Del A
Börjar med att beta av svaren på mina del 1- och del 2-inlägg ovan. Jag länkar till dessa inlägg nedan för de som inte orkar bläddra tillbaka. Länkar också till det inlägg jag postade dessförinnan för att folk skall få en tydligare bild av vad det handlar om.
Del 1
https://www.flashback.org/sp39287857
Del 2
https://www.flashback.org/sp39287869
https://www.flashback.org/sp38993707
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Del 1
Om en fällande dom inneburit att man mer återgått till forna tiders praxis när det gäller vård i livets slutskede så hade det väl inneburit att man fått lägga fler patienter i korridorerna eller öka antalet vårdplatser. Att Sverige har minst antal vårdplatser per invånare i Europa avspeglar väl tyvärr att man i Sverige skarvar en hel del för att korta vårdköerna.
Jag antar att det hade varit knepigare att tillämpa svenska metoder i de katolska länderna.
Däremot är det väl sant att det mindre sannolikt kommer att bli något nytt tiopentalfall typ detta i rättssalarna. Jag tror att de flesta nu är medvetna om att när man pytsar i jättedoser och hjärtat stannar så försvinner inte tiopentalet, som i normala fall, nästan direkt ur blodet utan stannar kvar där i väldigt hög grad.
Eventuellt har kanske också en del åklagare, i alla fall de som läser DN, blivit skraja efter utgången i det här fallet.
Och sedan har mamman och pappan till babyn tidigare i tråden även anklagats för att vara tattare (vilket dock tydligen inte stämde).
I alla fall lär ju inte den massiva hjärnblödning babyn fick efter födseln inte ha kunnat förklaras av mammans eventuellt olämpliga medicinintag. Vet inte ens om barnets förtidiga födsel kan förklaras av detta. Ibland kan läkemedel orsaka saker som inte står i bipacksedeln eller i FASS. Neurosedyn var väl ett sådant exempel.
När det gäller eventuella samband med kristdemokraterna och personvalskampanjer så vet jag ingenting om detta. Noterar dock att den som var åklagare under rättegången inte var Elisabeth Brandt utan Peter Claesson. Claesson verkar också ha blivit rädd efter DN:s hotelser, det är mitt intryck.
[Om Christina Doctare vet jag inte så mycket. Tror dock att jag läst någon gång att hon uppgett att ett skäl bakom hennes abortmotstånd var att hennes mamma skulle ha aborterat bort henne själv om abort varit tillåtet när Christina Doctare var ett foster. Själv har jag tidigare inte reflekterat nämnvärt över det här med aborter. Jag definierar mig heller inte som kristen, tror jag, även om jag är medlem i Svenska Kyrkan (jag tillhör väl mer kristendomens supporterklubb eller något liknande). Däremot tror jag att sannolikheten för ett civiliserat beteende blir större ju större andel människor det finns som tror att man kan hamna i helvetet om man beter sig illa. Jag tror själv att behovet av en mer omfattande kontrollapparat i sjukvården blivit större allteftersom andelen troende sjunkit och färre tror att man kan hamna i helvetet om man avlivar någon.]
(FORTS NEDAN)
Läs Vanja Litbos förbannade blogg så ser du att jag har underlag för mitt påstående om Vanja som pillerknapare. Det är Vanja som beskriver det själv. Läs också vad hon gör vid konceptionstillfället så kommer du kanske få en riktigt härlig AHA-upplevelse.
Förhoppningsvis har åklagare nu lärt sig att de kan inte göra vad som helst utan att få sin bakgrund granskad allt hårdare. Kristdemokrater borde inte tillåtas i svenska domstolar pga religiös fundamentalism.
Ingen verkar ha anklagat mamman för att inte ha följt läkarordinationer eller rekommendationer på bipacksedeln (i så fall bör det ha skett innan jag systematiskt började följa tråden). I så fall tyder det väl på att mina misstankar om att det behövs ett striktare regelverk även gäller medicinförskrivning och bipacksedlar.
När det gäller kristendomen så är väl mitt synsätt snarast motsatt ditt. Jag anser att eftersom andelen troende sjunkit de senaste årtiondena så behöver man kompensera detta med ett striktare regelverk. Jag har tidigare föreslagit obligatoriska provtagningar på nyligen avlidna. Det hade väl gjort det svårare att på ett i media trovärdigt sätt kunna krickla fram en friande dom (det var väl därför läkargänget inte gillade mitt förslag, antar jag). Om det finns människor som p g a en kristen tro inte gör som man brukar, d v s blunda för när folk avlivas i vården, så tycker jag att det är bra. Tvivlar dock på att det var orsaken till att förra åklagaren i det här fallet, Elisabeth Brandt, drev det här fallet.
Citat:
Ursprungligen postat av MusterMark
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Om en fällande dom inneburit att man mer återgått till forna tiders praxis när det gäller vård i livets slutskede så hade det väl inneburit att man fått lägga fler patienter i korridorerna eller öka antalet vårdplatser. Att Sverige har minst antal vårdplatser per invånare i Europa avspeglar väl tyvärr att man i Sverige skarvar en hel del för att korta vårdköerna.
Jag antar att det hade varit knepigare att tillämpa svenska metoder i de katolska länderna.
Däremot är det väl sant att det mindre sannolikt kommer att bli något nytt tiopentalfall typ detta i rättssalarna. Jag tror att de flesta nu är medvetna om att när man pytsar i jättedoser och hjärtat stannar så försvinner inte tiopentalet, som i normala fall, nästan direkt ur blodet utan stannar kvar där i väldigt hög grad.
Eventuellt har kanske också en del åklagare, i alla fall de som läser DN, blivit skraja efter utgången i det här fallet.
Jag antar att det inte är Schweiz du tänker på? Där ligger man ljusår före Sverige när det gäller vård och andra önskvärda åtgärder i livets slutskede. Det är tyvärr snarare så att det är knepigt att tillämpa schweiziska metoder i Sverige. Men de kommer, var så säker.
Schweiz är väl inte känt som ett utpräglat katolskt land. Det Schweiz är känt för ur religiös synvinkel är väl snarare den höga andelen reformerta/kalvinister. Vet inte om det finns något samband mellan att Schweiz och Nederländerna har högst andel reformerta/kalvinister i världen och att de länderna var först med att tillåta dödshjälpskliniker. Jag tvivlar på att det finns något sådant samband. Men vilket fall som helst är väl Schweiz inte utpräglat katolskt.
Jag vet inte om det som skett i det här rättsfallet har så mycket med dödshjälpsdebatten att göra. Om det är så att anhöriga i Schweiz och Nederländerna kan besluta om dödshjälp och att man med schweiziska och nederländska lagar hade kunnat ta ett beslut om att aktivt gå in för att avliva den här babyn så är det onekligen intressant. Men det är inte tillåtet enligt svensk, officiell lagstiftning. Jag har också svårt att acceptera att man skarvar för att åstadkomma schweiziska eller nederländska resultat. Speciellt när man går längre och varken får godkännande från patient eller anhöriga. Tror heller inte att det är vettigt att anhöriga skall ha rätt att godkänna avlivningar av folk. Anhöriga kan ju vara osams med patienten eller vilja ha ut ett arv så fort som möjligt.
Själv tycker jag att föräldrarna i det här fallet verkar ha intagit en vettig attityd när de spjärnat emot i övertalningsförsöken att godkänna ”avveckling” av den här babyn.
FORTS NEDAN