2012-09-18, 10:28
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Schweiz är väl inte känt som ett utpräglat katolskt land. Det Schweiz är känt för ur religiös synvinkel är väl snarare den höga andelen reformerta/kalvinister. Vet inte om det finns något samband mellan att Schweiz och Nederländerna har högst andel reformerta/kalvinister i världen och att de länderna var först med att tillåta dödshjälpskliniker. Jag tvivlar på att det finns något sådant samband. Men vilket fall som helst är väl Schweiz inte utpräglat katolskt.

Jag vet inte om det som skett i det här rättsfallet har så mycket med dödshjälpsdebatten att göra. Om det är så att anhöriga i Schweiz och Nederländerna kan besluta om dödshjälp och att man med schweiziska och nederländska lagar hade kunnat ta ett beslut om att aktivt gå in för att avliva den här babyn så är det onekligen intressant. Men det är inte tillåtet enligt svensk, officiell lagstiftning. Jag har också svårt att acceptera att man skarvar för att åstadkomma schweiziska eller nederländska resultat. Speciellt när man går längre och varken får godkännande från patient eller anhöriga. Tror heller inte att det är vettigt att anhöriga skall ha rätt att godkänna avlivningar av folk. Anhöriga kan ju vara osams med patienten eller vilja ha ut ett arv så fort som möjligt.

Själv tycker jag att föräldrarna i det här fallet verkar ha intagit en vettig attityd när de spjärnat emot i övertalningsförsöken att godkänna ”avveckling” av den här babyn.
För det första vill jag säga att jag hoppas att moderatorn stryker detta inlägg liksom det inlägg från dig som jag besvarar eftersom det är OT.

Tills vidare kan följande framhållas. Katolicismen är den klart största religionen i Schweiz. Och detta till trots är aktiv dödshjälp tillåten i landet.

Min antydan om att aktiv dödshjälp är något positivt var inte något uttryck för att barnläkaren ägnat sig åt det, vilket alla som klara av att tolka skriven text inser. Däremot är det ett önskemål de lege ferenda från min sida och jag är övertygad om att möjligheten kommer i sinom tid. Debatter av den typ som följt i kölvattnet av den här rättegången hjälper mycket till i den riktningen. Vidare konsekvens av rättsfallet blir med all sannolikhet att läkare kommer att ha större möjlighet i framtiden att ge lindring som samtidigt kan leda till döden när det gäller hopplösa fall. Det är negativt bara för de som lider av religiösa vanföreställningar men för personer som hämtar sina uppfattningar på området från en humanistisk (och human) utgångspunkt är det en i högsta grad välkommen utveckling.
Citera
2012-09-18, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spy-X
Det saknar helt betydelse för resonemanget om etiken och informerat samtycke och adekvat information huruvida Linden var oskyldig eller ej. Skilj på äpplen och päron!
På vilket sätt får barn en sämre vård beroende på om jag accepterar domen eller ej? För din information, jag accepterar domen, jag accepterar att det inte gick att bevisa att Linden mördade barnet. Ett rättsamhälle måste kritiskt pröva all bevisning. Detta saknar dock helt relevans när det gäller etiken och det informerade samtycket.

Vad man i ett etiskt resonemang bör fråga sig själv - är ett tidigare mordåtal (ja, gärningen dråp och mord är samma sak förutom att dråp är lindrigare utfört) i en läkares bakgrund något patienterna vill känna till? Är sådan information ägnad att rubbad förtroendet för en sådan läkare att patienterna i mycket hög grad skulle välja en annan läkare? Är svaret ja på båda dessa frågor, vilket de i mitt tycke är, så är det fullständigt självklart att patienterna måste informeras. Givetvis kan man erbjuda fördjupning i bevisningen för den som så önskar bilda sig en egen uppfattning, de flesta patienter lär dock tacka nej och be om en annan läkare.

Det är hela kärnpunkten i mitt etiska resonemang och det har inte med juridiskt skyldig eller oskyldig att göra. Läs den fetade texten några gånger. Be gärna någon intelligent person förklara textens innebörd.
Den 'varudeklaration' du kräver dvs att alla som varit misstänkta för brott öppet skall redovisa detta i känsliga situationer kan jag se som intressant i många sammanhang. Jag tror inte jag behöver gå in på vilka.

När det gäller det specifika fallet VL så tror jag att i de flesta fall där man har möjlighet att göra ett välgrundat val skulle hon ligga på minst top 10 för inte säga 5 i Sverige i dagsläget. Om du inte vill ha henne att behandla dina barn blir många glada som istället kommer ifråga. (Och nej det finns inte denna kompetens tillgänglig överallt alltid med fler personer någonstans i världen. Var glad om du befinner dig i närheten av ett riktigt stort sjukhus om olyckan är framme.)
Citera
2012-09-18, 14:58
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ingen verkar ha anklagat mamman för att inte ha följt läkarordinationer eller rekommendationer på bipacksedeln (i så fall bör det ha skett innan jag systematiskt började följa tråden). I så fall tyder det väl på att mina misstankar om att det behövs ett striktare regelverk även gäller medicinförskrivning och bipacksedlar.

