2014-02-26, 15:49
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arran
Tycker det låter lite killigt på ngt sätt, som Leopold. Hade varit bättre med Leonora tycker jag.

Håller med, särskilt med det uttalet de har valt - Le'ånårr (korta å:n). Det låter killigt, hade låtit mer tjejigt med Leånååååår. Då hade det ju påmint om Ellinor o liknande namn.

Edit: nu vet jag varför det låter killigt - deras sätt att uttala Leonore låter i betoningen som Leonard.
Citera
2014-02-26, 15:52
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Jag undrade om slut-e:et i namnet ska höras eller ej, men eftersom chattreportern på Aftonbladet först skrev Leonor antar jag att det är just så det uttalas, som "Leonåår" alltså. Helt okej namn, men oväntat och minst sagt ovanligt. Men man vänjer sig väl vid det också.

Aftonbladets reportrar tillhör väl inte kunskapseliten här i Sverige om man säger så, så då får du räkna med att det blir lite hoppsan hejsan både i uttal och skrivning.
Men Leonore uttalas Leonåår, inget annat.
Citera
2014-02-26, 15:55
Medlem
Meyvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arran
Tycker det låter lite killigt på ngt sätt, som Leopold. Hade varit bättre med Leonora tycker jag.

Håller med men som jag skrev innan så är det en stor trend i USA att ge flickor pojknamn. Nu är väl det otänkbart för kungligheter men Leonore istället för Leonora ger i alla fall en liten vink till trenden. Tycker för övrigt att det är ett rätt OK namn.

Det intressanta här var väl annars att hon skall gå i svensk skola från sex års ålder och bo i Sverige. Vad är oddsen för att Mr och Mrs. O'Neill fortfarande är gifta då? Och hon blev prinsessa så då blir alltså Sophia och C-Ps eventuella barn också prinsar och prinsessor... Det är nästan så man blir republikan.
Senast redigerad av Meyven 2014-02-26 kl. 16:01.
Citera
2014-02-26, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanDeKamp
Ska det uttalas Leonorr eller Leonåår? Hoppas på det sistnämnda.
Med tanke på Chriss mammas djupa engagemang i Saltzburg festivalen så skall namnet uttalas med e.
Leonore overtyrerna har jag alltid uttalt med e men kan naturligtvis ha fel.
Citera
2014-02-26, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Leonore, vad tycker man om det?

Nog kan man komma på bra mycket bättre namn till en prinsessa. Finns en massa fina namn att välja på. Tråkigt att även kungafamiljen följer WT-trenden att döpa sina barn till väldigt konstiga namn. Nästan alla födda efter 1995 har fula och konstiga namn. Hur ska det bli i framtiden när en massa Malte, Koriander, Ferdinand, Muhammed och annat pack ska vara de som styr skutan Sverige.
Citera
2014-02-26, 16:26
Medlem
Leonore är ett mycket ovanligt namn i
Sverige. Det finns endast 128 kvinnor
som heter Leonore och av dessa har
35 namnet som tilltalsnamn.
Citera
2014-02-26, 16:45
Medlem
Zurfarn08s avatar
Smeknamnet blir väl Leo.

Alternativt Lelle.
Citera
2014-02-26, 17:01
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Håller med, särskilt med det uttalet de har valt - Le'ånårr (korta å:n). Det låter killigt, hade låtit mer tjejigt med Leånååååår. Då hade det ju påmint om Ellinor o liknande namn.

Edit: nu vet jag varför det låter killigt - deras sätt att uttala Leonore låter i betoningen som Leonard.

Leonora hade jag personligen föredragit. Har dock andrat uppfattning och tycker inte lika illa om namnet som när jag först hörde det.
Citera
2014-02-26, 18:16
Medlem
leprasjuklings avatar
Stackars gaggiga morfar, ytterligare ett barnbarn vars namn han inte kan uttala. Först Iställ och nu Leonårr
Citera
2014-02-26, 18:17
Medlem
Mardolls avatar
Varför får hon prinsess och hertiginnetitel? Andra kungahus är mycket restriktiva med kungliga titlar. Barnen till prinsessan Märtha Louise av Norge har inga titlar. Barnen till prinsessan Anne av Storbritannien har heller inga kungliga titlar.

Personligen tycker jag att endast Viktorias barn ska få prins och prinsesstitlar. Annars blir ju kungafamiljen ofantligt stor tillslut. Hur mycket prinsar och prinsessor tål Sverige?
Citera
2014-02-26, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mardoll
Varför får hon prinsess och hertiginnetitel? Andra kungahus är mycket restriktiva med kungliga titlar. Barnen till prinsessan Märtha Louise av Norge har inga titlar. Barnen till prinsessan Anne av Storbritannien har heller inga kungliga titlar.

Personligen tycker jag att endast Viktorias barn ska få prins och prinsesstitlar. Annars blir ju kungafamiljen ofantligt stor tillslut. Hur mycket prinsar och prinsessor tål Sverige?

När det gäller det brittiska kungahuset så har de annorlunda regler. Prinsessan Anne ville inte att hennes barn skulle ha kungliga titlar, detsamma gäller hennes bror, Prins Edward, vars barn också saknar kungliga titlar. De har visserligen titlar men de tituleras som barn till en greve, inte barn till en prins. De hade annars kunnat få kungliga titlar. Märtha Louise gav upp sin titel (hon får visserligen kallas prinsessa, men inte "Hennes kungliga höghet"), vilket kan påverka ungarna och deras brist på titlar.

Om Prinsessan Madeleine hade gjort som flera brittiska kungligheter, så hade hon säkert kunnat be sin pappa att inte se flickan några titlar alls. Det brittiska kungahuset är inte alls så restriktiv som du tror.
Citera
2014-02-26, 19:07
Medlem
Mardolls avatar
Men visst är det synnerligen ovanligt att barn till en prinsessa (som inte är kronprinsessa) och vars far är titellös får en kunglig titel? Finns det några andra exempel i Europa där det har skett?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in