Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Nja, så sa han naturligtvis inte. I sedvanlig ordning försöker du lugga nytillkomna tittare på sanningen.
Så här sa Mörland enligt Läkartidningen.
Utdrag ur sakkunnige Jørg Mørlands yttrande till Rättsliga rådet, Socialstyrelsen.
»Slutsats med hänsyn till hur analysfyndet av tiopental i blodet bäst kan förklaras:
Det kan inte utifrån analysresultaten fastslås att det har förelegat en dödlig tiopentalkoncentration i barnets blod innan det dog, men detta kan heller inte uteslutas.Den sakkunnige [Jørg Mørland själv, redaktionens kommentar] kan således inte med säkerhet fastslå att det har förelegat en dödlig tiopentalförgiftning. Bland alla de scenarier den sakkunnige har skisserat verkar en enkel intravenös injektion av en hög supra-terapeutisk dos av tiopental omedelbart innan eller efter dödens inträde att vara det administrationssätt som bäst kan förklara analysresultatet.«
[- - -]
Låt oss nu titta på vad Mörland (och andra experter) verkligen säger. Jag saxar följande ur domen:
“Det är nämligen mot den bakgrunden, alltså att Linnéa skulle ha
haft en koncentration om 2000µg tiopental per gram blod i det från henne tagna
lårvensblodet, som Krister Nilsson och Rune Dahlqvist har uttalat att det mest sannolika
händelseförloppet är att tiopental har tillförts i en mycket stor dos nära före
döden. Rune Dahlqvist har senare, efter att ha tagit del av Jörg Mörland utlåtande, i
likhet med denne, uttalat att det mest sannolika är att en mycket hög dos tiopental
injicerats strax före, strax efter eller både före och efter dödens inträde. Det kan
alltså konstateras att analysresultatet är av synnerligen stor, för att inte säga avgörande
betydelse i målet.
[- - -]
Jörg Mörland har däremot i sitt yttrande påtalat att en extra osäkerhet
varit förbunden med de kvantitativa mätningarna på grund av utspädningen
och på grund av att man har kommit utanför kalibrerat mätområde. Han har inför
rätten angett att denna osäkerhet kan ligga i storleksordningen 25 %, vilket i så fall
skulle innebära en lägsta koncentration av tiopental om 1400µg per gram blod.
[- - -]
Jörg Mörland har däremot i sitt yttrande påtalat att en extra osäkerhet
varit förbunden med de kvantitativa mätningarna på grund av utspädningen
och på grund av att man har kommit utanför kalibrerat mätområde. Han har inför
rätten angett att denna osäkerhet kan ligga i storleksordningen 25 %, vilket i så fall
skulle innebära en lägsta koncentration av tiopental om 1400µg per gram blod.
[- - -]
Med hänsyn till den osäkerhet som föreligger beträffande tiopentals halveringstid
kan det inte uteslutas att tidigare givna doser av tiopental kan förklara förekomsten
av tiopental hos Linnéa. Det är inte heller orimligt att anta att dessa doser kan förklara
en koncentration till upp emot 15µg/g blod. Jörg Mörland har i det avseendet
uttalat att om Linnéa skulle ha fått tiopental i en terapeutisk dos om 30 mg den 19
september skulle koncentrationen i blodet vid dödens inträde möjligen nå upp till
just 15 µg/g blod men inte mycket högre än så. Dessa doser kan självfallet inte förklara
en koncentration om 2000µg/g blod. I det föregående avsnittet har tingsrätten
emellertid underkänt just det analysresultatet.
[- - -]
Han (Mörland, min anm) anser RMV:s resultat till stora delar vara acceptabla. De ämnen som man fann i blodprovet fanns i Linnéas kropp. Kvantiteten är något mer osäker än vanligt, då analysmaterialet har varit litet och eftersom koncentrationsbedömningarna är behäftade med osäkerhet."
Jag skulle också speciellt vilja kommentera följande ur tingsrättsdomen:
”Dessa doser kan självfallet inte förklara en koncentration om 2000µg/g blod. I det föregående avsnittet har tingsrätten emellertid underkänt just det analysresultatet.”
Mina kommentarer:
1. Riksåklagaren påpekar att det aldrig tidigare hänt att en svensk domstol underkänt ett mätvärde från RMV (som också bekräftats av finska RMV).