När det gäller medicinering så vet man under vilka förutsättningar medicin kan ges och intas. Inget behöver förändras utom inställning hos Vanja Litbo Wiqwist.

Citat:
När det gäller kristendomen så är väl mitt synsätt snarast motsatt ditt. Jag anser att eftersom andelen troende sjunkit de senaste årtiondena så behöver man kompensera detta med ett striktare regelverk. Jag har tidigare föreslagit obligatoriska provtagningar på nyligen avlidna. Det hade väl gjort det svårare att på ett i media trovärdigt sätt kunna krickla fram en friande dom (det var väl därför läkargänget inte gillade mitt förslag, antar jag). Om det finns människor som p g a en kristen tro inte gör som man brukar, d v s blunda för när folk avlivas i vården, så tycker jag att det är bra. Tvivlar dock på att det var orsaken till att förra åklagaren i det här fallet, Elisabeth Brandt, drev det här fallet.

Du är för fan en religiös fundamentalist. Nu förstår jag varför du så hårdnackat försvarar dessa religiösa fanatiker som har orkestrat denna skit mot alla sans och förnuft inom vetenskapen.
Citera
2012-09-18, 16:33
Medlem
En positiv sak med denna sorgliga historia är ju alla religösa fundamentalister som nu känner sig manade att krypa fram ur sina hålor och tala fritt ur hjärtat.
Och ju mera de pratar desto lägre blir sannolikheten att Kristdemokraterna sitter kvar i riksdagen efter nästa val.

Petra Råsten-Almqvist skriver i sitt utlåtande "» att det inte utifrån den rättsmedicinska undersökningen eller de tillgängliga handlingarna kan avgöras i vilket syfte eller av vem den mycket höga dosen av tiopental givits«."

Redan från början borde det varit klart för åklagare Brandt att bevisläget var kärvt. Inte heller åklagare Claesson kunde prestera några vittnen som styrkte åtalet. Så här i efterskott är det svårt att se lämpligheten att dra det här i domstol.

En poäng med en rättegång är dock att de inblandade ska kunna sätta punkt.

Det här kvasi etiska resonemanget om att narkosläkaren borde informera om rättegången, är ju bara ett sätt att försöka ogiltigförklara rättegången, domslutet och brännmärka narkos läkaren.

Varför ska hon behöva upplysa framtida patienter och anhöriga om att hon tidigare inte gjort något som inte varit medicinskt motiverat. Det står så i domskälen.

Möjligtvis är det Brandt och Claesson som ska åka runt till anhöriga och förklara för dom varför just deras barn fick sämre vård och förutsättningar till hälsa.
Citera
2012-09-18, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
En positiv sak med denna sorgliga historia är ju alla religösa fundamentalister som nu känner sig manade att krypa fram ur sina hålor och tala fritt ur hjärtat.
Och ju mera de pratar desto lägre blir sannolikheten att Kristdemokraterna sitter kvar i riksdagen efter nästa val.

Petra Råsten-Almqvist skriver i sitt utlåtande "» att det inte utifrån den rättsmedicinska undersökningen eller de tillgängliga handlingarna kan avgöras i vilket syfte eller av vem den mycket höga dosen av tiopental givits«."

Redan från början borde det varit klart för åklagare Brandt att bevisläget var kärvt. Inte heller åklagare Claesson kunde prestera några vittnen som styrkte åtalet. Så här i efterskott är det svårt att se lämpligheten att dra det här i domstol.
Enda vitsen med domstolsförhandlingen hade varit om vittnesmålen hade blivit avgörande för att peka ut en viss person. Det var uppenbart för de flesta insatta redan med SoS utredning offentliggjord och om inte efter Mörlands utlåtande. Vi fick några minst halva pudlar även här i tråden efter det senare.

Förhandlingen visade att Peter Claeson inte hade något karaktärsvittne och att domstolen mycket riktigt inte fann stöd för att ett brott alls hade begåtts. Eftersom Claeson ändå inte stämdes för obefogat åtal undrar jag vad som egentligen krävs för att det skall ske. Här kan man tala om kåranda.
Citera
2012-09-18, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spy-X
Det saknar helt betydelse för resonemanget om etiken och informerat samtycke och adekvat information huruvida Linden var oskyldig eller ej. Skilj på äpplen och päron!
På vilket sätt får barn en sämre vård beroende på om jag accepterar domen eller ej? För din information, jag accepterar domen, jag accepterar att det inte gick att bevisa att Linden mördade barnet. Ett rättsamhälle måste kritiskt pröva all bevisning. Detta saknar dock helt relevans när det gäller etiken och det informerade samtycket.

