2012-09-16, 23:24
Medlem
Spy-Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Var i helvete får du det ifrån??
Jag vill aldrig bli betjänad av läkare som kör BMW, tror du nån läkare skulle berätta det för mig? Eller om dom tex blivit dömda för skattebrott? Det enda jag kanske får veta är om läkaren har leg och det sköter myndigheterna åt mig.
Om behandlande läkare har en BMW är knappast adekvat information så som det beskrivs i föreskrifterna. Eventuellt brottsligt förflutet är det definitivt. När det gäller så grova brott som mord så tror jag att en patient struntar i att åtalet ogillats, de flesta vill ändå inte ha en sådan läkare. Skulle någon få en sådan läkare och det sedan uppdagats skulle patienten högst troligen känna sig kränkt.
Citera
2012-09-16, 23:42
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spy-X
Om behandlande läkare har en BMW är knappast adekvat information så som det beskrivs i föreskrifterna. Eventuellt brottsligt förflutet är det definitivt. När det gäller så grova brott som mord så tror jag att en patient struntar i att åtalet ogillats, de flesta vill ändå inte ha en sådan läkare. Skulle någon få en sådan läkare och det sedan uppdagats skulle patienten högst troligen känna sig kränkt.
Aha, nu förstår jag. Spyan tillhör det lättkränkta skrået. Då får vi släppa allt vad logiska argument heter och börja känna litet istället. Jag, och jag tror många med mig, skulle gärna gå till denna dokumenterat dugliga läkare. Jag tycker att det skulle kännas bra. Så känner jag.
Citera
2012-09-17, 10:16
Medlem
OM man krävde utförliga beskrivningar om alla yrkeskategoriers vandel skulle VL få fullt upp både jämfört med andra inom skrået och utanför.

PC, EB, PRA och några fler skulle ligga sämre till men dom kan man ju inte avstå...
Citera
2012-09-17, 10:39
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Någon tror kanske att jag har glömt den här tråden. Hade dock tänkt svara på de senaste inläggen riktade till mig i morgon eller övermorgon. Inte för att jag tycker att det kommit några nya invändningar mot mina synpunkter. Det är ju samma sak som vevas om utan att man ens försöker variera sig litet.
Vilken tur! Vi började bli riktigt oroliga.

PCuri verkar tro att han är någon rock star som alla står och väntar på ska komma ut på balkongen.
Citera
2012-09-17, 19:28
Medlem
Citat:
Dessutom kan man fundera över om inte Linden faktiskt har en skyldighet att upplysa om att hon varit åtalad just eftersom det finns en läkaretik att ta hänsyn till. En läkare är etiskt sett skyldig att upplysa patienten om sådana uppgifter som troligen skulle leda till patienten att välja bort läkaren.
Jaha, och var har du hittat denna information? Det är inte så att du hittar på, va?

Citat:
Som patient skulle jag känna mig förråd, ledsen och förbannat om jag inte informerats av läkaren eller läkarens arbetsgivare innan att läkaren ifråga har något i bagaget som får mig att inte vilja ha med den läkaren att göra.
Du kanske hellre skulle känna dig död?

Chansen att du som patient ska träffa KL är ju ganska liten. En narkos läkare av KLs kaliber är knappast första linjens läkare som du träffar när du har lite ont i halsen. KL kommer att bli kallad när första linjens doktor inte kan hjälpa dig längre. Du kommer i så fall att vara i så dåligt skick att ditt liv är hotat och knappast i stånd att gå igenom några checklistor.
Citera
2012-09-17, 20:30
Medlem
Spy-Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Jaha, och var har du hittat denna information? Det är inte så att du hittar på, va?
Känner du inte till begreppet informerat samtycke och patientens beslutsautonomi?
Citat:
Du kanske hellre skulle känna dig död?
Hur ofta har du svävat mellan liv och död och det endast funnits en enda läkare som kunnat rädda dig?
Citat:
Chansen att du som patient ska träffa KL är ju ganska liten. En narkos läkare av KLs kaliber är knappast första linjens läkare som du träffar när du har lite ont i halsen. KL kommer att bli kallad när första linjens doktor inte kan hjälpa dig längre. Du kommer i så fall att vara i så dåligt skick att ditt liv är hotat och knappast i stånd att gå igenom några checklistor.
Du tycker inte att en lösning med omplacering till mindre känslig befattning är lämpligare då?
Citera
2012-09-17, 20:47
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Känner du inte till begreppet informerat samtycke och patientens beslutsautonomi?
Hur ofta har du svävat mellan liv och död och det endast funnits en enda läkare som kunnat rädda dig?
Du tycker inte att en lösning med omplacering till mindre känslig befattning är lämpligare då?
För din skull... tveksamt va...
Citera
2012-09-17, 21:07
Medlem
Citat:
Någon tror kanske att jag har glömt den här tråden. Hade dock tänkt svara på de senaste inläggen riktade till mig i morgon eller övermorgon. Inte för att jag tycker att det kommit några nya invändningar mot mina synpunkter. Det är ju samma sak som vevas om utan att man ens försöker variera sig litet.

