna i mycket hög grad skulle välja en annan läkare? Är svaret ja på båda dessa frågor, vilket de i mitt tycke är, så är det fullständigt självklart att patienterna måste informeras. Givetvis kan man erbjuda fördjupning i bevisningen för den som så önskar bilda sig en egen uppfattning, de flesta patienter lär dock tacka nej och be om en annan läkare.

Det är hela kärnpunkten i mitt etiska resonemang och det har inte med juridiskt skyldig eller oskyldig att göra. Läs den fetade texten några gånger. Be gärna någon intelligent person förklara textens innebörd.

Din totala brist på förmåga till rationellt tänkande är inte en bra anledning att sätta kvalificerade personer på tjänster som de med råge är överkvalificerade för. Om du sedan råkar ha ett personligt hittepåproblem med en läkare och absolut inte kan tänka dig att få vård av denne så är min personliga åsikt att det ska stå dig helt fritt att välja bort denne läkare och istället masa dig hem utan vård.
Citera
2012-09-19, 22:03
Medlem
rogerks avatar
PCuri tror även att alla barn som föds oavsett när dom föds är färdigutvecklade. Dom som föds förtidigt behöver bara ligga i kuvöser för att växa till sig.
Citera
2012-09-20, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Det är inte alls ovanligt att läkare ger medicin, tex smärtdämpande eller kramplösande, till patienter tills dom får en reaktion och läkare vet att om patienten dör så vet han inte om det beror på sjukdom eller medicinen. Det enda läkaren vet är att patient slipper lida.

Om patienten dör är det ju förstås inget lidande längre. Inte heller om man avlivar folk genom en ättestupa. Eller avlivar sin sjuka katt hos veterinären. Jag har dock svårt att acceptera det veterinärmedicinska synsättet när det gäller människor. Länkade för några dagar sedan till ett inlägg i tråden där en debattör hävdade att eftersom man får avliva djur så borde man också få avliva människor.

Den teoretiska minimidos rättens oberoende expert Mörland anger är motsvarande 2,857 g för en vuxen man. Läkargänget i tråden har tidigare hävdat att mätvärdena tyder på en omöjligt stor dos, vilket man då får tolka som något som ligger bra bit över de 5 g som amerikanska fångar fick om de avrättades med bara tiopental. Fångar som även fick hjärtstoppande medel fick doser på 2-3 g. Vid eutanasi skall man ha använt 1 g.

Gränsen för vad som anses vara terapeutisk (laglig) dos för en vuxen man ligger på 0,5 g (500 mg).

Om man pytsar i en patient åtminstone 5,7 ggr laglig dos så bör väl den läkare som gör detta inse att sannolikheten för att patienten avlider är överhängande. Läkaren åtalades för dråp alternativt försök till dråp. Den friande domen baserade sig inte på antagandet att man faktiskt kan ge så här pass stora doser lagligt utan på att man hävdade att det inte var tillräckligt säkert att finska RMV bekräftat svenska RMV:s mätvärde på tiopentalhalten, alltså 2000 mikrogram/gram (vilket skulle motsvara en dos på motsvarande en bra bit över 10 gram för en vuxen man). Jag har tidigare flera gånger kommenterat den fräckis tingsrätten använde sig av för att underkänna finska RMV:s bekräftelse av svenska RMV:s mätvärde, bl a i länkarna i det här inlägget:

https://www.flashback.org/sp38993707

Det jag däremot kan ge dig rätt i är att medvetna, alltför höga morfindoseringar med avsikten att korta vårdköer inte inskränker sig till det här fallet utan är rätt vanligt (jag tolkar snacket om att lindra patientens plågor som en omskrivning för att man vill korta vårdköerna). Ett knep man verkar använda sig av för att få patienter och anhöriga att bli mer mottagliga för övertalning om att höja morfindoserna är att ”glömma” ge medel mot illamående och ”glömma” ge blodförtunnande (så att patienten får kärlkrampsliknande symptom) även om man journalför detta (i fallet i denna tråd ”glömde” man tydligen enligt försvaret att journalföra en massa tiopentaldoser, så visst verkar det gå att fiffla med journalerna :eviligrin39: ). Så det är väl knappast att minimera patienternas lidande man är ute efter.

(Får beta av resten av postningarna jag bör svara på de närmaste dagarna.)
Citera
2012-09-20, 08:24
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Om man pytsar i en patient åtminstone 5,7 ggr laglig dos så bör väl den läkare som gör detta inse att sannolikheten för att patienten avlider är överhängande. Läkaren åtalades för dråp alternativt försök till dråp. Den friande domen baserade sig inte på antagandet att man faktiskt kan ge så här pass stora doser lagligt utan på att man hävdade att det inte var tillräckligt säkert att finska RMV bekräftat svenska RMV:s mätvärde på tiopentalhalten, alltså 2000 mikrogram/gram (vilket skulle motsvara en dos på motsvarande en bra bit över 10 gram för en vuxen man).
Du ljuger! Tingsrättens dom baserar sig på den kom fram till att någon brottslig gärning inte begåtts med tillägget att inget heller tydde på att läkaren vidtagit några åtgärder som inte var motiverade inom ramen för vården.