2. Det tingsrättens underkännande av mätvärdet bygger på är att det teoretiskt sett kan ha förekommit ett spädningsfel hos finska RMV. Det tingsrätten gör är – som jag tidigare påpekat – en liten fräckis genom att inte låtsas om att det förväntade resultatet när det gällde fenobarbitalvärdet (som skulle bekräfta att inget spädningsfel förekommit) var att detta skulle understiga utskriftsgränsen 10 mikrogram/gram. Man låtsas inte heller om att det maximala spädningsfelet då blir max ca 5 ggr. Jag har tidigare mer detaljerat redogjort för denna lilla fuling som tingsrätten ansåg sig behöva göra i det här inlägget:
https://www.flashback.org/sp38102689
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
För mig är ett antal saker fortsatt intressanta att följa med anknytning till det påstådda brottet:
- Utredning av polisens agerande vid gripande, anhållan och arrestvakter vid söderort. (Separat tråd finns.)
- Utredningen utförd av åklagarmyndighet, RMV och SoS ihop. (Rättsläkarens roll allmänt?)
- JK's utredning. (Bustopher har du nåt' konkret ang. JK?)
- Är alla anmälningar om "felaktigt" åtal stängda? (Vad kan komma av JK?)
- Nya anmälningar mot BIVA ALB från föräldrar och VL hos SoS.
- Kommer inte RMV behöva utreda PRA's agerande ytterligare? (jmf utfall av 2)
Hur detta kan struktureras i trådar är mindre intressant för mig. FB har varit en mycket god källa till upplysningar i detta fall hittills.
Poängen med detta inlägg, liksom med en del av dina tidigare inlägg, verkar vara att ge intryck av att det är självklart att det är fråga om någon slags rättsskandal när det gäller hur den åtalade läkaren behandlats och att du är någon slags utomstående, rättrådig människa som uppmärksammat detta.
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
[- - -]
Det är som sagt bara gå till närmaste livsmedelsbutik/bensinmack/hiss för att titta om du hittar en kontrolllapp på årlig kalibrering/kontroll. Därvav kan man då själv konstatera att en lösgodssäljare har bättre ordning på sina instrument än den myndighet så ska vara den yttersta garanten för ett säkert rättsmedicinskt utlåtande.
[- - -]
Jag vet alltså inte vilken betydelse det skulle ha haft om RMV skulle ha kalibrerat sina mätinstrument litet oftare. I vilket fall som helst kom man dock fram till ungefär samma mätvärde som finska RMV när det gällde tiopentalet, alltså ca 2000 mikrogram/gram.
Mitt intryck är också att man i detta rättsfall lyckats uppbåda klart fler experter på försvarssidan än vad som normalt är fallet och att man varit mer benägen att vilja ifrågasätta RMV:s förfaranden och rutiner än i vanliga fall. Det krävs tydligen att den åtalade skall vara läkare för att man skall kunna pröva tanken att RMV kan ha fel. Och det har man nog verkligen gjort med besked i detta fall. Speciellt med tanke på den lilla fräckis man gjorde när det gällde tolkningen av finska RMV:s bekräftelse av svenska RMV:s mätvärde (se min kommentar till detta ovan). Har har man definitivt gått längre än att tillåta sig att ifrågasätta RMV:s resultat. Här är det i stället varit fråga om att man skarvat rätt fräckt även om det kanske är svårt att upptäcka detta vid ett första påseende.
Tidigare i tråden verkar nästan ingen blivit ha blivit upprörd över mina påpekanden om hur rättssystemet hittills sett mellan fingrarna med hur läkare och annan vårdpersonal skarvat i livets slutskede i strid med patienters och anhörigas önskan för att spara pengar resp slippa sköta äckliga och jobbiga patienter. Antagligen spökar här det faktum att många själva, i alla fall när det är friska, intalar sig att de inte vill ligga ”med en massa slangar” mot slutet av livet utan helst vill dö snarast möjligt. Denna måttstock anser man vidare passa alla andra människor.
Jag tror dock att det finns andra problem med att generellt se mellan fingrarna med fuffens som läkare och annan vårdpersonal ibland kan göra sig skyldig till. Ett exempel är att en del läkare utför lätta men onödiga operationer för att fylla sin kvot och för att slippa andra, svårare operationer. Ett vanligt exempel på detta är när man plockar bort polyper bak i näsan och halsmandlar på unga patienter helt i onödan. Sannolikt är detta också dåligt för patienten eftersom detta naggar immunsystemets kapacitet i kanten. Men läkaren fyller sin kvot när det gäller arbetstimmar och operationer. Kanske upprör detta litet mer än när man tar kål på gamlingar och hjärnskadade bebisar?