2012-07-01, 09:46
Medlem
Jag påstår inte.
De hadde ingen dokumentation över sina metoder eller över hur de utförde dem.
Hade den funnits så hade den varit viktiga bevis i nivå med själva testresultatet och därmed redovisats.

Sen visar du att du återigen inte förstår. Det handlar inte om att vara lite mer omsorgsfull, Det handlar om att totalt riva upp nuvarande arbetsrutiner och göra om dem så att de uppfyller internationella normer. Det du kallar lite mer omsorgsfull handlar i kvalitet ungefär om skillnaden på ett skjul i Rio:s slumområden och den internationella rymdstationen.

Revisionen sjädde inte självmant utan genom att RMV tvingades till det då ders trovärdighet just var på väg mot noll efter flera allvarliga tavlor i rad.

Och sen är du tillbaka i blodpuddingen igen. Samma blodpudding som fortfarande inte är tillredd på ett korrekt sätt, från något som inte är kontrollerat eller hanterat verifierbart. Med andra ord fortfarande saknar 100% relevans då det inte är blod från flickan.

Efterom du fortfarande inte vet vad du spädde med kan du inte säga något alls om spädningsfel hur mycket du än vill tro det. Alla jämförelser med Finska RMV är helt irrelevanta då de redan har spätt blod att analysera från dvs de analyserar det som redan är fel och hur mycket du än vill, två fel blir aldrig ett rätt.

Jag menar inte, det är så.
I en rättegång gäller bevisat bortom allt rimligt tvivel, sannolikt är inte en acceptabel nivå för bevis. Dessutom identifierades inte basen som tiopental. Det var först efter att man hadde analyserat blodpudding som man ändrade ursprungsanalysen. Så gör man inte heller utan det är ytterlgiare ett skäl till att skicka RMV:s jobb dit det hör hemma -dvs soptunnan.
Man baserar ju just domen på detta när man slår fast att halt inte kan fastställas då det inte går att fstställa från denna analys, Bloddpuddingen används inte alls
Citera
2012-07-01, 16:04
Medlem
Pcurie, jag syftade på Tiopentalen,men jag orkar itne tjafsa med dig
jag kan dock lova dig att inga läkare i Sverige avlivar patienter som man gjorde i Tyskland vilket du påstår.
Min barn var svårt skadade och fick utmärkt vård på KI. Resten fick jag sköta själv utan läkarnas hjälp.
Citera
2012-07-01, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Jag påstår inte.
De hadde ingen dokumentation över sina metoder eller över hur de utförde dem.
Hade den funnits så hade den varit viktiga bevis i nivå med själva testresultatet och därmed redovisats.

Sen visar du att du återigen inte förstår. Det handlar inte om att vara lite mer omsorgsfull, Det handlar om att totalt riva upp nuvarande arbetsrutiner och göra om dem så att de uppfyller internationella normer. Det du kallar lite mer omsorgsfull handlar i kvalitet ungefär om skillnaden på ett skjul i Rio:s slumområden och den internationella rymdstationen.

Revisionen sjädde inte självmant utan genom att RMV tvingades till det då ders trovärdighet just var på väg mot noll efter flera allvarliga tavlor i rad.

Och sen är du tillbaka i blodpuddingen igen. Samma blodpudding som fortfarande inte är tillredd på ett korrekt sätt, från något som inte är kontrollerat eller hanterat verifierbart. Med andra ord fortfarande saknar 100% relevans då det inte är blod från flickan.

Efterom du fortfarande inte vet vad du spädde med kan du inte säga något alls om spädningsfel hur mycket du än vill tro det. Alla jämförelser med Finska RMV är helt irrelevanta då de redan har spätt blod att analysera från dvs de analyserar det som redan är fel och hur mycket du än vill, två fel blir aldrig ett rätt.

Jag menar inte, det är så.
I en rättegång gäller bevisat bortom allt rimligt tvivel, sannolikt är inte en acceptabel nivå för bevis. Dessutom identifierades inte basen som tiopental. Det var först efter att man hadde analyserat blodpudding som man ändrade ursprungsanalysen. Så gör man inte heller utan det är ytterlgiare ett skäl till att skicka RMV:s jobb dit det hör hemma -dvs soptunnan.
Man baserar ju just domen på detta när man slår fast att halt inte kan fastställas då det inte går att fstställa från denna analys, Bloddpuddingen används inte alls

Tycker att du tuggar om ungefär samma saker om RMV:s inkompetens. Saken har diskuterats tidigare i tråden och man har länkat till artiklar som handlat om vilka åtgärder RMV skulle vidta.

