2011-09-18, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Det har varit en viss tävlan i löjliga liknelser här i tråden också. Undrar om inte Hurtig hade någon i sitt startanförande? Har ett svagt minne av det.

Det är inget löjligt med denna typ av liknelse. Det är väldigt deskriptivt då det blir möjligt för folk utan medicinsk utbildning att förstå vad man pratar om. Den som är väl insatt i ett ämne och vet vad h*n pratar om är ofta väldigt duktig på att förklara i form av "löjliga liknelser".
Citera
2011-09-18, 15:09
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Har för mig att det var orginalprovet (alltså ej utspätt) Beck var och tittade på under revisionen, så nu skall vi inte ge upp hoppet.
Inte för att jag vet om det fungerar och läkarna i tråden har inte varit särskilt hjälpsamma, men skulle det inte gå att räkna blodkroppar per volym eller area för att se om provet kan definieras som blod?
Inte för att jag är läkare, men jag tror mig ha lite enklare baskunskaper i cellbiologi, och jag tror inte att man skulle få ut så hemskt mycket säker information av detta. För det första kan en del blodceller förstörts vid lagring, och för det andra kan blodceller i stillastående blod anrikas nedåt i ett gravitationsfält, och därmed blir inte blodceller jämt fördelade i en död kropps blodbana föreställer jag mig. Jag gissar därför att viss mängd röda blodceller inte skulle kunna utesluta att det inte finns inslag av andra vätskor i provet. Å andra sidan skulle ett lågt antal blodceller inte heller bevisa att blodprovet var orent. För det tredje hade flickan kraftig organsvikt, och det kan tänkas påverkat blodets innehåll av blodkroppar - möjligen.
Citera
2011-09-18, 15:20
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Vet inte var du fått det här med äss i rockärmen ifrån. Det låter som en konstruktion från någon som inte klarar av att göra en rimlig verklighetsbedömning. Typ inte förstår att det kända materialet åklagaren har ger att han skall åtala med det.

Den som inte kan förstå det får hitta en laglapp, som ett äss i rockärmen, för att få ihop sin verklighetsbild.

Är rädd för att det kan bli en riktigt stor chock för många om det kommer en fällande dom nu när vittnesmålen skall framställas som så värdelösa.

"Äss i rockärmen" - ja det är väl mitt bildspråk för att försöka förstå varför åklagaren åtalar. Det b o r d e vara att materialet i själva verket är mycket starkare än det jag hittills har sett - tekniska bevisningen är som diskuterats till leda värdelös, och om jag inte fått vittnesmålen helt om bakfoten verkar bevisvärdet i dessa vara svagt. Men du verkar vara av annan mening.

Däremot skulle jag inte alls bli chockerad om läkaren fälls i tingsrätten; rättssäkerheten är inte längre den bästa i Sverige. Har dock visst hopp om hovrätten.
Citera
2011-09-18, 15:31
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Jag kollade både på ratsit och upplysning.se så är bägge fortfarande skrivna på samma adress som när jag kollade sist 2011-03-23.

Enda skillnaden sedan sist jag kollade är att Tommy och Vanja har gift sig. Hon har nu lagt till Wiqvist som efternamn till sitt eget efternamn.

Vad fick du för adresser?

Mitt misstag läste adressen på FEL Vanja Litbo.Ser nu att de är skrivna på samma adress.
Citera
2011-09-18, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maangoo
Är du läskunnig eller ? Försök förstå att det inte går att uppnå pentonivåerna som hittats i lårblod. Förklara hur man kan uppnå nivåerna i stället för att snacka massa skit

Jag har påpekat detta tidigare:

Om det går att få i amerikanska fångar som avrättas 2-3 gram, eller 5 gram om bara tiopental används vid avrättningen, så är det i alla fall inte orimligt att man kunnat få i en baby en dos motsvarande storleksordningen 10 gram, justerat för kroppsvikt.

