Citat:
Ursprungligen postat av swerog
till PCurie
Spädbarn går inte att jämföra med vuxna. Man måste visst mångdubbla doserna! Man doserar tills kramperna upphör. Man vet då inte om man har lyckats eller om patienten dog. Har patienten död vet man inte om det beror på medicinen eller på kramperna.
Har du sett en släkting ha svåra kramper? Jag har det. Jag har själv som anhörig gett mitt barn medicin tills kramperna upphörde.
Blodet som man spädde med vet man inte om det var kliniskt rent eller om det var kontaminerat.
Tja, alltså det man säger att babyn skall ha fått är 20 mikrogram morfin per timme och kg bebis. Morfininfusionen skall ha pågått under drygt 5 timmar. Dosen verkar vara inom ramen för vad man brukar ge bebisar som håller på att avlida, kanske dock litet i underkant enligt docent Krister Nilssons yttrande till Socialstyrelsen.
Eftersom babyn skall ha vägt ca 3,5 kg ger detta 20 * 5 tim * 3,5 kg = 350 mikrogram. Signaturen Bustopher (Ingvar Ericson) anger siffran 370 mikrogram eftersom morfinet stod på
drygt 5 timmar.
Samtidigt var uppmätt halt i blodet 5700 mikrogram/kg, vilket med 2,5 dl blod i babyn (som väger ungefär 0,25 kg) ger 5700 * 0,25 = 1425 mikrogram.
1425 mikrogram är nästan 4 ggr så mycket som 370 mikrogram. 1425/370 ≈ 3,85.
Storleksförhållandet ovan, d v s att babyn måste ha fått i sig åtminstone 3,85 ggr så mycket morfin som de sammanlagda infusionerna tar inte hänsyn till vare sig nedbrytning eller utsöndring av morfinet. Bustopher anger själv en halveringstid för morfinet om 6,8 timmar. Bustopher anför som jämförelse ett fall där den halt som uppmätts i blodet i det här fallet skulle motsvara en totalt tillförd dos om 10 mg, d v s 10 000 mikrogram, alltså 10 000/1425 ≈ 7,02 ggr så stor dos som den teoretiska minimidosen 1425 mikrogram. Totalt skulle alltså dosen med det här exemplet som förlaga ha gett en dos som var 10 000/370 ≈ 27 ggr så stor som den angivna dosen.
Så någonstans mellan 3,85 och 27 ggr angiven dos bör alltså babyn ha fått.
Noteras kan att Bustophers infallsvinkel på problemet snarast är att eftersom mätvärdet för morfinet eventuellt indikerar en överdos som är så pass stor som 27 ggr angiven dos så bör man sätta frågetecken framför om mätvärdet verkligen är riktigt. Bustopher har i många inlägg använt sig av en liknande infallsvinkel när det gäller tiopentalöverdosen: Eftersom mätvärdet är så pass högt bör man utgå ifrån att något är fel. Själv tycker jag att det skulle vara konstigt att svenska och finska RMV mätt fel BÅDE när det gäller tiopentalöverdosen och morfinöverdosen. Jag tycker inte att detta verkar speciellt sannolikt.
Vi kan också som sagt notera att man valde att inte åtala för morfinet, sannolikt p g a att det var svårare att knyta någon speciell person till morfinöverdosen och p g a att RMV:s P R-A öppnade för litet rabatt genom att säga ”det kan behövas rätt mycket mot slutet”. Min gissning är att P R-A visste att det brukar skarvas litet på sluttampen i sjukvården genom att ge morfinöverdoser. Signaturen Pentyl, som jobbat i sjukvården, har som sagt också antytt att h*n sett dylika saker under sin tid i vården. Har också tidigare i tråden sett försvar i tråden för dylikt av en läkare som påstått sig ha gett en överdos morfin till en panikslagen lungcancerpatient som råkat ut för en blödning i lungan och legat och hostat blod i sängen. Min egen observation är dock som sagt att man utsträckt denna morfinöverdos-praxis långt utöver fall typ lungcancerpatienten ovan. Detta är också ett skäl till att jag fortsätter svara i den här tråden och inte ger mig. Dessutom har jag påpekat att man också använder sig av riktiga fulingar som att journalföra blodförtunnande utan att ge det, vilket garanterat blir plågsamt. Detta var också vad som hände min anhörige som var en dyr långliggare (och som var jobbig och äcklig att sköta) som man ville kapa vårdtiden för med några månader.
När det gäller frågan om slaktblodet var kontaminerat eller inte så verkar tingsrätten inte ha använt sig av det argumentet för att fria den åtalade läkaren. Sannolikt beror detta på att spädning med slaktblod är en vanlig standardmetod och att man inte använt någon annan typ av blod i detta fall än vad man normalt brukar göra. Så skulle man ha underkänt spädningen med slaktblod så skulle en prejudicerande dom i högre instans sannolikt ha inneburit att ”riktiga” bovar och banditer som inte är läkare skulle ha fått ett rättsfall som de kunnat ta hjälp av för att också slingra sig fria.