När det gäller metoden att späda med slaktblod så var det som sagt en standardmetod. Tingsrätten verkar heller inte anse att eventuell kontamination var något påtagligt problem. Hade de gjort detta skulle det väl som sagt också bli problem med att fälla vanliga bovar de gånger man spätt med slaktblod.

När det gäller det ospädda blodprovet vill jag minnas att detta ansågs detektera tiopental. I vilket fall som helst ifrågasätter inte tingsrätten att RMV detekterat tiopental. Däremot försöker man genom de krumbukter jag redovisat ovan göra troligt att det eventuellt kan ha förekommit ett spädningsfel så att halten inte blivit den svenska och finska RMV kommit fram till.

Nu är jag rätt så less på att ta om samma saker hela tiden i inlägg efter inlägg. När det gäller frågan om tingsrätten anser att man detekterat tiopental eller inte så står detta i domen som i alla fall tidigare varit åtkomlig genom en länk i den här tråden. Kan vi inte ta en paus i det här replikskiftet nu? Mitt förslag är att du letar rätt på länken till domen tidigare i tråden.
Citera
2012-07-02, 09:01
Medlem
Ja eftersom du inte vill inse att RMV slarvade så krävs det en trave repriser tills du förstår det.

Att späda med ett oanlyserat slaktblod är ingen standardmetod, det är något RMV hadde uppfunnit själva. Detta då utan att dokumentera metoden eller visa att den är rättssäker vilket jag nu har påpekat ett antal gånger.
Hadde det varit en internationell standard så hadde det också funnits en väldokumenterad processbeskrivning. RMV:s dumheter kritiserades tom av Möreland som kallade det oönskat vilket i vetenskapliga sammanhang är i klass med "Djävla Idioter" i folkmun

Du vill minnas det ja. Det stämmer fortfarande inte. Man ändrar analysprotokollet av Råblodet efter att man hadde analyserat blodpudding.

Domen säger tiopental av obestämbar mängd. Därmed fortfarande fullständigt underkännande av RMV och utan teknisk bevisning, ingen säkert utpekad gärningsman och utan bevisat uppsåt så kan en domstol bara göra en sak i det läget.

Tom åklagern begrep ju sent om sider hur fullständigt värdelöst åtalet var

Sen står det dig fritt att lägga ned ditt dravel precis när det vill.
Citera
2012-07-03, 17:42
Medlem
Clodiuss avatar
Vad PCuri inte fattar är om han mot fömodan skulle få labresultaten att vara trovärdiga, så finns det ändå ingen beviskedja som håller eftersom det inte kan visas att det tagna provet var representativt för barnets kropp. M.a.o., så även om det skulle finnas hög halt av thopental i provet så behöver detta inte tyda på att onormalt stor dos thiopental injuceras. För den som är intresserad av mekanismer för detta kan med försel söka uppåt i tråden. Vidare finns det flera vittnesmål som inte på något sätt går ihop med gärningsbeskrivingen och i praktiken ömöjliggör en massiv thiopentalförgifting.

PCuri har förr detta beskrivet för sig upprepade gånger, men låtsas inte om det. Han knappast vara i god tro i den kampanj han driver mot en av allt att dömma helt oskyldig läkare.

Åklagaren gjorde en dundertabbe som drev detta till åtal, men har i praktien erkännt sitt misstag genom att avstå från at överklaga. Diskuktionen i denna tråden kommer inget längre utan är bara ett medium för PCuris absurda kampanj. Jag skriver detta med tanke på nytillkomna läsare för att de inte skall frestas tro att det finns någon som helst substans i hand anklagelser. Egentligen tycker jag tråden kan låsas.
Citera
2012-07-03, 20:10
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Egentligen tycker jag tråden kan låsas.

