2012-02-03, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius

Citat:
Ursprungligen postat av PCuri

Nu hittade man alltså halter som indikerade olagligheter för två läkemedel, tiopental och morfin. Man kunde dock inte använda argumentet "vad är sannolikheten att det blev felmätning e dyl för BÅDE tiopental och morfin" i rätten eftersom man gav litet rabatt och bara åtalade för morfin.

Skall jag tolka dig som att du tycker att RMV:s metoder är så dåliga att man kan hitta i stort sett vilka halter som helst av vilka ämnen som helst? Borde inte detta i så fall innebära att RMV:s (och finska RMV:s) mätmetoder avseende olika ämnen är värdelösa oavsett om man hittar lik i skogen eller om det är fråga om sjukhuslik som legat på bårhus (som babyn i det här fallet)? Och vad säger du om att även försvarets Olof Beck medger att man faktiskt lyckats detektera tiopental?

Eller är det så att du egentligen inte hade något svar på min fråga om sannolikheten för att man mätt fel beträffande BÅDE tiopental och morfin?

Mitt intryck är att varken du eller de andra som svarat på mitt inlägg ovan hade något svar på den frågan. Eller rättare sagt, ni vet svaret men tycker ändå att man med alla medel bör försöka få en friande dom och blanda bort korten så att folk tror att läkaren är oskyldig eftersom det är rätt att avliva hjärnskadade bebisar och diverse andra patienter.

Du pratar i i nattmössan fullständigt. Orkar inte ta upp allt p.g.. den sena timmen, men

Åtalet gällde inte morfin utan thiopental!
Att det är höga halter av flera olika ämnen kan snarast styra att provet inte är representativt eller att det förekommit en labartefakt av något slag. När man får sådana märkliga utslag kontrollerar man i regel med ett nytt prov - så har inte gjorts i detta fall.
Det finns inte någon " som med alla medel försöker få till en friande dom" eller "(tycker) det är rätt att avliva hjärnskade bebisar och diverse andra patienter" i denna tråd. Tror knappast denna åsikt finns representerad i Svensk läkarkår heller.
Varförfortsätter du att sprida dessa vanföreställnignar?

Jag konstaterar att varken du eller dina åsiktsfränder vill svara på frågan om vad sannolikheten är för att Svenska RMV (med hjälp av finska RMV) skulle ha kommit fram till helt felaktiga halter för BÅDE tiopental och morfin.

Och jag förstår som sagt varför. För den sannolikheten torde nämligen vara väldigt låg.

Ur medial synpunkt var det för läkaren väldigt tur att P R-A på RMV var så pass på rabatthumör att det inte blev något åtal för tiopentalet också. Annars borde man ha kunnat åtala för morfinet också eftersom tillvänjningen, med tanke på tidigare halter, inte verkar ha varit i närheten av vad mätvärdena vittnade om (detta utgör väl svar till en annan debattör också). Det hade som sagt troligen varit bra mycket knepigare att få allmänheten att svälja att man på något sätt mätt alldeles uppåt väggarna fel för BÅDE tiopental och morfin. OK, ett ämne köper man kanske. Men två?! Mjaouäh, det hade nog blivit knepigt för folk att svälja.

När det gäller exempel på att personer i den här tråden tycker att det är OK att avliva sådana här hjärnskadade bebisar så tänker jag väl inlägg typ det här som BaalZeBub postade 2009-03-11 kl 05.36:

”Personligen kan jag inte förstå hur man gör en sådan liten varelse, och dess föräldrar, en sådan grymhet och otjänst som att försöka hålla den vid liv, även om det är möjligt.”

https://www.flashback.org/sp15550085

Hålla “den” vid liv, alltså.

Sedan har vi Hamilkars och datjas (båda läkare) raljerande över katolikers resp ”pånyttfödda kristnas” syn på att hålla liv i svårt sjuka patienter. Tycker detta påminner om BaalZeBubs attityd. Jag har länkat flera gånger till de här inläggen. Hittar ni dem inte genom att söka på ”pånyttfödda kristna” så kan jag posta länkarna igen.