Ett motargument skulle förstås kunna vara att väldigt litet av tiopentalet brukar vara kvar vid obduktion, varför babyn borde ha fått en mycket högre dos än så. Men, som sagt, i Koniaris artiklar i The Lancet år 2005 fanns några undantag bland de amerikanska fångar som avrättats med tiopental. En fånge hade så mycket som 67 % av tiopentalet kvar vid obduktionen. (Frågan är också, som sagt, om den åtalade läkaren kände till den här typen av undantag och därmed risken att bli ertappad med drastisk överdosering av tiopental.)

Själv tycker jag att vittnesuppgifterna om att babyn dog under pågående injektion stämmer väldigt bra med en riktig hästdos tiopental. Man sprutade i babyn så mycket tiopental som gick tills dess babyn dog. Någonstans finns väl gränsen för hur stora doser tiopental det går att få i en människa i förhållande till kroppsvikt. Jag tycker dock inte att det verkar orimligt att man skall kunna få i en individ motsvarande ca 10 gram för en vuxen man om det bevisligen går att få i en vuxen man 5 gram. Jag har aldrig sett att 5 gram skulle utgöra någon slags övre teoretisk gräns för hur mycket det går att få i en individ innan hjärtat slutar slå.

Kom förresten att tänka på en annan sak.

Jag undrar hur undersköterskan J värderar risken för att fällas för mened. Om rätten finner det styrkt att den åtalade läkaren sprutat i babyn tiopental fram tills dess babyn blev vit i ansiktet och undersköterskan J hävdar att den åtalade läkaren inte alls sprutade i något i babyn vid det tillfället bör risken finnas att hon senare fälls för mened. Fälls hon för mened i ett sådant här mål blir det garanterat fängelse. Och eftersom målet rör hennes jobb blir det också sparken samt konsekvensen att hon inte längre får jobba som undersköterska (och sannolikt också som straffad får problem på övriga arbetsmarknaden).

Det är i och för sig inte 100 % säkert att det blir en fällande dom där man fastslår att läkaren sprutat i babyn tiopental fram till dödsögonblicket. Jag undrar dock hur den här undersköterskan värderar den risken. Tror hon att den åtalade läkaren skulle vara beredd att riskera sitt eget jobb för henne om hon på motsvarande stod åtalad för ett liknande brott? Eller är det frågan om någon slags motsvarighet i vården till fängelsernas princip att man inte tjallar på "kollegor" i vid bemärkelse?

Enklast för undersköterskan, för att ha ryggen fri, är väl att rakt upp och ner säga sanningen att läkaren injicerade tiopental i babyn tills babyn blev vit i ansiktet och dog.

En "light"-variant skulle kanske kunna vara att hon säger att den åtalade läkaren injicerade något i babyn tills babyn dog men att hon inte vet vad. Då skulle åklagaren behöva bevisa att undersköterskan visste att det var tiopental i sprutan, vilket kanske är svårare än att göra tillräckligt sannolikt än att undersköterskan måste ha varit medveten om att läkaren sprutade i något tills babyn dog. Om undersköterskan lägger sig på den här nivån skulle ju undersköterskan sedan inför annan vårdpersonal kunna urskulda sig med att hon inte sade hela sanningen och inom rimliga gränser försökte skydda läkaren. Jag vet inte om det finns något uttalat krav i vårdsektorn att individer med lägre tjänsteställning måste offra sig för personer med högre tjänsteställning. Inom kriminella gäng som Hells Angels, Bandidos och Black Cobra är det ju ett krav att de som står lägre i gruppens hierarki skall offra sig och ta risker för individer högre upp i hierarkin. Frågan är vilken styrka det är på motsvarande tryck på vårdarbetsplatser? Jag antar att undersköterskan kan vara rädd för att få sämre arbetspass och kanske få göra mer av otrevliga arbetsuppgifter, som t ex att få göra ordning avlidna barn, om hon säger fel saker i rätten. Läkare och arbetsledare lär dock inte kunna komma och skjuta knäskålarna av henne. Det skulle också kunna se illa ut om t ex Uppdrag Granskning får reda på att en undersköterska blivit trakasserad av ledningen för att hon "vittnat fel" i en rättegång.
Citera
2011-09-18, 15:56
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
J(...)
Jag undrar hur undersköterskan J värderar risken för att fällas för mened. Om rätten finner det styrkt att den åtalade läkaren sprutat i babyn tiopental fram tills dess babyn blev vit i ansiktet och undersköterskan J hävdar att den åtalade läkaren inte alls sprutade i något i babyn vid det tillfället bör risken finnas att hon senare fälls för mened.(...)