Vad man i ett etiskt resonemang bör fråga sig själv - är ett tidigare mordåtal (ja, gärningen dråp och mord är samma sak förutom att dråp är lindrigare utfört) i en läkares bakgrund något patienterna vill känna till? Är sådan information ägnad att rubbad förtroendet för en sådan läkare att patienterna i mycket hög grad skulle välja en annan läkare? Är svaret ja på båda dessa frågor, vilket de i mitt tycke är, så är det fullständigt självklart att patienterna måste informeras. Givetvis kan man erbjuda fördjupning i bevisningen för den som så önskar bilda sig en egen uppfattning, de flesta patienter lär dock tacka nej och be om en annan läkare.

Det är hela kärnpunkten i mitt etiska resonemang och det har inte med juridiskt skyldig eller oskyldig att göra. Läs den fetade texten några gånger. Be gärna någon intelligent person förklara textens innebörd.

Ska man fråga någon intiligent så bör man ju inte vända sig till dig med andra ord.

Är man bevisat oskyldig så är man.
Att du sen inte vill inse att hon är oskyldig och hellre lämnar dina barn till en mindre skicklig läkare är ju ditt val även om jag beklagar dina ev barn.
Citera
2012-09-18, 18:41
Medlem
Och sen noterar vi ytterligare ett inlägg från PCuri utan någon som helst faktagrund den här gången heller.

Han har inte heller idag kunnat visa någon överdos av någonting.
Han har inte heller kunnat visa att RMV har använt en rättssäker metod
Han har inte heller kunnat tala om vad det var finländarna fick ...
Citera
2012-09-18, 20:25
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Och sen noterar vi ytterligare ett inlägg från PCuri utan någon som helst faktagrund den här gången heller.

Och PCuri tror att alla ämnen blandas och löses i en perfekt blandning homogent.
Om PCuri kastar i en sked socker i en skål med fil så tror han att sockerhalten är den samma i hela skålen.
Citera
2012-09-18, 20:43
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442

Men han har visat att han hämtar sina ståndpunkter i religiösa vanföreställningar. Och därmed har han jävat ut sig för all vidare konstruktiv diskussion (vilket han iofs gjort för länge sedan). Nu återstår att se om han kommer att försöka återvända till någon form av kvasivetenskaplig diskussion eller om han istället helt kommer ut ur den religiösa garderoben och blommar ut i fullkomligt vansinne.
Citera
2012-09-19, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
För det första vill jag säga att jag hoppas att moderatorn stryker detta inlägg liksom det inlägg från dig som jag besvarar eftersom det är OT.

[- - -]

Jag svarade på ett inlägg som kanske var litet off-topic och som moderatorerna lät ligga kvar flera dagar (för mig var det dock OK att motdebattören tog upp det här ämnet). I mitt svar diskuterade jag det i denna tråd aktuella fallet i 4 av 5 stycken. Sådana inlägg brukar man inte stryka som off-topic. Dessutom var mitt inlägg en del av ett förtsättningsinlägg. Mitt inlägg:

https://www.flashback.org/sp39389032

Anledningen till att du vill stryka mitt inlägg är väl att jag visade på viss okunskap hos motdebattören.

Måste också säga några ord om angreppen på mamman till den hjärnskadade babyn. Ingen har hittills hävdat att hon brutit mot några ordinationer eller inte gjort som det står på bipacksedeln.

Dessutom verkar det inte vara så att babyn blev hjärnskadad p g a mammans läkemedelskonsumtion. Det som i stället orsakade detta var att babyn fick NaCl med 10 ggr för hög koncentration. Detta faktum verkar man dock inte bry sig om. I stället hackar man på mamman. Inte heller har man några synpunkter på innehållet på bipacksedeln eller eventuella ordinationer.
Citera
2012-09-19, 08:59
Medlem
Citat:
Dessutom verkar det inte vara så att babyn blev hjärnskadad p g a mammans läkemedelskonsumtion. Det som i stället orsakade detta var att babyn fick NaCl med 10 ggr för hög koncentration. Detta faktum verkar man dock inte bry sig om. I stället hackar man på mamman. Inte heller har man några synpunkter på innehållet på bipacksedeln eller eventuella ordinationer.
Det är ingen som vet något om detta. Det gick inte att fastställa vid obduktionen. Barnet dog med största sannolikhet på grund av att det var så outvecklat vid den extremt tidiga födseln. Läs på lite om vad som kan förväntas så kanske du förstår.
Citera
2012-09-19, 14:43
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Och PCuri tror att alla ämnen blandas och löses i en perfekt blandning homogent.
Om PCuri kastar i en sked socker i en skål med fil så tror han att sockerhalten är den samma i hela skålen.

Det är värre än så. PCuri tror att om du slänger en sked socker på ett kilo smör, så blir sockret jämnt fördelat i smöret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in