Eventuella nytillkomna läsare kan ju läsa åtminstone mina senaste inlägg och svaren på dessa för att komma in litet i ämnet. Går man en dryg månad tillbaka i tiden bör man väl få en hygglig känsla för vad det handlar om.

Ja Pcuri. Du fortsätter med dina vanliga lögner och falska påståenden och vi andra visar att det just är lögner och falska påståenden
Citera
2012-09-17, 21:12
Medlem
Och Spy-X verkar inte heller klara att fatta att det inte fanns någon seriöst underbyggd misstanke någonsin.

Inte heller verkar han känna till den lilla finessen med oskyldig till motsatsen har bevisats.

Sen om vi ska prata etik så blir SPY-x faktiskt riktigt rolig.
På vilket sätt är det etikst korrekt att låta barn få en sämre vård för att spy-x inte vill acceptera en friande dom?. Faktum är att det inte finns särskillt många läkare som når upp till VL:s skicklighet och att avsiktligt ge barn en sämre behandling än möjligt, Det är både etiskt fel och strider mot läkareden
Citera
2012-09-17, 22:04
Medlem
Spy-Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Och Spy-X verkar inte heller klara att fatta att det inte fanns någon seriöst underbyggd misstanke någonsin.

Inte heller verkar han känna till den lilla finessen med oskyldig till motsatsen har bevisats.
Det saknar helt betydelse för resonemanget om etiken och informerat samtycke och adekvat information huruvida Linden var oskyldig eller ej. Skilj på äpplen och päron!
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Sen om vi ska prata etik så blir SPY-x faktiskt riktigt rolig.
På vilket sätt är det etikst korrekt att låta barn få en sämre vård för att spy-x inte vill acceptera en friande dom?. Faktum är att det inte finns särskillt många läkare som når upp till VL:s skicklighet och att avsiktligt ge barn en sämre behandling än möjligt, Det är både etiskt fel och strider mot läkareden
På vilket sätt får barn en sämre vård beroende på om jag accepterar domen eller ej? För din information, jag accepterar domen, jag accepterar att det inte gick att bevisa att Linden mördade barnet. Ett rättsamhälle måste kritiskt pröva all bevisning. Detta saknar dock helt relevans när det gäller etiken och det informerade samtycket.

Vad man i ett etiskt resonemang bör fråga sig själv - är ett tidigare mordåtal (ja, gärningen dråp och mord är samma sak förutom att dråp är lindrigare utfört) i en läkares bakgrund något patienterna vill känna till? Är sådan information ägnad att rubbad förtroendet för en sådan läkare att patienterna i mycket hög grad skulle välja en annan läkare? Är svaret ja på båda dessa frågor, vilket de i mitt tycke är, så är det fullständigt självklart att patienterna måste informeras. Givetvis kan man erbjuda fördjupning i bevisningen för den som så önskar bilda sig en egen uppfattning, de flesta patienter lär dock tacka nej och be om en annan läkare.

Det är hela kärnpunkten i mitt etiska resonemang och det har inte med juridiskt skyldig eller oskyldig att göra. Läs den fetade texten några gånger. Be gärna någon intelligent person förklara textens innebörd.
Citera
2012-09-18, 00:51
Medlem
Del A

Börjar med att beta av svaren på mina del 1- och del 2-inlägg ovan. Jag länkar till dessa inlägg nedan för de som inte orkar bläddra tillbaka. Länkar också till det inlägg jag postade dessförinnan för att folk skall få en tydligare bild av vad det handlar om.