Jag tycker vi kan vänta litet med den saken tills dess vi sett resultatet av JK:s granskning. Den ska väl inte vara så långt borta nu.
Citera
2012-07-03, 20:54
Medlem
Citat:

[- - -]

RMV:s dumheter kritiserades tom av Möreland som kallade det oönskat vilket i vetenskapliga sammanhang är i klass med "Djävla Idioter" i folkmun

[- - -]

Det är antagligen svårt för de flesta nytillkomna läsare att bilda sig en uppfattning om dina och Clodius postningar överhuvudtaget innehåller någotsånär rimliga synpunkter eller om det är fråga om låtsas posta någorlunda vettiga synpunkter och på så vis stärka intrycket att den friande domen var ett resultat av brister hos RMV snarare än ett resultat av DN:s påtryckningar och att många tycker att man kan strunta i regelboken om det är fråga om en baby med 80 % av hjärnan borta.

Men med anledning av din postning vill jag ändå påpeka att Mörland trots allt ansåg sig kunna slå fast att babyn dött av en tiopentalöverdos (och teoretiskt även kan ha dött av morfinöverdosen).

Citat:
Ursprungligen postat av Clodius

[- - -]

M.a.o., så även om det skulle finnas hög halt av thopental i provet så behöver detta inte tyda på att onormalt stor dos thiopental injuceras. För den som är intresserad av mekanismer för detta kan med försel söka uppåt i tråden. Vidare finns det flera vittnesmål som inte på något sätt går ihop med gärningsbeskrivingen och i praktiken ömöjliggör en massiv thiopentalförgifting.

[- - -]

Åklagaren gjorde en dundertabbe som drev detta till åtal, men har i praktien erkännt sitt misstag genom att avstå från at överklaga. Diskuktionen i denna tråden kommer inget längre utan är bara ett medium för PCuris absurda kampanj. Jag skriver detta med tanke på nytillkomna läsare för att de inte skall frestas tro att det finns någon som helst substans i hand anklagelser. Egentligen tycker jag tråden kan låsas. [- - -]"

Några synpunkter:

1. I polisförhören hade man faktiskt två vittnen som berättade om en injektion i samband med babyns död. Väl i tingsrätten justerade man sina vittnesmål så att injektionerna kunde ha skett längre innan babyns död. Jag har tidigare i tråden diskuterat möjliga orsaker till att man inte höll fast vid vad man sade i polisförhören.

2. Att åklagarna inte överklagade domen tror jag främst berodde på vad den f d sjuksköterskan Hanne Kjöller skrev på DN:s ledarsida. Hon ville nämligen åtala åklagarna för "olaga åtal" (hon menade antagligen obefogat åtal). Åklagarna blev skraja när de fick Sveriges största dagstidning efter sig på det här viset. Mitt intryck är att Hanne Kjöller tyckte att det var jättefel att åtala en läkare för en avlivning av en baby med 80 % av hjärnan borta och att en fällande dom skulle innebära risker för de individer i sjukvården som idag ägnar sig åt liknande saker. Signaturen Pentyl, som själv jobbat i vården, har tidigare i tråden antytt att h*n sett både ett och annat. Själva åtalet torde dock knappast vara något problem ur rättslig synvinkel. RÅ har ju t ex konstaterat att det aldrig tidigare hänt att en svensk domstol underkänt provresultat på det sätt man gjort i den här tingsrättsdomen. Att svenska och finska RMV mätt fel både när det gällde tiopentalet och morfinet framstår väl heller inte som speciellt sannolikt. Men visst var det synd att åklagarna blev skraja och inte överklagade. Det kan ju ge intrycket att åtalet var tämligen ogrundat.

3. Håller med dig om att den här tråden egentligen kan låsas.
Citera
2012-07-03, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
...
Men med anledning av din postning vill jag ändå påpeka att Mörland trots allt ansåg sig kunna slå fast att babyn dött av en tiopentalöverdos (och teoretiskt även kan ha dött av morfinöverdosen).

Nja, så sa han naturligtvis inte. I sedvanlig ordning försöker du lugga nytillkomna tittare på sanningen.
Så här sa Mörland enligt Läkartidningen.

Utdrag ur sakkunnige Jørg Mørlands yttrande till Rättsliga rådet, Socialstyrelsen.