Det verkar heller inte bara vara postare i denna tråd som gett uttryck för likartade tankar. Jag tänker här på liknelsen med ett överlevande foster från en sen abort som en läkare vid Astrid Lindgrens Barnsjukhus gjorde:

letsdoit, 2011-07-23, kl 22.23
https://www.flashback.org/sp31830912
Citera
2012-02-04, 10:13
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Jag konstaterar att varken du eller dina åsiktsfränder vill svara på frågan om vad sannolikheten är för att Svenska RMV (med hjälp av finska RMV) skulle ha kommit fram till helt felaktiga halter för BÅDE tiopental och morfin.

Och jag förstår som sagt varför. För den sannolikheten torde nämligen vara väldigt låg.

Ur medial synpunkt var det för läkaren väldigt tur att P R-A på RMV var så pass på rabatthumör att det inte blev något åtal för tiopentalet också. Annars borde man ha kunnat åtala för morfinet också eftersom tillvänjningen, med tanke på tidigare halter, inte verkar ha varit i närheten av vad mätvärdena vittnade om (detta utgör väl svar till en annan debattör också). Det hade som sagt troligen varit bra mycket knepigare att få allmänheten att svälja att man på något sätt mätt alldeles uppåt väggarna fel för BÅDE tiopental och morfin. OK, ett ämne köper man kanske. Men två?! Mjaouäh, det hade nog blivit knepigt för folk att svälja.

När det gäller exempel på att personer i den här tråden tycker att det är OK att avliva sådana här hjärnskadade bebisar så tänker jag väl inlägg typ det här som BaalZeBub postade 2009-03-11 kl 05.36:

”Personligen kan jag inte förstå hur man gör en sådan liten varelse, och dess föräldrar, en sådan grymhet och otjänst som att försöka hålla den vid liv, även om det är möjligt.”

Sedan har vi Hamilkars och datjas (båda läkare) raljerande över katolikers resp ”pånyttfödda kristnas” syn på att hålla liv i svårt sjuka patienter. Tycker detta påminner om BaalZeBubs attityd. Jag har länkat flera gånger till de här inläggen. Hittar ni dem inte genom att söka på ”pånyttfödda kristna” så kan jag posta länkarna igen.

Det verkar heller inte bara vara postare i denna tråd som gett uttryck för likartade tankar. Jag tänker här på liknelsen med ett överlevande foster från en sen abort som en läkare vid Astrid Lindgrens Barnsjukhus gjorde:

Råder dig att läsa mitt inlägg igen - du vekrar inte ha förstått ett enda ord i det. Lider du av någonslags dyslexi?

I sak.

Åtalet gäller thiopental inte morfin som du verkar tro.

Om det skulle vara så att det finns höga halter av flera läkemedel i provet, så är det troligt att provet inte är representativt av skäl som gåtts igenom femtielva gånger i tråden. För att bekräfta värden måste flera prover tas och det har inte gjorts.

Att avbryta livsuppehållande behandling är inte samma sak som direkt aktiv dödshjälp - som jag antar är set du menar med dina drastiska formuleringar om att ha ihäl spädbarn. Inte heller är det samma sak som att smärtlindra med höga halter morfin, även om det skulle påskynda döden. Men det är inte det det här rättsfallet handlar om.