Del 1

https://www.flashback.org/sp39287857

Del 2

https://www.flashback.org/sp39287869

https://www.flashback.org/sp38993707

Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar

Citat:
Del 1

Om en fällande dom inneburit att man mer återgått till forna tiders praxis när det gäller vård i livets slutskede så hade det väl inneburit att man fått lägga fler patienter i korridorerna eller öka antalet vårdplatser. Att Sverige har minst antal vårdplatser per invånare i Europa avspeglar väl tyvärr att man i Sverige skarvar en hel del för att korta vårdköerna.

Jag antar att det hade varit knepigare att tillämpa svenska metoder i de katolska länderna.

Däremot är det väl sant att det mindre sannolikt kommer att bli något nytt tiopentalfall typ detta i rättssalarna. Jag tror att de flesta nu är medvetna om att när man pytsar i jättedoser och hjärtat stannar så försvinner inte tiopentalet, som i normala fall, nästan direkt ur blodet utan stannar kvar där i väldigt hög grad.

Eventuellt har kanske också en del åklagare, i alla fall de som läser DN, blivit skraja efter utgången i det här fallet.

Och sedan har mamman och pappan till babyn tidigare i tråden även anklagats för att vara tattare (vilket dock tydligen inte stämde).

I alla fall lär ju inte den massiva hjärnblödning babyn fick efter födseln inte ha kunnat förklaras av mammans eventuellt olämpliga medicinintag. Vet inte ens om barnets förtidiga födsel kan förklaras av detta. Ibland kan läkemedel orsaka saker som inte står i bipacksedeln eller i FASS. Neurosedyn var väl ett sådant exempel.

När det gäller eventuella samband med kristdemokraterna och personvalskampanjer så vet jag ingenting om detta. Noterar dock att den som var åklagare under rättegången inte var Elisabeth Brandt utan Peter Claesson. Claesson verkar också ha blivit rädd efter DN:s hotelser, det är mitt intryck.

[Om Christina Doctare vet jag inte så mycket. Tror dock att jag läst någon gång att hon uppgett att ett skäl bakom hennes abortmotstånd var att hennes mamma skulle ha aborterat bort henne själv om abort varit tillåtet när Christina Doctare var ett foster. Själv har jag tidigare inte reflekterat nämnvärt över det här med aborter. Jag definierar mig heller inte som kristen, tror jag, även om jag är medlem i Svenska Kyrkan (jag tillhör väl mer kristendomens supporterklubb eller något liknande). Däremot tror jag att sannolikheten för ett civiliserat beteende blir större ju större andel människor det finns som tror att man kan hamna i helvetet om man beter sig illa. Jag tror själv att behovet av en mer omfattande kontrollapparat i sjukvården blivit större allteftersom andelen troende sjunkit och färre tror att man kan hamna i helvetet om man avlivar någon.]

(FORTS NEDAN)

Läs Vanja Litbos förbannade blogg så ser du att jag har underlag för mitt påstående om Vanja som pillerknapare. Det är Vanja som beskriver det själv. Läs också vad hon gör vid konceptionstillfället så kommer du kanske få en riktigt härlig AHA-upplevelse.

Förhoppningsvis har åklagare nu lärt sig att de kan inte göra vad som helst utan att få sin bakgrund granskad allt hårdare. Kristdemokrater borde inte tillåtas i svenska domstolar pga religiös fundamentalism.

Ingen verkar ha anklagat mamman för att inte ha följt läkarordinationer eller rekommendationer på bipacksedeln (i så fall bör det ha skett innan jag systematiskt började följa tråden). I så fall tyder det väl på att mina misstankar om att det behövs ett striktare regelverk även gäller medicinförskrivning och bipacksedlar.