Frågan om kontaminering av slaktblodet med tiopental har också diskuterats tidigare i tråden. Då framkom det tydligen att tiopental bara användes vid slakt av hästar men att detta var ovanligt och att hästblod var ännu ovanligare. Och en gnutta hästblod i det slaktblod RMV fick skulle antagligen inte ha gjort någon större skillnad. Dessutom testade tydligen RMV det slaktblod man fick in. Ett försvarsvittne verkade dock hävda att dessa tester inte var tillräckligt noggranna. I vilket fall som helst verkade dock inte tingsrätten använda sig av detta argument för att fria, sannolikt av det skäl jag angivit ovan.
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Med okalibrerat blod menas att det blod man blandade med inte var analyserat ordetligt och därmed vet man inte vad det tillförde blandningen.
Det är inte försvaret som anser att metoden itne är tillräckligt väldokumenterad. RMV kunde inte visa upp någon dokumentation alls. Därmed är den inte dokumenterad överhuvudtaget.
Man var ev godkända för detektion om man hadde gjort det enligt en godkänd metod, på ett kalibrerat instrument och med verderbörlig protokollföring. Man gjorde ingendera.
Och sen visar du återigen att du inte har fattat att finska RMV inte har analyserat något blod. Därmed har de fortfarande inte kommit fram till någonting alls när det gäller flickans blod.
Du har även fel när du hävdar att man har påvisat en jättetop. Man har påvisat något som kan vara en eller flera toppar på ett instrument som inte var kalibrerat och därmed inte heller kan garanteras.
Sen har du lika fel som vanligt. Jag har aldrig någonsin varit anställd inom vården. jag har inga anhöriga anställda där heller (dock bekanta).
Jag har dock tillräcklig naturvetenskaplig utbildning för att kunna slå håll på dina påhittade argument rätt enkelt.
Du har fortfarande itne redovisat vad en överdos av morfin är.
Alltså, rättens oberoende expert Mörland konstaterade att babyn avlidit av tiopentalöverdosen men att babyn också teoretiskt kan ha avlidit av morfinöverdosen. I övrigt, om det är fråga om en överdos eller inte hänvisar jag till mitt svar till swerog ovan. Jag konstaterar också att ingen påstått att babyn blivit så pass tillvand under några timmars sammanlagd användning av morfin att någon dosjustering kan ha krävts. Speciellt inte om det skulle ha varit fråga om en dosjustering av storleksordningen 3,85 till 27 gånger.
Däremot är det riktigt att ett försvarsvittne klagat på brister i dokumentationen. Jag vet inte vad du menar med att ingen dokumentation fanns alls. Det verkar dock i alla fall ha funnits så pass mycket dokumentation att försvaret kunnat kritisera enskildheter i RMV:s förfarande. Nåväl, trots dessa eventuella kvalitetsbrister kom svenska RMV fram till ungefär samma tiopentalhalt som finska RMV, d v s cirka 2000 mikrogram/gram, vilket sannolikt motsvarar litet mer per kg än vad amerikanska dödsdömda fångar fick som mest (det här har diskuterats fram och tillbaka även de senaste veckorna i tråden).
När det gäller den jättetopp svenska RMV detekterade på det ospädda blodet så ansåg alltså ett av försvarets vittnen att man av någon slags principiella skäl inte kunde dra någon slutsats överhuvudtaget om resultatet utanför kalibrerat mätområde. Jag antar att man t ex inte får göra detta i vetenskapliga uppsatser, i alla fall inte om inte tidigare forskning kunnat visa att man i alla fall får vissa minimivärden på toppar som kapats. Men för den som på allvar lutar åt att det kan vara fråga om spädningsfel när det gäller det spädda blodet kan det ju ändå ligga en poäng i att reflektera över det faktum att även det ospädda materialet indikerade en jättetopp av något slag. Sannolikheten för att det vara fråga om ett spädningsfel eller inte hos finska RMV (som bekräftade svenska RMV:s värden) har jag diskuterat en hel del de senaste dagarna. Jag vill i detta sammanhang återupprepa att om om man nu trots allt tror att det skulle kunna vara fråga om något slags spädningsfel så var det maximala, teoretiska spädningsfelet ca 5 ggr. Jag noterar också som sagt att tingsrätten valde att inte låtsas om detta faktum och inte heller låtsades om att det förväntade mätvärdet för fenobarbitalet (med vilket ett eventuellt spädningsfel kunde fastställas) med den påstådda spädningen låg under utskriftsgränsen 10 mikrogram/gram. Tingsrätten låtsades att detta inte var väntat och skrev dessutom att detta mätutslag pekar ”åt ett annat håll” än att mätvärdet skulle kunna vara riktigt. Detta är en fräckhet fullt i klass med när man friade en rattfyllerist med hänvisning till att Alfons Åbergs låtskompis Mållgan kan ha kört bilen eller i klass med när HD gav en kusin arvsrätt utan att testamente fanns trots att t o m lagtexten säger att kusiner inte har arvsrätt utan testamente.