Anledningen till att jag svarar dig är inte att jag tror du skall ta till dig - eller kanske ens förstå - vad jag skriver. Utan att anlägga en motenld mot försöken att sprida myter om det här målet. Att det skulle vara en parallel till frikännandet av Alm, och forssätta att förfölja en läkare som av allt att dömma inte avvikit från god vårdsed.skandalerna i detta fall är att det ens gick till åtal, de stora bristerna som avslöjades vid laboratoriet, och inte minst den skrämmande blinda auktoritetstro som visats hos en del av juristgänget i denna tråd (Evangelium enligt Mörnland o.s.v.). Lär er tänka själva och kritiskt utvärdera!
Citera
2012-02-04, 11:50
Medlem
Citat:

Jag väntar fortfarande på besked om vad en illegal dos morfin är.
Det är nu fjärde gången du väljer att inte svara.
Gör du det inte nu heller med konkret gränsvärde tar jag det som att du avsikligen inte svarar därför att du inte kan stå upp för dina påhitt.

Och du har tydligen fortfarande inte fattat att finska RMV inte har analyserat blod från flicka
Citera
2012-02-04, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ta du och lugna ner dig litet.

Nu är rättvisan (och människan) inte så generös och fri från fördomar som du kanske tror. Det är mycket intressant ur flera perspektiv att få veta om misstankarna fortfarande smetar fast på läkaren, dvs betraktas hon som oskyldig av sina chefer och kollegor i och med den allmänt bejublade domen, eller betraktas rättegången som "ingen rök utan eld" och hon försiktigtvis hålls undan från något arbete av betydelse ?

Men vad menar du? Du behöver alltså veta om barnläkaren jobbar med motiveringen ”betraktas rättegången som "ingen rök utan eld" och hon försiktigtvis hålls undan från något arbete av betydelse”. Varför?
Du är verkligen otroligt elak och konspiratorisk men vill framstå som juridiskt skolad. Nu har du äntligen visat ditt rätta jag. När tingsrätten ogillat åtalet och åklagaren inte överklagat – vad återstår?
Jo, Sveriges rättsväsende har uttalat sig för de flesta av oss och gjort det med en mycket ordentlig, sanningssökande motivation. Acceptera! Men du fortsätter med dina bisarra tankar och använder dig av möjligheten att uttrycka det i skrift här på Flashback. Tråkigt att du inte har ett större intellekt eller något annat vettigt att göra.
Senast redigerad av Ornulf 2012-02-04 kl. 12:08.
Citera
2012-02-04, 14:02
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ornulf
Och……????
Varför är det så intressant om hon jobbar med patienter?
Det har sin betydelse i skadeståndsfrågan. Om hon fortfarande efter det fullständiga frikännandet inte jobbar med patienter kan det med visst fog hävdas att den lidna skadan är större än om hon gör det.

Citat:
Hon är vad jag läste i domen oskyldig, det vill säga åtalet ogillades och överklagades inte. Därmed är hon är fri som fågeln, precis som du och jag. Du verkar ha ett inneboende hat mot henne, varför annars gräva i hennes privatliv. Hon har rätt att vara lika privat som du; du som gömmer dig bakom "Bergakungen". Hon är oskyldig! Så låt barnläkaren vara ifred.
Den som ska granskas in på bara kroppen är P R-A. Det var en fars att se och höra henne på rättegången. Och HON jobbar fortfarande kan jag informera dig om. Träffade en kollega till henne nyligen som skämdes å hennes vägnar."Hon smutskastar oss alla rättsläkare och hennes handlande i detta fall har inte mycket stöd i kåren”
Här finns lite att gräva bland de kurbitsmålade stolarna i garaget.
Som framgått av mina tidigare inlägg anser jag att domens upplägg gjorde att PRÅ kom oförtjänt lindrigt, och att en rejäl genomgång av i vilken utsträckning hennes handlingssätt har varit förenligt med vetenskap och beprövad erfarenhet är av nöden. Men hur åstadkommer man en sådan granskning den officiella vägen, så det verkligen biter? Hur åstadkommer man att något mer händer än att vissa kolleger undviker att sätta sig vid PRÅ:s bord på lunchen? Vi har ju diskuterat i tråden tidigare om det går att anmäla en undermålig rättsläkarinsats till Socialstyrelsen utan att komma till något slutgiltigt svar.
Senast redigerad av Hamilkar 2012-02-04 kl. 14:05.
Citera
2012-02-04, 15:43
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ornulf
Men vad menar du? Du behöver alltså veta om barnläkaren jobbar med motiveringen ”betraktas rättegången som "ingen rök utan eld" och hon försiktigtvis hålls undan från något arbete av betydelse”. Varför?
Du är verkligen otroligt elak och konspiratorisk men vill framstå som juridiskt skolad. Nu har du äntligen visat ditt rätta jag. När tingsrätten ogillat åtalet och åklagaren inte överklagat – vad återstår?
Jo, Sveriges rättsväsende har uttalat sig för de flesta av oss och gjort det med en mycket ordentlig, sanningssökande motivation. Acceptera! Men du fortsätter med dina bisarra tankar och använder dig av möjligheten att uttrycka det i skrift här på Flashback. Tråkigt att du inte har ett större intellekt eller något annat vettigt att göra.

