2015-08-15, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Figzy
Vilken befattning hade din bekante, samt i vilka situationer skulle man göra honnör?

Står du vakt vid en av posterna så håller du i ditt vapen, och kan således inte göra honnör.
Däremot kan du stå i enskild ställning.

När jag gick högkvakt, vilket jag gjorde ett antal gånger, så nämndes ingenting om honnörer till de kungliga högheterna utöver Kungen själv dvs, och då förutsatt att du inte bär på vapen som AK5:an, K-pist 45, AK4 osv.

Det är ju möjligt att jag kan minnas fel. Det var ett tag sedan han sade det här.
Citera
2015-08-15, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Men fattar du verkligen inte? Klart hon inte har någon militär grad, men hon är kunglig. Hälsar man på en kunglighet så bugar/niger man. Militären gör honnör istället.
Vad är problemet?

Jag har hälsat på alla i kungafamiljen. Jag sa hej och de sa hej tillbaka. Detta under skilda tillfällen halvoffentlig tillställning samt privat på gatan. Ingen neg eller bockade. Silvia nickade visserligen lite trevligt. Jag känner ingen av dem så vi är knappast familjära.
Citera
2015-08-16, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flagella
Jag har hälsat på alla i kungafamiljen. Jag sa hej och de sa hej tillbaka. Detta under skilda tillfällen halvoffentlig tillställning samt privat på gatan. Ingen neg eller bockade. Silvia nickade visserligen lite trevligt. Jag känner ingen av dem så vi är knappast familjära.

Där har du svaret
Citera
2015-08-16, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Vem har sagt att hon har gjort det?

Jag menade att Madeleine själv inte behöver lastas för att det är så. Ibland får man känslan av att folk tror att såna här saker är egen-bestämt vilket det såklart inte är.
Citera
2015-08-16, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fekalius
På vilket sätt är en kunglighet utan militär grad "överordnad" en militär? Det är väl en helt vanlig civilist.
Du hävdar att Madeleine är överordnad en soldat, har du glömt vad du skrev?

Menar du att Madeleine klassas som en helt vanlig civilist?

Citat:
Så mitt problem är att du påstår att Madeleine är "överordnad" en soldat och därför gör honnör. Att en soldat kan hälsa med honnör även på civilister har jag inte sagt något om men det var inte det du påstod. Du påstod att Madeleine är överordnad och därför undrar jag hur?

Kungligheter är väl överordnade de allra flesta???
Senast redigerad av MrsGossip 2015-08-16 kl. 11:59. Anledning: Fel citeringsteknik
Citera
2015-08-16, 18:03
Medlem
Fekaliuss avatar
Citat:
Menar du att Madeleine klassas som en helt vanlig civilist?
Svar ja. Har man ingen militär befattning så är man civilist.
Citat:
Kungligheter är väl överordnade de allra flesta???
Beror på vad du menar med "överordnade". Har du glömt vad du skrev i tidigare inlägg? Se nedan.
Citat:
Det handlar fortfarande om överordnade och underordnade. Inom militären gör du alltid honnör mot överordnade oavsett uppgift.
Då frågade jag dig vilken militär grad Madeleine har eftersom du menade att "inom militären" gör du alltid honnör mot överordnade".

Så om jag förstår dig rätt så menar du numer att Madeleine förvisso inte har någon militär befattning men att hon i egenskap av kunglighet är överordnad på annat sätt? Ja, det är ju möjligt att en del tycker så, jag försöker dock hålla mig till vad regelverk osv säger och i det finns inget om att militärer är tvungna att hälsa på civilister - oavsett om de är adliga, kungliga eller ej.
Citera
2015-08-16, 18:18
Medlem
Citat:
Svar ja. Har man ingen militär befattning så är man civilist.

Beror på vad du menar med "överordnade". Har du glömt vad du skrev i tidigare inlägg? Se nedan.

Då frågade jag dig vilken militär grad Madeleine har eftersom du menade att "inom militären" gör du alltid honnör mot överordnade".

Så om jag förstår dig rätt så menar du numer att Madeleine förvisso inte har någon militär befattning men att hon i egenskap av kunglighet är överordnad på annat sätt? Ja, det är ju möjligt att en del tycker så, jag försöker dock hålla mig till vad regelverk osv säger och i det finns inget om att militärer är tvungna att hälsa på civilister - oavsett om de är adliga, kungliga eller ej.

Ok, vill du sitta och vrida och vända på detta bara för att få rätt så varsågod. Jag lämnar...over and out.
Citera
2015-08-16, 18:57
Medlem
Fekaliuss avatar
Citat:
Ok, vill du sitta och vrida och vända på detta bara för att få rätt så varsågod. Jag lämnar...over and out.
Det är du som vrider och vänder på dig och inte verkar veta vilket ben du ska stå på, du ifrågasätter att jag påstår att Madeleine är en civilist samtidigt som du talar om "överordnad" men egentligen inte är säker på vad det innebär.
Citera
2015-08-17, 07:34
Medlem
Citat:
Det är du som vrider och vänder på dig och inte verkar veta vilket ben du ska stå på, du ifrågasätter att jag påstår att Madeleine är en civilist samtidigt som du talar om "överordnad" men egentligen inte är säker på vad det innebär.

Det är din tolkning. Jag anser att du anstränger dig å det grövsta för att missförstå.
Mina åsikter passar helt enkelt inte dina intressen. Jag kan förklara och förklara och du kommer ÄNDÅ inte att fatta vad jag menar. För du vill inte! Därför tycker jag det är bättre att lägga ner än att sitta och vrida och vända på betydelse av ord som ändå är ganska självklara när det kommer till kritan. Jag lär inte få sista ordet...det lär komma nåt käckt svar på detta, men som sagt - over and out för min del.
Citera
2015-08-17, 12:00
Medlem
Fekaliuss avatar
Citat:
Det är din tolkning. Jag anser att du anstränger dig å det grövsta för att missförstå.
Mina åsikter passar helt enkelt inte dina intressen. Jag kan förklara och förklara och du kommer ÄNDÅ inte att fatta vad jag menar. För du vill inte! Därför tycker jag det är bättre att lägga ner än att sitta och vrida och vända på betydelse av ord som ändå är ganska självklara när det kommer till kritan. Jag lär inte få sista ordet...det lär komma nåt käckt svar på detta, men som sagt - over and out för min del.
Det hela är väldigt enkelt. Förklara på vilket sätt Madeleine är "överordnad" en soldat.
Citera
2015-08-18, 06:03
Medlem
Jag trodde att principen var enskild ställning/givakt istället för honnör, och i övrigt om kungligheten hälsar så hälsar du tillbaka. I alla fall om det handlar om till exempel högvakten vid slotten. Varför man skulle behandla Madde annorlunda, det begriper jag inte.
Citera
2015-08-18, 08:38
Medlem
Jag kan ha fel men jag tror att alla kungligheter föds eller tilldelas någon militär grad. Kommer ihåg att CP på en del bilder haft gradbetäckningar som han inte tjänat ihop på "ärligt vis".

Men någon får gärna faktakolla det jag skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in