»Slutsats med hänsyn till hur analysfyndet av tiopental i blodet bäst kan förklaras:
Det kan inte utifrån analysresultaten fastslås att det har förelegat en dödlig tiopentalkoncentration i barnets blod innan det dog, men detta kan heller inte uteslutas.Den sakkunnige [Jørg Mørland själv, redaktionens kommentar] kan således inte med säkerhet fastslå att det har förelegat en dödlig tiopentalförgiftning. Bland alla de scenarier den sakkunnige har skisserat verkar en enkel intravenös injektion av en hög supra-terapeutisk dos av tiopental omedelbart innan eller efter dödens inträde att vara det administrationssätt som bäst kan förklara analysresultatet.«

Slut på utdraget.

Flytta tråden till Kriminal Historia, fallet kan knappast anses som aktuellt längre.
Senast redigerad av PekkariP1 2012-07-03 kl. 23:05. Anledning: Fetade förtydligande för PC
Citera
2012-07-04, 11:53
Medlem
För mig är ett antal saker fortsatt intressanta att följa med anknytning till det påstådda brottet:
  1. Utredning av polisens agerande vid gripande, anhållan och arrestvakter vid söderort. (Separat tråd finns.)
  2. Utredningen utförd av åklagarmyndighet, RMV och SoS ihop. (Rättsläkarens roll allmänt?)
  3. JK's utredning. (Bustopher har du nåt' konkret ang. JK?)
  4. Är alla anmälningar om "felaktigt" åtal stängda? (Vad kan komma av JK?)
  5. Nya anmälningar mot BIVA ALB från föräldrar och VL hos SoS.
  6. Kommer inte RMV behöva utreda PRA's agerande ytterligare? (jmf utfall av 2)

Hur detta kan struktureras i trådar är mindre intressant för mig. FB har varit en mycket god källa till upplysningar i detta fall hittills.
Citera
2012-07-04, 14:36
Medlem
Nä det är inte särskillt svårt alls att dra några slutsatser av vad jag säger eftersom det är synnerligen lätt att verifiera det.

Det är som sagt bara gå till närmaste livsmedelsbutik/bensinmack/hiss för att titta om du hittar en kontrolllapp på årlig kalibrering/kontroll. Därvav kan man då själv konstatera att en lösgodssäljare har bättre ordning på sina instrument än den myndighet så ska vara den yttersta garanten för ett säkert rättsmedicinskt utlåtande.

Att RMV även i övrigt har slarvat kan man enkelt verifiera genom att tex gå in på nyteknik och läsa på om RMV:s slarv med förorenade prov.

Båda två visar på precis det samma som RMV kritiseras för i detta fall: dåliga till obefintliga rutiner. Processer som inte är rättssäkra och dålig till obefintlig dokumentation.

Sen har du fel igen, tack vare PekkariP1:s citerande så slapp jag plocka fram det själv.

Du verkar helt enkelt inte klara av att dra en slutsats ens av dina egna ord. Du hävdar först att det enbart är principer och inte pga grova brister man kan ifrågasätta RMV:s resultat för att sen själv konstatera RMV har beslutat sig för att vidta åtgärder för att få bort just dessa brister.

Därmed bevisar du själv att man vid granskningen av bland annat hur man har hanterat detta fall har funnit så grova brister att de omedelbart måste åtgärdas.
Citera
2012-07-04, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Nja, så sa han naturligtvis inte. I sedvanlig ordning försöker du lugga nytillkomna tittare på sanningen.
Så här sa Mörland enligt Läkartidningen.

Utdrag ur sakkunnige Jørg Mørlands yttrande till Rättsliga rådet, Socialstyrelsen.

»Slutsats med hänsyn till hur analysfyndet av tiopental i blodet bäst kan förklaras:
Det kan inte utifrån analysresultaten fastslås att det har förelegat en dödlig tiopentalkoncentration i barnets blod innan det dog, men detta kan heller inte uteslutas.Den sakkunnige [Jørg Mørland själv, redaktionens kommentar] kan således inte med säkerhet fastslå att det har förelegat en dödlig tiopentalförgiftning. Bland alla de scenarier den sakkunnige har skisserat verkar en enkel intravenös injektion av en hög supra-terapeutisk dos av tiopental omedelbart innan eller efter dödens inträde att vara det administrationssätt som bäst kan förklara analysresultatet.«

[- - -]

Låt oss nu titta på vad Mörland (och andra experter) verkligen säger. Jag saxar följande ur domen:

“Det är nämligen mot den bakgrunden, alltså att Linnéa skulle ha
haft en koncentration om 2000µg tiopental per gram blod i det från henne tagna
lårvensblodet, som Krister Nilsson och Rune Dahlqvist har uttalat att det mest sannolika
händelseförloppet är att tiopental har tillförts i en mycket stor dos nära före
döden. Rune Dahlqvist har senare, efter att ha tagit del av Jörg Mörland utlåtande, i
likhet med denne, uttalat att det mest sannolika är att en mycket hög dos tiopental
injicerats strax före, strax efter eller både före och efter dödens inträde. Det kan
alltså konstateras att analysresultatet är av synnerligen stor, för att inte säga avgörande
betydelse i målet.

[- - -]

Jörg Mörland har däremot i sitt yttrande påtalat att en extra osäkerhet
varit förbunden med de kvantitativa mätningarna på grund av utspädningen
och på grund av att man har kommit utanför kalibrerat mätområde. Han har inför
rätten angett att denna osäkerhet kan ligga i storleksordningen 25 %, vilket i så fall
skulle innebära en lägsta koncentration av tiopental om 1400µg per gram blod.

[- - -]

Jörg Mörland har däremot i sitt yttrande påtalat att en extra osäkerhet
varit förbunden med de kvantitativa mätningarna på grund av utspädningen
och på grund av att man har kommit utanför kalibrerat mätområde. Han har inför
rätten angett att denna osäkerhet kan ligga i storleksordningen 25 %, vilket i så fall
skulle innebära en lägsta koncentration av tiopental om 1400µg per gram blod.

[- - -]

Med hänsyn till den osäkerhet som föreligger beträffande tiopentals halveringstid
kan det inte uteslutas att tidigare givna doser av tiopental kan förklara förekomsten
av tiopental hos Linnéa. Det är inte heller orimligt att anta att dessa doser kan förklara
en koncentration till upp emot 15µg/g blod. Jörg Mörland har i det avseendet
uttalat att om Linnéa skulle ha fått tiopental i en terapeutisk dos om 30 mg den 19
september skulle koncentrationen i blodet vid dödens inträde möjligen nå upp till
just 15 µg/g blod men inte mycket högre än så. Dessa doser kan självfallet inte förklara
en koncentration om 2000µg/g blod. I det föregående avsnittet har tingsrätten
emellertid underkänt just det analysresultatet.

[- - -]

Han (Mörland, min anm) anser RMV:s resultat till stora delar vara acceptabla. De ämnen som man fann i blodprovet fanns i Linnéas kropp. Kvantiteten är något mer osäker än vanligt, då analysmaterialet har varit litet och eftersom koncentrationsbedömningarna är behäftade med osäkerhet."

Jag skulle också speciellt vilja kommentera följande ur tingsrättsdomen:

”Dessa doser kan självfallet inte förklara en koncentration om 2000µg/g blod. I det föregående avsnittet har tingsrätten emellertid underkänt just det analysresultatet.”

Mina kommentarer:

1. Riksåklagaren påpekar att det aldrig tidigare hänt att en svensk domstol underkänt ett mätvärde från RMV (som också bekräftats av finska RMV).

2. Det tingsrättens underkännande av mätvärdet bygger på är att det teoretiskt sett kan ha förekommit ett spädningsfel hos finska RMV. Det tingsrätten gör är – som jag tidigare påpekat – en liten fräckis genom att inte låtsas om att det förväntade resultatet när det gällde fenobarbitalvärdet (som skulle bekräfta att inget spädningsfel förekommit) var att detta skulle understiga utskriftsgränsen 10 mikrogram/gram. Man låtsas inte heller om att det maximala spädningsfelet då blir max ca 5 ggr. Jag har tidigare mer detaljerat redogjort för denna lilla fuling som tingsrätten ansåg sig behöva göra i det här inlägget:

https://www.flashback.org/sp38102689

Citat:
Ursprungligen postat av nono2
För mig är ett antal saker fortsatt intressanta att följa med anknytning till det påstådda brottet:
  1. Utredning av polisens agerande vid gripande, anhållan och arrestvakter vid söderort. (Separat tråd finns.)
  2. Utredningen utförd av åklagarmyndighet, RMV och SoS ihop. (Rättsläkarens roll allmänt?)
  3. JK's utredning. (Bustopher har du nåt' konkret ang. JK?)
  4. Är alla anmälningar om "felaktigt" åtal stängda? (Vad kan komma av JK?)
  5. Nya anmälningar mot BIVA ALB från föräldrar och VL hos SoS.
  6. Kommer inte RMV behöva utreda PRA's agerande ytterligare? (jmf utfall av 2)

Hur detta kan struktureras i trådar är mindre intressant för mig. FB har varit en mycket god källa till upplysningar i detta fall hittills.