Läkaren är alltså frikänd i en av de bäst motiverade domarna på länge från en tingsrätt. Bara en människa i hela världen har ifrågasatt den, nämligen supernollan PCuri. Och om du nu är så enormt angelägen om att ett brott begåtts i det här fallet så får du väl ta och rikta blickarna mot någon annan, läkaren har ju inte bara frikänts utan har dessutom befunnits skött sitt arbete utan anledning till anmärkning.

Slutsatsen av detta måste väl vara att mordet begåtts av någon annan. Släkten ligger i så fall närmast till hands. Det finns ingen utredning som tyder på att någon ur familjeskaran underlåtit att vidta medicinskt omotiverade åtgärder på den lilla flickan. Om det sedan är mamman, farmodern, pappan eller hans moster som tillfört den här halvlitern med Tiopental överlåter jag åt dig att spekulera kring.
Citera
2012-09-20, 13:55
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel

Slutsatsen av detta måste väl vara att mordet begåtts av någon annan. Släkten ligger i så fall närmast till hands. Det finns ingen utredning som tyder på att någon ur familjeskaran underlåtit att vidta medicinskt omotiverade åtgärder på den lilla flickan. Om det sedan är mamman, farmodern, pappan eller hans moster som tillfört den här halvlitern med Tiopental överlåter jag åt dig att spekulera kring.

Nu är det ett tag sedan jag läste domen men är det verkligen bekräftat att hon blev mördad? Hon dog efter att man stängt av respiratorn efter beslut av föräldrarna. Brottsmisstankarna kom några veckor senare.

Men jag kan minnas fel.
Citera
2012-09-20, 16:06
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Nu är det ett tag sedan jag läste domen men är det verkligen bekräftat att hon blev mördad? Hon dog efter att man stängt av respiratorn efter beslut av föräldrarna. Brottsmisstankarna kom några veckor senare.

Men jag kan minnas fel.
Det har inte begåtts något mord annat än i PCuris värld och det var till honom mitt inlägg riktade sig. Ledsen om inte detta framgår av mitt inlägg men om du läser det igen kanske det blir klarare.
Citera
2012-09-20, 19:45
Medlem
rogerks avatar
Citat:
......

Ja men man ger medicin till kramperna upphör. Skulle man inte ge barnen mediciner dör barnen av kramperna. Det är inte roligt att se ett krampande barn!

Anser du att det är bättre att patienterna lider o riskerar att dö?
Citera
2012-09-20, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel

Citat:

Om man pytsar i en patient åtminstone 5,7 ggr laglig dos så bör väl den läkare som gör detta inse att sannolikheten för att patienten avlider är överhängande. Läkaren åtalades för dråp alternativt försök till dråp. Den friande domen baserade sig inte på antagandet att man faktiskt kan ge så här pass stora doser lagligt utan på att man hävdade att det inte var tillräckligt säkert att finska RMV bekräftat svenska RMV:s mätvärde på tiopentalhalten, alltså 2000 mikrogram/gram (vilket skulle motsvara en dos på motsvarande en bra bit över 10 gram för en vuxen man).

Du ljuger! Tingsrättens dom baserar sig på den kom fram till att någon brottslig gärning inte begåtts med tillägget att inget heller tydde på att läkaren vidtagit några åtgärder som inte var motiverade inom ramen för vården.

Läkaren är alltså frikänd i en av de bäst motiverade domarna på länge från en tingsrätt. Bara en människa i hela världen har ifrågasatt den, nämligen supernollan PCuri. Och om du nu är så enormt angelägen om att ett brott begåtts i det här fallet så får du väl ta och rikta blickarna mot någon annan, läkaren har ju inte bara frikänts utan har dessutom befunnits skött sitt arbete utan anledning till anmärkning.

Det var alltså det här inlägget du svarade på:

https://www.flashback.org/sp39421710

Du är faktiskt den förste i den här tråden att påstå att jag ljuger när jag påpekar att huvudargumentet för att fria läkaren var att det ackrediterade, finska labbets bekräftelse av svenska RMV:s tiopentalhalt inte var tillräckligt säker.

Det man gjorde för att kolla att inget spädningsfel förelåg beträffande det prov finska RMV mätte på var att jämföra halten fenobarbital i provet med de värden som mätts upp sista dagen babyn var i livet. Här är den passage i domen där tingsrätten underkänner det finska labbets bekräftelse av den uppmätta tiopentalhalten med hänvisning till det fenobarbitalvärdet:

”Fenobarbitalhalten i hennes blod mättes kontinuerligt ända fram till på morgonen den 20 september. Koncentrationen av fenobarbital uppmättes vid analysen av det utspädda provet till 22 µg/g blod, vilket var i god överensstämmelse med koncentrationen i det outspädda provet som uppgick till 19 µg/g blod och även i paritet med det värde som uppmättes i Linnéas blodplasma på morgonen den 20 september. Denna överensstämmelse mellan det outspädda och det utspädda provet talar naturligtvis för att resultatet av analysen av det utspädda provet är riktigt även när det gäller tiopentalet. Det finns dock andra resultat som pekar i en annan riktning, nämligen resultatet av den finska analysen. Vid den analysen uppmättes ett betydligt lägre värde i fråga om fenobarbitalet. I den analysen påvisades endast en koncentration av fenobarbital som understeg deras utskriftsgräns, vilken är 10 µg/g blod. Denna skillnad ger enligt tingsrättens mening anledning att ifrågasätta hur representativt den uppmätta koncentrationen av fenobarbital verkligen var i det utspädda provet i förhållande till det outspädda. Detta innebär i sin tur att provresultatet i fråga om fenobarbital inte kan tas till intäkt för att koncentrationen av tiopental varit representativ i det utspädda provet i förhållande till det outspädda.”

Haken i det här resonemanget tingsrätten gör är dock att det finska provet var spätt 10 gånger. Därför skulle det förväntade fenobarbitalvärdet ha varit 19 µg/g / 10 = 1,9 µg/g. Detta ger med utskriftsgränsen 10 µg/g ett maximalt, teoretiskt spädningsfel om 5,26 ggr. Jag förklarar detta närmare här:

https://www.flashback.org/sp38872086

Jag tror inte att tingsrättsdomaren var så pass dum att hon inte insåg att det förväntade resultatet i Finland var en fenobarbitalhalt under 10 µg/g eftersom provet var spätt 10 ggr. Men uppenbarligen ansåg hon sig tvungen att göra den här lilla fräckisen för att kunna skriva ihop en dom som gav intryck av så litet frågetecken som möjligt. Frågan är om någon av nämndemännen insåg det här. Jag tvivlar på det. Nämndemän brukar ofta vara naiva lokalpolitiker som inte tänker själva.

Tingsrätten verkar heller inte spekulera i att någon av de anhöriga kan ha tillfört tiopentalet. Och konstigt vore väl det i så fall med tanke på att läkaren i polisförhören påstod att hon destruerat allt tiopental som fanns på sjuksalen. (I det här sammanhanget bör man också notera att föräldrarna spjärnade emot när läkarna försökte övertala dem att gå med på att ”avveckla” babyn.)
Citera
2012-09-20, 23:59
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Tingsrätten verkar heller inte spekulera i att någon av de anhöriga kan ha tillfört tiopentalet. Och konstigt vore väl det i så fall med tanke på att läkaren i polisförhören påstod att hon destruerat allt tiopental som fanns på sjuksalen. (I det här sammanhanget bör man också notera att föräldrarna spjärnade emot när läkarna försökte övertala dem att gå med på att ”avveckla” babyn.)
Det är knappast förvånande med tanke på att ingen av dem var åtalade.
Citera
2012-09-21, 08:20
Medlem
Citat:
Som redan påpekats har ingen domstol haft att ta ställning till detta. Det framgår dock av FUP att de anhöriga knappast pressats på sin delaktighet. Vi vet att en eller fler ville att barnet skulle få "extra" och det är tveksamt om de anhöriga motsade sig att ta barnet ur livsuppehållande vård. Föräldrarna upplevde att dom inte blev informerade om detta på ett bra sätt.
(Mitt bästa tips är fortfarande att förundersökningen borde lagts ned eftersom misstanken om brott överhuvudtaget var för svag.)

Som bekant uppfattar jag det som helt befängt att denna förundersökning skall ha bedrivits objektivt. Åklagare och polis har genomgående struntat i eller försinkat alla utredningar som kunnat tala för den misstänkta. RMV (rättskem) har i någon mån reserverat sig för den tolkning av mätresultatet som rättsläkaren gjorde.

Du verkar ha väldigt svårt att ta åt dig att vi talar om ett barn som föddes till en oerhört bräcklig tillvaro. Rogerks synpunkter är välformulerade i det sammanhanget.

Någon som vet något om vad som händer hos JK och SoS? Är ärendena fortfarande öppna?
Senast redigerad av nono2 2012-09-21 kl. 08:23.
Citera
2012-09-21, 11:57
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Det var alltså det här inlägget du svarade på:

https://www.flashback.org/sp39421710

---

Läkaren har alltså INTE med säkerhet sagt att hon destruerat thiopentalet just efter denna patient. Vad hon sa är att det brukar hon göre/det är rutin etc. Men detta har inget som helst bevisvärde eftersom det naturligtvis finns annat thiopental i universum än det som fanns i sprutan. Man kan såledestänka sig att någon annan än läkaren (anhörig, övrig vårdpersonal eller någon annan som smitit in i rummet) sprutat i flickan thiopental. I och för sig är detta svårt att få ihop med vittnesmålen som säger att flickan inte dog i samband med injektion, men det gäller ju också teorin om att läkaren gjort injektionen. Din bevisning är ett korthus. I stort sett varje länk i beviskedjan är vid närmare särskådande ytterst svag. Lägg ner din förföljelse mot en hedervärd och troligen helt oskyldig läkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in