Jaha du.

Du missar kanske att jag frågar om ifall VL:s arbetsgivare har accepterat samma sak som du, fullt ut, det vill säga att VL nu friats och allt är som det skall vara?

Det har redan rapporterats att påtänkta arbetskamrater till VL tidigare ställt ultimatum, "vi vill inte ha henne här, blir det så slutar vi" och en placering på annan avdelning har omintetgjorts. Likadant uttalades tveksamhet om lämpligheten att fortsätta i befattningen av hennes arbetsledning, även efter frikännandet. (Detta skedde i samband med frikännandet, därför är jag nyfiken på hur de agerat).

Du kan vara hur skenhelig du vill, jag är realist. Rättssystemet kan jaga upp fel villebråd emellanåt, VL är inte den första, enda eller sista som frikänts. Men det är fortfarande intressant hur hon behandlas av sina kollegor och arbetsledning.
Senast redigerad av Bergakungen 2012-02-04 kl. 16:37. Anledning: Syftningsfel
Citera
2012-02-04, 19:34
Medlem
Citat:
Jaha du.

Du missar kanske att jag frågar om ifall VL:s arbetsgivare har accepterat samma sak som du, fullt ut, det vill säga att VL nu friats och allt är som det skall vara?

Det har redan rapporterats att påtänkta arbetskamrater till VL tidigare ställt ultimatum, "vi vill inte ha henne här, blir det så slutar vi" och en placering på annan avdelning har omintetgjorts. Likadant uttalades tveksamhet om lämpligheten att fortsätta i befattningen av hennes arbetsledning, även efter frikännandet. (Detta skedde i samband med frikännandet, därför är jag nyfiken på hur de agerat).

Du kan vara hur skenhelig du vill, jag är realist. Rättssystemet kan jaga upp fel villebråd emellanåt, VL är inte den första, enda eller sista som frikänts. Men det är fortfarande intressant hur hon behandlas av sina kollegor och arbetsledning.

Jag vill minnas att medarbetarnas vägran att arbeta med VL inte alls handlade om hennes ordinarie arbetsplats utan om någon helt annan klinik där hon hade tänkt sig att arbeta tillfälligt.
Citera
2012-02-04, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det har sin betydelse i skadeståndsfrågan. Om hon fortfarande efter det fullständiga frikännandet inte jobbar med patienter kan det med visst fog hävdas att den lidna skadan är större än om hon gör det.

Som framgått av mina tidigare inlägg anser jag att domens upplägg gjorde att PRÅ kom oförtjänt lindrigt, och att en rejäl genomgång av i vilken utsträckning hennes handlingssätt har varit förenligt med vetenskap och beprövad erfarenhet är av nöden. Men hur åstadkommer man en sådan granskning den officiella vägen, så det verkligen biter? Hur åstadkommer man att något mer händer än att vissa kolleger undviker att sätta sig vid PRÅ:s bord på lunchen? Vi har ju diskuterat i tråden tidigare om det går att anmäla en undermålig rättsläkarinsats till Socialstyrelsen utan att komma till något slutgiltigt svar.

