Citat:
Ursprungligen postat av Jus-sanguinis
Nu skrev jag i och för sig att man fick mat, inte att vårdavdelningar är ett hotell som kokar ihop något när än patienter kommer dit. Sjuksköterskor och undersköterskor har andra uppgifter än att laga mat - och dessa uppgifter utförs inte samtidigt. Däremot finns det näringsdrycker, mackor och annat som de flesta överlever några timmar på. Övriga patienter får stöddropp.
Mja, men ibland händer det att personalen inte tänker på att patienten inte ätit något och inte kommer med näringsdrycker, mackor och dylikt. Det brukar vara en klar fördel att ha anhöriga som kan säga till om sådant. Det händer ibland att personalen inte gör mer än vad som absolut behöver göras enligt vad de tidigare fått skriftliga eller muntliga instruktioner om att göra.
Dropp brukar man vara rätt restriktiv med att ge. I alla fall mer restriktiv än i amerikanska filmer och TV-serier. När en patient opererats kan patienten vara kopplad till näringsdropp ibland när vederbörande rullas in på avdelningen. Detta brukar man dock vilja koppla bort så snart som möjligt och ersätta med vanlig mat så att patientens tarmfunktion inte avstannar. Men detta är väl en annan sak än vad jag diskuterade ovan.
Noterar förresten att en släkting ville att babyn i det i denna tråd aktuella fallet skulle få mat via en sond kort innan dödsfallet skedde.
Citat:
Flera läkare har vittnat om att de skrivit "induktionsanestesi" eller motsvarande, och ansåg att detta räckte. Nu har Karolinska Sjukhuset ett annat system och en läkare måste skriftligt förskriva läkemedel och en sjuksköterska måste skritligt bekräfta att dessa givits.
Begreppet ”induktionsanestesi” har jag inte sett tidigare i tråden. Har inte tidigare hört i tråden att man inte skulle behöva ange vilket läkemedel som getts. Med tanke på de risker som annars generellt torde föreligga för överdosering och att läkemedel som är olämpliga att kombinera kombineras så antar jag att reglerna föreskriver att man skall ange vilket läkemedel som getts.
Har också tidigare i tråden hört försvaret att babyn fick tiopental i korridorerna och att man då inte hade tid att skriva upp att babyn fick detta. Man brukar dock vid sådana tillfällen skriva upp vad som getts på handen och senare föra in denna info i journalerna.
Så jag tycker mest att förklaringarna till varför tiopentalinjektionerna koms på först senare och inte förts in i journalerna mest liknar bortförklaringar.
Citat:
Om man inte kan detektera <10ug/g i ett prov som ät utspätt 10 gånger betyder det att man inte kan detektera <100ug/g i det faktiskta provet, så har inte de redovisat sina prover utan de har jämfört ett prov som var 22ug/g med att det finska labbet svarade att motsvarande värde var <10ug/g. Då de klarade att mäta upp samma tiopentalkoncentrationer (som de redan kände till) ter det sig ju rimligt att de förstod hur de räknade med utspädning.[/list]
Det där var ju en rätt förvirrad redogörelse från din sida.
Det du eventuellt vill säga verkar vara följande:
1. Om redovisningränsen (du använder ordet detektionsgräns) för fenobarbital hos det finska labbet är mindre än 10ug/g så innebär detta per definition på något sätt att när man skall räkna baklänges tillbaka till det ospädda provet så innebär detta automatiskt noll fenobarbital i det ospädda provet.
Mitt svar på detta är för det första att 10ug/g inte var någon ”detektionsgräns” utan en redovisningsgräns eller ”utskriftsgräns” som man uttryckte det. Mätningen gav positivt utslag för fenobarbital (d v s man konstaterade att det fanns fenobarbital). Men man fick inte någon redovisning av hur mycket, bara att halten var under 10ug/g.
2. Eftersom de klarade att mäta upp tiopentalkoncentrationen i det 10 ggr spädda provet och sedan kunde räkna baklänges tillbaka till ett ospätt prov för detta ämne så borde de ha kunnat göra detta även för fenobarbital.
Mitt svar är att uppenbarligen var det bästa de kunde åstadkomma för det 10 ggr spädda provet att få fram en tiopentalhalt i siffror men att det inte gick att få fram någon mer precis information än max 10ug/g fenobarbital. Visst hade det varit bra om de lyckats få fram ett siffervärde även för fenobarbitalet i det 10 ggr spädda provet. Men den information man fick fram räcker i alla fall till att konstatera att man med ett MAXIMALT spädningsfel ändå hamnar på minst 3 ggr laglig dos. Detta faktum struntar dock tingsrätten i att diskutera. I stället låtsas man på något sätt som om finnarnas fenobarbital-värde för ett ospätt prov skulle vara under 10ug/g när denna gräns i själva verket avser det spädda provet.
Citat:
Tiopental, på den tiden det var ett registrerat läkemedel, gavs tills man uppnådde den effekt man eftersträvade.
Jo, jag förstår det.
Citat:
Ändå tycker de rättsliga råden att morfindosen är rimlig, eller till och med låg, med tanke på den situation Linnea befann sig i.
Du menar alltså att Socialstyrelsens rättsliga råd sagt detta?
Detta stämmer i alla fall inte med upplysningar Bergakungen tidigare gett i tråden om vad Socialstyrelsen sagt:
https://www.flashback.org/sp25348329
Har inte sett att någon sagt emot Bergakungen i denna fråga i denna tråd.
Citat:
Nu är ju problemet att morfinöverdosen inte dödade henne.
Och ändå sade rättens oberoende expert Mörland att det var svårt att avgöra om babyn dog av morfinet eller tiopentalet (vilket innebar att man justerade åtalet med att införa den alternativa brottsrubriceringen försök till dråp).