När det gäller kristendomen så är väl mitt synsätt snarast motsatt ditt. Jag anser att eftersom andelen troende sjunkit de senaste årtiondena så behöver man kompensera detta med ett striktare regelverk. Jag har tidigare föreslagit obligatoriska provtagningar på nyligen avlidna. Det hade väl gjort det svårare att på ett i media trovärdigt sätt kunna krickla fram en friande dom (det var väl därför läkargänget inte gillade mitt förslag, antar jag). Om det finns människor som p g a en kristen tro inte gör som man brukar, d v s blunda för när folk avlivas i vården, så tycker jag att det är bra. Tvivlar dock på att det var orsaken till att förra åklagaren i det här fallet, Elisabeth Brandt, drev det här fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av MusterMark

Citat:

Om en fällande dom inneburit att man mer återgått till forna tiders praxis när det gäller vård i livets slutskede så hade det väl inneburit att man fått lägga fler patienter i korridorerna eller öka antalet vårdplatser. Att Sverige har minst antal vårdplatser per invånare i Europa avspeglar väl tyvärr att man i Sverige skarvar en hel del för att korta vårdköerna.

Jag antar att det hade varit knepigare att tillämpa svenska metoder i de katolska länderna.

Däremot är det väl sant att det mindre sannolikt kommer att bli något nytt tiopentalfall typ detta i rättssalarna. Jag tror att de flesta nu är medvetna om att när man pytsar i jättedoser och hjärtat stannar så försvinner inte tiopentalet, som i normala fall, nästan direkt ur blodet utan stannar kvar där i väldigt hög grad.

Eventuellt har kanske också en del åklagare, i alla fall de som läser DN, blivit skraja efter utgången i det här fallet.

Jag antar att det inte är Schweiz du tänker på? Där ligger man ljusår före Sverige när det gäller vård och andra önskvärda åtgärder i livets slutskede. Det är tyvärr snarare så att det är knepigt att tillämpa schweiziska metoder i Sverige. Men de kommer, var så säker.

Schweiz är väl inte känt som ett utpräglat katolskt land. Det Schweiz är känt för ur religiös synvinkel är väl snarare den höga andelen reformerta/kalvinister. Vet inte om det finns något samband mellan att Schweiz och Nederländerna har högst andel reformerta/kalvinister i världen och att de länderna var först med att tillåta dödshjälpskliniker. Jag tvivlar på att det finns något sådant samband. Men vilket fall som helst är väl Schweiz inte utpräglat katolskt.

Jag vet inte om det som skett i det här rättsfallet har så mycket med dödshjälpsdebatten att göra. Om det är så att anhöriga i Schweiz och Nederländerna kan besluta om dödshjälp och att man med schweiziska och nederländska lagar hade kunnat ta ett beslut om att aktivt gå in för att avliva den här babyn så är det onekligen intressant. Men det är inte tillåtet enligt svensk, officiell lagstiftning. Jag har också svårt att acceptera att man skarvar för att åstadkomma schweiziska eller nederländska resultat. Speciellt när man går längre och varken får godkännande från patient eller anhöriga. Tror heller inte att det är vettigt att anhöriga skall ha rätt att godkänna avlivningar av folk. Anhöriga kan ju vara osams med patienten eller vilja ha ut ett arv så fort som möjligt.

Själv tycker jag att föräldrarna i det här fallet verkar ha intagit en vettig attityd när de spjärnat emot i övertalningsförsöken att godkänna ”avveckling” av den här babyn.

FORTS NEDAN
Citera
2012-09-18, 00:52
Medlem
Del B

/FORTS

Citat:
Ursprungligen postat av Clodius

Citat:
Del 2

/FORTS

Pust, jag har som sagt inte tillgång till hela FUP:en, men inte ens läkargänget har ju tidigare i tråden hävdat något annat än att läkaren i polisförhören hävdade att hon destruerat allt tiopental. T o m i Läkartidningen återfinns ju också uppgiften om att hon destruerat allt tiopental:

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=12928

Och t ex här bekräftar, nono2, en av läkarna i tråden som vill fria läkaren, att läkaren destruerat det tiopental som fanns på sjuksalen.

https://www.flashback.org/sp21270732

Att tiopentalet i babyn skulle komma från någon annan källa än de sprutor som fanns på sjuksalen framstår väl inte som speciellt sannolikt. Tiopental finns ju inte att köpa på apoteken som något typ Treo och jag har aldrig hört att knarkare skulle använda sig av tiopental. Alltså borde det ha varit väldigt svårt för någon annan att få tag på tiopental.