Som jag framhållit ett par gånger innan, men åt andra hållet avseende bevisvärde - hur skall man kunna beslå någon med mened som påstår att hon INTE sett något?

Däremot är det naturligtvis inget uttalande som direkt försvagar misstankarna mot läkaren. De flesta på sjukhuset kan ju helt sanningsenligt påstå att "de inte sett läkaren ge tiopental". Det som är intressant är om det finns någon som kan ha SETT en injektion i samband med döden.
Citera
2011-09-18, 16:10
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Inte för att jag är läkare, men jag tror mig ha lite enklare baskunskaper i cellbiologi, och jag tror inte att man skulle få ut så hemskt mycket säker information av detta. För det första kan en del blodceller förstörts vid lagring, och för det andra kan blodceller i stillastående blod anrikas nedåt i ett gravitationsfält, och därmed blir inte blodceller jämt fördelade i en död kropps blodbana föreställer jag mig. Jag gissar därför att viss mängd röda blodceller inte skulle kunna utesluta att det inte finns inslag av andra vätskor i provet. Å andra sidan skulle ett lågt antal blodceller inte heller bevisa att blodprovet var orent. För det tredje hade flickan kraftig organsvikt, och det kan tänkas påverkat blodets innehåll av blodkroppar - möjligen.
Det kanske är som du säger. Från min sida var det bara ett långskott. Vi får se om det kommer upp till debatt när de kloka damerna och de kloka herrarna möts i rättsalen.
Citera
2011-09-18, 16:41
Medlem
Citat:
Har för mig att det var orginalprovet (alltså ej utspätt) Beck var och tittade på under revisionen, så nu skall vi inte ge upp hoppet.
RMVs agerande blir bara mer och mer intressant varför lät man inte finnarna köra hela analysen om det fanns orginal kvar? Varför har man inte själva försökt med en något mer kontrollerad spädning?

Hoppas man på nya fantastiska metoder om ytterligare 3 år?
Citera
2011-09-18, 16:43
Medlem
Vi har nu tagit del i rätten av mammans frustration över att inte bli informerad och delaktig i vården av Linnea.
Just den här fredagen var viktig och äntligen hade de fått tid för MR undersökning. Den skulle ligga till grund för den fortsatta intensivvården och eventuell flytt till Uppsala.
Vanja glömmer dock i rätten orsaken till att åka hem, kräftskivan lockar mer, än svaret på MR undersökningen.

Klippt ur bloggen.

MR
Nu är Linnéa på MR undersökning, hon fick lugnande och sedan sövde de henne för hon måste ligga helt blickstilla under denna undersökning- Håller tummarna för att vi kanske kan få något svar på hur läget är med lillan efter detta. I dag ska jag med stort blödande hjärta åka hem under helgen med min älskade sambo. Vi ska åka hem och försöka få ett litet normalt liv under helgen, men de e svårt att släppa henne här själv, men jag vet vi behöver med rå om varandra för att vi ska orka med alla turerna här inne. Så i morgon har min älskade svåger Magnus bestämt att vi ska komma till dem på kräftskiva, ja hoppas ja kan slappna av och verkligen ha trevligt. Måste få känna sig lite normal med,'Men det bästa av allt....Kunna sova riktigt bra och ordentligt för en gång skull i sin egen älskade mysiga säng. De ska bli så underbart, ja tror jag bostätter mig i sängen under helgen..... Men ja kommer att sakna min älskade lilla flicka så enormt mycket. Men jag får ju inte hålla henne i famnen eller nått så har inte fått ha henne i mina armar på över en vecka och det känns.....Saknar hennes doft och underbara mys i famnen....Men de kommer snart igen hoppas jag verkligen.
Vad har ni för planer under helgen då? Något kul ni vill dela med er?
Om inte. Ha en bra helg för de ska jag och Tommy fösöka att ha.
Stor Puss å Kram till er.
(kul att folk från mina gamla hemtrakter (hörby) i skåne hör av sig. Blir rörd över att de kommer ihåg mig och tänker på oss just nu, tack!)
2008-09-19 @ 13:34:18 Permalink Vanja Litbo Kommentarer (6) Trackbacks (0)
Senast redigerad av Ornulf 2011-09-18 kl. 16:45.
Citera
2011-09-18, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det som är intressant är om det finns någon som kan ha SETT en injektion i samband med döden.
Det vore som sagt inget vidare om ingen sett läkaren ge injektioner i ett intervall på tiotals minuter innan flickan dog.
Citera
2011-09-18, 16:49
Medlem
Mamman går tidigt till media och försöker att sälja in historien. Vi fick ju höra av familjen i förhör att de inte läste tidningar, inte följde media och framförallt inte pratar med varandra.