I en annan tråd har bl.a. diskuterats om Socialstyrelsen borde ha synpunkter på den läkare som på en gynmottagning utfärdat gynekologiska rättsintyg som av rättsmedicinare bedömts som helt felaktiga. Svaret från Socialstyrelsen blev att ingen patient kommit till skada och att Socialstyrelsen därför inte avsåg att utreda fallet.

Så man kan helt enkelt säga att det inte verkar finnas någon myndighet som kommer att ta tag i denna typ av problem. Sannolikt är i detta fall GD för RMV den person som borde ta ansvar för felaktiga utlåtanden från den egna verksamhetens rättsläkare. Men denna GD verkar fortfarande anse att allt har gått rätt till.
Citera
2012-02-04, 20:52
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Jaha du.

Efter vad jag har hört bland mina (i ärlighetens namn ganska begränsade) kontakter i läkarkåren på KS så är upprördheten över åtalet och uppslutningen bakom "barnläkaren" MASSIV! Den där rädslan från kollegor på ett annat sjukhus, var nog mer en rädsla för mediadrevet, men nu verkar ju allmänna opinionen i regel tagit ställning för barnläkaren trotts Eloge och PCuris insatser (och i viss mpn dina!).
Citera
2012-02-04, 20:56
Medlem
Citat:
Jag skulle också varit nyfiken på om sådana reaktioner som du påstår förekommit efter frikännandet verkligen har det. De har i så fall gått mig helt förbi. Källa tack.
Om de framförts offentligt särskilt från arbetsgivarhåll har VL och Hurtig en hel del att bita i precis som Hamilkar är inne på.
Följ debatten i Läkartidningen så undviker du att trampa lika snett i dessa frågor som du gjorde i dina antaganden om vad åklagaren grundade sitt åtal på.
Citera
2012-02-04, 20:56
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SundaSofia
Så man kan helt enkelt säga att det inte verkar finnas någon myndighet som kommer att ta tag i denna typ av problem. Sannolikt är i detta fall GD för RMV den person som borde ta ansvar för felaktiga utlåtanden från den egna verksamhetens rättsläkare. Men denna GD verkar fortfarande anse att allt har gått rätt till.

Frågan om tillsyn över den rättsmwedicinska verksamheten var föremål för en statlig utredning 2006 (SOU 2006:103). Utredarna sammanfattade sig så här:

Det vi nu har sett i det aktuella fallet visar emellertid tydligt att den syn på frågan som utredningen redovisar knappast kan anses tillfredsställande. Här behövs en ändring! Det är bl.a. av det skälet som jag i december tillskrev såväl justitieministern som JK i frågan. Den som är intresserad av att ta del av det materialet finner det länkat i följande artikel på Newsmill:

http://www.newsmill.se/artikel/2011/12/27/dags-f-r-en-vergripande-granskning-av-hela-brottsutredningen

Det är i första hand justitieministern som måste ta tag i frågan och se till att det blir än ändring i förhållande till 2006 års utredningsresultat.
Citera
2012-02-04, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius

Citat:

Råder dig att läsa mitt inlägg igen - du vekrar inte ha förstått ett enda ord i det. Lider du av någonslags dyslexi?

I sak.

Åtalet gäller thiopental inte morfin som du verkar tro.

Om det skulle vara så att det finns höga halter av flera läkemedel i provet, så är det troligt att provet inte är representativt av skäl som gåtts igenom femtielva gånger i tråden. För att bekräfta värden måste flera prover tas och det har inte gjorts.

Att avbryta livsuppehållande behandling är inte samma sak som direkt aktiv dödshjälp - som jag antar är set du menar med dina drastiska formuleringar om att ha ihäl spädbarn. Inte heller är det samma sak som att smärtlindra med höga halter morfin, även om det skulle påskynda döden. Men det är inte det det här rättsfallet handlar om.

