2009-03-03, 14:29
Medlem
4283s avatar
Jag citerar micaele och Hyland, för att förklara ämnet på ett simpelt sätt:
Citat:
Ursprungligen postat av Hyland
Flashback Konferenser var runt -98-99 riktigt kul att hänga på faktiskt. Nu är det mest skit dock. För stort och för mycket moralpanik.
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Håller med. Hur klyschigt det än låter var det bättre förr. Definiera gärna din syn på moralpaniken som fortgår, vore roligt att höra fler åsikter om det.
Citat:
Ursprungligen postat av Hyland
Min bild av Flashback Konferenser och i viss mån början på detta forum är att du kunde starta en tråd med frågeställningen hur man på bästa sätt rånar gamla kärringar på seniorboenden och du fick svar. Ställ samma fråga idag och du får knappast svar på din fråga, utan en massa inlägg som kallar dig socfall osv.
Nu har jag aldrig sysslat med rån och jag stödjer knappast det men ställer någon en fråga så svarar jag så gott jag kan, utan att sväva ut i moraliska tankeställningar.

Socfall, troll och idiot är väldigt vanligt "nu för tiden", och jag ljuger om jag kallar mig helt oskyldig själv.
Däremot så bör det gå att förbättra. Men hur?

Straff för dylika kommentarer?:
Straff för "trooooll!"?
Högre toleransnivå från moderatorernas sida och låta fler trådar vara olåsta?

1.04 bör inte ha någonting emot detta.
Vad kan göras för att dra tillbaka FB i tiden?

Det som talar emot detta är forumets stora publicitet i media och med detta alla nyreggade regelrätta busungar som skapar trådar under skitämnen för att provocera fram uppmärksamhet och skapa krig i tråden.

Ett exempel:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=862187
Post #2 rycker in direkt och skriker ut det första ordet; trots en inte alls osannolik situation som beskrivs i TS inlägg.
Senast redigerad av 4283 2009-03-03 kl. 14:34.
Citera
2009-03-03, 14:48
Medlem
flowss avatar
Flashback har blivit för kommersiellt, för "vanligt". Admin kommer aldrig vilja gå "tillbaka" genom att tillåta det som Hyland eftersöker - det är jag övertygad om iaf.

Så vi äldre kommer med tiden fasas ut, och de nya tar över - och flashback är inom ett par år ett nytt familjeliv.se
Citera
2009-03-03, 14:54
Medlem
Bluebeast72s avatar
Trams, Forumet mår bättre än någonsin.

Ts kanske borde ta sig en läskväll o gå igenom kvaliten från förr..den fanns ej.
Citera
2009-03-03, 14:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Trams, Forumet mår bättre än någonsin.

Ts kanske borde ta sig en läskväll o gå igenom kvaliten från förr..den fanns ej.

Sant, några av de allra sjukaste och mest troll-fyllda trådar kan man hitta från år 2000 och däromkring.
Citera
2009-03-03, 15:00
Medlem
4283s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 348
Sant, några av de allra sjukaste och mest troll-fyllda trådar kan man hitta från år 2000 och däromkring.
Det var dock trevligare atmosfär.

Det var inte rutin i att så fort en sådan tråd kom upp att skrika ut: TROLL!
Dock behandlas troll-ämnet ganska flitigt i andra trådar, så...
Citera
2009-03-03, 15:03
Medlem
mophrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 348

Precis, tycker inte att flashback är något familjeliv.se i detta nu. Visserligen var jag inte medlem för så längesen som 90-talet, men jag har sett gamla trådar och kan inte säga att dom är sjukare än nu.
"Flashback har blivit för kommersiellt!" är något som sägs för att det låter bra att säga och kanske för att en och annan är sur för att det inte är underground och "hemligt" längre utan ett utav Sveriges största forum (tror jag).
Citera
2009-03-03, 15:08
Medlem
fizzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4283

Trollning blev väl någon fluga runt -07 som tyvärr har hållit i sig till nutid. Har väldigt svårt att minnas en liknelse mellan nu till då jag var nyregistrerad/läste på forumet innan jag var medlem.

Flashback blir vanligare, forumet plockar på sig mer vanliga internetanvändare. Trender (i gott och ont) som sprider sig över internet hamnar därför snart också här.

Men jag tycker forumet är gött som det är, för lite smuts kommer det alltid att finnas.
Citera
2009-03-03, 15:15
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4283

Uttrycket "troll" var inte särskilt känt förr om åren men det betyder inte att folk inte blev anklagade för att ljuga och försöka provocera mest hela tiden.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=62637

De gamla konferenserna var kul då men Internet såg annorlunda ut på den tiden och det fanns inte särskilt många vattenhål där vem som helst kunde lufta sina åsikter. I regel gjorde folk sig hörda genom att försöka debattera i olika gästböcker eftersom kunskapen om newsgroups var obefintlig hos allmänheten. Att det inte var något vidare format för den sortens aktiviteter säger sig självt så en plats som Flashback där det fanns någon form av struktur och där man hade friheten att säga precis vad man ville var i jämförelse skitroligt men i dagens klimat med forum och bloggar och fan och hans moster känns det gamla kaoset inte så lockande längre. Som exempel finns det ju fortfarande helt omodererade newsgroups men vem använder dessa till diskussioner idag?
Citera
2009-03-03, 15:22
Medlem
Jack BauerCTUs avatar
Vad är Flashback konferenser?
Citera
2009-03-03, 15:27
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack BauerCTU
Det gamla forumet innan FB stängdes ned. När FB kom upp igen startades också ett helt nytt forum.

Ett tag samexisterade de som två separata forum men numera har alla trådar från konferenserna importerats till det nuvarande forumet.
Citera
2009-03-03, 15:28
Medlem
4283s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack BauerCTU
ctrl+c, ctrl+v för en enkel förklaring:
Forumet hette först konferenser, fick stänga pga domstolsbeslut och nyöppnades 03-06-28: Länk

Trådarna från den gamla tiden + gamla användare importerades 03-07-22--24:

Länk

Länk

*edit: länkfix.
Senast redigerad av 4283 2009-03-03 kl. 15:59.
Citera
2009-03-03, 15:56
Medlem
Khapis avatar
Äh, "de gamla hederliga flashbackarna" får acceptera att alla inte är nihilister. Att moralisera om något behöver heller inte vara off-topic. Jag ser inte riktigt varför det skulle vara bättre som det var "förr".

När jag hittade hit för många år sen så slutade alltid en tråd i psyk-avdelningen i regelrätta uppmaningar att TS skulle ta livet av sig själv och sedan ett långt meningsutbyte om hur TS bäst ska göra det, i kombination med en massa hurra-rop och annat neandertalt. På vilket sätt bidrog det mer till debatten?

Och varför ska man inte få kritisera någon som planerar att råna gamla kärringar? Världen skulle vara en extrem soptipp om det inte vore för att människor till och från moraliserande.

Hur vet för övrigt TS om hur "det gamla Flashback" var med tanke på att han är reggad i början av 2009?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in