Citat:
Du pratar i i nattmössan fullständigt. Orkar inte ta upp allt p.g.. den sena timmen, men
Åtalet gällde inte morfin utan thiopental!
Att det är höga halter av flera olika ämnen kan snarast styra att provet inte är representativt eller att det förekommit en labartefakt av något slag. När man får sådana märkliga utslag kontrollerar man i regel med ett nytt prov - så har inte gjorts i detta fall.
Det finns inte någon " som med alla medel försöker få till en friande dom" eller "(tycker) det är rätt att avliva hjärnskade bebisar och diverse andra patienter" i denna tråd. Tror knappast denna åsikt finns representerad i Svensk läkarkår heller.
Varförfortsätter du att sprida dessa vanföreställnignar?
Ursprungligen postat av Clodius
Citat:
Nu hittade man alltså halter som indikerade olagligheter för två läkemedel, tiopental och morfin. Man kunde dock inte använda argumentet "vad är sannolikheten att det blev felmätning e dyl för BÅDE tiopental och morfin" i rätten eftersom man gav litet rabatt och bara åtalade för morfin.
Skall jag tolka dig som att du tycker att RMV:s metoder är så dåliga att man kan hitta i stort sett vilka halter som helst av vilka ämnen som helst? Borde inte detta i så fall innebära att RMV:s (och finska RMV:s) mätmetoder avseende olika ämnen är värdelösa oavsett om man hittar lik i skogen eller om det är fråga om sjukhuslik som legat på bårhus (som babyn i det här fallet)? Och vad säger du om att även försvarets Olof Beck medger att man faktiskt lyckats detektera tiopental?
Eller är det så att du egentligen inte hade något svar på min fråga om sannolikheten för att man mätt fel beträffande BÅDE tiopental och morfin?
Mitt intryck är att varken du eller de andra som svarat på mitt inlägg ovan hade något svar på den frågan. Eller rättare sagt, ni vet svaret men tycker ändå att man med alla medel bör försöka få en friande dom och blanda bort korten så att folk tror att läkaren är oskyldig eftersom det är rätt att avliva hjärnskadade bebisar och diverse andra patienter.
Ursprungligen postat av PCuri
Nu hittade man alltså halter som indikerade olagligheter för två läkemedel, tiopental och morfin. Man kunde dock inte använda argumentet "vad är sannolikheten att det blev felmätning e dyl för BÅDE tiopental och morfin" i rätten eftersom man gav litet rabatt och bara åtalade för morfin.
Skall jag tolka dig som att du tycker att RMV:s metoder är så dåliga att man kan hitta i stort sett vilka halter som helst av vilka ämnen som helst? Borde inte detta i så fall innebära att RMV:s (och finska RMV:s) mätmetoder avseende olika ämnen är värdelösa oavsett om man hittar lik i skogen eller om det är fråga om sjukhuslik som legat på bårhus (som babyn i det här fallet)? Och vad säger du om att även försvarets Olof Beck medger att man faktiskt lyckats detektera tiopental?
Eller är det så att du egentligen inte hade något svar på min fråga om sannolikheten för att man mätt fel beträffande BÅDE tiopental och morfin?
Mitt intryck är att varken du eller de andra som svarat på mitt inlägg ovan hade något svar på den frågan. Eller rättare sagt, ni vet svaret men tycker ändå att man med alla medel bör försöka få en friande dom och blanda bort korten så att folk tror att läkaren är oskyldig eftersom det är rätt att avliva hjärnskadade bebisar och diverse andra patienter.
Du pratar i i nattmössan fullständigt. Orkar inte ta upp allt p.g.. den sena timmen, men
Åtalet gällde inte morfin utan thiopental!
Att det är höga halter av flera olika ämnen kan snarast styra att provet inte är representativt eller att det förekommit en labartefakt av något slag. När man får sådana märkliga utslag kontrollerar man i regel med ett nytt prov - så har inte gjorts i detta fall.
Det finns inte någon " som med alla medel försöker få till en friande dom" eller "(tycker) det är rätt att avliva hjärnskade bebisar och diverse andra patienter" i denna tråd. Tror knappast denna åsikt finns representerad i Svensk läkarkår heller.
Varförfortsätter du att sprida dessa vanföreställnignar?
Jag konstaterar att varken du eller dina åsiktsfränder vill svara på frågan om vad sannolikheten är för att Svenska RMV (med hjälp av finska RMV) skulle ha kommit fram till helt felaktiga halter för BÅDE tiopental och morfin.
Och jag förstår som sagt varför. För den sannolikheten torde nämligen vara väldigt låg.
Ur medial synpunkt var det för läkaren väldigt tur att P R-A på RMV var så pass på rabatthumör att det inte blev något åtal för tiopentalet också. Annars borde man ha kunnat åtala för morfinet också eftersom tillvänjningen, med tanke på tidigare halter, inte verkar ha varit i närheten av vad mätvärdena vittnade om (detta utgör väl svar till en annan debattör också). Det hade som sagt troligen varit bra mycket knepigare att få allmänheten att svälja att man på något sätt mätt alldeles uppåt väggarna fel för BÅDE tiopental och morfin. OK, ett ämne köper man kanske. Men två?! Mjaouäh, det hade nog blivit knepigt för folk att svälja.
När det gäller exempel på att personer i den här tråden tycker att det är OK att avliva sådana här hjärnskadade bebisar så tänker jag väl inlägg typ det här som BaalZeBub postade 2009-03-11 kl 05.36:
”Personligen kan jag inte förstå hur man gör en sådan liten varelse, och dess föräldrar, en sådan grymhet och otjänst som att försöka hålla den vid liv, även om det är möjligt.”
https://www.flashback.org/sp15550085
Hålla “den” vid liv, alltså.
Sedan har vi Hamilkars och datjas (båda läkare) raljerande över katolikers resp ”pånyttfödda kristnas” syn på att hålla liv i svårt sjuka patienter. Tycker detta påminner om BaalZeBubs attityd. Jag har länkat flera gånger till de här inläggen. Hittar ni dem inte genom att söka på ”pånyttfödda kristna” så kan jag posta länkarna igen.
Det verkar heller inte bara vara postare i denna tråd som gett uttryck för likartade tankar. Jag tänker här på liknelsen med ett överlevande foster från en sen abort som en läkare vid Astrid Lindgrens Barnsjukhus gjorde:
letsdoit, 2011-07-23, kl 22.23
https://www.flashback.org/sp31830912