Anledningen till att jag svarar dig är inte att jag tror du skall ta till dig - eller kanske ens förstå - vad jag skriver. Utan att anlägga en motenld mot försöken att sprida myter om det här målet. Att det skulle vara en parallel till frikännandet av Alm, och forssätta att förfölja en läkare som av allt att dömma inte avvikit från god vårdsed.skandalerna i detta fall är att det ens gick till åtal, de stora bristerna som avslöjades vid laboratoriet, och inte minst den skrämmande blinda auktoritetstro som visats hos en del av juristgänget i denna tråd (Evangelium enligt Mörnland o.s.v.). Lär er tänka själva och kritiskt utvärdera!

Jag hade faktiskt i hastigheten skrivit ”tiopentalet” på ett ställe i mitt inlägg där det skulle ha stått ”morfinet”, ursäkta. Jag postar en rättad version nedan där jag kursiverat ordet ”morfinet” på det ställe där jag tidigare skrev ”tiopentalet”.

När det gäller din kommentar om avbrytande av livsuppehållande åtgärder så konstaterar jag att man beslutade sig för att bli mer "generös" med att tillåta sådant när nedskärningarna i vården började på 90-talet. Jag vet inte om man i det nu aktuella fallet kan ha påverkats av denna nya praxis genom att resonera i stil med följande: "Vad är det för skillnad mellan att ta kål på babyn genom att trycka på en knapp på respiratorn och trycka på en knapp på morfinpumpen? Babyn dör ju av båda typerna av knapptryckning.".

När det gäller de ”stora brister” som du påstår avslöjats hos RMV konstaterar jag att man verkar ha följt samma rutiner som man brukar. Spädning med slaktblod verkar vara en vanlig metod. Rättens oberoende expert Mörland verkar inte alls ha tyckt att de brister som Olof Beck påpekat verkar vara tillräckligt för att underkänna RMV:s och finska RMV:s resultat. Däremot säger sig Mörland inte kunna svära på att babyn dog av tiopentalet och inte av morfinet (därför justerades åtalet till att även gälla försök till dråp). P R-A verkar mer säker på tiopentalet (kanske p g a att hennes synpunkter sannolikt bidrog till att man inte åtalade även för morfinet).

Epitetet ”Evangelium enligt Mörland” var något som eloge myntade. Vet inte om han är jurist. Uppenbarligen verkar dock inte ha tingsrättens ordförande ha trott på något ”Evangelium enligt Mörland”. Huvudmotiveringen till detta är ett spädningsresonemang rörande finska RMV:s resultat. Detta har jag kommenterat otaliga gånger, senast för några dagar sedan.

När det gäller liknelsen med Mats Alm så är mitt intryck att Alm friades p g a juridiska teknikaliteter medan den åtalade läkaren friades p g a det tryck DN:s ledarsida skapade. Att man inte överklagar en dom trots att RMV:s företrädare går ed på att babyn dog av tiopentalet och trots att rättens oberoende expert säger att babyn dog av tiopentalet eller möjligen av morfinet och trots RMV säger att man mätt upp något typ åtminstone 15 ggr laglig dos av ett ämne torde nog vara rätt unikt.

Citat:

Ur medial synpunkt var det för läkaren väldigt tur att P R-A på RMV var så pass på rabatthumör att det inte blev något åtal för morfinet också. Annars borde man ha kunnat åtala för morfinet också eftersom tillvänjningen, med tanke på tidigare halter, inte verkar ha varit i närheten av vad mätvärdena vittnade om (detta utgör väl svar till en annan debattör också). Det hade som sagt troligen varit bra mycket knepigare att få allmänheten att svälja att man på något sätt mätt alldeles uppåt väggarna fel för BÅDE tiopental och morfin. OK, ett ämne köper man kanske. Men två?! Mjaouäh, det hade nog blivit knepigt för folk att svälja.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in