Däremot verkar läkaren själv i början ha varit inne på att någon annan skulle ha kunnat tillfört tiopentalet. I alla fall om innehållet i den här postningen i tråden stämmer:

https://www.flashback.org/sp15551224

Men eftersom läkaren påstått att hon destruerat allt tiopental som fanns på sjuksalen så insåg man väl att teorin att de anhöriga skulle ha injicerat tiopentalet inte framstod som speciellt trovärdig. Därför satsade man i stället på en annan jättetrovärdig förklaring, nämligen att tidigare, små, ej journalförda tiopentalinjektioner skulle kunna förklara ett starkt nedprutat mätvärde. Och eftersom det inte gick att nå ner i de värden som behövdes för att man teoretiskt skulle kunna förklara mätvärdet med tidigare injektioner så fick man som sagt i domen skarva och låtsas som att finska RMV mätte på ett ospätt prov. Har förklarat det sistnämnda i ett otal inlägg ovan.

---

Du är lika illa underrättad som vanligt -eller också så ljuger du medvetet - vilket jag mer och mer tror på. Så försök få in i skallen: LÄKAREN SÄGER INTE ATT HON ÄR SÄKER PÅ ATT HON DESTRUERAT THIOPENTALET! Det står klar och tydligt i vittnesmålen. (Men det ÄR sant att det förekommit felaktiga uppgifter i media att hon gjort detta.)

Men det var inte det jag ville debatera. Saken är den att även OM hon gjort det OCH barnet dött av thiopental så skulle det ÄNDÅ inte hålla för en fällande dom i en rättstat. Det av det enkla skälet att det finns mer thiopental i universum än det som fanns i sprutorna. Du bara rapar upp att det inte skulle vara troligt att thiopentalet att thiopentalet skulle komma från annan källa. Då frågar jag : varför inte det.

Annars uppmanar jag dig igen att lägga ner din förföljelse mot en hedervärd och av allt att döma troligen helt oskyldig läkare!

Var i förundersökningen står det att läkaren säger att hon inte är säker på att hon destruerat tiopentalet?

Notera också att läkargänget tidigare i tråden inte ifrågasatt denna uppgift. Se t ex länken till nono2-inlägget jag redovisade.

När det gäller mängden tiopental babyn fick i sig så var den teoretiska, absoluta minimimängd rättens oberoende expert Mörland redovisade motsvarande 2,857 g för en vuxen man. Vid terapeutiska (lagliga) doser låg maxdosen på 0,5 g. Vid eutanasi började man med 1 g. Amerikanska fångar som avrättades med tiopental fick 2-5 g. Men visst verkar det sannolikt att babyn fick i sig mer än 5 g. Notera dock att det tydligen gick att få i amerikanska fångar 5 g. Detta var inte någon slags teoretisk, övre gräns för hur mycket det gick att få i fångarna innan hjärtat stannade.

Sedan skulle jag vilja fråga dig varifrån en större dos tiopental skulle ha kommit om inte från de sprutor som fanns på sjuksalen. Försök klämma fram ett konkret svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel

Citat:

Vilken tur! Vi började bli riktigt oroliga.

PCuri verkar tro att han är någon rock star som alla står och väntar på ska komma ut på balkongen.

Nä, men folk kan kanske tro att jag bestämt mig för att lata mig när nu en annan person som verkar vara inne på att man borde fallt engagerat sig i tråden.

(Notera dock att min infallsvinkel är en annan än den Spy-X har. Jag anser ju att medvetna överdoser av läkemedel för att ta kål på patienter är relativt vanligt och att den här läkaren därför inte skiljer ut sig så väldigt påtagligt från mängden. Därför anser jag också att en fällande dom varit väldigt nyttig. På motsvarande sätt är den friande domen väldigt farlig. Den sänder signalen till läkare och sjuksköterskor att svenska domstolar är beredda att skarva för att fria läkare som avlivar patienter.)
Senast redigerad av PCuri 2012-09-18 kl. 01:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in