Allt ska vara så svårt...
Nu har de gång på gång försökt att sätta en CVK (central venkateter) på Linnéa utan resultat, nu ska de låta henne vila och sedan försöka på nytt. Alla dess stick de gör ju så ont på henne, önskar ja kunde byta plats. Verkar inte bli någon Op i dag?? Vet ej varför, men Infektionsläkaren har varit här i dag och tagit infektionsprover i hennes hjärna...usch de låter mer brutalt än vad det är. Men så ser vår verklighet ut just nu ju. I dag har jag skrivit till Metro, City, Aftonbladet och Tv4:nyheterna och jag hoppas att någon uppmärksammar detta som hänt. Läste i dagens City, att en liten pojke på 6månder har fått premanenta hjärnskador på grund av att en läkare och personal här på astrid lindgrens inte varit uppmärksamma på
honom. Läkaren varnas...Man undrar, e de någon av Linnéas läkare????? Ni förstår säkert vår osäkerhet och rädsla med tanke på det som hänt innan och så.....Ja e livrädd att de ska göra ännu mer fel på henne, men då jä---- ska de få med Linnéas mamma att göra, då e de inga silkesvantar här inte Linnéas rädda mamma
2008-09-18 @ 14:36:27 Permalink Vanja Litbo Kommentarer (1) Trackbacks (0)
Citera
2011-09-18, 17:28
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ornulf
Mamman går tidigt till media och försöker att sälja in historien. Vi fick ju höra av familjen i förhör att de inte läste tidningar, inte följde media och framförallt inte pratar med varandra.

Allt ska vara så svårt...
Nu har de gång på gång försökt att sätta en CVK (central venkateter) på Linnéa utan resultat, nu ska de låta henne vila och sedan försöka på nytt. Alla dess stick de gör ju så ont på henne, önskar ja kunde byta plats. Verkar inte bli någon Op i dag?? Vet ej varför, men Infektionsläkaren har varit här i dag och tagit infektionsprover i hennes hjärna...usch de låter mer brutalt än vad det är. Men så ser vår verklighet ut just nu ju. I dag har jag skrivit till Metro, City, Aftonbladet och Tv4:nyheterna och jag hoppas att någon uppmärksammar detta som hänt. Läste i dagens City, att en liten pojke på 6månder har fått premanenta hjärnskador på grund av att en läkare och personal här på astrid lindgrens inte varit uppmärksamma på
honom. Läkaren varnas...Man undrar, e de någon av Linnéas läkare????? Ni förstår säkert vår osäkerhet och rädsla med tanke på det som hänt innan och så.....Ja e livrädd att de ska göra ännu mer fel på henne, men då jä---- ska de få med Linnéas mamma att göra, då e de inga silkesvantar här inte Linnéas rädda mamma
2008-09-18 @ 14:36:27 Permalink Vanja Litbo Kommentarer (1) Trackbacks (0)

Är det här sådant som rätten får tillgång till? Läser Modig högt ur den borttagna bloggen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in