Poängen med detta inlägg, liksom med en del av dina tidigare inlägg, verkar vara att ge intryck av att det är självklart att det är fråga om någon slags rättsskandal när det gäller hur den åtalade läkaren behandlats och att du är någon slags utomstående, rättrådig människa som uppmärksammat detta.

Citat:

[- - -]

Det är som sagt bara gå till närmaste livsmedelsbutik/bensinmack/hiss för att titta om du hittar en kontrolllapp på årlig kalibrering/kontroll. Därvav kan man då själv konstatera att en lösgodssäljare har bättre ordning på sina instrument än den myndighet så ska vara den yttersta garanten för ett säkert rättsmedicinskt utlåtande.

[- - -]

Jag vet alltså inte vilken betydelse det skulle ha haft om RMV skulle ha kalibrerat sina mätinstrument litet oftare. I vilket fall som helst kom man dock fram till ungefär samma mätvärde som finska RMV när det gällde tiopentalet, alltså ca 2000 mikrogram/gram.

Mitt intryck är också att man i detta rättsfall lyckats uppbåda klart fler experter på försvarssidan än vad som normalt är fallet och att man varit mer benägen att vilja ifrågasätta RMV:s förfaranden och rutiner än i vanliga fall. Det krävs tydligen att den åtalade skall vara läkare för att man skall kunna pröva tanken att RMV kan ha fel. Och det har man nog verkligen gjort med besked i detta fall. Speciellt med tanke på den lilla fräckis man gjorde när det gällde tolkningen av finska RMV:s bekräftelse av svenska RMV:s mätvärde (se min kommentar till detta ovan). Har har man definitivt gått längre än att tillåta sig att ifrågasätta RMV:s resultat. Här är det i stället varit fråga om att man skarvat rätt fräckt även om det kanske är svårt att upptäcka detta vid ett första påseende.

Tidigare i tråden verkar nästan ingen blivit ha blivit upprörd över mina påpekanden om hur rättssystemet hittills sett mellan fingrarna med hur läkare och annan vårdpersonal skarvat i livets slutskede i strid med patienters och anhörigas önskan för att spara pengar resp slippa sköta äckliga och jobbiga patienter. Antagligen spökar här det faktum att många själva, i alla fall när det är friska, intalar sig att de inte vill ligga ”med en massa slangar” mot slutet av livet utan helst vill dö snarast möjligt. Denna måttstock anser man vidare passa alla andra människor.

Jag tror dock att det finns andra problem med att generellt se mellan fingrarna med fuffens som läkare och annan vårdpersonal ibland kan göra sig skyldig till. Ett exempel är att en del läkare utför lätta men onödiga operationer för att fylla sin kvot och för att slippa andra, svårare operationer. Ett vanligt exempel på detta är när man plockar bort polyper bak i näsan och halsmandlar på unga patienter helt i onödan. Sannolikt är detta också dåligt för patienten eftersom detta naggar immunsystemets kapacitet i kanten. Men läkaren fyller sin kvot när det gäller arbetstimmar och operationer. Kanske upprör detta litet mer än när man tar kål på gamlingar och hjärnskadade bebisar?
Citera
2012-07-04, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Låt oss nu titta på vad Mörland (och andra experter) verkligen säger. Jag saxar följande ur domen: [...]
Märker du inte själv att du sänker dina egna argument när du på nåt sätt försöker ge stöd till ditt påstående att "Mörland trots allt ansåg sig kunna slå fast att babyn dött av en tiopentalöverdos (och teoretiskt även kan ha dött av morfinöverdosen)" genom att ta med långa citat där Mörland INTE säger det du försöker göra gällande? För att göra det enklare för alla kan du väl bara ta med det citat där Mörland faktiskt säger det du hävdar, eller så medger du att du hade fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in